Toon posts:

S-ATA in RAID? Kan dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 63 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Uhm, weet zeer weinig van zowel S-ATA als RAID dus misschien wel een domme vraag, maar ik kan er maar niet achter komen via Google of de Search :)

Kan S-ATA ook in RAID opstelling? Dus twee S-ATA schijven in bijv. RAID0?

Verwijderd

3Ware heeft S-ATA raid-controllers.

ja dus. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Superstoer! >:)

Zou dat wat wezen kwa performace, twee S-ATA schijven in een RAID0 opstelling?

Verwijderd

Met 3ware controllers is alles goed... dus raid0 met s-ata vast ook wel :z

nee, serius. s-ata heeft in principe hogere bandbreedte dan ATA, dus het kan alleen maar beter zijn lijkt mij (tenzij er nog veel last is van kinderziektes met s-ata).

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:09
Verwijderd schreef op 14 December 2002 @ 00:50:
Superstoer! >:)

Zou dat wat wezen kwa performace, twee S-ATA schijven in een RAID0 opstelling?
Maakt bij ata 133 nog niks uit :), want het gaat toch echt om die hd. Als ze nou 10.000 toeren hd maken dan spreken we elkaar wel weer :P. Daar zit echt snelheid in :+. Maar momenteel vind ik , s-ata een domme uitvinding. Onthoud wel dat je maar 1 hd per uitgang kan doen en niet 2 zoals nu :9.

Verwijderd

ja en? op de meeste mobo's zitten ook nog gewone ide poorten!!! lekker SATA op je mobo kopen in de tookomst komen er vast wel sneller schijven. Ook kun je gewoon een raid array maken van de SATA schijven, en gewone hd's op de ide poorten doen! kun je maximaal 6 hd's aansluiten of 4 hd's en 2 cd app's.

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:41

Wimmel

Hello

Ik ben bezig met een nieuw systeem met een N-force chipset.
Nu heeft de ASUS A7N8X alleen nog maar raid ondersteuning via de S-ATA controller.
Nu ben ik al 2 weken op zoek naar een leverancier die mij 2 S-ATA disken kan leveren :(

Maxtor heeft ze al in de max 9 plus serie, maar ze zijn (nog) niet leverbaar in NL.

Het is dus jammer te zien dat de technologie er al enige tijd is, dat het standaard al op de nieuwe mobo's zit, maar dat het gewoonweg bijna niet te krijgen is.

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

• Tinto
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-10-2024
S-ATA heeft toch gewoon een bandbreedte van 150MB/sec? Aangezien zelfs ATA-100 tegenwoordig nog voldoende is.. (WD met 8MB cache = de snelste IDE HDD = slechts ATA-100!) ..schiet je met S-ATA volgens mij helemaal niets op. Nu nog niet althans. Het is inderdaad wachten op snelle(re) S-ATA HDD's.

[ Voor 27% gewijzigd door Tinto op 14-12-2002 13:00 ]

Reporter: 'What do you think about western civilization?'
Gandhi: 'I think it would be a good idea.'

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

S-ata 150mb per sec t.o.v ata 133mb sec. zal je weinig van merken. Ook niet als de 150mb per sev ten volle benut word.

Pas met S-ATa 2 (300mb per sec) is het qua speed pas interessant.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

mboots schreef op 14 december 2002 @ 12:59:
S-ATA heeft toch gewoon een bandbreedte van 150MB/sec? Aangezien zelfs ATA-100 tegenwoordig nog voldoende is.. (WD met 8MB cache = de snelste IDE HDD = slechts ATA-100!) ..schiet je met S-ATA volgens mij helemaal niets op. Nu nog niet althans. Het is inderdaad wachten op snelle(re) S-ATA HDD's.
Jawel, niet alleen de bandbreedte is een voordeel hoor !

Paar voordelen:
- Zeer dun/klein en flexibel itt ide.
- Draden kunnen veel langer zijn, volgens mij zeker 1,5 meter. Handig voor bigtowers dus.
- s-ata is veel makkelijker sneller te maken, de s-ata 300 en 600 staan al op de planning.
- Neemt minder ruimte op het moederbord en de harde schijf in qua connectors.
- Goedkopere productiekosten.

Qua bandbreedte is het inderdaad een beetje wachten op snellere s-ata hd's.
Ik hoop stiekem dat een seagate cheetah 15k3 15000tpm voor serial ata uitkomt :9~

• SpitfireNL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Als je nu al S-ATA schijven wilt bestellen vanuit nederland moet je seagate bestellen. Die zijn al wel verkrijgbaar.

Nu heb ik zelf ook een vraag. Hoe zit dat met mijn pci sloten op mijn Asus A7V266? Ondersteunen die wel de volle snelheid van S-ata? Want ik had iets gelezen van dat de PCI sloten 64bit ofzo moeten zijn, kan da?

- Mijn PC -

Verwijderd

Eigenlijk is het een beetje krom allemaal. Momenteel zijn er amper schijven te krijgen, waardoor sommige mensen convertors kopen. Dit zorgt echter niet voor extra bandbreedte, aangezien de schijf U-DMA 100/133 heeft. Ga je opeens naar de 300MB/sec, (wat ze van plan zijn met S-ATA 2) dan kom je in de knoop met de PCI sloten aangezien die ook op een hogere frequentie moeten lopen dan. Ze zijn dan ook bezig met een nieuw PCI bus systeem als ik het allemaal goed begrepen heb.

Maar dan nog is het nu weggegooid geld om een S-ATA bord te kopen. Wacht liever op S-ATA 2.

Verwijderd

Kan je zelf vrij eenvoudig berekenen. 32 bit==4 byte, 33 MHz bus 33000000 keer per seconde etc.

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp kan ik beter S-ATA nog ff links laten liggen tot S-ATA 2 uitkomt en in de tussen tijd gewoon op ATA100 of 133 doorgaan?

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-03 23:35
Verwijderd schreef op 15 december 2002 @ 00:24:
Dus als ik het goed begrijp kan ik beter S-ATA nog ff links laten liggen tot S-ATA 2 uitkomt en in de tussen tijd gewoon op ATA100 of 133 doorgaan?
Precies, S-ATA is nog in een begin stadium, is nog slecht leverbaar,
blijf nog gewoon lekker bij ATA,
en als je perse snelheid wil, koop scsi >:)

Verwijderd

Ik heb momenteel een raid config tussen 2ide hd's.
En een hd gaat via een converter van ide naar s-ata.

Sisoft san 2003 snelste score 47000kb/s

En de s-ata converters zijn hier verkrijgbaar.

Beste Patrick,

De converter komt op 45,60 excl. BTW (excl. verzend kosten € 5.25) - voor uit betaald.

Ik verwacht ze eind volgende week te kunnen versturen.

Ik hoor graag of je wil bestellen!
Met vriendelijke groet,

Michael van der Jagt - CG Consultant BV
Tel +31 180 399 357
Fax +31 180 399 358
Mobile +31 654 731 725
www.silentpc.nl

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2002 01:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Weezer-DC schreef op 15 december 2002 @ 00:43:
[...]

Precies, S-ATA is nog in een begin stadium, is nog slecht leverbaar,
blijf nog gewoon lekker bij ATA,
en als je perse snelheid wil, koop scsi >:)
Okay thanks het is me duidelijk!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Of je RAID wil draaien hangt niet af van de HDD's maar van de controller :z

Bijvoorbeeld Promise PDC20376 kan SATA in RAID draaien B)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.