[Compaq] RAID level migration.

Pagina: 1
Acties:

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03-2025
We moeten voor een klant die te weinig ruimte heeft op de server extra ruimte gaan maken. Het is een compaq ML350 met 2 harddisks in RAID 1 configuratie.
De scsi-controller ondersteunt RAID level migration, dus het moet mogelijk zijn door het bijplaatsen van extra disks over te gaan op RAID 5.
Aangezien ik dit zelf nog nooit toegepast heb wil ik graag wat feedback van wie dit al eerder gedaan heeft. Volgens Compaq zelf(!) is het namelijk wel een risicovolle operatie.

Mijn idee was om 1 mirrored disk eruit te halen en 2 nieuwe disks bij te plaatsen en dan de migratie uitvoeren naar RAID 5. Mocht er dan wat fout gaan heb ik altijd nog de mirrordisk om het systeem te herstellen. Is deze opzet mogelijk?

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

Verwijderd

The eleventh commandment:Thou shalt always make backups. Oftewel, zorg dat je één (of liever twee, just in case) goede backups hebt. Daarna kun je inderdaad de geschetste werkwijze volgen. Let wel op, het is mij (errug lang geleden) gelukt om een lege mirrordisk een volle mirrordisk te laten overschrijven :-(
Zorg ook voor de laatste BIOS en firmware updates.

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:48

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb ditzelfde eens uitgevoerd. Het is gewoon de nieuwe schijf erin en in de tools van compaq (onder Windows) aangeven dat de nieuwe schijf erbij moet om zo een RAID 5 te creeren. Bij mij ging het gewoon goed en hoefde Windows niet eens te reboten.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• schroevendraaier480
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-04 20:51

schroevendraaier480

certified prutser

Laatst ook voor een klant gedaan. Eerst een image gemaakt met Drive Image 6 naar IDE disk. RAID 5 geconfigureerd en image naar server teruggeblazen. Alles in 1x OK.

wat nou router, gewoon een kroonsteentje!

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03-2025
FF voor de search:
Het is goed gegaan, precies zoals jeroen_tielen aangaf via compaq array tool de boel omgegooid. Moest wel eerst de array 431 controller updaten naar een nieuwere firmware.
Er was echter een wel een zwaar minpunt, na de migratie naar RAID5 moest de huidige partition nog uitgebreid worden, en dat bleek 25 minuten per gigabyte te duren :)
Dus hij is nu nog bezig sinds vanmiddag...

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-04 13:26

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Flyduck schreef op 20 december 2002 @ 20:53:
FF voor de search:
Het is goed gegaan, precies zoals jeroen_tielen aangaf via compaq array tool de boel omgegooid. Moest wel eerst de array 431 controller updaten naar een nieuwere firmware.
Er was echter een wel een zwaar minpunt, na de migratie naar RAID5 moest de huidige partition nog uitgebreid worden, en dat bleek 25 minuten per gigabyte te duren :)
Dus hij is nu nog bezig sinds vanmiddag...
Gaaf om te horen.
Even toevoeging voor de search dan. Wil je dit process kunnen bespoedingen dan had je @ initial install (config van de raid controller) de rebuild en expand snelheid aan kunnen passen naar medium i.p.v. low. Bij jouw staat hij denk ik op low.
Pagina: 1