Aan de hand van deze thread en bijbehorende links dacht ik een heel eind te komen om op mijn XP Home bakkie een VPN server draaiende te krijgen. Niets is minder waar.
Ik plaats daarom ook geen nieuwe thread maar borduur hier op verder. (Als beter is dat het nieuwe wordt, zou een modje dat dan kunnen doen?)
Wat ik heb: een Linksys VPN-router (2 VPN tunnels ??) met 4 uitgangen waaraan 4 computers zijn verbonden die samen een prima werkend LAN vormen. Een werkende internet verbinding heb ik uiteraard ook.

Verder lukt het ons wel om via VPN op andermans netwerk te komen (groot bekend netwerk voor VPNers).
Wat ik wil: er voor zorgen dat een andere computer op het internet (is XP pro) via een VPN, ten eerste op mijn computer kan rondsnuffelen of beter, op ons Lannetje kan komen

.
Wat heb ik gedaan: Ten eerste TCP poort 1723 en UDP poort 500 geforward naar 192.168.1.100 (alleen MIJN computer). Toen heb ik geprobeerd de IP-protocollen 47, 50 en 51 te vinden in de router-configuratie maar zonder succes. Dit zal wel probleem nr. 1 zijn.
Toen ben ik de VPN-tunnel gaan configureren volgens de help die erbij stond, maar die mij niet helemaal duidelijk is.
De stappen die daarin voorkomen en zoals ik ze heb ingevuld of niet:
Tunnel name: [lijkt me duidelijk]
Local Secure Group: IP-range IP: 192.168.1 .100 ~ 110
Subnet IP: 192.168.1 .1
Remote Secure Group: Mask: 255.255.255.0
Remote security gateway: [Keuze uit:] any of ip address [ip-adres van de vpn-client??]
Encryption: Disable
Authentication: Disable
Key Management: Auto.(IKE)
[aanvinken of niet] PFS (Perfect Forward Secrecy)
Pre-shared key: [???] (0x)
Key lifetime: 3600sec
Status: Disconnected
Vervolgens staat erbij dat ik hem kan connecten (heb eerst apply gedaan anders onthoudt ie um niet)
Graag zou ik willen horen wat hier fout aan is of nog veranderd moet worden.
Tweede punt is: Ik begrijp nu niet hoe iemand via een gebruikersnaam en wachtwoord kan "inloggen"... ik kan op de router geen instellingen wat dat betreft doen, wat ik wel kan doen is een nieuwe verbinding aanmaken voor binnenkomende vpn-clienten. Dit heb ik dan ook gedaan. Als diegene dan probeert in te loggen krijgt hij foutmelding 800: kan de server niet vinden oid.
Nu is dat ook wel logisch, aangezien ik lang nog niet alles goed heb denk ik, want ik snap niet hoe de combinatie van inkomende clienten op mijn bak en de instellingen van de router ervoor kunnen zorgen dat iemand op
onze LAN kan surfen, net zoals ik gewend ben op een ander LAN te surfen (simpelste contact via explorer: \[Naam computer]) Eigenlijk zou ik iets dergelijks ook voor diegene willen opzetten. Voor mijn gevoel ben ik al een heel eind, maar wat het nodig heeft is een finishing touch denk ik.
Iedere hulp is welkom!!