[IDE] Seagate 80gb op Abit be6 (hpt366) doet nie..

Pagina: 1
Acties:

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:09

jasjenl

Liab A Tymo

Topicstarter
Ik heb net een nieuwe harddisk aangeschaft, een Seagate Barracuda V van 80 gb. Deze probeer ik op de Highpoint hpt366 udma 66 controller van mijn Abit be6 moederbord aan de gang te krijgen, maar dat wil nog niet erg lukken. Het lijkt erop dat, zodra de driver voor de dma controller de schijf wil aanspreken de boel vastloopt. Ik heb al van alles geprobeerd:
- Seagate schijf als slave naast mijn bestaande IBM schijf (waar Windows XP al gewoon werkend op staat geïnstalleerd) hangen. Gevolg: bij het booten loopt windows al tijdens het infaden van het bootscherm vast. Zonder de seagate boot windows wel gewoon
- Seagate schijf als enige aan de controller gehangen, Windows XP setup cd-rom opstarten, vervolgens vanuit windows setup proberen de schijf te partioneren en te formatteren. Gevolg: partitioneren lukt nog, maar bij het formatteren blijft alles hangen op 0 % (de driver voor de highpoint heb ik overigens tijdens het starten van setup vanaf een floppy ingeladen, zoals vereist is bij deze controller).

Het lijkt er dus op dat de Highpoint controller niet blij is met deze schijf. Ik heb al alles naar de laatste bios en driver versie geupdate (1.28 is dat), de controller herkent de schijf ook wel gewoon (ook met de juiste grootte, dat was met een oudere bios versie nog niet het geval), maar niet werken dus :(
Iemand ervaring hiermee en misschien een oplossing?

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:09

jasjenl

Liab A Tymo

Topicstarter
Hm, mocht het iemand interesseren: het is me uiteindelijk toch gelukt, na vele uren pielen. Uiteindelijk was de eerste stap: de twee harde schijven niet op één ide kabel aansluiten. Toen ik beiden op een eigen kabel had zitten, kon ik vanaf m'n oude schijf in ieder geval weer in windows booten. Maar omdat ik eerder al, zoals hierboven beschreven, met enkel de seagate aangesloten de windows installatie ook niet aan de gang kreeg, leek het me wel een goed plan om eerst vanuit m'n bestaande windows omgeving de schijf te proberen. Dat werkte dus wonderwel, dus vanuit windows op de nieuwe schijf een ntfs partitie aangemaakt, vervolgens de oude schijf weer losgekoppeld, booten van de windows xp cd en zo windows installeren. Dacht ik...
Maar toen liep setup dus weer vast, toen die de schijf wilde gaan controleren. Wat ik vaag vond, want vanuit m'n oude windows configuratie had de schijf dus al wel gewerkt!
Na veel gepiel maar eens een andere route bewandelt: eerst de schijf als fat32 geformatteerd, toen booten vanaf een windows 98 boot floppy en van daaruit de windows xp setup gestart. Leek bijna te werken, windows setup ging zowaar aan de slag met het kopiëren van de bestanden.
En toen was setup zover om te gaan rebooten, waarop ik vervolgens op de volgende foutmelding werd getrakteerd: 'invalid boot device' (of iets in die trant)... Wat ik ook probeerde, de pc verrekte het om te booten vanaf de nieuwe seagate schijf. Toen had ik zowaar een heldere ingeving en startte ik fdisk nog maar eens op. En jawel, de nieuwe partitie was nog niet actief :(. Dus vanuit fdisk partitie actief gemaakt, boel herstarten en jawel, de pc ging booten vanaf de seagate schijf en setup ging vrolijk verder :).

Nu heb ik toch al heel wat keren diverse smaken van windows geïnstalleerd (variërend van windows 3.1 t/m windows xp en alles wat daar tussen heeft gezeten) maar steeds blijf je dingen tegen komen waar je niet op rekent en duurt het uren langer dan je vooraf had verwacht. Waarom ik nu niet gewoon vanuit de windows XP setup mijn compleet maagdelijke schijf kon partitioneren en formatteren is mij een raadsel, want dat zou toch gewoon moeten kunnen. Maar goed, het werkt nu dus ik ben allang blij. Ik heb trouwens wel de drivers voor de highpoint controllers gedowngrade naar versie 1.25 want 1.28 gaf hele rare problemen bij het afsluiten van de pc: de harde schijven begonnen steeds als windows werd afgesloten hele enge geluiden te maken, bij de IBM klonk het net zoals een IBM schijf klinkt als deze een rotte sector heeft. Leek me niet gezond en driver versie 1.25 had dit probleem niet en werkt verder volgens mij nog beter (sneller) ook.

• dbzdragon
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bedankt voor je uitgebreide post. Ik was bezig met de pc van een vriend van me die precies hetzelfde probleem had. Ik dacht ook van even een nieuwe bios erin en klaar is kees. Dus niet... Ik heb veel moeten zoeken en uiteindelijk is het me toch gelukt om de hdd van 80Gb in hightpoint weer te geven. Voorheen gaf highpoint 1.25 altijd 12.9Gb aan. Ik heb het zo gedaan:

In win98 zag ik dat de pc de hdd van 80Gb wel herkende. Maar als ik een clean install van win98 deed ging dit perfect. Als ik een clean install van win2k of xp deed dan kreeg een melding dat windows setup geen harddisks herkende. Zelfs als ik er twee in had zatten ( de tweede was de oorspronkelijke harde schijf die altijd gewerkt had) Vreemd dus...want wat ik ook probeerde het lukte niet.
Ik heb eerst een nieuwe bios gedowload van http://www.abit.com.tw, dit was de beh70 versie. Hier zat ook highpoint 366 versie 1.25 bij inbegrepen. Met deze bios-update lukte dus niets met win2k of xp. Wel met win98, alhoewel highpoint de hdd als een 12.9Gb schijf aangaf. Maar dat gaf niets, want win98 herkende hem immers wel.

Na uuuuuuuren zoeken heb ik een beta-bios-update gevonden. Namelijk deze. Dit is het beste wat me overkwam. Bios weer geflasht, cmos gereset en voila. Met de highpoint versie 1.28 werd de hdd meteen herkent als een 80Gb hdd. De eerste keer winXp installeren lukte meteen, alhoewel je eerst op F6 moet drukken aan het begin van de installatie om "3rd party drivers te installeren". Dit om de drivers van de controller te installeren. Dit zit trouwens allemaal in de zip-file waar de link naar verwijst.

Verder ga ik na de installatie waarschijnlijk terug naar highpoint versie 1.25 omdat versie 1.28 nog steeds een beta-versie is. Maar hij werkt....