Temp Cat 5 kabel II

Pagina: 1
Acties:
  • 528 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Mijn netwerk thuis is de laatste tijd in extreme mate langzaam. Ipv 8MByte/s haal ik max 150KBytes/s voor een seconde of 30. Af en toe valt een sec of 10 de verbinding weg. Dus ik begon met het zoeken naar een mogelijke oorzaak. Sisoft sandra geeft bij het testen: "Package size too large for host pc".

1) Op 1 pc draait nu een verse installatie van windows XP. Op de andere pc draait een backup van een paar maanden geleden toen het netwerk nog optimaal werkte (ook windows XP).

2) Het zijn beide 100mbit netwerkkaarten.

3) De hardeschijven in beide pc's kunnen meer dan 35Mbytes/sec aan (na een test met HDTach 2.61).

4) Naar aanleiding van een vers draadje (Temp CAT5 kabel) bedacht ik mij dat het wel eens aan de temperatuur kon liggen. De kabel ligt langs een verwarmingsbuis (de koude variant, welke het water van de verwarming naar de CV-ketel leidt). De ketel vervarmt volgens google tot ongeveer 80 graden. Dus de andere buis is misschien zo'n 40~70 graden.

De maximale temperatuur van een cat 5 kabel is 60 graden. Hoe reageert een kabel bij te hoge temperatuur :? Zou mijn probleem mogelijk veroorzaakt worden door de verwarmingsbuis :?

• Dr. Boktor
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-09 14:54
Je moet de MTU waarde aanpassen (die staat nu waarschijnlijk op 1500, ik denk dat je daar 1400 van moet maken). Dat kun je in je registry aanpassen. Zoek daar maar eens naar, dat zal hier vast ergens beschreven staan.

• dr snuggles
  • Niet online
Dr.Boktor schreef op 14 december 2002 @ 15:12:
Je moet de MTU waarde aanpassen (die staat nu waarschijnlijk op 1500, ik denk dat je daar 1400 van moet maken). Dat kun je in je registry aanpassen. Zoek daar maar eens naar, dat zal hier vast ergens beschreven staan.
Aha, bedankt :). Hier kan ik wel wat mee.

Dan ga ik eens even spelen met MTU (The maximum transmission unit is a link layer restriction on the maximum number of bytes of data in a single transmission). Ik wist geen eens dat zoiets bestond.

In de tussentijd zijn meer tips uiteraard welkom.

• dr snuggles
  • Niet online
Tnx voor de progjes. Ik kan volgens TCP optimizer mijn MTU waarde op 1500 zetten. Ik heb de MTU waarde toch terug gezet naar 1400, daarna 1472, 1000, 500 maar het kopieren over het netwerk blijft onmogelijk. 80kb/s blijft het hoogst haalbare (dat is precies de snelheid van mijn internetverbinding, is dit toeval :? ).

Iemand anders die misschien kan bevestigen dat de kabel kan smelten oid?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

heb je de aderparen bij elkaar gehouden ?

Iperf

• CME86
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-12 10:18
zet de beide pc's eens naast elkaar en kijk hoeveel ze dan halen. Dan weet je direct waar het aan ligt

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

met ander kabeltje bedoel je natuurlijk ............

Iperf

• dr snuggles
  • Niet online
Wat jij (fish) bedoelt met aderparen weet ik niet precies, maar ik heb niets aan de kabels veranderd, dus ik neem aan dat er geen draadjes zijn die besloten hebben om met elkaar van plaatje te verruilen :P.

Ik heb daarnet wel even het netwerk getest met een 1,5m lange crosslinked kabel. Waarmee ik een nieuw persoonlijk snelheidsrecord heb neergezet van 12mb/s (het maximaal theoretisch haalbare dus van een 100mbit netwerk).

Het ligt dus over duidelijk aan de netwerkkabel welke het blijkbaar een beetje gaat begeven bij hoge temperaturen. Valt de kabel nog te redden? Ik ga er tijdens het kijken van kopspijkers maar eens over nadenken...

Tnx voor de tips fish & Celmis. Meer tips altijd welkom :).

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

je moet de connectoren niet alleen 1 op 1 verbinden, maar ook nog de juiste setjes met aders gebruiken
UTP is unshielded twisted pair
dus je moet die twisten bij elkaat houden .. zie ook faq (tekeningetje)

dus
paar 1=>1,2
paar 2=>3,6
paar 3=>4,5
paar 4=>7,8

voor crosslink moet je toch echt ff in de faq kijken ........ succes

Iperf

Verwijderd

Ik heb hier ook gewoon m'n utp langs de verwarmingsbuizen lopen, echter zijn deze kabels wel vrij stug (vrij dik omhulsel dus). Met m'n blote handen kan ik die buizen niet langer dan een halve seconde vasthouden, maar ik heb nou niet echt last van trage snelheden. Nu kan dat computertje wat boven staat maar 8mb/s aan, en dat wordt ook gewoon gehaald.

Ik had ooit nog een extra kabel erbij, maar dat was een wat dunner (en stuk flexibeler) omhulsel, deze was half gesmolten :)

Verwijderd

Die dikkere kabel waar ik het over heb is overigens 30 meter lang...

blijkbaar heeft hitte dus wel degelijk invloed op die dunnere kabels... omdat ik er met die dikke kabel totaal geen last van heb.

overigens had ik met die dunne, gedeeltelijk gesmolten kabel ook geen probs met snelheid

• dr snuggles
  • Niet online
Fish:
Ik heb een bestaande netwerkkabel van 20 meter, welke tot een week of 3 geleden perfect werkten. Het is een crosslinked kabel, waarvan de draden al goed in de rc-45 connectoren vast zitten. Ik ken het tekeningentje uit de faq. Wat jij nu bedoelt is dat ik de draadjes goed in de rc-45 aansluitigen moet doen. Maar ze zitten al goed. Misschien dat jij wat anders bedoelt, anders reageer/icq je maar ff :).

Gewse: Zou jij kunnen kijken wat voor merk kabel jij hebt. Of nog beter: zou jij mij kunnen vertellen wat er op jouw kabel vermeld staat aan informatie.

Bij mij staat er dit: YFC UTP ENCHANCED CAT.5 PATCH ISO/IEC 11801 & EN 50173 & TIA/EIA 568A 3P VERIFIED FOR GIGABIT ETHERNET - 24AWG X 4P TYPE CM (UL) C(UL) CMG E164469.

• dr snuggles
  • Niet online
Even een update:
Na een nieuwe 20m cat5 kabel gehaald te hebben werkt het nog voor geen meter :( :(.
Het idiote is dat het met een 1,5 meter kabel perfect gaan. Zo frustrerend... Gare @#$@$ utp kabels.

Verwijderd

Zo, tijdje niet meer achter de computer gezeten.

Goed, wat staat er op mijn kabel...
Ik moest wel ff lachen toen ik begon te lezen overigens :)

SPACE SHUTTLE VERIFIED <UL>
CAT-5 PATCH CABLE ETL VERIFIED
EIA/TIA-568A UTP 24AWG STRANDED
CM E129760 CSA LL80671
AWM II A/B 80^C 300V ET4

vooral om dat space shuttle verified moest ik dus wel lachen :)

Maarja.. zo te zien kan deze kabel dus met 80 graden celcius nog steeds goed werken.

ik hoop dat je hier wat aan hebt

• dr snuggles
  • Niet online
Het is maar goed dat ie space shuttle verified is :P. Tnx voor de info gewse. Ik ben inmiddels aan mijn 2e 20m netwerkkabel begonnen, waarna ik erachter ben gekomen dat er waarschijnlijk een netwerkkaart brak is. Ach ja...

Verwijderd

Hmm.. al dat gekloot met kabels, en dan blijkt het wat anders te zijn.
Erg frustrerend altijd :)

suc6 ermee iig

Verwijderd

wwillem schreef op 18 December 2002 @ 20:30:
Het is maar goed dat ie space shuttle verified is :P. Tnx voor de info gewse. Ik ben inmiddels aan mijn 2e 20m netwerkkabel begonnen, waarna ik erachter ben gekomen dat er waarschijnlijk een netwerkkaart brak is. Ach ja...
hm, maar het werkte toch wel toen je een andere kabel gebruikte? (snelheidsrecord 12 mb/s enzo). Licht die lange kabel niet toevallig langs een storingsbron. Een apparaat met een groot magnetisch veld ofzo?

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Dr.Boktor schreef op 14 december 2002 @ 15:12:
Waarom?

Verwijderd

brakke netwerkkaart misschien ? heb ik ook eens gehad. ik kwam niet boven de 200 kb/sec , dagen meebezig geweest en voila wat bleek een netwerkaart was defect.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-12 10:45
Hoe heb je de PC's normaal gesproken met elkaar verbonden?
Je hebt het er over dat het allemaal redelijk in de buurt komt van je download snelheden, en niet meer wordt.
Heb je er toevallig een router tussen hangen, waarin iets verkeerd staat?
Kennis van mij heeft het ook al eens gehad dat hij ineens zijn interne netwerk over zijn Chello aansluiting liet lopen, 15KB/s max. En Chello vond het ook niet zo leuk.
Weet zo gauw niet meer wat het was dat verkeerd stond.

Verwijderd

Ik zag dat je poste dat je max. snelheid gelijk is aan je max. internetverbinding. Dit probleem heb ik af en toe ook wel eens gehad. Als ik aan het internetten was, en opeens ging uplaoden naar een andere PC toe, haald ik een max. snelheid van 55kB/sec, ook mijn maximale download snelheid.

Dit fenomeen is opeens gewoon verdwenen, waarschijnlijk door een herinstallatie van XP, of het niet meer gebruiken van StatBar, o.i.d. Maar ik zou zeker even kijken of je softwarematig ook aanpassingen hebt gedaan. Misschien door het delen van je internet via een PC ??? Ik gebruik sinds kort een router, wat het probleem ook opgeost zou kunnen hebben, maar dat is iets wat ik niet zeker weet.

Suc-6... Trouwens : De temp mag niet echt uitmaken. Mijn verbinding van Modem naar Router loopt via de warme variant van de verwarming, no problemo (zelfs niet smelten :D ) En ik heb een 40meter kabel buiten in de vrieskou lopen naar een vriend van me...

• dr snuggles
  • Niet online
Tnx voor alle tips & adviezen :). Het is goed om te weten dat de kabel in ieder geval extreme temperaturen best kan hebben. Het probleem is inmiddels opgelost. Het lag niet aan een externe spanningsbron oid. Ik heb de hele 20 m kabel vervangen en ergens anders neergelegd, maar dit mocht niet baten.

Daarna lopen switchen met allerlei ethernet controllers. Daarna heb ik samen met een gast die veel van netwerken weet, nog meer lopen switchen. Daarna mijn kaartjes bij hem thuis getest en er bleek dus 1 100mbit kaart naar de knoppen te zijn. Bij hem werd de kaart niet goed herkend, terwijl dat bij mij geen probleem was.

De rotte ethernet kaart omgeruild (garantie :)), daarna werkte alles perfect. Toch zijn utp netwerken erg frustrerende dingen... :P

Nogmaals danke schon voor alle replies.
Pagina: 1