Toon posts:

Stroombesparing op seriele poorten uitschakelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenmidden, ik wil bepaalde randapperatuur op mijn seriele poort aansluiten maar mijn PC reageert nergens op. Dit komt waarschijnlijk doordat er door de stroombesparing geen spanning op deze poort staat. Weet iemand of ik een programmaatje kan laden of iets dergelijks zodat er wel spanning op staat?

alvast bedankt,

richard

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Welke stroom besparing bedoel je?
check je bios eens en post de specs van je systeem, dat kan ons misschien wat helpen

en aub niet meer je naam onder iedere post zetten, dat is irritant.

Verwijderd

stroombesparing? als je geen apparatuur op je poort heb staan loopt er ook geen stroom... dus gebruik je ook geen stroom. :)

Je zegt waarschijnlijk geen voltage op staat? check dit even met een multimeter, denk niet dat het hier aan ligt.. Staat je poort wel aan in je bios?

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik vind het ook een vreemd idee maar ik heb me laten vertellen dat het door de stroombesparing komt. Met geen spanning bedoel ik geen voltage idd. Ik wil het wel even checken met mijn multimeter maar ik weet niet welke 2 pinnen ik moet uittesten. Ik heb een
Dell Pentium 3 500 Mhz
128 MB RAM
Muis(mat), Toetsen bord etc.

Ik denk dat de poort wel aan staat in de bios want als ik mijn kabelmodem erop aansluit doet ie het wel.

ps: heb ik zo'n lelijke naam dan???

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2002 17:13 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Wat voor randapparatuur probeer je er dan op aan te sluiten die niet werkt? Misschien dat we je daarmee kunnen helpen

en nee, je hebt geen lelijke naam maar lees de FAQ eens, dan weet je wat ik bedoel.

Verwijderd

als je kabelmodem het doet staat er dus stroom op je poort.. :)

Kortom het ligt aan je randapparatuur/drivers van je randap. wat je er aan wilt hangen

Verwijderd

Topicstarter
nogal aparte randapparatuur. Ik wil mijn Zender (die ik gebruik voor modelvliegen) op mijn comp aansluiten. Dit doe ik met een seriele kabel.

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-08 14:18

lordsnow

I know nothing

Welke Windows gebruik je?

En wat voor 'n programma? Ook voor Windows, of is 't nog iets uit het DOS tijdperk?

Verwijderd

Topicstarter
Win 98, ik gebruik FMS, een windows based flight sim. Werkt met directX 7.

Verwijderd

sluit eerst effe een eenvoudig apparaat aan om te kijken of de poort het doet, bijv een muis of een modem of iets anders serieels. En de poort moet wel aan staan in het bios....

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2002 18:47 ]

Verwijderd

er staat imho alleen spanning op als de poort geopend is (door de software waarmee je de compoort bestuurt)
Oftewel, in het goede oude basic het volgende:
open "COM1:9600,8,1,n" for random as 1 (geloof ik)

Verwijderd

dus als de simpele apparaten werken....is het OK...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 december 2002 @ 22:00:
er staat imho alleen spanning op als de poort geopend is (door de software waarmee je de compoort bestuurt)
:? :? uhm ik weet best wel wat van computers maar als in dit in het DOS-prompt tik, dan werkt het?? Zo niet, hoe zou ik het dan kunnen oplossen? Er staat dus spanning op de poort als de driver van de bepaalde randapparatuur een signaal doorgeeft.

Nu is denk het probleem dat mijn zender geen drivers heeft, toch? Ik zou dus eerst een (soort) driver moeten laden. Zoiets heb ik eerder gehoord van mensen die hun zender hebben aangesloten op hun PC. Nu denk je misschien, hoezo ik het niet aan die mensen vraag. Dat heb ik gedaan, maar ze zijn al weer vergeten hoe het precies moet. Ze wisten alleen nog dat ze eerst een ander programmaatje moesten draaien voordat je de simulator gebruikten.

Verwijderd

ik denk dat het nu de beurt is aan... "Google"... ;)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op 14 december 2002 @ 22:00:
kan waarschijnlijk ook met debug.

debug
D40:00

worth a try

Verwijderd

Topicstarter
debug d40:00 ?? wil je het misschien uitleggen? Trouwens met "COM1:9600,8,1,n" bedoel je de poortinstellingen heh? Die staan al zo, dat heb ik namelijk gecontroleerd bij Hardware Devices.

Google heb ik al 3 keer geprobeerd maar ik kan niks vinden. Alleen info over het interface kabeltje.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op 15 December 2002 @ 21:45:
debug d40:00 ?? wil je het misschien uitleggen? Trouwens met "COM1:9600,8,1,n" bedoel je de poortinstellingen heh? Die staan al zo, dat heb ik namelijk gecontroleerd bij Hardware Devices.

Google heb ik al 3 keer geprobeerd maar ik kan niks vinden. Alleen info over het interface kabeltje.
Aan debug valt niet zo heel veel uit te leggen.
wat D40:00 doet is je COM1 t/m COM4 aanspreken.
Op deze manier kun je iig zien welke actief zijn EN als het idd nodig blijkt te zijn om de poorten eerst aan te spreken kun je dat ook op deze manier doen.
er gebeurd niets ernstigs mee ofzo.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 15 december 2002 @ 21:45:
Sorry, wij zijn nerds :z

Poging tot vertaling in NL:

Het stukje wat Rembooo noemt is in BASIC geschreven, een oude programmeertaal die in de jaren '80 vrij populair was omdat het makkelijk te leren is. Alle versies van MSDOS (tem Windows ME :+ ) hebben ergens nog een BASIC programma (basica.exe tem MSDOS 4.2, daarna gwbasic.exe. Onder Win98 zit het ook ergens, maar als je nog nooit met BASIC gewerkt hebt, is Terw_Dan's tip handiger.

Debug.com is namelijk wel een standaard DOS commando. Type in DOS 'debug' en enter, voer dan 'd40' in, druk enter, typ dan '00' (dat zijn nullen) en enter en dan 'q' enter ofzo.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Met DOS based programma's kun je een probleem hebben met je com poort in Win 98(SE). Win 98(SE) zet namelijk je com poort op standby en sommige progs kunnen deze niet meer openen. Je kan de powersaving uitzetten van je com poort in het register bij de volgende sleutel: HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\VxD\VCOMM wijzig "EnablePowerManagement" van 01 00 00 00 in 00 00 00 00

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

testen ?

buig een nietje om, verbind pin 2 met pin 3 van seriele poort
zet een ternimal proggie aan maak een verbinding zonder handshaking
en typ domweg iets in
als je je echo aan hebt staan kijg je alees dubel ..
geen echo aan dan moet alles wat je intypt normaal in het scherm komen.

controleren ? trek het nietje er uit.. dan moet het dus anders reargeren ...

Iperf

Pagina: 1