Toon posts:

Athlon XP crasht op fsb 133

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Athlon XP 1600+, heb em altijd op fsb 100 gehad omdat hij crashte vlak na de boot. Oke, te warm dacht ik, ik had een warme voeding net voor de cpu koeler, core temp was 45 graden idle (op fsb 100 dus).

Maand later nieuwe kast gekocht met 300W voeding (die koud blijft en boven zit), op fsb 133 gezet, zelfde probleem. Boot windows, maar dan of een blauw scherm, of zwart beeld een geen reactie, of gewoon een freeze.

Ik heb 2 verschillende koelers geprobeert, 1 Artic 'up to athlon xp 2000+' Super Silent, en 1 die zoemt als een turbine en volgens de specs up to xp 2300+ is. Kast is niet warm, koeler is niet te warm, en er is genoeg koelpasta. Core temp is 42 graden idle (op fsb 100 dus). Misschien toch te hoog? Maar zelfs als ik de pc volledig laat afkoelen heb ik nooit langer dan een paar minuten. Kan nog net de temperatuur checken met sisoft sandra, nooit hoger dan 45 graden.

Iemand enig idee? Of is processor gewoon brak ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

welk mobo? Zit er geen jumper op het bord om hem op 133MHz te zetten? En heb je wel pc133 geheugen? (indien sdram)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, pc133 geheugen (verschillende dimms geprobeert), Elitegroup (ECS) k7vza, en ik gebruik de jumpers voor 100/133.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Je geheugen is eerder het probleem lijkt me. Zet in het bios alles wat met geheugen te maken heeft op langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rendier2710
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 15:20
Dit mainboard heeft een KT133 chipset en geen KT133a. De KT133 chipset ondersteunt helemaal geen 133 Mhz fsb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hij ondersteund wel degelijk 100 ÉN 133mhz FSB. Misschien ondersteunden de eerdere versies van dit mobo geen 133fsb, de mijne wel. Als ik de FSB jumpers verzet is de 1600+ ook 1.4ghz, en anders 1.05ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook verschillende settings voor het geheugen uitgeprobeert in de bios, zelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 december 2002 @ 19:40:
Ik heb ook verschillende settings voor het geheugen uitgeprobeert in de bios, zelfde probleem.
Hoe zit 't met 't core-voltage (1,750Volt)? Schommelt 't?

Ik weet niet of je die handmatig iets hoger kan zetten, (1,775V ofzo)

Misschien dat dat iets aan stabiliteit kan opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij misschien vertellen hoe dat moet? Staat niet in de handleiding dus ik weet niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even gekeken, en het is 1,70V (schommelde omlaag van 1,71 naar 1,70).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
..Unfortunately, no option is provided which would allow users to control the clock multiplier, or the Vcore voltage..

komt uit deze review http://www.active-hardwar...views/mainboard/k7vza.htm

Het lijkt er dus op dat je pech hebt, je kunt het voltage van je core niet met de hand instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe heb je het geheugen ingesteld.

Dram=cpu
Dram=cpu-33
Dram=cpu+33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net de PC opnieuw aangezet op fsb100, en hij crashte meteen na de boot! Dit deed ie niet toen ie al warmgedraaid was. Ik heb mijn 3 sdram dimms van 320mb in totaal eruit gehaald en vervangen door 1x 256mb, fsb op 133 gezet, en hij bootte prima! En Vcore is 1.79V.

Goed ik denk dat het nu opgelost is, wel erg jammer van het geheugen (ik heb verschillende dimms geprobeert, ze zijn zeker niet defect). Bedankt voor de hulp, ik zal straks weer even kijken in de bios aan opties voor het geheugen, erg veel kun je er echter niet tweaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
Nou zoek maar naar wat topics over de ecs k7xxx, zijn vaak erg kritisch met geheugen. Misschien nog maar een zelfde 1x 256 MB (die je net gekocht hebt?) erbij plaatsen en die 3 oude dimmetjes ergens anders in zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 December 2002 @ 01:13:
Hoe heb je het geheugen ingesteld.

Dram=cpu
Dram=cpu-33
Dram=cpu+33
Dit heb ik ook gevonden in het bios. Bij mij is het:
- 133/33mhz -0.5%
- 133/33mhz Off
- 133/33mhz +-0.5%

Kan iemand mij uitleggen wat dit betekend? (320mb werkt met geen van de 4 opties trouwens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een soortgelijk probleem, en misschien dat er hier iemand ook is die het weet.. Ik begon met topic Chaintech 7KJD krijgt geen stroom , het mobo leek geen stroom te krijgen. dat is nu allemaal opgelost..

probleem dat ik nu heb, is dat mijn Athlon XP 1900+ maar op 1200 MHz draait... Ik heb gekeken naar de FSB, en bij het booten geeft ie aan dat ie op 100x12.0 zit.

mij lijkt dus dat de FSB op 100 staat. Er zit ook een jumper voor de FSB, maar als ik deze verzet, blijft ie aangeven dat ie op 1200 MHz zit... :/ in de bios wil ik niet zomaar gaan klooien met core voltages.. aangezien ik daar niet genoeg ervaring voor heb. In de FAQ kan ik ook hier niet veel over vinden...

Ik heb even met SiSoft Sandra gekeken, en die geeft ook aan dat hij op 1200 MHz draait.

Volgens AMD moet de XP 1900+ op 1,6 GHz draaien.. ideas anyone?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2002 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer eens een bios-update. Elitegroup staat nou niet echt bekend om haar goede mainbords

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nog een keer getest, en inderdaad... als ik de jumper omzet geeft hij wel ipv 1200 MHz, 1900+ aan... maar dan hangt ie...

overigens, in SiSoft Sandra geeft ie aan dat de Vcore Voltage op 2.30 staat?!?!?!

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2002 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Herstel. Vcore staat op 1.75. maar booten doet ie niet.
Pagina: 1