Welke versterker voor 5.1 koppeling met Audigy?

Pagina: 1
Acties:

• PanMan
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 05-08 11:19
Hoi!
Ik luister eigenlijk altijd muziek vanaf m'n computer. Tot deze week via de 9 jaar oude boxen die ik erop had aangesloten. Setje van Escom, nix bijzonders. Maar die zijn er deze week, na ongeveer 9 jaar dus mee opgehouden. Nu was ik deze week ook bij m'n broer, en die heeft z'n comp op mijn aanraden aangesloten op z'n versterker van Marrantz. Hij heeft daar ook 2 grote boxen bij. En die geven echt een ontzettend mooi, 'vol' geluid. Dat wil ik ook :P
Maar, wat ik eik ook wel wil (denk ik..) is 5.1 geluid.
Nu dacht ik eerst na over een speakerset van Creative. Voordeel daarvan is dat het direct digitaal is aan te sluiten op m'n audigy (value, of hoe dat heet. Iig zonder die apparte drive). Verder heeft 'ie meer inputs, zodat ik hem ook nog op m'n TV kan aansluiten. Veel andere geluidsbronnen zijn er hier niet. (Films kijk ik eik altijd vanaf de computer, vooral Divxjes).
Maar, ik heb het vermoeden dat zo'n setje van Creative een stuk minder goed geluid geeft dan een beetje versterker. Omdat ik er opzich wel wat budget voor wil vrijmaken, heb ik nu dus een paar vragen. Hier komen ze:
-: Als ik 5.1 heb, en ik luister naar een stereo mp3, krijg ik dan alleen geluid uit de voorste speakers, of ook uit de achterste? In principe is 99% van de dingen die ik hier heb nl. niet in 5.1 geencode. If not: heb ik dan wel iets aan 5.1, of zou ik gewoon stereo moeten nemen? Of toch 5.1, ivm DVD's die ik wellicht ga kijken? (nog nooit gedaan).
-Ik wil, ivm, de ruimte hier, graag van die kleine speakertjes, icm een subwoofer. 2 grote speakers zou ook nog wel passen, maar 4 gaat echt niet handig passen in deze kamer. Geven kleine speakertjes (zoals ze bij die setjes zitten) wel goed, 'vol', geluid?
-Watvoor versterker moet ik hebben, om die goed te laten samenwerken met m'n audigy? Ik wil dus meer dan stereo geluid. Watvoor aansluiting moet zo'n versterker dan hebben? En watvoor 'eigenschappen'? Ik zie dingen als DTS, Dolby, Dolby Digital, Dolby 2, etc, maar de verschillen weet ik niet echt :). En hebben jullie tips welk type versteker geschikt zou zijn?

Samengevat: Ik wil dus vooral muziek luisteren, films bekijken beide vanaf m'n PC, en daarbij gewoon goed geluid hebben. Ik ben geen audiofreak (anders had ik het geen 20 jaar uitgehouden zonder degelijke versterker :)), maar als ik iets koop, wil ik wel iets goeds kopen :).
Alvast bedankt voor de input!

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949

• mimic
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

mimic

O ja joh?

ten eerste als je dobly surround wil (5.1) moet je sowiezo zo'n surround setje hebben, maar marantz is een heel goed en duur merk, met zo'n creative setje bereik je dus niet het zelfde geluid als de versterker van je broer. wil je toch zo'n geluid ben je wel wat geld nodig voor een goeie versterker (pioneer is ook goed ;) )

als je naar een stereo mp3 luister word er automatisch door je snd crd en je versterker (die ook 5.1 is) automatisch dobly gemaakt. dus alles word verdeelt over de boxen.

en wat dobly soort betreft. Dobly digital 5.1 lijkt mij het beste.

btw, je krijgt natuurlijk noit het volste geluid met van die kleine speakertjes, tenzij je er veel geld voor over hebt (bose set ofzo :) )

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:00

Exirion

Gadgetfetisjist

Bose moet je nou juist NIET kopen... :{

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
ik heb een marantz SR4200 receiver met 5 Tannoy speakers.
receiver ondersteund dts/dd/pl2/pl.
deze in combinatie met een terratec aureon fun 5.1 geluidskaart.
aangesloten over een optische digitale kabel.
en geeft een heel mooi geluidje!
alleen heb ik dd en dts nooit getest over m'n geluidskaart, omdat ik ook een losse dvd speler hebt.
Maar volgens de specs van de geluidskaart moet dit gewoon willen!
Het voordeel met zo'n set is dat je er ook heel mooi en gedetaileerd muziek mee kan gaan luisteren. ook heb ik een erg mooie strakke bas.

de geluidskwaliteit/klank van de sr4200 is voor de prijsklasse echt super.
computer speaker setjes zijn leuk voor bij het computeren maar,
muziek luisteren en de bioscoop in huis halen doe je er ook niet mee.

prijzen:
marantz sr4200 400 euro.
terratec aureon fun 43 euro.

Afbeeldingslocatie: http://www.marantz.com/image/products/e_sr4200_med.gif

• PanMan
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 05-08 11:19
Hrmz.
Ik had op die forum vol audio-freaks toch wel op iets meer input gehoopt :)
Dan nog maar gelijk 2 vragen:
1- je ziet tegenwoordig veel setjes van een DVD speler met 5 speakers erbij. Van een paar 100, tot ongeveer 1000E. Is dit zoizo niets, of zit er wel's wat goeds tussen?
2: Wat is er mis met bose?

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-08 00:09
MiMiC schreef op 14 December 2002 @ 01:47:
ten eerste als je dobly surround wil (5.1) moet je sowiezo zo'n surround setje hebben, maar marantz is een heel goed en duur merk, met zo'n creative setje bereik je dus niet het zelfde geluid als de versterker van je broer. wil je toch zo'n geluid ben je wel wat geld nodig voor een goeie versterker (pioneer is ook goed ;) )

als je naar een stereo mp3 luister word er automatisch door je snd crd en je versterker (die ook 5.1 is) automatisch dobly gemaakt. dus alles word verdeelt over de boxen.

en wat dobly soort betreft. Dobly digital 5.1 lijkt mij het beste.

btw, je krijgt natuurlijk noit het volste geluid met van die kleine speakertjes, tenzij je er veel geld voor over hebt (bose set ofzo :) )
hello mister MONKEY, DOBLY bestaat nog altijd niet, ti's nog altijd DOLBY

Moeilijk he, typen

Verwijderd

Ik ben ook aan het kijken naar die zogenaamde Home Cinema setjes, al of niet geintegreerd (dus receiver/versterker en dvd speler ineen). Nou valt me op dat meestal de boxen er al bij zitten, ze allemaal dolby digital en dts hebben, al vanaf 500-600 euro, maar dat de duurdere soms dolby pro logic hebben. Ik neem aan dat je dit wilt hebben, maar waarom?

Zijn er goede redenen om 2 keer de prijs van die goedkopere setjes te betalen? Ik ken de prijs/kwaliteit verhalen wel, maar is het verschil echt zo substantieel?

/*edit*/ Na het lezen van gebruikers reviews heb ik het idee dat zelfs de setjes van 800 euro niet echt geweldig zijn, ik denk dat ik er maar vanaf zie. Ik vind 800 euro een hoop geld voor iets dat een hoop mensen tegenvalt /*edit*/

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2002 04:20 ]

Pagina: 1