Ik heb een IIyama 4821BK (19inch tft 1280x1024 32 bit) op een Gigabyte Radeon 9700 Pro aangesloten via de DVI-aansluiting. Is het normaal dat ik mijn hertz niet hoger krijg dan 60 en dat er een lichte kromming inzit in het centrum van het scherm (zeg maar een lichte indeuking). Ik kan ook geen vorm aanpassen e.d. waarschijnlijk omdat ik hem op dvi heb aangesloten. Nu op mijn radeon zit ook nog een d-sub en op het scherm ook. Kan kwaad dat ik beide aansluit en tijdens het werken van scherm van input verander. Bij d-sub kun je namelijk wel vorm aanpassen. Dan lees ik ook nog in de handleiding dat het aangeraden is de frequentie en resolutie via het scherm aan te passen en niet via de computer.... Maar hoe doe je zoiets? Dat staat natuurlijk niet in de handleiding. Zou het kunnen dat als je DVI hebt je niet hoeger kunt dan 60 hz??? Momenteel staat het dus op H:63 en V: 60.
Heb je de juiste monitor driver wel geladen. Volgens de specificaties moet hij tot 85 hz ondersteunen. Je kunt op de iiyama site monitor drivers downloaden. Dan is waarschijnlijk die kromming ook wegVerwijderd schreef op 14 December 2002 @ 12:47:
Ik heb een IIyama 4821BK (19inch tft 1280x1024 32 bit) op een Gigabyte Radeon 9700 Pro aangesloten via de DVI-aansluiting. Is het normaal dat ik mijn hertz niet hoger krijg dan 60 en dat er een lichte kromming inzit in het centrum van het scherm (zeg maar een lichte indeuking).
Via je monitor aanpassen heb ik nog niet gehoord, maar je zou geen problemen moeten hebben met resolutie en refreshrate op DVI.Dan lees ik ook nog in de handleiding dat het aangeraden is de frequentie en resolutie via het scherm aan te passen en niet via de computer.... Maar hoe doe je zoiets? Dat staat natuurlijk niet in de handleiding. Zou het kunnen dat als je DVI hebt je niet hoeger kunt dan 60 hz??? Momenteel staat het dus op H:63 en V: 60.
AlphaESS 10+6kW + 23kWh batterij || 64x 500Wp PV || '23 MY LR || LG R290 16kW WP
Ik heb de laatste nieuwe drivers gedownload... ze zijn weliswaar niet ondersteund door windows xp sp1 maar ja dat komt wel vaker voor. Maarre probleem blijft dus
Bij LCD-monitors is het over het algemeen compleet overbodig om met je refreshrate hoger te gaan dan 60Hz. Ik heb ook een Iiyama TFT (AS4611UT, 18") en die geeft - net als veel andere schermen trouwens - op 60Hz veruit het beste resultaat qua scherpte en detail.
Ook is het geen enkel probleem om twee aansluitingen tegelijk te gebruiken - van switchen tussen D-sub en DVI gaat je scherm echt niet kapot
. Zo kun je bijvoorbeeld ook twee computers op 1 scherm aansluiten.
Ook is het geen enkel probleem om twee aansluitingen tegelijk te gebruiken - van switchen tussen D-sub en DVI gaat je scherm echt niet kapot
[ Voor 30% gewijzigd door wouterve op 14-12-2002 14:23 ]
ah ok dus die 60hz daar hoef ik mij verder al geen zorgen meer over te maken 
Die lichte kromming naar binnen toe is die ook normaal bij dvi aansluiting?
Die lichte kromming naar binnen toe is die ook normaal bij dvi aansluiting?
De 60 Hz is idd geen probleem. Van die kromming naar binnen bij DVI heb ik nog nooit gehoord. Kan je je monitor ook even via de D-sub aansluiten en checken of het dan ook zo is? Want normaal lijkt het me niet.
Wat ik nodig heb is de optie PIN-CUSHION en eventueel PIN-BALANCE zoals bij mijn "oude" iiyama s901gt (CRT) scherm. Deze optie vind ik niet terug in mijn osd van mijn iiyama tft, ook niet als ik d-sub aansluit dan komen er slecht 2 opties bij en dat is scherm links opschuiven etc... . Waarschijnlijk zal dit eigen zijn aan tftschermen dat opties lijk trapezium, pin-cushion etc niet hoeft omdat hij zogezegd alles automatisch juist zet en zeker via dvi maar ik merk toch duidelijk een lichte glooiing naar binnen toe in het centrum van het scherm.Pollewob schreef op 14 december 2002 @ 16:59:
De 60 Hz is idd geen probleem. Van die kromming naar binnen bij DVI heb ik nog nooit gehoord. Kan je je monitor ook even via de D-sub aansluiten en checken of het dan ook zo is? Want normaal lijkt het me niet.
Zo'n deuk of glooiing hoort er echt niet bij. Misschien kun je het nog eens testen op een andere computer met een andere videokaart? Als dat hetzelfde beeld geeft zou ik, als ik jou was, er gewoon eens mee terug gaan naar waar je hem gekocht hebt en hem eventueel omruilen. Want als ik dit zo hoor, is het absoluut geen normaal verschijnsel. (Kun je er trouwens misschien een foto van posten?)Verwijderd schreef op 14 December 2002 @ 17:37:
Wat ik nodig heb is de optie PIN-CUSHION en eventueel PIN-BALANCE zoals bij mijn "oude" iiyama s901gt (CRT) scherm. Deze optie vind ik niet terug in mijn osd van mijn iiyama tft, ook niet als ik d-sub aansluit dan komen er slecht 2 opties bij en dat is scherm links opschuiven etc... . Waarschijnlijk zal dit eigen zijn aan tftschermen dat opties lijk trapezium, pin-cushion etc niet hoeft omdat hij zogezegd alles automatisch juist zet en zeker via dvi maar ik merk toch duidelijk een lichte glooiing naar binnen toe in het centrum van het scherm.
uhh 60 hz... ga naar ati monitor tabblad
en zie.. daar kan je ook de hz instellen.. staat waarschijnlijk nog op 60 hz !!, dus zet windows en ati frequentie eens op 75
succes !
Dat haalt niets uit... frequentie blijft bestaan. In de handleiding staat dat de dvi ingang niet compatible is met de volgende configuratie!!:Tutti-frutti schreef op 14 december 2002 @ 18:10:
uhh 60 hz... ga naar ati monitor tabbladen zie.. daar kan je ook de hz instellen.. staat waarschijnlijk nog op 60 hz !!, dus zet windows en ati frequentie eens op 75
succes !
SXGA 1280 x 1024 Horiz: 79,976kHz Vertic: 75,025Hz Puntklok 135,000MHz
wel met
SXGA 1280 x 1024 Horiz: 63,981kHz Vertic: 60,020Hz Puntklok 108,000MHz
Wat is dan het VOORDEEL van DVI vraag ik mij af...
Voordeel van DVI is dat het (vaak) beelden scherper kan weergeven, doordat er geen conversie van analoog naar digitaal signaal hoeft te worden gedaan. Soms is dat verschil in scherpte heel goed te zien, soms valt het nauwelijks op.
Nog een keer over dat refreshrate-issue bij een TFT-scherm: de refreshrate speelt bij een TFT-scherm niet de cruciale rol die hij speelt bij CRT's. Een TFT is sowieso rustig voor de ogen, daar heeft de refreshrate niets mee van doen. Vaak kan een TFT twee refreshrates aan (60Hz en 75Hz), waarbij het beeld bij 60Hz meestal veruit het scherptst is. Dan maakt DVi of D-Sub geen enkel verschil.
Nog een keer over dat refreshrate-issue bij een TFT-scherm: de refreshrate speelt bij een TFT-scherm niet de cruciale rol die hij speelt bij CRT's. Een TFT is sowieso rustig voor de ogen, daar heeft de refreshrate niets mee van doen. Vaak kan een TFT twee refreshrates aan (60Hz en 75Hz), waarbij het beeld bij 60Hz meestal veruit het scherptst is. Dan maakt DVi of D-Sub geen enkel verschil.
Is het niet zo dat je gewend bent aan een bolle CRT? Had ik in het begin ook, altijd met een bolle CRt gewerkt (dus geen flat screen CRT) en daarna met een TFT. Leek een tijdje ook net alsof het beeld ingedeukt was, maar dat komt omdat het beeld echt plat is ipv toch een beetje bol
Verwijderd
PIN-Cushion is een typisch CRT fenomeen. Dat heeft te maken met de electronica die de electronenbundel afbuigt. Als die niet in orde is krijg je een pin-cushion effect. Omdat TFT's geen electronenbundels hebben treedt het PC effect daarbij niet op.Wat ik nodig heb is de optie PIN-CUSHION en eventueel PIN-BALANCE zoals bij mijn "oude" iiyama s901gt (CRT) scherm.
De verklaring van Yngwie- lijkt me heel plausibel.
Een TFT scherm wordt intern digitaal aangestuurd. Daarom is het niet meer dan normaal om hem via de digitale DVI aansluiting aan te sluiten. Dat er een VGA interface op zit is alleen maar om uitwisselbaarheid (compatibility voor de mensen die niet goed nederlands spreken) met oudere videokaarten te garanderen. In de toekomst zal een DVI aansluiting goedkoper zijn dan een VGA aansluiting omdat er minder electronica voor nodig is. Er wordt immers twee keer een vertaalslag (digitaal-> analoog in de videokaart, analoog-> digitaal in de monitor) mee uitgespaard. Bij elke convertering gaat er beeldkwaliteit verloren. Daarom geeft DVI (in theorie) een betere beeldkwaliteit.
Ook de refreshrate is een typische CRT aangelegenheid. Bij een CRT scherm wordt een lichtgevende laag op de buis bestraald met een electronenbundel. De pixels worden een voor een op het scherm gezet. Het aantal volledige beelden per seconden dat wordt weergegeven is de refreshrate.
TFT schermen werken met een lamp waar een filter voor staat. Zwart wil zeggen dat het filter al het licht tegen houd en wit wil zeggen dat het al het licht doorlaat. De kleuren worden gemaakt door het licht door een kleurenfilter te laten vallen. Bij een TFT is beeldopbouw dus een kwestie van een keer de filters instellen en het beeld zo laten staan. Als een TFT scherm een foto weergeeft wordt het beeld niet ververst. Als een CRT dat doet wordt het beeld 85 keer per seconde ververst (bij 85Hz dan). Daarom is een TFT scherm bij 60Hz rustiger voor je ogen dan een CRT bij 85.
Niet. Je kunt beide alleen in je pc aanpassen. Wat ze waarschijnlijk bedoelen is dat je het scherm in de optimale resolutie moet gebruiken: 1280x1024@60Hz. En je kunt het beste het scherm zelf de grootte en plaats van het beeld laten bepalen.Dan lees ik ook nog in de handleiding dat het aangeraden is de frequentie en resolutie via het scherm aan te passen en niet via de computer.... Maar hoe doe je zoiets?
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2002 00:35 ]
Nou Tweakers en vooral Triple A bedankt voor de uitvoerige uitleg. Hier ben ik een pak wijzer door geworden. Het zou best wel eens kunnen dat ik mij verkijk op het beeld en dat ik iets zie wat er in werkelijkheid niet is
Buiten dit alles wil ik het scherm toch aanraden aan iedereen. De beeldkwaliteit is enorm en de prijs is zeker de moeite.
Verwijderd
Ik heb zelf wel zin in de AS4337UT. Maar dan wel een witte. Maar ik heb hem naast de NEC 1880SX zien staan en die was toch een tikkie beter. Duurder ook
Pagina: 1