Toon posts:

Reciever zonder aarde op pc zonder aarde, mag dat ?

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik had even een vraagje en kan er niet echt iets over vinden in de faq. Ik heb een reciever, met daarop aangesloten een pc. Geen van allen zit op aarde aangesloten (foei, ik weet het). Maar kan dit kwaad ?

Als ik de buitenkant van de bananen plug die van de pc afkomt vast pak en dan de verwarming dan voel je dat daar wel verschil tussen zit (tintelen). Is dit schadelijk voor mijn reciever ?

Ik had dit dus eerst zo zitten en nu ging een paar weken geleden mijn reciever kapot, na wat kloten bleek dat hij alleen vaag (heel zacht signaal terwijl volume vol open staat) gaat doen als je de video 2 (waar pc op zat) even had gebruikt. Als je dan dingen gaat doen als spanning eraf en zo dan gaat hij het wel weer doen, behalve die video 2 poort dan, die is nu onbruikbaar.

Ik heb ook zo'n mini hifi setje erop aangesloten (tuner werkte nog niet). Die heeft het zelfde verhaal als ik die met de verwarming "verbind".

Is dit slecht voor de reciever of is het toeval dat die poort kapot is. En als het slecht is, is dan alles opgelost als ik alles ga aarden (reciever + computer) ??

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Zo te horen heb je waarschijnlijk je Video 2 ingang geloopt door je computer in je reciever te pluggen terwijl ze allebei aanstonden.
Je hebt ergens last van een aardlus en door het inlpluggen van de computer onstond er een sluiting wat je opamp van de video2 ingang niet zo lekker vond.
Dit heb ik ooit ook eens gehad.
Oplossingen:

1) scheidings trafo gebruiken (groundlift)
2) alles uit aansluiten en dan pas aanzetten.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Zou je niet gewoon een aardedraad kunnen trekken tussen de behuizing van je PC en de behuizing van de receiver? Zo heb ik hier aardingsproblemen opgelost iig :P

Verwijderd

Gebruik je ook de kabel voor radio ontvangst?

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 21:45
ten eerste
een computer moet ten alle tijden geaard worden volgens de officiele richtlijnen
als je de pc niet aard komt er op de kast een spanning te staan van ongeveer 115 volt

ten tweede
ja je apparatuur kan van dit soort gedoe kapot gaan, ik heb door het niet aarden al een moederbord gehad wat dood ging en de aardlekschakelaar klapte eruit toen ik de receiver aansloot

dus ik zou zeggen, aard de boel zo snel mogenlijk, voorkom aardlussen door alles op dezelfde groep aan te sluiten en alleen daar een aardeverbinding tussen te leggen als dit nodig is, platenspeler is nodig om te aarden op de versterker, voorderest is t ook alleen nodig om de pc te aarden, tuners zou je een scheidingstrafotje ofzo in t kabelsignaal moeten zetten,

• NightOwlNL
in de nieuwste pcactive staat nu het artikel over het aarden van de pc en waarom dit moet gebeuren,

heb em vandaag binnen gekregen en is me nu dus duidelijk waarom je een pc moet aarden :)

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:02
Niet om te miereneuken ofzo maar het is receiver ;)

• NightOwlNL
Azrael schreef op 14 December 2002 @ 17:18:
Niet om te miereneuken ofzo maar het is receiver ;)
doe t dan goed, Tuner/receiver :P want zonder te tunen kan je nix receiven :P
Pagina: 1