Toon posts:

Lukt me niet FSB op te schroeven naar gewenst niveau

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi mensen ik heb een AMD Athlon XP 2000+ AGOIA core, en het lukt mij niet om de FSB van mij sysje hoger dan 139MHz te krijgen, Nu kan het natuurlijk zijn dat dit niet aan de CPU ligt, maar aan iets anders, want de temperatuur van de CPU is nog niet 1 graad omhoog gegaan als ik die FSB op 139 zet. Ook dat zegt natuurlijk niets, maar toch. Nu vraag ik mij af, waar moet ik allemaal rekening mee gaan houden om verder door te gaan?, zou het helpen als ik de core spanning ietsie opschroef??? of werkt dat alleenmaar tegen bij zo'n lage FSB OC. Ik wil graag wat meer uit mijn CPU halen dan dat ik nu heb, en ik wil gewoon het uiterste weten van mijn sysje.

CPU: AMD Athlon XP 2000+
Mobo: MSI KT3 Ultra (KT333)
Mem: Samsung DDR333 PC2700
VGA: GeForce2 PRO 64 MB DDR
LAN: 3COM 905C
modem: een motorola modem.

Verwijderd

wat zijn je systeem en proc temps?
idle en stressed?

wat is je Vcore, 3V en 5V lijn?
en bekijk [rml][ XP overklokken] Practisch NIET[/rml] eens, ik heb ong. zelfde soort probleem

Verwijderd

da's ook typisch. Ik heb bijna dezelfde configuratie (MSI KT3 Ultra 2 en ander Lan kaartje ,en Apacer geheugen) en ik krijg m ook niet boven de 139 Mhz. De Vcore heb ik al opgeschroefd naar 1,80 en het DDR voltage heb ik ook iets verhoogd....(overigens geeft ie dan aan XP2000+ @ 1744 MhZ ipv XP2100+ :? )

Is het belangrijk om Spread Spectrum uit te zetten eigenlijk ?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2002 09:37 ]

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 17:47
kan jullie geheugen het wel aan, die fsb? hoeveel mhz kan het aan, is het ddr

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

pierre-oord er staat duidelijk zijn spec info boven 8)7

lezen is ook een vak

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2002 11:00 ]

Verwijderd

heb je je geheugen nog op HCLK+33 staan? zo ja terugzetten op HCLK, anders loopt je geheugen meer dan 333MHz. met alleen HCLK moet eigenlijk je fsb op 166 staan anders loopt ie op minder dan 333MHz en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
maar daarvoor zal je hem toch eerst moeten unlocken, want veel hoger dan dan FSB 146 zal je xp2000+ niet komen en je geheugen zal dan maar op 292MHz lopen inplaats van 333MHz.

Verwijderd

Dat unlocken, moet dan door de laatste L3 brug te verbinden ?

Verwijderd

je moet de L1 bruggen weer herstellen. lees dit maar ff goed door: http://www6.tomshardware.com/howto/20011112/

• pierre-oord
Verwijderd schreef op 14 december 2002 @ 11:00:
pierre-oord er staat duidelijk zijn spec info boven 8)7

lezen is ook een vak
mijn nederlands is niet zo goed :+ maar de rest nog minder :o vraag niets in het frans aan me bijvoorbeeld...

um ja bij topicstarter staat het erbij, maar bij PJanssen niet en daarom zei ik het ff..... idd check je hostclock, en kijk ff of je timings niet te agressief staan van het geheugen :)

EDIT: en dit nog: ruk alles uit je pc wat je ff niet nodig hebt zoals netwerkkaart en modem. probeer andersnog een andere videokaart.... als je de FSB omhoog gooit gaat je pci ook harder. Ook je hd controller zou het niet bij kunnen houden. Wat is je fout eigenlijk> Loopt je pc vast / zwart beeld opstarten / bevriezen onder benchmark enz enz

[ Voor 27% gewijzigd door pierre-oord op 14-12-2002 12:57 ]

• pierre-oord
Verwijderd schreef op 14 december 2002 @ 11:59:
Dat unlocken, moet dan door de laatste L3 brug te verbinden ?
als je een palomino hebt moet je idd de l1 bruggen verbinden met elkaar zoalsin wel 100 guides te lezen, en met een thoroughbred isie standaard unlocked. Let wel op: je hebt multipliers van 5 tot 12,5 en van 12,5 en hoger.... als je processor in het hoge gebied zit kannie niet laag en in het lage niet hoog. Dit is zo bij de meeste borden, tenzij je een KT400 of een nforce hebt dach ik. als je toch hoger of lager wilt en je hebt een palomino moet je de verbindingen omdraaien van de L10 brug, 2 verbindingen lopen daar 1 verbreken ander verbinden. Op een thoroughbred kun je met de ik dacht laatste L3 brug ervoor zorgen dat een lage processor een hoge mp aankan, maar niet andersom . dan moet je gaan dremelen in je processor met meerdere l3 bruggen. (er lopen onderhuidse verbindingen) en dan handmatig de multiplier vast instellen.

so nu hoef je denk ik voorlopig niets te vragen ;)

Verwijderd

Nadeel van je FSB opschroeven is dat al je componenten mee moeten draaien op dezelfde snelheid...dat wil nogwel is fout gaan met wat verouderde apparatuur.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 December 2002 @ 13:04:
Nadeel van je FSB opschroeven is dat al je componenten mee moeten draaien op dezelfde snelheid...dat wil nogwel is fout gaan met wat verouderde apparatuur.
Dat moederbord wat ie heeft ondersteunt 166 MHz. Dan ligt het er nog aan of het geheugen het aankan, en of ie de MP van zijn processor kan terugschroeven. Voor verandering van de FSB hoef je de processor niet te unlocken! Als hij die 166 MHz. instelt past het moederbord automatisch de divider aan, zodat op de systeembus gewoon 33 MHz draait, niets aan de hand dus.

Bij mijzelf loopt een XP2200+ stabiel op 12 * 166 MHz , maar dan wel met corsair XMS3000C2 op de meest agressieve timings, resulteert in een kloksnelheid van 2 GHz. en met WC een temperatuur van ongeveer 30 graden. Moest trouwens wel Vcore verhogen naar 1,75 V, maar dat is dus met die temperatuur geen enkel probleem.

Juist dat gestuntel rond die 140 MHz geeft volgens mij de instabiliteit, omdat dan de componenten in één keer in plaats van 33 MHz. iets van 40 MHz. voor de kiezen krijgen, dat zou wel eens teveel van het goede kunnen zijn.

Zo heb ik ook geexperimenteerd met een hogere FSB dan 166MHz, het blijkt dat wat ik ook doe, ik echt niet veel verder kom. Waarschijnlijk pikt het systeem niet meer. Zo ziet het systeem bij 175 MHz. de promise HDD-controler niet, dat kun je dus weer vergeten. Bij 170 MHz. komt windows om de één of andere vage reden niet op, precies tot de aanmelding, en dan slaat ie vast.

Je moet dus volgens mij inderdaad in de buurt van die 33 MHz systeembus blijven voor de stabiliteit. En voor de topicstarter, probeer gewoon die 166 MHz. uit, met een beetje geluk loopt dat gewoon, en je merkt het drastisch in de snelheid. Eventueel inderdaad Vcore verhogen, dat hielp bij mij in ieder geval direct.

Verwijderd

even in andere topics kijken en FAQ lezen helpt je ook. Staat hoop nuttige dingen in.

Voor de rest bios update kan soms helpen, schroef je vcore op, is zkr wel nodig voor een overklok

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 december 2002 @ 15:43:
even in andere topics kijken en FAQ lezen helpt je ook. Staat hoop nuttige dingen in.

Voor de rest bios update kan soms helpen, schroef je vcore op, is zkr wel nodig voor een overklok
Wat betreft dit soort problemen is juist erg weinig te vinden, en de veelgenoemde faq geeft ook niet bepaald overal antwoord op, en is gedateerd.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 December 2002 @ 15:43:

De faq geeft lang niet overal antwoord op hoor.....
Kan het ook helpen om het DDR voltage omhoog te gooien ? (of een voltmod voor de vcore ?)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2002 16:57 ]

• pierre-oord
Verwijderd schreef op 14 December 2002 @ 16:57:
[...]

De faq geeft lang niet overal antwoord op hoor.....
Kan het ook helpen om het DDR voltage omhoog te gooien ? (of een voltmod voor de vcore ?)
voltmod vcore: alleen als je niet hoog genoeg komt met de standaard instellingen van je mobo..

ddr voltage: als je je ddr hoger wilt laten draaien kan dat. Alleen als je het teveel omhoog gooit gaat het geheugen nog maar kort mee bij mijn weten...

• thettes
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05-2025
Verwijderd schreef op 14 December 2002 @ 15:38:
[...]

Dat moederbord wat ie heeft ondersteunt 166 MHz. Dan ligt het er nog aan of het geheugen het aankan, en of ie de MP van zijn processor kan terugschroeven. Voor verandering van de FSB hoef je de processor niet te unlocken! Als hij die 166 MHz. instelt past het moederbord automatisch de divider aan, zodat op de systeembus gewoon 33 MHz draait, niets aan de hand dus.
Maar het is maar de vraag of zijn processor ook zo'n grote kkloksnelheidvermeerdering aan kan. Mijn 1800 kan iig de 166 FSB niet aan, terwijl m'n mobo dat wel ondersteunt. Maar hij is geunlocked, dus met een lagere MP pakt ie em wel.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 december 2002 @ 09:36:
...
Is het belangrijk om Spread Spectrum uit te zetten eigenlijk ?
Effe tussendoor: Spread Spectrum ALTIJD uit als je geen last hebt van excessief EMI (dus instabiliteit als Spread Spec. uit staat)

Zoek maar eens op de werking van Spread Spectrum(google ofzo - you know the drill ;) ) - komt erop neer dat met Spread Spec. de FSB wat gaat fluctueren, en daarmee ook de cpu clock (bv dat ie kortstondig ver boven en onder de eigenlijk kloksnelheid loopt)
Pagina: 1