Toon posts:

[obsd] mailserver?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb dus obsd geinstalleerd om is te proberen als server alleen nu zit ik met het volgende probleem :
ik heb imapd-uw geinstalleerd via de ports en sendmail is normal al geinstalleerd dus die hoef ik niet meer te installen :P.
nu heb ik in inetd.conf dit regeltje toegevoegd :
pop3 stream tcp nowait root /usr/local/libexec/ipop3d ipop3d
alles is daar dus goed (denk ik zo?)
en dan sendmail in de config de MTA aangepast naar 0.0.0.0 en in /etc/mail/access mijn ip toegevoegd en laten relayen.
ok de hele meuk opnieuw opgestart...
nu heb ik dus een user aangemaakt en probeer ik in te loggen via mozilla-mail alleen dan krijg ik de error :

The USER command did not succeed. Mail server 192.168.123.195 responded: Unknown AUTHORIZATION state command.
192.168.123.195 is dus het ip van mijn server in het netwerk.
volgens mij staat de plain-text authorization default uit is maar waar kan je dat aan zetten?

ik heb trouens ook /etc/hosts aangepast (zodat mijn domein erinstaat domein.nl (maar even domein.nl genomen zodat ik niet spam :P) en ik heb 'domainname' naar mijn domein veranderd.
en de hostname natuurlijk

en als ik sendmail opnieuw opstart krijg ik een vuige error :
Dec 13 16:40:21 tuxx sendmail[44]: gethostbyaddr(192.168.123.195) failed: 1
Dec 13 16:40:21 tuxx sendmail[44]: daemon invoked without full pathname; kill -1 won't work

(een beetje door elkaar gehaald maargoed.)

Verwijderd

Wat ik weetr is dat Sendmail niet extern; alleen intern.
Daarnaast:

PS: wil je persee Sendmail? Je bent daar niet toe verplicht. Postfix, Exim zitten in de ports. Qmail kun je apart compileren en draait er op (draai ik zelf ook).

Daarnaast je hebt het over ipop3d?
Dit staat er standaard in mijn /etc/inetd.conf:
pop3 stream tcp nowait root /usr/sbin/popa3d popa3d

• miniBSD
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-12-2023
pop3 is een ander protocol dan imapd. Je moet in /etc/inetd.conf je imap server toevoegen, bijvoorbeeld:

imap2 stream tcp nowait root /usr/local/libexec/imapd imapd

N.B.: deze code zal hoogstwaarschijnlijk niet werken, ik gebruik geen uw-imapd. Controleer de paden of deze kloppen.

Daarna zul je de inetd daemon opnieuw moeten starten.

Wat betreft de melding in je logs, controleer of je server 192.168.123.195 een vermelding heeft in /etc/hosts. Zo ja, maak dan nog een vermelding aan waarbij je een punt plaatst achter het domein bijvoorbeeld:

192.168.123.195 <hostname>.<domain>.

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

Verwijderd

Topicstarter
toen ik imap-uw had geinstalleerd vanuit de ports kreeg ik dat ik die regel moest toevoegen voor pop3 (dat wou ik dus ook sorry voor de crappy vermelding.) en ik zal is ff een andere smtp server installen...
en dat van /etc/hosts zal ik ook is ff kijken :) bedankt alvast

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

Verwijderd schreef op 14 december 2002 @ 22:13:
Wat ik weetr is dat Sendmail niet extern; alleen intern.
wie heeft jou die onzin wijsgemaakt?
mijn sendmail draait perfect voor interne EN externe mail.

over het imap verhaal, dat klopt..
ik weet overigens niet of imap_uw ook een pop-daemon meelevert maar aan de naam te zien niet..

installeer een pop daemon.. dan gaat het een stuk makkelijker..
en lees een handleiding van sendmail :)