Toon posts:

[XP] Opstartprobleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb net een schone installatie van Windows XP Prof. gedaan.
Dus via DOS de schijf formateren en dan via de cd booten dat lukte dus niet :( . Andere schijf met Win98SE erbij gegooid. De installatie via Win98SE gedaan en voor een andere partitie gekozen dus=> C:/Win98SE D:/waar xp op moet.
De installatie ging goed alles werd netjes op schijf D geinstalleerd. XP opgestart en alles draaide, maar als ik nu schijf C(Win98SE) eruit haal, krijg ik bij de boot-up een melding. Dat ik dus een opstartdiskette moet plaatsen in A:.

Wie kan mij helpen??? Want dit is uiterst irritant, want ik moet schijf C er perse erbij houden wil ik XP draaien |:( .

• Schelte
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-09 20:44
Moet je misschien even alle bestanden kopieren van de C: naar D: en dan C: opnieuw partitioneren [fdisk], misschien dat het werkt...

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

Als jij XP op de D:\ installeert zullen alle aanduidingen van bijvoorbeeld registers verwijzen naar je D-schijf. Slimst lijkt mij om gewoon helemaal opnieuw te beginnen.
Waarom lukt het booten vanaf CD niet? Staat je biosinstelling goed? Heb je geprobeerd met bootdiskettes te booten?

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Compubiter schreef op 14 December 2002 @ 19:31:
Als jij XP op de D:\ installeert zullen alle aanduidingen van bijvoorbeeld registers verwijzen naar je D-schijf. Slimst lijkt mij om gewoon helemaal opnieuw te beginnen.
Waarom lukt het booten vanaf CD niet? Staat je biosinstelling goed? Heb je geprobeerd met bootdiskettes te booten?
Het gaat denk ik om de bootloader die op C: staat en die kan je niet zonder meer kopieëren. Met bootdisks (van xp) opstarten en dan fixmbr kon wel eens gaan werken.

Idd, je bios instelling voor CD opstarten goed staan? Dan is het nl. supermakkelijk om even fixmbr te doen via de repair console.

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

:X fdisk :X

Om je opstart partitie met XP bootable te maken moet je je bootbestanden op je primaire partitie van je primaire HD hebben.

Die staan nu dus op je extra schijf bij je win98 bestanden.
Om die op je XP schijf te zetten kun je de bootfloppen van XP (zie FAQ) gebruiken en dan een recovery console opstarten om de commandos fixmbr en fixboot te gebruiken.

Daarmee schrijf je een correcte bootsector naar je XP schijf (dus zonder je 98 disk) en met fixboot herstel je je bootfiles.

[edit]

Blijft nog het probleem van je register settings D > C, heel misschien met Partition Magic oid partition mover heette dat toch?

[ Voor 13% gewijzigd door alt-92 op 14-12-2002 19:40 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device