Toon posts:

[XP overklokken] Practisch NIET

Pagina: 1
Acties:
  • 91 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ik heb al een tijdje een AMD XP 1900+ op een MSI K7T266 (Via 266A chipset) moederboard met 512MB DDR-RAM CL2.5 ( merk : elixir).

Deze proc is niet geunlocked, maar ik hoopte door mijn FSB te verhogen ik um minimaal tot 2200+ en liefst nog hoger kon krijgen. maar als ik mijn FSB van 133 (266DDR) na 135Mhz of meer doe dan start windows niet meer normaal op, en vanaf de 140Mhz hangt ie bij de post al

mijn pc kan ik tot MAXIMAAL 1,7Ghz ( 2000+ krijgen).

Idle temp. proc 54 Grades
Idle temp. sys 37 Grades
Vcore 1,71V
3,3V op 3,18V
5V op 4,87V
12V op 11,76V

Ik snap niet dat ik mijn proc maar 66Mhz ken overklocken...

Wie heeft er tips voor me?

PS : hoe krijg ik m'n pc ut beste stressed?
voor de temp te meten

edit:

heb het type RAM ff wa duidelijker aangegeven

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2002 18:26 ]

Verwijderd

wat voor geheugen heb je??

• TigZ
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:43

TigZ

Bericht inclusief spelfouten !

Het klinkt idd als of je geheugen het niet aan kan.
Om je pc echt stressed te krijgen zou je een project zoals Ecc2/neo/rc5/etc. kunnen draaien.

• Taliesin
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-10-2022
Heb excact hetzelfde met het zelfde mobo en een xp1700, haalt max 1,51 ghz met een fsb van 137.
Enne je cpu stressen lukt wel redelijk met UT2k3 volgens mij.

Verwijderd

Topicstarter
ik zag net dat mijn mobo (de bios VERSIE ervan dan) tot MAX 1900+ ondersteund, kan het dat niet zijn?

Verwijderd

nu staat er nog steeds niet duideljik wat voor ram je precies hebt!
pc2100 of pc2700 etc......

Verwijderd

Topicstarter
maar als ik mijn FSB van 133 (266DDR) na 135Mhz of meer doe dan start windows niet meer normaal op, en vanaf de 140Mhz hangt ie bij de post al
met een standaard FSB van 133 heb je toch 2100??

ben NET begonnen met stressen van m'n proc,
en hij zit nou op 64
en mijn sys temp zit nou op 42
(ik edit de waarde van hier als it echt hoger is...)

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2002 18:47 ]

Verwijderd

133 , 2100 dus ja
enige manier om hem echt hoog te krijgen is je MP omhoog te gooien...maar als je zegt dan 1900XP al het maximum is zou je dus niet verder kunnen komen....en moet je a-kwaliteit ram hebben om je FSB op te krikken.

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:10
nee hij bedoet de snelheid van je ram niet de snelheid war hij op loopt, want je kan ook pc3200 gebruiken

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Verwijderd

Topicstarter
in elk geval, mijn ram is 133 bedoelt, dus bedoelt als PC2100

Verwijderd

dan is het dus niet zo vreemd dat je de fsb niet ver omhoog krijgt...
als je je cpu wil overclocken zou je dat moeten doen met een hogere mp (eerst unlocken dus) of met ander geheugen...

Verwijderd

Topicstarter
Owkee, ik ken nog wel iemand met 333DDR Cas2 geheugen, dus als ik dat erin zet moet ik de fsb in princiepe wel hoger kenne krijgen, EN stabiel houden...

maar zonder Vcore en MP veranderingen, wat mag je dan van een 1900+ verwachten?
en wat zou reel zijn voor een 1900+ met FSB en MP veranderd?

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 17:47
grote kans dat je toch echt de vcore moet verhogen. Enne, dat ram zal het probleem wel vormen. Kijk ook naar je PCI snelheid want die kan ook te hoog komen liggen... O ja die voltages zijn redelijk laag volgens mij....maar dat weet ik niet zeker. wel dat een 3.3 en 5 volt lijn erg belangrijk zijn om goed te kunnen draaien!

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:29

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

check www.overclockers.com maar eens daar vind je genoeg info over hoever er gemiddeld met een xp1900+ wordt gekomen

[specs]

Verwijderd

512MB DDR-RAM CL2.5 ( merk : elixir).
Klinkt als cheapass geheugen, zet je ram voltage op ze max, de cas op 2.5 en de rest op niet agressieve timings en kijk hoe hoog je dan komt.

mijn kingston wat tot 133 cas2.5 gespecced is komt toch nog op de 152 mhz cas2/4bank met 1.85 aan voltage erop. gewoon flink wat juice erop zetten want echt heet wordt ut toch niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2002 19:33 ]

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
54 graden idle is wel erg hoog hoor, op die manier kom je niet erg ver.
En trouwens, welke windows draai je?

[ Voor 22% gewijzigd door bobo1on1 op 13-12-2002 19:36 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

heb je lucht koeling ofzo? .. als je deze temp hebt is het niet raar dat je pc vast loopt.

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik wil niet lullig doen hoor ,maar jou casetemp is bij mij de cpu temp :)
Doe absoluut iets aan die koeling ,dit is ook de reden dat je niet hoger komt IMO.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Verwijderd

ik heb juist hetzelfde probleem, met hetzelfde geheugen van elixir. ik krijg mijn xp1800 maar op 2000 met een fsb van 143 :r :| als ik hoger ga slaat ie vast in 3d mark

Verwijderd

Taliesin schreef op 13 december 2002 @ 18:28:
Heb excact hetzelfde met het zelfde mobo en een xp1700, haalt max 1,51 ghz met een fsb van 137.
Enne je cpu stressen lukt wel redelijk met UT2k3 volgens mij.
Stressed is niet een spelletje spelen, spellen zorgen nooit voor 100% cpu en heeft hdd access nodig en laat een hoop aan de videokaart over.

De enigste manier om je stressed temp te krijgen is om een uurtje of 8 je PC alleen maar een DPC client, folding@home, seti@home client oid te gebruiken. Of om em 8 uurtjes burnK7 te laten draaien.

Als je een DPC client hebt en je gaat je muis bewegen dan ben je al niet meer stressed want dan gaat de cpu usage net ff iets omlaag tijdens het schakelen van processen.

Oftewel, een spelletje is niet 100% stressed.

Verwijderd

Zoals Thorry al zei, om je amd cpu flink te pijnigen moet je burnk7 downloaden, voor meer info kijk naar dit topic

En volgens mij ligt je geheugen dus dwars, want ik heb nog nooit van dit merk gehoord + de ervaring van AMD is the best is ook niet echt om hoop van te krijgen ;)
Probeer anders eens een nieuwe koeler erop te doen, mijn xp1600@1900 wordt stressed nog maar 50+ graadjes, met luchtkoeling :)

PS: eerste post op nieuwe naam :) :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2002 23:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Cool da mijn topic jou eerste post op je nieuwe naam mag verwelkomen :D

De koeling op mijn proc is ook niet echt gewelderig, maar om nou een nieuwe koeling te kopen EN nieuw geheugen zodat mijn pc sneller loopt...

dit is duurder dan een 2400+ komen en overklokken tot 2500+
en op deze manier ben ik sneller en goekoper, dus mijn pc (op dit moment) is dus gewoon niet reeel om mee te gaan clocken

fatsoenlijke koelers zijn niet goedkoop en dan zal ik over geheugen nog mar zwijgen

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2002 23:52 ]

Verwijderd

Ik ga nu ff heel lullig doen...

Een boel mensen moeten serieus de faq gaan lezen.. Als je hier niet weet wat het probleem is, dan moet je echt de faq lezen.. Serieus.

Sorry voor de mensen die zich aangevallen voelen, nofi ;) :Y)

Alleen de eerste post zegt al genoeg over het probleem.

temps en vcore dus..

Verwijderd

Topicstarter
zoals ik al zei laat ik het overklokken van mijn XP ,aar achterwegen voor nou...

als ik er iets fatsoenlijks qua snelheid uit wil drukken dan zijn de kosten hoger dan wat ik er NOU aan wil uitgeven, goede koeling en goed geheugen is duur.

Vandaag ga ik een duron 1.2 halen voor mijn 2de systeem...
dan ga ikdaarmee wel eens spelen >:)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2002 08:26 ]

Verwijderd

Beter RAM erin. Bijvoorbeeld Corsair en als het effe kan Cas2 en 1 stap hogere PC-rating (NB: kon je niet nog vager Ram krijgen? Elixer, nog nooit van gehoord...) Je zou kunnen overwegen om je huidige geheugen als CAS3 in te stellen en dan je FSB te verhogen icm je geheugensnelheid... (AMD's profiteren het meest van snel geheugen in sync met de FSB)
512MB DDR-RAM CL2.5 ( merk : elixir).
Unlocken en met een lagere multiplier en hogere FSB instellen.
Deze proc is niet geunlocked
Betere koelvoet en airflow in kast verbeteren (en anders niet je pc in een broeikast/verwarmingshok zetten)
Idle temp. proc 54 Grades
Idle temp. sys 37 Grades
Ophogen van het Core voltage
Vcore 1,71V
Betere voeding uitproberen (m'n Enermax en Q-Tec laten in ieder geval betere waardes zien - zowel met MotherBoard monitor als met een losse multimeter):
3,3V op 3,18V
5V op 4,87V
12V op 11,76V
En bovenal: de FAQ lezen hier op GoT. Daar staat volgens mij alles in wat jij nodig hebt om tot een succesvolle (en inzichtvolle) overklok te komen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2002 09:08 ]

Verwijderd

Beter ram erin??? |:( Je maakt mij dus echt niet wijs dat er Ram te koop is dat niet op 140 wil lopen!

In de toekomst..ja..dan is beter ram misschien een optie. Maar waarom beter ram halen als dat het probleem niet is?

Temps..simpel. Je vcore moet ook omhoog, maar dat gaat nu niet omdat die temps zo achterlijk hoog zijn. Is het nou zo moeilijk? :? :?

:X

• FlotterPower
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-01 00:34

FlotterPower

Boxy Brown

Verwijderd schreef op 14 December 2002 @ 11:36:

Temps..simpel. Je vcore moet ook omhoog, maar dat gaat nu niet omdat die temps zo achterlijk hoog zijn. Is het nou zo moeilijk? :? :?

psst hoe verhoog je vcore met een k7s5a (temps zijn prima)

[ Voor 29% gewijzigd door FlotterPower op 14-12-2002 13:35 . Reden: hele quoute was nie nodig ]

I don't want no cake, I want me some pie!

Verwijderd

Topicstarter
zoals ik dus al zei...
binnenkort kan ik DDR333 lenen, en dan kijk ik of het daar aan lag.

denk dat hetder discusieren pas weer nut heeft op dat moment, anders wordt er toch maar hetzelfde gezegt als er al was gezegt.

dus OF je moet ERG zinnige dingen te zeggen hebben, of gewoon ff wachten tot ik dat DDR333 heb uitgeprobeerd.

• [NUT]
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-02 12:34

[NUT]

Heppiedepeppie

Verwijderd schreef op 14 December 2002 @ 11:36:

[nofi]
eh, Temps zijn het probleem nog niet eens... maar zijn vcore wel, een XP mag maximaal 90 graden worden volgens mij (als ik het me goed herrinner van de tech specs van AMD). Ja op alles boven de 60 ga ik me ook zorgen maken, maar dat doet er niet toe :P
[/nofi]

Verwijderd

Zoals al opgemerkt door verschillende posters, de spanningen bij Vcore en 3,3 en 12 Volt zijn veel te laag, zeker als je ook nog wilt overklokken. Dat geheugen is volgens mij prima in orde, wat anders erin stoppen zal weinig helpen.

Ik zou lekker een betere voeding kopen eerst. ;)

Verwijderd

flotterpower schreef op 14 december 2002 @ 13:06:
[...]

psst hoe verhoog je vcore met een k7s5a (temps zijn prima)
voltmod :D
dus als je zeker bent van lage temps:
http://www.ocworkbench.co...e/k7s5amod/k7s5amodp2.htm
dit is veel te oftopic natuurlijk en had je met google makkelijk zelf op kunne zoeke (8>

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 December 2002 @ 01:01:
Zoals al opgemerkt door verschillende posters, de spanningen bij Vcore en 3,3 en 12 Volt zijn veel te laag, zeker als je ook nog wilt overklokken. Dat geheugen is volgens mij prima in orde, wat anders erin stoppen zal weinig helpen.

Ik zou lekker een betere voeding kopen eerst. ;)
Die voltages vallen echt heel erg mee hoor.

Ook is 54 graden een prima temp voor een XP maar wel als ie stressed is en dus niet als ie idle is. Hoewel ik wel een tijdje een XP 1600+ @ 1900+ passief gekoelt @ 95 graden stressed heb laten lopen. Was toen het zo warm was van de zomer, daarvoor werd ie 80 graden, heeft ie ongeveer 2 maanden gedaan. Daarna toch maar weer ff een fan erop gezet. Maar een XP kan dus echt wel meer als 90 graden hebben.

Het is bijna zeker niet het geheugen tenzij jij je timings extreem aggresief hebt staan moet al het DDR 266 (PC 2100) wat er te koop is op 140 kunnen lopen.

Je probleem is dus echt je koeling, je temp moet omlaag, daarna kan je FSB alweer een eind omhoog. Dan de vcore en vdimm omhoog gooien en je komt nog een eind verder.

Waarom denk jij bij 54 idle nog aan oc'en, ik zou denken aan het redden van me processor...

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2002 15:02 ]

Verwijderd

FAQ/Searchvraag
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.