Toon posts:

80 no conductor cable installed + random reboots and bsod's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs een redelijk oude 12 GB HD in mijn systeem geinstalleerd. Alles ging goed, behalve het bericht "80 conductor cable not installed" bij het opstarten. Maarja, alles werkte verder, totdat vier dagen later mijn pc zomaar ineens opnieuw was opgestart toen ik op school was. Als het daarbij was gebleven, zou ik het niet erg hebben gevonden, maar van tijd tot tijd wil mijn pc nou nog welleens op willekeurige tijdstippen zichzelf opnieuw aanzetten. Dat wordt verschrikkelijk irritant; ook omdat ik meestal veel programma's open heb staan als ik weg ga.
Als ik Windows probeer af te sluiten, gaat alles goed, totdat het scherm "loging out..." moet verschijnen. Dit verschijnt echter niet, maar ik krijg heel even een BSOD op mijn scherm en de pc is gereboot (wat dus als gevolg een scandisk heeft en een tigzooi aan fouten).

Ik vraag me nou af of er verband is tussen die conductor cable (wat dat ook moge zijn) en het opnieuw opstarten van mijn pc.

Ik draai Windows XP, heb een AMD XP 1800+, 256 MB RAM, Geforce 2. Moederbord id MSI k7T Turbo 2 en dit zijn mijn instellingen kwa master etc.:

Prim. master: 40 GB HD
Prim. slave: DVD-drive
Sec. master: Sony CD-RW 40x12x48
Sec. slave: 12 GB HD

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

ff googlen en hoppa:

http://216.239.51.100/sea...stalled%22&hl=en&ie=UTF-8
Q I have a computer with the following configuration - P III, 733 MHz, 810 E Motherboard, 128 MB RAM, etc with Windows '98 SE. Whenever I start my computer, I get a message, "IDE 80 Conductor cable not installed." What does it mean? Secondly whenever I try to restart my computer, it hangs. I then have to shut it down for a minute or two. Only then it restarts. What's the reason? Please solve my problem.

Rattandeep Ghuman, Jalandhar

A This is a common issue with the HDD connector. If you use the older 40-conductor IDE cable, under the Ultra DMA modes 0, 1 and 2, covering transfer speeds up to 33.3 MB/s. All you need to do is change your older 40-conductor IDE cable to 80-conductor cable. The main reason is that the old 40-conductor IDE cable, has an old and not robust design. Unterminated flat ribbon cables have never been all that great in terms of signal quality and dealing with reflections from the end of the cable. The warts of the old design were tolerable while signalling speeds on the IDE/ATA interface were relatively low, but as the speed of the interface continued to increase, the limitations of the cable were finally too great to be ignored. So you need to change your HDD connector cable for the solution of this problem as for any Ultra DMA modes above mode 2, the 80-conductor cable is required.Regarding your second problem, please load the BIOS default settings in the BIOS set up, I hope this will solve your problem.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Goed, die "conductor cable" is je IDE kabel die je hd's en dvd's/cd spelers verbindt met je moederbord. Normaal gesproken zou dit een 80 aderige kabel moeten zijn om te profiteren van maximale snelheid. Die kabels zijn trouwens meestal een beetje geel van kleur en de wat oudere 40 aderige kabels zijn meestal grijs. Dit kun je even checken natuurlijk.

Op de tweede plaats, ik denk niet dat dit je BSOD's veroorzaakt.

Ten derde, je kan beter je 2 hd's aan 1 controlleren hangen en je brander/dvd aan de 2e.

De BSOD's. Test je geheugen eens met memtest86, www.memtest86.com Dat zou misschien wat kunnen opleveren. Word je cpu niet te warm? Dat wil ook nog wel eens een oorzaak zijn, en last but not least, je voeding zou ook wel eens brak kunnen zijn, misschien kun je het testen met een andere voeding?

edit: ik schijn te langzaam te typen :+ :)

[ Voor 6% gewijzigd door WhizzCat op 14-12-2002 02:52 ]

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Ik denk dat er met 80 een 80 aderige kabel wordt bedoelt... probeer eens je 40 en je 12 gig HD op dezelfde kabel te hangen?

edit:
Niet zo snel, tis nog vroeg :P Maar speel een beetje met je master/slave config, soms liggen 2 apparaten elkaar dwars

[ Voor 37% gewijzigd door Rafe op 14-12-2002 02:53 ]