Binnenkort wil ik een Chaintech 7NJS aanschaffen, deze wil ik via de optical out op mijn receiver aansluiten. Nu heb ik gehoord dat de onboard geluidskaart van de 7NJS niet echt goed is. Heb ik hier last van als ik bijvoorbeeld een DVD op mijn computer afspeel? Of heb ik hier geen last van omdat het geluid naar mijn receiver gaat?
Verwijderd
je hebt hier last van omdat de digital out van die on board crap, als er al een digitale out op zit, dermate slecht is, dat je liever de goedkoopste losse kaart met optical out koopt en dan 10 x zo mooi geluid krijgt
, neem gewoon een terratec met optisch uit of zo.
Ben ik het mee oneens. Een 1 is een 1, en een 0 is een 0. Als de digitale uitgang dermate crappy is dat deze 2 waarden door elkaar worden gegooid is ie stuk, en kan je garantie claimen.
Siditamentis astuentis pactum.
Verwijderd
Ik denk dat Darkman analoog met digitaal verward, op een onboard analoge geluidskaart zit vaak veel ruis, iets wat je met digitaal als het goed niet hebt, de audio zal wel gewoon goed zijn, alleen wat je mist is dan bv een creative kaart allerlei andere hardware foefjes heeft, zoals EAX en A3D. Maar een beetje versterker kun je zelf allerlei ruimtes emuleren. Het is ook maar net hoe grote audiofiel je bent, maar volgens mij is het beter om je onboard digitale geluidskaart AC3 te laten uit spuwen en deze te decoderen op een Hardware versterker, dan door software met een soundblaster 5.1. Ik denk dat je geen problemen zult ondervinden Simonbuikje, anders kun je altijd nog een apparte geluidskaart kopen.
Daar kan ik nou niet tegen he!Dnc1n schreef op 14 december 2002 @ 21:17:
Terratec Aureon Fun 5.1.
heeft een optische digital out en een mooi geluidje!!
Een digitaal apparaat met 'een mooi geluidje'. 't Is net zoiets als zeggen dat een Casio rekenmachine betere antwoorden geeft als een Texas Instruments. Dat is niet zo, want ze spugen allebei precies dezelfde bitjes uit!
En zo ook bij alle apparaten met een digitale uitgang.
OK, er is 1 uitzondering: cd-spelers. Want die weten niet met welke bit ze bezig zijn, bij gebrek aan foutcorrectie. Maar eigenlijk gaat die vlieger ook alleen maar op bij slecht leesbare cd's.
Eigenlijk heeft alle apparatuur met digitale uitgang een 'mooi geluidje', maar nog beter kan je zeggen dat het fenomeen 'mooi geluid' geen ene moer te maken heeft met de apparatuur, zolang er nog geen Digitaal-->Analoog-conversie in het spel is.
Blijkbaar weet je niet echt waar je over praat, anders zou je je wel iets genuanceerder uitdrukken. Wel eens van digitale jitter gehoord??Varienaja schreef op 14 december 2002 @ 21:59:
[...]
Daar kan ik nou niet tegen he!
Een digitaal apparaat met 'een mooi geluidje'. 't Is net zoiets als zeggen dat een Casio rekenmachine betere antwoorden geeft als een Texas Instruments. Dat is niet zo, want ze spugen allebei precies dezelfde bitjes uit!
OK, er is 1 uitzondering: cd-spelers. Want die weten niet met welke bit ze bezig zijn, bij gebrek aan foutcorrectie. Maar eigenlijk gaat die vlieger ook alleen maar op bij slecht leesbare cd's.
Eigenlijk heeft alle apparatuur met digitale uitgang een 'mooi geluidje', maar nog beter kan je zeggen dat het fenomeen 'mooi geluid' geen ene moer te maken heeft met de apparatuur, zolang er nog geen Digitaal-->Analoog-conversie in het spel is.
Ik hoor die term wel eens vaker, maar dat kan toch niet op een digitaal signaal met crc controle?jasjenl schreef op 15 december 2002 @ 00:23:
[...]
Blijkbaar weet je niet echt waar je over praat, anders zou je je wel iets genuanceerder uitdrukken. Wel eens van digitale jitter gehoord??
Een 0 blijft een 0 en een 1 blijft een 1, zeker bij optisch.
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
ook niet als in t zelfde byte een 0 een 1 en een 1 een 0 word??
of er geen of weinig foutcorrectie toegepast word omdat t audio is?
of er geen of weinig foutcorrectie toegepast word omdat t audio is?
waarom hoor ik dan duidelijk een andere bas bij de terratec i.v.m mijn dvd spelerVarienaja schreef op 14 December 2002 @ 21:59:
[...]
Daar kan ik nou niet tegen he!
Verschil in loopwerk ofzo, maar echt niet digi-out...Dnc1n schreef op 15 december 2002 @ 00:45:
[...]
waarom hoor ik dan duidelijk een andere bas bij de terratec i.v.m mijn dvd speler
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Ow, dat kan heel goed hoor
Terratec heeft goede kaarten. Maar verschillende digi-outs hebben geen eigen klankkarakters.
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Bij dvd maakt het echt helemaal niets uit, omdat je geluidskaart dan gewoon de digitale data doorgeeft. Bij audio zit het iets ingewikkelder, omdat geluidskaarten nog wel eens de neiging hebben om het geluid aan allerlei bewerkingen te onderwerpen voor ze het naar de uitgang sturen, bijvoorbeeld mixen van meerdere kanalen en het regelen van het volume. Specifiek de sblive doet meer gekke dingen, daarom ben ik het er ook niet mee eens dat elke digitale uitgang hetzelfde is. Op de digitale uitgang van een sblive 5.1 is ruis te horen.
Bij mijn eigen sblive player is het zo dat het goed functioneren van de digitale uitgang afhangt van de manier waarop welk programma geluid afspeelt. Als je daar over nadenkt is het niet heel raar. Creative laat volgens mij het mixen namelijk analoog doen, om daarna het geluid weer naar digitaal om te zetten. De ruis die ik dus soms hoor op de digitale uitgang is namelijk precies dezelfde als de ruis die altijd op de analoge uitgang hoorbaar is.
Als ik blind het verschil probeer te horen tussen analoog en digitaal aansluiten van m'n geluidskaart op m'n receiver hoor ik wel een beetje verschil (of dat denk ik dus te horen, ik kan in m'n eentje helaas geen abx test doen), maar kan ik absoluut niet zeggen wat beter is. Dus of het allemal uitmaakt, die kwaliteit van de digitale uitgang, ik weet het niet, maar IK zou dus nooit weer een sblive kopen omdat ik het gewoon een erg vies idee vind, en ik nu weet dat Terratec kaarten het geluid gewoon wel netjes perfect digitaal doorgeven.
Wat ik dus aan wil geven, de verschillen zijn misschien (voor mij althans) niet te horen, maar zeg niet simpelweg dat alle digitale uitgangen van geluidskaarten hetzelfde zijn! En als je nu de keus hebt om het meteen goed te doen, doe dat dan ook, en koop geen sblive of audigy (de audigy2 heb ik op dit punt helaas nog steeds niet getest gezien, dus misschien is de digitale uitgang daarvan wel perfect).
Ik lees nu dat je al een digitale uitgang hebt, gebruik die dan maar gewoon want het verschil ga je dus niet horen, en je hebt best een goede kans dat deze uitgang sowieso wel in orde is
.
Bij mijn eigen sblive player is het zo dat het goed functioneren van de digitale uitgang afhangt van de manier waarop welk programma geluid afspeelt. Als je daar over nadenkt is het niet heel raar. Creative laat volgens mij het mixen namelijk analoog doen, om daarna het geluid weer naar digitaal om te zetten. De ruis die ik dus soms hoor op de digitale uitgang is namelijk precies dezelfde als de ruis die altijd op de analoge uitgang hoorbaar is.
Als ik blind het verschil probeer te horen tussen analoog en digitaal aansluiten van m'n geluidskaart op m'n receiver hoor ik wel een beetje verschil (of dat denk ik dus te horen, ik kan in m'n eentje helaas geen abx test doen), maar kan ik absoluut niet zeggen wat beter is. Dus of het allemal uitmaakt, die kwaliteit van de digitale uitgang, ik weet het niet, maar IK zou dus nooit weer een sblive kopen omdat ik het gewoon een erg vies idee vind, en ik nu weet dat Terratec kaarten het geluid gewoon wel netjes perfect digitaal doorgeven.
Wat ik dus aan wil geven, de verschillen zijn misschien (voor mij althans) niet te horen, maar zeg niet simpelweg dat alle digitale uitgangen van geluidskaarten hetzelfde zijn! En als je nu de keus hebt om het meteen goed te doen, doe dat dan ook, en koop geen sblive of audigy (de audigy2 heb ik op dit punt helaas nog steeds niet getest gezien, dus misschien is de digitale uitgang daarvan wel perfect).
Ik lees nu dat je al een digitale uitgang hebt, gebruik die dan maar gewoon want het verschil ga je dus niet horen, en je hebt best een goede kans dat deze uitgang sowieso wel in orde is
Digitale jitter heeft niet te maken met of een 1 als een 1 aankomt of een 0 als een 0 maar met de nauwkeurigheid van de timing waarmee deze aankomen. Afhankelijk van de bitrate van je digitale audio signaal komen er met een bepaald tempo bitjes uit je digitale output. De constantheid van deze bitstroom zou perfect moeten zijn, maar dat is dus niet helemaal zo. Hoe beter de digitale output, hoe constanter die bitstroom. Alhoewel deze afwijking over het algemeen heel klein zal zijn, kan dit toch een hoorbaar effect hebben op het eindresultaat.
Als dat het geval is, heb je (mijns inziens) geen digitale uitgang, maar een marketing-gadget op je kaart.Nikel schreef op 15 december 2002 @ 02:35:
...Als je daar over nadenkt is het niet heel raar. Creative laat volgens mij het mixen namelijk analoog doen, om daarna het geluid weer naar digitaal om te zetten. De ruis die ik dus soms hoor op de digitale uitgang is namelijk precies dezelfde als de ruis die altijd op de analoge uitgang hoorbaar is.
Bij mijn Terratec kan ik geen volume meer regelen als ik de optische uitgang gebruik, dus ik denk dat daar geen DA-AD-conversie tussen zit. (phew
Verwijderd
Juist, er zit wel degelijk verschil tussen de digitale uitgang van een Denon DVD-A1 of zo of een instap marantz speler, neem bijvoorbeeld de dv 8300 da's dan wel weer een klasse apparaat. Als het dus aan sommigen hier ligt dan kopen die de goedkoopste cd spelerer/dvd combi als er maar een digital out op zit, want voor de rest maakt dit niets uit ? L M A O, sorry hoor er zit wel DEGELIJK verschil in.jasjenl schreef op 15 December 2002 @ 04:27:
Digitale jitter heeft niet te maken met of een 1 als een 1 aankomt of een 0 als een 0 maar met de nauwkeurigheid van de timing waarmee deze aankomen. Afhankelijk van de bitrate van je digitale audio signaal komen er met een bepaald tempo bitjes uit je digitale output. De constantheid van deze bitstroom zou perfect moeten zijn, maar dat is dus niet helemaal zo. Hoe beter de digitale output, hoe constanter die bitstroom. Alhoewel deze afwijking over het algemeen heel klein zal zijn, kan dit toch een hoorbaar effect hebben op het eindresultaat.
Op het HT forum is de dv 8300 van Marantz gereviewd en de reviewer die zelf meridian heeft staan, merkte duidelijk dat de digital out van de 8300 stukken beter was dan die van een ook niet misselijke denon, die bovendien was gemodificeerd om de kwaliteit te verbeteren. Dus.... vroeger toen ik nog onwetend was dacht ik ook ... als er maar een digitale uitgang op zit. I WAS WRONG !!
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2002 16:18 ]
Verras mij met het verhaal achter het verschil.L M A O, sorry hoor er zit wel DEGELIJK verschil in.
Wat is het verschil dan precies? Wat is de natuurkundige/audiotechnische uitleg daarbij? Waarom is jitter (hierboven lees ik dat dat timingsproblemen zijn, zonder dat er 1-tjes of nulletjes omvallen
En bovenal: als computers (die gemaakt zijn van de goedkoopste crappy rotzooi) wel eentjes en nulletjes met timingsproblemen accepteren zonder verder rekenfouten te maken (overklokken daargelaten
Verwijderd
Computers hoeven enkel de simpele data te ontvangen, kennen dus geen dynamiek en/of details, karakteristieke eigenschappen, dat is dus bij hoogwaardige DACS wel anders, natuurljk kunnen ze allemaal de "standaard" data goed ontvangen , anders zou jij ander geluid horen dan wat er op die dvd staat, maar er zit wel degelijk verschil in de manier waarop digitale audio wordt aangeboden en hoe deze door DACS wordt geïnterpreteerd. Met andere woorden het verschil tussen standaard kil digitaal geluid en Sprankelend realistisch geluid met goed detail. Neem ook het verschil tussen COAX en OPTISCH, veel mensen waaronder ikzelf vinden dat er verschil in zit kwa klank, met de voorkeur voor COAX, ze doen toch beiden hetzelde, I/O doorsturen, maar toch is er verschil waarneembaar.
Als het dus niet op papier staat dan kan jij er niets mee ? beetje jammer.
Ik ben benieuwd wanneer de eerste cat-5 ethernet kabel luister tests komen voor features zoals Nettune in mijn Onkyo Reciever (bij nettune worden rechtsreeks mp3's van computer via netwerk naar de reciever worden gestuurd en afgespeeld, heel erg leuk als jukebox
).
* Scarp ziet al commentaar als "Ja, die cat-5 kabel klinkt wolliger".
anyway... laten we niet een discussie beginnen over coax/optical verschillen beginnen
* Scarp ziet al commentaar als "Ja, die cat-5 kabel klinkt wolliger".
anyway... laten we niet een discussie beginnen over coax/optical verschillen beginnen
Ehhm..ik ben niet zo'n audiofiel en snap niet veel van de discussie. Als ik het goed begrijp zegt de ene de kwaliteit is goed, en de ander de kwaliteit is minder doordat de crappy onboard soundcard jitters kan veroorzaken?
gewoon proberen en dan merk je van zelf wat er gebeurt.
mij lijkt als de onboard crapy is dat het geluid heel maf overkomt.
omdat het digitaal is, correct me if wrong
mij lijkt als de onboard crapy is dat het geluid heel maf overkomt.
omdat het digitaal is, correct me if wrong
Ik volg je ff nietVerwijderd schreef op 15 december 2002 @ 20:26:
Computers hoeven enkel de simpele data te ontvangen, kennen dus geen dynamiek en/of details, karakteristieke eigenschappen, dat is dus bij hoogwaardige DACS wel anders, natuurljk kunnen ze allemaal de "standaard" data goed ontvangen , anders zou jij ander geluid horen dan wat er op die dvd staat, maar er zit wel degelijk verschil in de manier waarop digitale audio wordt aangeboden en hoe deze door DACS wordt geïnterpreteerd. Met andere woorden het verschil tussen standaard kil digitaal geluid en Sprankelend realistisch geluid met goed detail. Neem ook het verschil tussen COAX en OPTISCH, veel mensen waaronder ikzelf vinden dat er verschil in zit kwa klank, met de voorkeur voor COAX, ze doen toch beiden hetzelde, I/O doorsturen, maar toch is er verschil waarneembaar.
This can no longer be ignored.
Verwijderd
Yep en dat is naast de DACS ook zo, er zit wel degelijk verschil in de kwaliteit van de digitale uitgangen. En je moet indien mogelijk ook zowieso geen optisch gebruiken, maar altijd Coax.
Het verschijnsel jitter is misschien wat beter te begrijpen als je het vergelijkt met analoge jitter: als je een platenspeler hebt die jengelt, klinkt het geluid ook anders dan op een platenspeler die heel zuiver draait. Nu zul je bij digitale jitter niet het jengelende effect van een platenspeler krijgen, maar door de onregelmatigheid van het aankomen van de data ontstaat er toch een verandering in het geluid, waardoor het geluid gaat afwijken van het origineel. Het gaat er niet alleen om dat de DAC de juiste data krijgt, maar ook dat de DAC die data met de juiste snelheid krijgt aangeleverd, anders zal de geluidsgolf die er uit komt niet meer zo zuiver zijn als de oorspronkelijke.
De reden waarom optisch vaak als minder wordt ervaren zal hem er waarschijnlijk in liggen dat je hierbij nog een extra conversie slag moet maken: bij de optische uitgang wordt een elektrisch signaal omgezet naar een optisch signaal en bij de ingang wordt dit weer omgezet naar een elektrisch signaal. Dit kan alleen maar extra afwijkingen veroorzaken en kan eenvoudig omzeilt worden door een digitale coax aansluiting te gebruiken.
De reden waarom optisch vaak als minder wordt ervaren zal hem er waarschijnlijk in liggen dat je hierbij nog een extra conversie slag moet maken: bij de optische uitgang wordt een elektrisch signaal omgezet naar een optisch signaal en bij de ingang wordt dit weer omgezet naar een elektrisch signaal. Dit kan alleen maar extra afwijkingen veroorzaken en kan eenvoudig omzeilt worden door een digitale coax aansluiting te gebruiken.
Verwijderd
100% mee eens, ik had het zelf nogal omslachtig omschrevenjasjenl schreef op 16 december 2002 @ 01:17:
Het verschijnsel jitter is misschien wat beter te begrijpen als je het vergelijkt met analoge jitter: als je een platenspeler hebt die jengelt, klinkt het geluid ook anders dan op een platenspeler die heel zuiver draait. Nu zul je bij digitale jitter niet het jengelende effect van een platenspeler krijgen, maar door de onregelmatigheid van het aankomen van de data ontstaat er toch een verandering in het geluid, waardoor het geluid gaat afwijken van het origineel. Het gaat er niet alleen om dat de DAC de juiste data krijgt, maar ook dat de DAC die data met de juiste snelheid krijgt aangeleverd, anders zal de geluidsgolf die er uit komt niet meer zo zuiver zijn als de oorspronkelijke.
Leuk, weer een heel topic met mensen die elkaar grotendeels onbeargumenteerd afzeiken en meningen als feiten proberen weer te geven, vooral Darman is errug lekker bezig:
Verder is het een beetje onzin om te zeggen dat er verschil is in digitale uitgangen omdat een reviewer het zegt, ook reviewers zijn wel eens gek en hebben ongelijk, en wel meer dan eens
Ik denk dat je ongelijk hebt in het verhaaltje van optisch/coax. Optisch is ongevoelig voor storing van het elektrische signaal van buitenaf, maar uiteindelijk maakt het allemaal niet echt uit, wel is coax iig een stuk goedkoper qua bekabeling
Darkman, het is een beetje kritiek op je uitspraken maar vooral de manier waarop jij mensen een mening die eigenlijk maar heel zwak onderbouwt is door de strot probeert te duwen.
Ik heb even op de chaintech website gekeken, en er zit idd een digitale spdif coax uitgang op. dus daar kun je gebruik van maken.
Wel is het zo dat in spelletje er geen 5.1 geluid word doorgestuurt naar je digitale uitgang, de uitgang krijgt gewoon stereo geluid door, je kunt misschien daarom beter kijken naar een nforce bordje met een dolby digital encoder erop, zodat je dit probleem niet hebt. Als je je pc toch alleen gebruikt voor films en muziek is dit moederbord prima, dan heb je toch alleen ac3(dolby digital) en stereo nodig.
Anders kun je beter kijken naar de abit nv7 of de nf7-s, deze hebben die dolby digital encoder er wel op zitten.
Uit ervaring met een asus moederbord waar dezelfde geluidschip op zit, kan ik vertellen dat de analoge uitgang behoorlijk ruist, dus als je m toch analoog gaat aansluiten, denk dan aan een van de moederborden die ik je aan heb geraden of een goede geluidskaart van creative of terratec
De spdif heeft bij jouw moederbord trouwens geen standaard aansluiting naar buiten, daar moet je nog een bracket voor aansluiten(niet inbegrepen), of zelf een kabeltje klussen (is niet moeilijk).
Dus kies of een ander moederbord, of een extra geluidskaart, maar ga iig niet de analoge uitgangen van die chaintech gebruiken
Verwijderd schreef op 15 December 2002 @ 16:15:
[...]
L M A O, sorry hoor er zit wel DEGELIJK verschil in.
Op het HT forum is de dv 8300 van Marantz gereviewd en de reviewer die zelf meridian heeft staan, merkte duidelijk dat de digital out van de 8300 stukken beter was dan die van een ook niet misselijke denon, die bovendien was gemodificeerd om de kwaliteit te verbeteren. Dus.... vroeger toen ik nog onwetend was dacht ik ook ... als er maar een digitale uitgang op zit. I WAS WRONG !!
Ik denk dat jij eerst eens moet beginnen met een paar blinde luistertests. Als jij denkt het verschil te horen, prima, ik geloof er weinig van.Verwijderd schreef op 15 December 2002 @ 20:26:
Verder is het een beetje onzin om te zeggen dat er verschil is in digitale uitgangen omdat een reviewer het zegt, ook reviewers zijn wel eens gek en hebben ongelijk, en wel meer dan eens
Ik denk dat je ongelijk hebt in het verhaaltje van optisch/coax. Optisch is ongevoelig voor storing van het elektrische signaal van buitenaf, maar uiteindelijk maakt het allemaal niet echt uit, wel is coax iig een stuk goedkoper qua bekabeling
Darkman, het is een beetje kritiek op je uitspraken maar vooral de manier waarop jij mensen een mening die eigenlijk maar heel zwak onderbouwt is door de strot probeert te duwen.
Ik heb even op de chaintech website gekeken, en er zit idd een digitale spdif coax uitgang op. dus daar kun je gebruik van maken.
Wel is het zo dat in spelletje er geen 5.1 geluid word doorgestuurt naar je digitale uitgang, de uitgang krijgt gewoon stereo geluid door, je kunt misschien daarom beter kijken naar een nforce bordje met een dolby digital encoder erop, zodat je dit probleem niet hebt. Als je je pc toch alleen gebruikt voor films en muziek is dit moederbord prima, dan heb je toch alleen ac3(dolby digital) en stereo nodig.
Anders kun je beter kijken naar de abit nv7 of de nf7-s, deze hebben die dolby digital encoder er wel op zitten.
Uit ervaring met een asus moederbord waar dezelfde geluidschip op zit, kan ik vertellen dat de analoge uitgang behoorlijk ruist, dus als je m toch analoog gaat aansluiten, denk dan aan een van de moederborden die ik je aan heb geraden of een goede geluidskaart van creative of terratec
De spdif heeft bij jouw moederbord trouwens geen standaard aansluiting naar buiten, daar moet je nog een bracket voor aansluiten(niet inbegrepen), of zelf een kabeltje klussen (is niet moeilijk).
Dus kies of een ander moederbord, of een extra geluidskaart, maar ga iig niet de analoge uitgangen van die chaintech gebruiken
arjandijk, ik vind dat ik in mijn reacties de boel toch redelijk onderbouwd heb en als je goed gelezen hebt wat ik heb geschreven, kun je zien waarom er wel verschil kan zitten tussen digitale outputs.
Overigens, optisch kan dan wel ongevoelig voor elektrische storingen van buitenaf zijn, maar dat is ook niet de reden waarom coax de voorkeur verdient, zoals ik al eerder heb beschreven.
Overigens, optisch kan dan wel ongevoelig voor elektrische storingen van buitenaf zijn, maar dat is ook niet de reden waarom coax de voorkeur verdient, zoals ik al eerder heb beschreven.
Verwijderd
Volgens mij is Arjen de enige hier die zich aan het onderwerp houdt en uberhaupt heeft gekeken wat voor onboard geluid er op dat moederbord zit en wat de mogelijkheden zijn. Goed advies om de topic starter naar de ASUS bordjes te laten kijken i.p.v. mensen in de haren te vliegen en geluidskaartjes aan te raden. Thumbs up Arjen!
Ik wil er alleen aan toevoegen dat volgens mij alleen de deluxe uitvoering die dolby digital encoder heeft en dat dat bordje naar mijn weten het enige NForce 2 bordje is dat dat (tot nu toe) heeft.
Ik wil er alleen aan toevoegen dat volgens mij alleen de deluxe uitvoering die dolby digital encoder heeft en dat dat bordje naar mijn weten het enige NForce 2 bordje is dat dat (tot nu toe) heeft.
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2002 03:10 ]
Verwijderd
Wat een onzin allemaal, jij bent zeker ook net bezig met audio ? ik heb al jaren het verschil tussen optisch en coax zelf mogen ervaren en heel vaak getest met mijn niet kinderachtige setup. En "die reviewer" is toevallig Frank van het HTforum en die jongen weet toch echt wel waar hij het over heeft, heeft tenslotte ook een zaak en reviewd zeer regelmatig HT materiaal op zijn eigen Meridian installatie die wij amper kunnen betalen. Dit is wel offtopic allemaal, maar ik trok 4 jaar geleden ( ja toen zat ik al aan Dolby Digital) mijn conclusies dat Coax de beste verbinding was, dan is het toch leuk als je 2 jaar later leest in de what hi fi dat ook zij dat vinden en later dus ook op het HT forum, wie is er dan gek ? Ik heb mij door niemand laten beïnvloeden. De review's bevesigden mijn ervaring.arjandijk schreef op 16 December 2002 @ 02:27:
Leuk, weer een heel topic met mensen die elkaar grotendeels onbeargumenteerd afzeiken en meningen als feiten proberen weer te geven, vooral Darman is errug lekker bezig:
[...]
[...]
Ik denk dat jij eerst eens moet beginnen met een paar blinde luistertests. Als jij denkt het verschil te horen, prima, ik geloof er weinig van.
Maar goed dit gaat nu nergens meer over, maar "echte" kenners blijken het dus wel te kunnen horen, ik duw hiermee geen mening de strot in, maar voor mij meer een feit.
Waarom dat dan wel niet zo zou zijn ? Zie daarvoor janjenl zijn uitleg.
Daar ben ik het mee eens, maar ik geloof er niks van dat ik me niet aan het onderwerp houd.Verwijderd schreef op 16 December 2002 @ 03:08:
Volgens mij is Arjen de enige hier die zich aan het onderwerp houdt en uberhaupt heeft gekeken wat voor onboard geluid er op dat moederbord zit en wat de mogelijkheden zijn. Goed advies om de topic starter naar de ASUS bordjes te laten kijken i.p.v. mensen in de haren te vliegen en geluidskaartjes aan te raden. Thumbs up Arjen!
De eerste reactie op de topicstarter is dat er optische uitgangen bestaan die 1000x beter klinken dat die ene die hij op z'n bordje heeft zitten. Ik bestrijd dit met het volgende argument: Als het de hele digitale wereld geen hol kan schelen hoe misvormd de bitjes zijn, hoe kan het dan zijn dat een DA converter wel gevoelig is voor 'kromme' (maar niet omgevallen!) bitjes?
En waarom is optisch zo slecht? De extra conversie van electrisch naar optisch en weer terug betekent toch juist dat het electrische signaal weer opnieuw wordt opgebouwd? Met andere woorden: dat je dan weer een verse en cleane bitjes terugkrijgt zonder die 'gevaarlijke' jitter (voorzover ik begrijp, is jitter het effect dat bitjes wat te laat aankomen, waarbij de DA converter zich niet vergist in het 1 of 0 zijn van het bitje, maar toch iets niet goed doet.) ? Extra onderbouwing: ik heb op AV-forums weleens gelezen dat audiofielen een kopie van een CD beter vinden klinken dan een origineel, omdat de bitjes dan weer helemaal vers en clean gebrand worden.
Ik heb gewoon een heel simpel boerenlullen-verstand. Hierboven staan m'n argumenten nog weer een keer op een rijtje. Kom met een onderbouwd verhaal, en toon aan dat ik niet goed genoeg heb nagedacht. Ik wil ook best zelf luisteren, ik heb een receiver met zowel coax als optische ingangen. (Helaas 1 cd-speler met coax, en 1 pc met optisch dus een echte A-B-vergelijking word vrij moeilijk).
Ik denk dat de topicstarter allang geholpen is, doordat enkele mensen beweren dat dure vs. goedkope digitale prut niet uitmaakt. Er zijn wat andere mensen die beweren dat het juist wel uitmaakt, en ik vraag aan hen om me uit te leggen hoe dat kan. Tot nu toe heb ik alleen nog maar 'dat hoor je gewoon', en enge (niet te snappen) verhalen over jitter gehoord.
Dat vind ik onvoldoende, in de analoge wereld is inderdaad de kwaliteit van ieder component erg van belang. Elk weerstandje kan het geluid verzieken. Dat weet ik allang, en accepteer ik. Maar zolang je nog in het digitale domein bent is het een heel ander verhaal (volgens mij).
en ik vind dit wel een leuke discussie, en als blijkt dat er een duidelijke verklaring bestaat voor het beter zijn van sommige digitale schakelingen en bekabeling dat is dat hartstikke mooi. Heb ik ook weer wat geleerd.
[ Voor 6% gewijzigd door Varienaja op 16-12-2002 09:07 ]
Ik heb een tijdje geleden iets gelezen over de fabels van audio. Iemand had een site opgezet waarin allelei verhaaltjes de grond in geboord. Het klonk erg sterk en overtuigend, maar ik weet niet of het klopt. Als iemand even een link naar deze site heeft, kunnen we mooi even verder ouwehoeren 
Ik ga niet beweren of er grote verschillen zijn tussen optisch en coax. Maar ik weet wel dat er in de audio altijd mensen zijn die iets gaan geloven en verschillen willen horen die er misschien niet zijn. Andere mensen gaan dit napraten en willen het ook horen. Uiteindelijk is er een grote groep met een bepaalde bewering aanhangen en dat uiteindelijk doorslaggevend vinden.
Ik denk iig dat er veel sterk overdreven word. Verder denk ik dat deze kwaliteitsverschillen niet echt uitmaken voor de topicstarter.
Voor de topicstarter is het enige waarneembare verschil, dat tussen onboard analoog en analoog van een gewone geluidskaart.
Verder moet de topicstarter zich afvragen als hij de handleiding van zijn eventuele nieuwe moederbord doorkijkt, of hij weet hoe hij het geluid digitaal moet aansluiten.
Ik ga niet beweren of er grote verschillen zijn tussen optisch en coax. Maar ik weet wel dat er in de audio altijd mensen zijn die iets gaan geloven en verschillen willen horen die er misschien niet zijn. Andere mensen gaan dit napraten en willen het ook horen. Uiteindelijk is er een grote groep met een bepaalde bewering aanhangen en dat uiteindelijk doorslaggevend vinden.
Ik denk iig dat er veel sterk overdreven word. Verder denk ik dat deze kwaliteitsverschillen niet echt uitmaken voor de topicstarter.
Voor de topicstarter is het enige waarneembare verschil, dat tussen onboard analoog en analoog van een gewone geluidskaart.
Verder moet de topicstarter zich afvragen als hij de handleiding van zijn eventuele nieuwe moederbord doorkijkt, of hij weet hoe hij het geluid digitaal moet aansluiten.
Welke deluxe versie bedoel je hier? Die van abit? Ik had even op de site gekeken en daar stond over deze bordjes dat ze dolby digital encoder hadden, als je het zeker wilt weten kijk even op www.abit.nlVerwijderd schreef op 16 December 2002 @ 03:08:
Verwijderd
Haha ok , jij met je naar eigen zeggen "boerenlullenverstand", Als er voor jou overal een logische verklaring voor moet zijn, hoe verklaar jij dan karakteristieke eigenschappen van versterkers/receivers onderling ? ze hebben toch allemaal exact dezelfde specs ? ( verschillen zijn minimaal) net zoasl Optisch en Coax, ok het werkt allemaal nét iets anders, maar daarom zal alles hetzelfde klinken ? Ben ik even blij dat ik niet net als jij meteen een jvc koop, omdat die ook hetzelfde kan als een Marantz/Denon/Onkyo/Harman Kardon, maar dat ik toch eerst even zelf wil luisteren wat het beste is.Varienaja schreef op 16 December 2002 @ 09:04:
[...]
Daar ben ik het mee eens, maar ik geloof er niks van dat ik me niet aan het onderwerp houd.
De eerste reactie op de topicstarter is dat er optische uitgangen bestaan die 1000x beter klinken dat die ene die hij op z'n bordje heeft zitten. Ik bestrijd dit met het volgende argument: Als het de hele digitale wereld geen hol kan schelen hoe misvormd de bitjes zijn, hoe kan het dan zijn dat een DA converter wel gevoelig is voor 'kromme' (maar niet omgevallen!) bitjes?
En waarom is optisch zo slecht? De extra conversie van electrisch naar optisch en weer terug betekent toch juist dat het electrische signaal weer opnieuw wordt opgebouwd? Met andere woorden: dat je dan weer een verse en cleane bitjes terugkrijgt zonder die 'gevaarlijke' jitter (voorzover ik begrijp, is jitter het effect dat bitjes wat te laat aankomen, waarbij de DA converter zich niet vergist in het 1 of 0 zijn van het bitje, maar toch iets niet goed doet.) ? Extra onderbouwing: ik heb op AV-forums weleens gelezen dat audiofielen een kopie van een CD beter vinden klinken dan een origineel, omdat de bitjes dan weer helemaal vers en clean gebrand worden.
Ik heb gewoon een heel simpel boerenlullen-verstand. Hierboven staan m'n argumenten nog weer een keer op een rijtje. Kom met een onderbouwd verhaal, en toon aan dat ik niet goed genoeg heb nagedacht. Ik wil ook best zelf luisteren, ik heb een receiver met zowel coax als optische ingangen. (Helaas 1 cd-speler met coax, en 1 pc met optisch dus een echte A-B-vergelijking word vrij moeilijk).
Ik denk dat de topicstarter allang geholpen is, doordat enkele mensen beweren dat dure vs. goedkope digitale prut niet uitmaakt. Er zijn wat andere mensen die beweren dat het juist wel uitmaakt, en ik vraag aan hen om me uit te leggen hoe dat kan. Tot nu toe heb ik alleen nog maar 'dat hoor je gewoon', en enge (niet te snappen) verhalen over jitter gehoord.
Dat vind ik onvoldoende, in de analoge wereld is inderdaad de kwaliteit van ieder component erg van belang. Elk weerstandje kan het geluid verzieken. Dat weet ik allang, en accepteer ik. Maar zolang je nog in het digitale domein bent is het een heel ander verhaal (volgens mij).
en ik vind dit wel een leuke discussie, en als blijkt dat er een duidelijke verklaring bestaat voor het beter zijn van sommige digitale schakelingen en bekabeling dat is dat hartstikke mooi. Heb ik ook weer wat geleerd.
Bovendien is er bij ELKE omzetting, hoe digitaal dat ook gebeurt altijd verlies, hoe miniem dan ook, da's de enige reden die ik op papier zou kunnen noemen voor het beter zijn van Coax, maar doe jij dan toch maar eens die A/B vergelijking, je zult merken dat Coax wat "warmer" en natuurlijker klinkt, waar Optisch wat "killer" en levenlozer klinkt.
Wat voor een setup heb jij eigenlijk ? Misschien ook wel handig om te weten.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2002 12:47 ]
Verwijderd schreef op 16 december 2002 @ 12:45:
Haha ok , jij met je naar eigen zeggen "boerenlullenverstand", Als er voor jou overal een logische verklaring voor moet zijn, hoe verklaar jij dan karakteristieke eigenschappen van versterkers/receivers onderling ? ze hebben toch allemaal exact dezelfde specs ? ( verschillen zijn minimaal) net zoasl Optisch en Coax, ok het werkt allemaal nét iets anders, maar daarom zal alles hetzelfde klinken ?
En daarbij beweer ik zelfs nog dat je in het digitale domein bitjes weer kunt opfrissen, door ze door een 'transceiver' te gooien. Zo doen ze dat ook bij de internetkabels door de oceanen. (En de conversie van electrisch naar optisch is ook een soort van transceiven.)Varienaja schreef op 16 December 2002 @ 09:04:
...in de analoge wereld is inderdaad de kwaliteit van ieder component erg van belang. Elk weerstandje kan het geluid verzieken. Dat weet ik allang, en accepteer ik. Maar zolang je nog in het digitale domein bent is het een heel ander verhaal (volgens mij).
In de 'werkkamer' een SB-Live (analoog) aan een Denon PMA350SE versterker, 4mm2 bekabeling (overkill) en een set 2-weg zelfbouw boxen (ongeveer 600 gulden aan onderdelen).Wat voor een setup heb jij eigenlijk ? Misschien ook wel handig om te weten.
In de 'entertainment' kamer een Terratec XFire 1024 optisch aan een HarmanKardon AVR-5500. Klisch KSW-12 subwoofer, en 5x een Magnat Vector Needle 11. (of kijk hier: http://www.verstoep.net/media/movies.htm)
Geen JVC dus. Het digitale gedeelte is cheap, het analoge deel kwalitatief redelijk hoogwaardig.
Verwijderd
Ja inderdaad, ik heb zelf als dvd speler een Toschiba sd 510E die ik Coaxiaal aangesloten heb op mijn Harman Kardon AVR 7000, speakers zijn Mordaunt-Short declaration 500 THX, ik vind zeld toch Coaxiaal het beste klinken en als je een korte afstand te overbruggen hebt, zou ik dit gewoon gebruiken, een voordeel van optisch is weer dat het niet gevoelig is voor storing van buitenaf. Het blijven altijd wel leuke discussies, maar ik heb er op getest en zoals gezegd mijn conclusies getrokken, voordat ik de discussies op internet aanging. Destijds had ik nog een Marantz sr 590 receiver.
Ik heb zelf ook 2 terratec DMX Xfire kaarten ( 2 pc's) maar heb ze nog niet digitaal aangesloten gehad, heb immers die Toshiba. Het werkt allemaal prima voor HT gebeuren ? welke player/software gebruik je er om heen ?
Ik heb zelf ook 2 terratec DMX Xfire kaarten ( 2 pc's) maar heb ze nog niet digitaal aangesloten gehad, heb immers die Toshiba. Het werkt allemaal prima voor HT gebeuren ? welke player/software gebruik je er om heen ?
Okee, ik heb even gesearched naar een verklaring voor het beter zijn van coax-kabels.
Hier staat een verklaring. Optisch schijnt door reflecties in sommige gevallen meer jitter te veroorzaken. Jitter vond ik iets spookachtigs, maar hier staat het wel netjes uitgelegd.
In mijn ogen komt het er op neer dat DA-converters een tekortkoming hebben, ze hebben namelijk geen eigen klokgenerator. Hadden ze wel een klokgenerator gehad, dan kunnen ze gewoon op iedere klokpuls de ingang bekijken, en het juiste bijbehorende uitgangssignaal uitsturen.
Ik vind dit nogal iets sufs. Ik bedoel: mijn beamer heeft wel gewoon een eigen klokgenerator, die hij met die van de bron synchroniseert na het aanzetten. Zoveel moeite zal het niet zijn om een 44.1kHz/48kHz generator er bij in te prutsen. Kunnen audiofielen een hoop geld besparen op digitale interlinks.
Overigens: als de uitsturende digitale bron een stabiele klokgenerator heeft, dan is er niks aan de hand. Behalve als je je optische kabels in hele scherpe bochten legt.
Jitter is overigens hoorbaar in vorm van een (zeer zachte) witte ruis die harder wordt naarmate het signaal luider is. Hoef ik me dus geen zorgen over te maken als ik in dezelfde ruimte met een pc ben.
Het is me allemaal duidelijk.
Hier staat een verklaring. Optisch schijnt door reflecties in sommige gevallen meer jitter te veroorzaken. Jitter vond ik iets spookachtigs, maar hier staat het wel netjes uitgelegd.
In mijn ogen komt het er op neer dat DA-converters een tekortkoming hebben, ze hebben namelijk geen eigen klokgenerator. Hadden ze wel een klokgenerator gehad, dan kunnen ze gewoon op iedere klokpuls de ingang bekijken, en het juiste bijbehorende uitgangssignaal uitsturen.
Ik vind dit nogal iets sufs. Ik bedoel: mijn beamer heeft wel gewoon een eigen klokgenerator, die hij met die van de bron synchroniseert na het aanzetten. Zoveel moeite zal het niet zijn om een 44.1kHz/48kHz generator er bij in te prutsen. Kunnen audiofielen een hoop geld besparen op digitale interlinks.
Overigens: als de uitsturende digitale bron een stabiele klokgenerator heeft, dan is er niks aan de hand. Behalve als je je optische kabels in hele scherpe bochten legt.
Jitter is overigens hoorbaar in vorm van een (zeer zachte) witte ruis die harder wordt naarmate het signaal luider is. Hoef ik me dus geen zorgen over te maken als ik in dezelfde ruimte met een pc ben.
Het is me allemaal duidelijk.
Verwijderd
Even een "korte" reactie: Ik ben het eens dat door reflectie jitter kan ontstaan in een optische kabel. Een SPDIF signaal is ca. 2 megabit/seconde. Aangezien er alleen data wordt verstuurd in de kabel en geen klok moet aan de ontvangstzijde de klok weer opnieuw worden opgewekt. Uit die klok van ca. 2 megabit wordt ook weer netjes de 44.1 KHz gegenereerd. Het verhaal dat de ontvangstzijde (de D/A convertor) geen klokgenerator zou hebben klopt dus niet. De frequentie van het jitter signaal is vele malen hoger dan de bitrate en zal door de klokgenerator aan de ontvangstzijde worden genegeerd omdat daar niet op te synchroniseren valt. Het verschil tussen coax en optisch zal dan ook niet hoorbaar zijn (in ieder geval niet door mij ;-)).
Als je een 44.1 KHz .wav bestand direct zonder bewerking naar de SPDIF uitgang stuurt zul je geen verschil horen tussen de geluidskaart van merk x en merk y. Het is hetzelfde als een bestand naar de harddisk toe pompen. Of je nou een SIS of een VIA chipset hebt, de data komt prima aan (lengte van kabel natuurlijk niet te lang kiezen!).
Als je een 44.1 KHz .wav bestand direct zonder bewerking naar de SPDIF uitgang stuurt zul je geen verschil horen tussen de geluidskaart van merk x en merk y. Het is hetzelfde als een bestand naar de harddisk toe pompen. Of je nou een SIS of een VIA chipset hebt, de data komt prima aan (lengte van kabel natuurlijk niet te lang kiezen!).
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2002 18:12 ]
ik vind het een hele leuke discussie met voor mij wat nieuwe dingen, maar waar ik vooral benieuwd naar ben is of te topicstarter iets aan zijn topic heeft en een keer wil reageren
Verwijderd
Ben ik ook wel benieuwd naar. Weet iemand trouwens toevallig waar je voordelig optische kabels kunt kopen?
Verwijderd
Bij de praxis van het merk "elro"Verwijderd schreef op 17 december 2002 @ 12:30:
Ben ik ook wel benieuwd naar. Weet iemand trouwens toevallig waar je voordelig optische kabels kunt kopen?
Hier even mijn reactie als topicstarter.
Het is me een beetje duidelijker geworden. Ik had zelf het idee dat het geluid er perfect uit zou komen aangezien het digitaal was.
De reden waarom ik de pc aan wil sluiten op mijn TV en receiver is eigenlijk alleen om DIVX met AC3 geluid of een DVD af te spelen en misschien een keer wat MP3s.
Ik heb erg getwijfeld tussen de Asus A7N8X Deluxe en de Chaintech Zenith 7njs, maar aangezien ik nog een optische kabel had liggen en de extra's bij de Chaintech wel leuk vind ging mijn voorkeur hierna uit.
Die S-bracket met die optische uitgang zit er trouwens volgens mijn weten gewoon bij. Er is geen deluxe en cheap versie alleen een complete.
Optische kables kun je trouwens goedkoop halen bij elektronicaonline.nl.
Het is me een beetje duidelijker geworden. Ik had zelf het idee dat het geluid er perfect uit zou komen aangezien het digitaal was.
De reden waarom ik de pc aan wil sluiten op mijn TV en receiver is eigenlijk alleen om DIVX met AC3 geluid of een DVD af te spelen en misschien een keer wat MP3s.
Ik heb erg getwijfeld tussen de Asus A7N8X Deluxe en de Chaintech Zenith 7njs, maar aangezien ik nog een optische kabel had liggen en de extra's bij de Chaintech wel leuk vind ging mijn voorkeur hierna uit.
Die S-bracket met die optische uitgang zit er trouwens volgens mijn weten gewoon bij. Er is geen deluxe en cheap versie alleen een complete.
Optische kables kun je trouwens goedkoop halen bij elektronicaonline.nl.
Verwijderd
Electronica Online bestaat blijkbaar niet meer.
OK, dit mag wel niet maar dit geeft meer effect: Mocht er nog iemand zijn die zo'n optische kabel overheeft en voor weinig kwijt wil, stuur me even een mailtje. jeroentaverne@hotmail.com
OK, dit mag wel niet maar dit geeft meer effect: Mocht er nog iemand zijn die zo'n optische kabel overheeft en voor weinig kwijt wil, stuur me even een mailtje. jeroentaverne@hotmail.com
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2002 15:00 ]
Bij de meeste electrozaken (zelfs beroerde winkels als BCC) hebben wel optical kabeltjes. Meestal 10 euro ofzo. Voor betere kwaliteit ga je naar de betere electro winkels of naar een echte hifi winkel.Verwijderd schreef op 17 December 2002 @ 14:59:
Electronica Online bestaat blijkbaar niet meer.
Verwijderd
Ik ga vrijdagavond wel even kijken naar een optische kabel. Jammer dat er maar 1 coax aansluiting op mijn versterker zit anders had ik dat kunnen nemen.
Hoezo bestaat elektronicaonline niet meer? http://www.electronicaonline.nl/ werkt gewoon nog hoor, heb eergister nog een bestelling gedaan.
Professionele optische kabel met toslink pluggen
1,5 meter HQS-4623/1.5 € 12,10
Mag ik dit soort dingen posten trouwens? Of is dat tegen de policy?
Professionele optische kabel met toslink pluggen
1,5 meter HQS-4623/1.5 € 12,10
Mag ik dit soort dingen posten trouwens? Of is dat tegen de policy?
[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2002 16:07 ]
net nog gekeken, www.electronicaonline.nl nog steeds online(punt en el)
Verwijderd
Dan was ie zeker 5 minuten uit de lucht ofzo.
Edit:
Hij doet het hier echt niet hoor.
Edit:
Hij doet het hier echt niet hoor.
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2002 10:12 ]
Verwijderd
Thuis maar proberen dan, ik zit nu op mijn werk.
Edit: als ik hem probeer te pingen doet hij het ook niet. DNS probleempje blijkbaar. Kan iemand mij het ip nummer geven van www.electronicaonline.nl? Is op te vragen met: ping www.electronicaonline.nl in een "dos" venster.
edit: Thuis doet ie het wel.
Edit: als ik hem probeer te pingen doet hij het ook niet. DNS probleempje blijkbaar. Kan iemand mij het ip nummer geven van www.electronicaonline.nl? Is op te vragen met: ping www.electronicaonline.nl in een "dos" venster.
edit: Thuis doet ie het wel.
[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2002 22:07 ]
62.208.70.130Verwijderd schreef op 18 december 2002 @ 13:28:
Thuis maar proberen dan, ik zit nu op mijn werk.
Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford
Verwijderd
Klopt als een bus. In het ontwerp van de SbLive serie wordt een gedeelte van de signalen analoog gemixt om vervolgens inclusief ruis digitaal naar de output te gaan.Op de digitale uitgang van een sblive 5.1 is ruis te horen.
Effecten uitzetten verminderd wel ruis, maar niet totaal...
NB: zoiets dus:
CDROM-> digi -> EffectProcessor -> Sblive -> ana -> Mixer -> Sblive -> Digi -> EffectProcessor -> Speakers
even een reply over dat coax optisch gedoe. zijn er geen tests over geweest ofzo? ik bedoel als de klank te horen is dat moet dat heel makkelijk aan te tonen zijn. neem twee geluidskaarten (alles behalve creative natuurlijk, terratec en een gametheather is wel goed) stuur een wav over de geluidskaart naar een 2de pc met een optical in. neem wav op. vergelijk wav. geef alleen de verschillen weer. post het hier op tweakers. heb je onderbouwde feiten.
overigens is het best gelul dat een copie van een cd beter klinkt dan het origineel, of je moet wel een hele brakke cd of cd speler hebben. op een cd word namelijk zo ontzettend veel error correction code neergezet dat houd je neit voor mogelijk. er zijn drie lagen van error correction
1 elke byte word geencodeert naar een 14 bit symbol (krachtiger dan hamming code aangezien die maar zelfs 2 extra bits kan terug ecc'en)
42 symbols vormen dus een 588-bit FRAME
frame bestaat uit 192 databits (24 bytes) en 396 ecc bits
98 frames sijn 1 sector.
een sector in mode 1 bestaat uit 16 byte preamble 2048 data bytes en 288-byte error correcting code
dit alles bij elkaar opgetelt geeft dit dus maar een eficienty van 28 procent. De overige 72 procent is ecc code.
(bron: Structured Computer Organization by Anderw S. Tanenbaum)
je gaat me dus niet vertellen dat ondanks de 72 % aan ecc code mensen nog steeds het verschil horen tussen een cd en een copy ervan. (kijk als de cd gekrast is dan is het een ander geval)
overigens is het best gelul dat een copie van een cd beter klinkt dan het origineel, of je moet wel een hele brakke cd of cd speler hebben. op een cd word namelijk zo ontzettend veel error correction code neergezet dat houd je neit voor mogelijk. er zijn drie lagen van error correction
1 elke byte word geencodeert naar een 14 bit symbol (krachtiger dan hamming code aangezien die maar zelfs 2 extra bits kan terug ecc'en)
42 symbols vormen dus een 588-bit FRAME
frame bestaat uit 192 databits (24 bytes) en 396 ecc bits
98 frames sijn 1 sector.
een sector in mode 1 bestaat uit 16 byte preamble 2048 data bytes en 288-byte error correcting code
dit alles bij elkaar opgetelt geeft dit dus maar een eficienty van 28 procent. De overige 72 procent is ecc code.
(bron: Structured Computer Organization by Anderw S. Tanenbaum)
je gaat me dus niet vertellen dat ondanks de 72 % aan ecc code mensen nog steeds het verschil horen tussen een cd en een copy ervan. (kijk als de cd gekrast is dan is het een ander geval)
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)
Je hebt niet begrepen waar het om gaat: bij jitter vallen er geen bitjes om (tenminste, daar gaan we even vanuit), dus met zo'n test als jij hier noemt zul je geen verschillen kunnen ontdekken. Bij jitter gaat het er niet om welke bitjes aankomen, maar dat ze met het juiste tempo aankomen. Dat kun je niet vaststellen door via een digital in een wav op te nemen en dan met een andere wav te vergelijken...justice_strike schreef op 19 december 2002 @ 01:50:
even een reply over dat coax optisch gedoe. zijn er geen tests over geweest ofzo? ik bedoel als de klank te horen is dat moet dat heel makkelijk aan te tonen zijn. neem twee geluidskaarten (alles behalve creative natuurlijk, terratec en een gametheather is wel goed) stuur een wav over de geluidskaart naar een 2de pc met een optical in. neem wav op. vergelijk wav. geef alleen de verschillen weer. post het hier op tweakers. heb je onderbouwde feiten.
Pagina: 1