[WinXP] 2 dezelfde systemen die niet 3d willen weergeven *

Pagina: 1
Acties:

• deavatar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11-2025
Ok, ik heb 2 (cheap ass) systeempjes verkocht (zie hieronder), heb winxp NL incl SP1 geinstalleerd, daarna detonator 40.x geinstalleerd. Het werkt allemaal prima, totdat ik een spel wil spelen en er 3d beelden weergegeven moeten worden. De systemen stoppen op dat moment (monitor krijgt zwart beeld en het systeem is vastgelopen). Hierna heb ik detonator 30.x (van originele cd die bij de videokaart zat) geinstalleerd, het probleem blijft. Als het nu bij 1 systeem zou zijn, dan zou er iets kapot kunnen zijn. Maar aangezien beide systemen het hebben, zou het wel heeeeeeel toevallig zijn :)

Iemand suggesties?

Het systeem (2 dezelfde dus):
AMD Duron 1300 MHz Socket A processor
Coolmaster DP5-6I11A koeler
Pine GeForce2MX-400 64MB videokaart
ECS K7S5A + LAN ATX/Socket A/266FSB moederbord
256 MB SD-Ram PC-133 OEM geheugen
40.00Gb 7.200rpm IBM IC 35L040AV-VN harde schijf
LiteOn 48x48x12x "Smart Burn" cd-rewriter
CG Midi-Tower Wave (6001) ATX 300W kast
3,5" Floppy 1,44 MB Mitsumi
Speaker SP-6225 400 Watt
Logitech wheelmouse
Sweex sw21 multimedia keyboard
Samtron 76E 17” monitor Flatscreen

[ Voor 4% gewijzigd door deavatar op 14-12-2002 19:15 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

OS in titel gezet, zie het WOS Policy :)
edit:
Als het een hardwareprobleem blijkt te zijn zal ik of een collega je vraag naar Harde waren sturen, maar dat zien we straks wel.

Ontopic: bij 1 spel of elk spel?
Een oudere cq. nieuwere detonator zou geen kwaad kunnen iig. Verder even naar hitte en/of voeding problemen kijken.

[ Voor 33% gewijzigd door F_J_K op 14-12-2002 19:25 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• deavatar
Ik heb een 4tal spellen getest, ut2003, red faction en nog 2 lelijke spellen :)

En gf4 mx'je moet toch wel met detonator 30.x/40.x overweg kunnen :s

De temperatuur is verder prima voor een amd met een cheape koeler; rond de 40 graden.

[ Voor 25% gewijzigd door deavatar op 14-12-2002 19:29 ]

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
moederbord agp busmaster drivers geinstalleerd?

Human Bobby

• deavatar
jupz

Verwijderd

staan op de SiS site, maar hier werkten ze ookal zonder. die agp busmaster drivers zal het niet zijn.
Sis: http://www.sis.com

Misschien iets in de instellingen van je mobo voor AGP, loop die instellingen eens door.

• deavatar
Ik zal eens wat kloten met die agp instellingen in de BIOS kloten.

• deavatar
AGP instellingen zijn er niet echt veel in de BIOS (heb alleen AGP 4x kunnen disablen), heb daar dus eigenlijk niks veranderd.

Net even win 98 geinstalleerd, met detonator 41.x en sis agp 1.13. UT2003 geinstalleerd, precies hetzelfde probleem... Het enige wat ik qua 3d spellen in beeld kan krijgen, is een sutkje intro van 2003. Ik zie het nvidia logo draaien en daarna dat mannetje in beeld, daarna loopt het systeem vast. Als ik tijdens het draaien van het logo/zien van het mannetje op een toets druk loopt het systeem ook vast :(

Het is de eerste keer dat ik met dit type/merk videokaart werk, iemand ervaringen met deze kaarten of een andere tip?

[ Voor 58% gewijzigd door deavatar op 15-12-2002 11:19 ]

• Corona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-09 22:49
Wat zegt dxdiag???Probeer dat is f en test direct draw en direct3d.Ik denk dat je direct 3d niet werkt.Kijk zowieso f naar alle tabbladen,misschien zitten er fouten in direct x of mis je een paar dx bestanden.Wat het ook zou kunnen zijn is dat je een proggie hebt geinstalled,en dat daardoor dx het niet meer doet,en dan vooral d3d.Ik heb hier nl ervaring mee :( .Ik had nl messenger 5.0 geinstalled,en daarna kon ik ook niet meer gamen :?,ik crashte gelijk naar desktop.Hier kwam ik achter na ettelijke formats,partities maken,enz.Ik draai nu goed,kan lekker gamen,heb wel alle registerverwijzingen van messenger handmatig moeten verwijderen,en daarna heb ik trillian geinstalled,en nada problema meer 8)7

• deavatar
Ik heb de direct3d (en directdraw) tests gedaan, werkte prima. De kubus spinde als nooit te voren :)

Maar ja, het probleem blijft wel, ik kan nog steeds geen spellen spelen :s Dit is echt extreem vaag.

• PipoDeClown
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

heeft pine eigen drivers? die al geprobeerd?

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• deavatar
Op de cd staan gewoon detonator drivers, heb die ook een keer geinstalleerd, zelfde probleem.

Warcraft 3 krijg ik nu onder win 98 wel draaiend, onder xp half; kan tot en met het menu komen, maar zodra ik wil spelen vliegt ie naar de desktop. Warcraft draait nog wel (staat wel in taskbar), maar ik kan er niet naar terug (met alt-tab). Zodra ik dat probeer vliegt ie een halve seconde later weer naar de desktop :s

• deavatar
Hmz, ik heb een de nvidia drivers verwijderd, gf4 eruit gehaald, radeon 9000 128mb erin gegooid en drivers geinstalleerd. Spellen geprobeerd, en PRECIES hetzelfde probleem...

• deavatar
het MOET gewoon aan het mobo liggen, ik denk dat ik ze maar ga proberen om te ruilen voor een wat beter bordje...

• deavatar
AHHHHHHHHH, heb ik 2 Jetway V266B SDR/DDR socket A mobo's erin geduwd, is het probleem gebleven!!!! Ik word nu toch echt wanhopig. Videokaart gewisseld, mobo gewisseld, probleem is gebleven. Het enige wat ik niet heb vervangen is de cpu, maar of het daar aan kan liggen :s

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:30

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
misschien verkeerde timings ingesteld van het geheugen??
probeer eens memtest te draaien misschien heb je pech en bij beide systemen geheugen aan gort.
Of kan ook nog zijn dat toevallig beide voedingen kapot zijn. Probeer dat even te testen en bios onderzoeken :)

Tweakers Discord

Verwijderd

Of het geheugen...
En wat staat er in de logboeken van XP?

• deavatar
Ik heb er een andere voeding ingezet, probleem is gebleven.

Verder heb ik de burn-in-wizard van Sandra 2002 gebruikt op het geheugen, heeft een uurtje gedraaid en het systeem is niet vastgelopen o.i.d.

De timing van het geheugen heb ik allemaal zo "slecht" mogelijk gezet; cas3 e.d.

En de logboeken, waar en waarnaar moet ik dan precies kijken?

Verwijderd

Bij instellingen-configuratiescherm-systeembeheer-logboeken

• deavatar
Ik heb UT2003 gestart, het spel wordt automatisch geminimaliseerd zodat ik de desktop weer in beeld krijg. Als ik de logs check, zie ik geen vermelding dat ik iets heb opgestart/dat er iets is afgesloten (ook niet als ik hem hardhandig via taakbeheer sluit).

Ik ga nu proberen DDR geheugen erin te duwen, ipv de sdram.

edit:

Zelfde probleem. Het DDR geheugen is 100% zeker goed, komt uit een systeem dat al een jaar draait met dat geheugen. Zal dus wel geen geheugenprobleem zijn.

[ Voor 34% gewijzigd door deavatar op 25-12-2002 23:52 ]

• deavatar
Ok, even een samenvatting van wat ik allemaal heb gedaan:

256mb sd-ram vervangen met ander 256mb sd-ram reepje
256mb sd-ram vervangen met 256mb DDR ram (dat 100% goed is)

Voeding vervangen door een andere 300W voeding en een 350W Enermax voeding (ook 100% goed)

De GF4 mx vervangen met een ATI radeon 9000 128mb (die ook 100% goed is)

ECS moederbordjes vervangen door de Jetway moederborden

Windows xp vervangen door windows 98

Detonator 30.x (die op de bijgeleverde installatie cd staat), 40.x en 41.x getest.

Geheugentiming, op beide mobo's, zo "traag mogelijk" gezet.

BIOS settings op default, naar eigen inzicht zo universeel mogelijk en met optimized settings getest.

Zelfs de cpu cooler vervangen door een andere, temperatuur van cpu is met beide coolers prima (met 1ste 44 graden, met 2e 36 graden).

Hardware accelleratie uit, gedeeltelijk aan en volledig aan gehad.

Dat is het wel zo'n beetje.

[edit]
Heb geaard en een niet geaard stopcontact getest (in verschillende huizen zelfs :P, beide geen succes.
[edit]

[ Voor 8% gewijzigd door deavatar op 26-12-2002 00:52 ]

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-08 13:06
oeioei, dan heb je al veel dingen uitgesloten...
geen idee waar het nog aan kan liggen.

mischien op een ander stopcontact oid proberen :?

eens zo kaal mogelijk laten draaien... dus zonder cd'roms etc netcards en andere dingen. en dan nog eens proberen.

Verwijderd

Zo te merken echt een software probleem, welke software draait er? virusscanners ofzo..? zelfs de dingen die je nooit zou verwachten kunnen het zijn..

Bijvoorbeeld toetsenbord software.. muis software enz.
Of geluidskaart drivers.. noem maar op :)

ik stel dus voor.. heel het systeem opnieuw installeren. met windowsXP. alleen detonator drivers installeren. meer niet.. dus alles leeg en ongeinstalleerd laten, hardware enz ook. dan proberen te spelen.. werkt dit? zo ja.. driver voor driver en software voor software installeren..

Suc6! :)

• deavatar
Heb al andere stopcontacten getest ja, geaard en niet geaard. Brandertje loskoppelen is nog een mogelijkheid, misschien andere muis/toetsenbord en/of drivers ervan zoals SilenceOfSorrow zegt, moet toch wat.

Maar goed, dat is voor morgen, deze jongen is moe en gaat slapen.

Thx for the help so far!

Verwijderd

Laat ons/mij dan ook even weten of het werkt?

ben wel nieuwsgierig wat het probleem nou is/was

Verwijderd

Je heb al het mogelijke waarschijnlijke geprobeerd, doe idd wat eerder gezegd is, kaal opbouwen met enkel de essentials.

Ik zou ipv alleen wxp en de detonator drivers wel me chipset drivers installen (als di er zijn?), zelf voordat je je detonators installed.

Daarna zou ik alle winupdates die er op te halen zijn qua system, en DX, niet te vergeten bij winupdate.com vandaan halen.

Qua detonator zou ik ook gewoon de meest recente certified editie gebruiken, die zijn volgens nvidia superstabiel, en werken ook altijd. Die download je dus bij nvidia zelf, geeft niet als die iets achterloopt op de meest recente gelekte.

En de bios van welk mobo je ook gebruikt kun je natuurlijk ook updaten tot de hoogste non-beta.

En dan kijken of je game het doet.

ik ben echt benieuwd.

Verwijderd

Ik bedenk me ineens iets.. het klinkt gek maar.. zet je Ram es op 200mhz (gelijk aan je proc.) zodat je dus 100/100 hebt staan.

Es kijken of het dan werkt. zelfde probleem had ik nl ook.... :) de chipset die je hebt werkt nl niet goed asynchroon. daarom dus 100/100 (proc gelijk met ram)

• deavatar
Gisteren geen tijd gehad, 2e kerstdag was iets ruiger dan gepland...

Vandaag met frisse (kuch) moed begonnen, memory op 100mhz gezet, winxp opnieuw geïnstalleerd. Verder geen drivers. Dxdiag draaide prima, ut2003 ook, warcraft 3 ook, de rest ook :s Hierna maar even recente detonators erop gezet en audio drivers geïnstalleerd. Werkt nog steeds.

Ik heb ooit het memory op 100mhz gehad, toen werkte het niet. Misschien dat het nu i.c.m. andere drivers/andere (overige) BIOS instellingen of wat ook maar ligt, ik weet het niet. De VIA 4in1 heb ik ook niet geïnstalleerd, maar in de opstelling waar de ECS mobo's zaten had ik dat ook niet (heeft geen VIA chipset), dus dat zal het ook niet zijn. Je merkt het al, ik vind het nog steeds wazig waarom het nu wel werkt. Maar ja: HET WERKT!!! en daar gaat het toch om :)

Ik zal de 2e pc dit weekend onder handen nemen, als het goed is gaat die het dan ook doen :D

Zodra ze beiden werken, laat ik het nog wel even horen.

Mensen: bedankt voor jullie tips!

Verwijderd

Gefeliciteerd jongen.. ;)

• deavatar
Ze werken beide :)

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Gefeliciteerd met deze moeilijke geboorte :P Krijgen we ook nog fotootjes van de "ettertjes" te zien? ;)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• deavatar
Ze zijn (GELUKKIG) al het huis uit, heb geen pics en kan ze dus ook niet meer nemen :P
Pagina: 1