IPX SPX jetdirect printer aansturing

Pagina: 1
Acties:

• tvdleur
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-12-2024

tvdleur

ehh...okay?

Topicstarter
Het volgende probleem:

Ik heb een windows XP machine en een windows 98 machine. Via een hub zijn deze allebei een @home ip adres toebedeeld. Ik heb hiernaast een HP laserjet 4 met een jetdirect kaart die ik middels ipx/spx toegankelijk heb gemaakt.

Met HP jetdirect printer install wizard deze op beide machines geinstalled en doet het prima. Nou alleen uitgaande van mn XP pc (win 98 heeft hetzelfde):
Als mijn XP pc uit is geweest dan vind hij de printer niet meer. als je dan de HP wizard start zodat hij naar printers gaat zoeken dan kan je dat meteen weer afbreken want dan worden de opdrachten opeens wel gestuurd... De printer word op dat moment gevonden terwijl de wizard afgebroken is (en aangeeft dat er geen printers gevonden zijn).
Ik snap er niets meer van, want die wizard doet niets anders dan scannen naar hardware adressen. De printer is ook hard aan een ipx/spx poort gekoppeld met zijn adres.

Wie weet de oplossing voor deze waanzin? Ik vind het een beetje té dat als ik wil printen steeds die wizard op moet starten en meteen weer afbreken...

Verwijderd

Nu is het alweer een tijdje geleden (3 jaar) dat ik zo'n ding heb aangesloten,
maar als ik het me goed herinner kan die JetDirect ook tcp/ip aan; het was volgens mij een kwestie van de laaste firmware installeren. Persoonlijk ben ik een voorstander van 1 protocol per netwerk, dit om gezeur/vervuiling te voorkomen en in dit geval zou een LPR (standaard TCP/IP poort) voldoende zijn om de printer te laten werken.

Wat voor type JetDirect kaart zit er in die printer?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

klinkt idd vaag .. probeer het eens met tcp/ip .........

Iperf

• tvdleur

tvdleur

ehh...okay?

Topicstarter
TCP/IP en appletalk kan hij ook aan idd. Waarom ik niet over TCP/IP wil is omdat mijn 2 pcs via een hub aan de kabelmodem zitten en deze beide een ip adres van @home krijgen. Als ik mijn printer op DHCP zet krijgt die dus niets en dan zou ik hem hard een cc nummer (computernaam) moeten geven (welke dus nu beide voor de pcs zijn). Hem een hard ip adres geven anders dan @home kan... maar werkt niet echt goed (lees: "helemaal niet") in combi met @home... je kan hem niet in een andere werkgroep of subnet hangen, dan is hij helemaal niet meer bereikbaar.

IPX SPX dus... maar ja, nu dit :/

Type jetdirect is een J2552B met revisie A05.05. Laatste revisie is 8.40, maar via jetdirect update vertikt hij het .

Verwijderd

<overbodig>
<werkt niet>

Je zou een 2e IP aan je kaart kunnen hangen in de vorm 192.168.0.x subnet 255.255.255.0
Deze range komt niet op het internet voor en zal dus geen invloed hebben op overig internet-verkeer. Het zal dus ALTIJD een lokaal netwerkje blijven en is daardoor veilig te noemen. Je zult idd geen gebruik kunnen maken van DHCP, maar met 3 ip-adressen is dat denk ik ook niet nodig. Terwijl ik dit typ heb ik even gekeken of dat idd kan. Euh, je zult het even moeten proberen met 'alternative configuration'; alleen ip en subnet invullen en je hebt kans dat het werkt. Waar ik een beetje aan twijfel is de DHCP-functie van je @home configuratie, maar proberen kan geen kwaad lijkt me.

</werkt niet>
</overbodig>

Ik zou het toch in de firmware zoeken. Hij lijkt me een beetje oud.
Je kon toch mbv telnet op de JetDirect komen en van daar uit een tftp sessie starten om de firmware te updaten (of was dat nou totaal andere hardware 8)7 )
Hoe ziet trouwens je 'route print' er uit; misschien dat er lokaal nog een gaatje te vinden is?

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2002 22:34 ]

• tvdleur

tvdleur

ehh...okay?

Topicstarter
goed, ik heb de printer hard op 192.168.0.192 gezet met subnet 255.255.255.0

Als ik nu ping is de printer totaal onbereikbaar. Klopt ook wel, want mijn pc, net als de win 98 machine, zit met subnet en ip op het @home netwerk (via DHCP) en dit is een lokaal ip netwerk adres. Het lollige is: als ik mijn pc hard instel met de instellingen van @home, dan wil het dus wel. op de 1 of andere manier is @home in dit verhaal de boel dus aan het verpesten met hun servers... trouwens is dit ook niet de oplossing, want als ik morgen een ander ip toebedeeld krijg met een harde instelling op deze dan is het einde internet totdat ik de DHCP weer instel :/

route print geeft alleen mijn @home ip weer en de gateway van hun. geen lokale netwerk dingen (de printer dus niet).

Maar... even op de IPX/SPX terugkomende: de IPX/SPX printerpoort is hard aangemaakt met het hardware adres van de printer 00000000.0060B0D6FD68

Nou zou je dus verwachten dat hij hem meteen zou zien als je print... niet dus. Nog iets: als ik de printer aanlaat, en dus alleen de pc uitzet, dan na het aanzetten en een printopdracht gaat het wel opeens meteen goed :?

(netwerk staat nu op auto: tcp/ip, ipx/spx, appletalk)

[ Voor 31% gewijzigd door tvdleur op 14-12-2002 22:51 ]

Verwijderd

Het lijkt alsof er een probleempje is met frame-type discovery. Je zou eens alle frame-types uit moeten zetten op de JetDirect en alleen frametype 802.3 aan laten staan (natuurlijk even resetten daarna). Ditzelfde doe je voor je PC'tjes: frame-type 802.3 network number 0.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

tvdleur schreef op 14 December 2002 @ 22:39:
goed, ik heb de printer hard op 192.168.0.192 gezet met subnet 255.255.255.0

Als ik nu ping is de printer totaal onbereikbaar. Klopt ook wel, want mijn pc, net als de win 98 machine, zit met subnet en ip op het @home netwerk (via DHCP) en dit is een lokaal ip netwerk adres. Het lollige is: als ik mijn pc hard instel met de instellingen van @home, dan wil het dus wel. op de 1 of andere manier is @home in dit verhaal de boel dus aan het verpesten met hun servers... trouwens is dit ook niet de oplossing, want als ik morgen een ander ip toebedeeld krijg met een harde instelling op deze dan is het einde internet totdat ik de DHCP weer instel :/

route print geeft alleen mijn @home ip weer en de gateway van hun. geen lokale netwerk dingen (de printer dus niet).

Maar... even op de IPX/SPX terugkomende: de IPX/SPX printerpoort is hard aangemaakt met het hardware adres van de printer 00000000.0060B0D6FD68

Nou zou je dus verwachten dat hij hem meteen zou zien als je print... niet dus. Nog iets: als ik de printer aanlaat, en dus alleen de pc uitzet, dan na het aanzetten en een printopdracht gaat het wel opeens meteen goed :?

(netwerk staat nu op auto: tcp/ip, ipx/spx, appletalk)
je kan dan toch iets van "add route <macdress> " of "arp -a <macdress> " daar op los laten. (je verteld dus je pc naar wel macadres voor welk (fictief) ip adres hij moet connecten (zelf nooit nodig gehad maar wel veel langs gekomen)

Iperf

• tvdleur

tvdleur

ehh...okay?

Topicstarter
[te optimistisch]
okee, we gaan voor de ipx met de harde instellingen (dat ik er idd niet zelf aan gedacht heb: windows wil ipx automatisch op 000000001 zetten). Ik ga restarten en pak er ondertussen een pilsje bij :)
[te optimistisch]

Goed dat was het dus niet :( pc en printer allebei op 00000000 en EN_802.3.

fish: dat add route zou hij dus al met de fictieve printerpoort koppeling moeten doen die hard op het MAC adres staat van de printer... ik kan het idd nog eens proberen met een scriptje ervoor bij het opstarten te laten draaien...

[ Voor 48% gewijzigd door tvdleur op 14-12-2002 23:14 ]

Verwijderd

Plop !!!! Yep goed idee.
Ik geef het verhaal TCP/IP nog niet op. Ik zou toch wel eens een route-tabel van TCP/IP willen zien. Ik kan me niet voorstellen dat daar niet een gaatje in te vinden is. Als je een subnetmask hebt ala 255.255.255.224 dan kunnen we daar nog wel wat mee (mocht het met IPX/SPX niet lukken)

<off-topic>
Koken als hobby? Zijn dit jouw probeersels?

- Breezer Truffel-smaak
- Slalollie
- Tum-tummetjes met wrange ui-smaak
- Huisvlieg-filet met kaas-kruidensaus
- Mandarijn-courget salade met stukjes postduif

(gevonden op clan-site)
</off-topic>

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2002 23:14 ]

• tvdleur

tvdleur

ehh...okay?

Topicstarter
===========================================================================
Interfacelijst
0x1 ........................... MS TCP Loopback interface
0x2 ......... 3Com EtherLink XL 10/100 PCI TX NIC (3C905B-TX)
- Pakketplanner-minipoort

------
KNIP! netwerkinformatie
------

hmmz, de layout is fucked up, krijg het ook niet netjes in dit forum...

[ Voor 69% gewijzigd door tvdleur op 15-12-2002 00:13 ]

Verwijderd

Ik heb net even zitten proberen om een route toe te voegen. Een subnet toevoegen wil niet, maar een single-IP werk wel. Dus:

geef je printer ip 192.168.0.10 (netmask.......doe maar 255.255.255.0)
en type de volgende regel op je command-promt:

route add 192.168.0.10 mask 255.255.255.255 [jada jada jada]

probeer vervolgens een je printer te pingen.

[edit]
netmask moest mask worden (ze moesten de command-prompt eens unix-compatible maken en doe er dan ook gelijk 'vi' bij)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2002 00:26 ]

• tvdleur

tvdleur

ehh...okay?

Topicstarter
nope, werkt niet: route: onjuist gateway-adres netmask. heb de standaard gateway ook al geprobeerd (***.***.**.**) en ook met sn 255.255.255.255 daarnaast...

w8... nou doet hij iets.... , nee, doet het nog steeds niet over ip :/

[ Voor 26% gewijzigd door tvdleur op 15-12-2002 00:19 ]

• tvdleur

tvdleur

ehh...okay?

Topicstarter
zal ik weer over ipx en de standaard 000000000 eens 0000000002 maken?

Verwijderd

Ik had zojuist een type fout gemaakt het moest niet zijn netmask, maar mask.

• tvdleur

tvdleur

ehh...okay?

Topicstarter
met mask ook geprobeert net, dat was de "w8... nou doet hij iets.... , nee, doet het nog steeds niet over ip"

ondertussen heb ik hem in windows de "community name" gegeven die op de self test page staat als "Node name"

onder het motto: je weet het niet....

[ Voor 53% gewijzigd door tvdleur op 14-12-2002 23:55 ]

• tvdleur

tvdleur

ehh...okay?

Topicstarter
NOMAM: Hij doet het! De combinatie EN_802.3 en de community name hard instellen is de trick! Thx voor je hulp! Als je in Groningen woont dan mag je een pilsje komen halen :)

Verwijderd

Ik ben blij dat het werkt. Ik neem er nog een biertje op en 'GOT' nog even verder.
Dat laatste was ik niet op gekomen, want IPX/SPX is wel 5 jaar geleden dat ik dat 'ge-trouble-shoot' heb.
veel plezier!

[ Voor 120% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2002 00:01 ]

• tvdleur

tvdleur

ehh...okay?

Topicstarter
Die gaf geen error, maar haalde daarnaast ook niets uit... (verdenk toch de @home invloed op het tcp/ip verhaal)

Nu heb ik de printer weer alleen op ipx/spx gezet (tcp/ip en appletalk uit) en wel hard op 802.3 gezet.

Op de pc heb ik dus de ipx/spx op 802.3 gezet en de SNMP ge-enabled. de community name op de nodename gezet en de default device index behouden (1).

Nou duurt het een minuut nadat de printer aangezet word en dan word de printer gevonden....

Proost! GOT-ze en als je hulp ergens bij nodig hebt.... I own you 1!

[ Voor 10% gewijzigd door tvdleur op 15-12-2002 00:09 ]

Verwijderd

Ik had mijn vorige reply gewist, alhoewel het toch zou moeten werken. 8)
Ik snap de combinatie SNMP en IPX/SPX op dit moment even niet. Het zou elkaar namelijk niet dwars mogen zitten. Maja het zal niet de eerste keer zijn (en zeker niet de laatste) dat ik iets vreemds meemaak. Mocht je nog 2 netwerk-kaartjes hebben liggen; dan zou ik zeggen: druk ze in je computer en bouw er nog een netwerkje naast. IPX/SPX zonder Novell server=Niet aan beginnen!!!!!!

Is weg. ('k wou niet onnodig 'schoppen')

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2002 00:27 ]

• tvdleur

tvdleur

ehh...okay?

Topicstarter
Ik heb nog wel een stuk of wat netwerkkaartjes liggen :) maar als het nou werkt... ipx/spx gebruik ik alleen voor de printer, verder niets, anders zou ik dat idd doen.

edit:

Thx :) Daarnaast... volgens mij zouden wij een goede combi collegas zijn :)

[ Voor 54% gewijzigd door tvdleur op 15-12-2002 00:31 ]

Pagina: 1