Toon posts:

[WIn2k] Virtueel geheugen, hoeveel? *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om het volgende: Er schijnt een formule te zijn om uit te rekenen hoeveel vritueel geheugen je moet instellen in Windows om een optimaal resultaat te krijgen. Dit schijnt ook afhankelijk te zijn van het interne geheugen.

Dit schijnt namelijk te helpen om de opstarttijd van Windows te verkorten. M'n comp. staat bij het opstarten van W2K behoorlijk lang na te ratelen en om nu te zeggen dat mijn PC errug traag is...

specs:
PIII 933MHz CPU
320Mb geheugen
Geforce2MX 32Mb video
Abit BE6-2 Mobo

Ben zojuist met de searchfunctie aan de gang geweest om te kijken of hier iets over te vinden is maar zonder succes helaas.

Iemand suggesties over hoe het virtueel geheugen te berekenen? Andere suggesties om de narateltijd te verkorten zijn ook van harte welkom.

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:39

Korakal

Up up up!

Ik hou altijd aan: minimaal 1,5x je werkgeheugen, dus in dit geval 1,5 x 320 = 480 mb virtueel geheugen.

[edit]
trouwens; als je computer heel lang aan het ratelen is, zou misschien een fresh windows install niet zo'n verkeerd idee zijn :?

[ Voor 41% gewijzigd door Korakal op 14-12-2002 12:24 ]

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Korakal schreef op 14 december 2002 @ 12:23:

trouwens; als je computer heel lang aan het ratelen is, zou misschien een fresh windows install niet zo'n verkeerd idee zijn :?
Nou... probeer het eerst eens met een grondige defragmentatie... kan al heel veel schelen...

Virussen? Scan ze hier!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:39

Korakal

Up up up!

Mijn persoonlijke ervaring met defragmenteren is dat het een stuk minder effectief is dan fresh install... als je dat gaat doen, wellicht nog handiger om dan gelijk een image ervan te maken?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Als je de ruimte heb maak er maar 512 mb of meer van. Het maakt namelijk niet uit als het te groot is, je hebt er geen last van, maar het maakt wel veel uit als het te klein is en hij moet het gaan vergroten. Dus geef hem iig een flinke ondergrens, en je kunt hem nog een wat grotere bovengrens geven, voor de zekerheid.

Maar dat ratelen kan ook door andere dingen komen. Viruscanner? Starten er een hoop dingen op? Defragmentatie?

Trouwens wat voor HD is het? Heb je er meerdere of 1?

[ Voor 7% gewijzigd door maratropa op 14-12-2002 12:29 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
Beide geprobeerd. Windows is pas opnieuw geïnstalleerd, Defrag maakt ook weinig uit.

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Ik denk dat je beter uit bent met analyse van wat je aan programma's hebt draaien op de achtergrond... DUs bijvoorbeeld..Hoeveel services heb je aan staan? Heb je daar eens naar gekeken? Services die niet nodig zijn kun je uit zetten..natuurlijk...
Allemaal gegoogled:
http://web.ukonline.co.uk/cook/Win2000.htm

Ok als het dan toch moet met die pagefile:
http://web.ukonline.co.uk/cook/Pagefile.htm
Google termen: 2000+service+optimization

[ Voor 18% gewijzigd door henkleerssen op 14-12-2002 12:32 ]

Verwijderd

Ik stel het wisselbestand in op 1x - 1,5x
dus 512mb geheugen wordt : 512mb - 768mb

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
OS aan titel toegevoegd, zie Windows Operated Systems - Policy - Updated 4-10, het stappenplan. Volgende keer even op letten a.u.b. :)

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11-2025
ik vind het een stomme regel
want hoe meer fysiek geheugen je hebt hoe minder virtueel je nodig hebt, logish toch??
stel je hebt win 98 met 32 MB ram en je stelt 48 in als virtueel das wel krap
iemand met 512 zou dan 800 moeten instellen terwijl ie met 512 zoveel overschot heeft dat ie praktisch nooit virtueel nodig heeft

het hangt eerder af van de noden van het OS ; hoe "zwaar" weegt het OS

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ja, het hangt af van hoeveel geheugen je hebt, en hoeveel de programma's die je draait nodig hebben. Daarvoor moet je eigenlijk met monitor software kijken hoeveel nodig is. Maar als je toch ruimte zat heb kun je beter maar een wat grotere pagefile aanmaken, zodat mocht er ooit veel nodig zijn, windows niet de boel moet gaan vergroten, want dan kan alles echt traag worden. En de groote heeft geen nadelig gevolgen voor de prestaties, alleen je hebt wat minder ruimte.

Maar met genoeg geheugen wordt de pagefile tegenwoordig echt veel minder aangesproken dan men denkt, en je performance hangt er ook niet zo veel van af. Met 300+ geheugen lijkt me dat er wat anders mis is als Venz PC zo blijft ratelen bij de boot.

[ Voor 10% gewijzigd door maratropa op 14-12-2002 15:49 ]

specs

Pagina: 1