Mobo defect, winkel zegt van niet, wat nu?

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:45
Een tijdje terug heb ik een moederbord gekocht (online). Daarvan werken de USBpoorten pas nadat de pc 5 minuten draait. Hierdoor kan ik pas na 5 minuten mijn pc gebruiken. Ik heb namelijk een USBmuis.
Nu heb ik het moederbord terug gestuurd. Niet binnen de 8 dagen omdat de winkel niet op tijd had geantwoord wat de procedure daarvoor was. Hierdoor is het moederbord pas na 10 dagen geretourneerd.
Nu heeft de winkel het moederbord getest en ze zeggen dat de usbpoorten goed werken. Hier thuis heb ik meerdere malen geconstateerd dat ze niet goed werken. De muis (Logitech Dual Optical) waarmee ik het probleem heb geconstateerd heb ik op meerdere pc's getest en daarop werkt de muis perfect. Als de computer aanstaat, dan licht die een beetje rood op. Nu licht die pas na 5 minuten op. Op andere moederborden al meteen als je de pc aanzet.
Het is een verse windows installatie die erop staat.
De andere onderdelen die in de pc zaten hebben altijd goed gewerkt in mijn oude pc.

De muis werkt al niet voordat ik in windows zit. Tijdens de post licht de muis al niet op en werkt dus niet.

Als de winkel geen probleem kan vinden, dan willen ze me geen nieuw produkt leveren en moet ik onderzoekskosten en de verzendkosten betalen. Maar ik heb
dus wel een probleem met het produkt. Wat kan ik doen?

En mag een winkel mij een tegoedbon aansmeren of heb ik altijd de keus om het geld terug te krijgen?

Het gaat dus om een online aankoop. Die na 10 dagen van ontvangst is terug gestuurd omdat de winkel niet eerder de procedure had medegedeeld.

De naam van de winkel noem ik nog niet omdat ik ze eerst de kans wil geven om dit netjes op te lossen.

[ Voor 14% gewijzigd door Misanthropia op 13-12-2002 18:45 ]

• Phenomenon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-04 13:18
Maar mischien is je moederbord wel niet kapot :?
Het lijkt me niet dat ze daar over liegen eigenlijk, hoewel je het natuurlijk nooit zeker weet :/

Heb je al verschillende dingen geprobeerd, zoals een schone installatie van Windows.
Alle kaarten uit je computer etc.

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
Ze zijn verplicht om in zo'n korte tijd je geld terug tegen ook al hebben ze van die bordjes en zo die zeggen dat het binnen 8 dagen terug gebracht moet zijn (mits je een bon of iets hebt).

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-01 20:14
Die bordjes mogen helemaal niet! Een winkel MOET je je geld terug geven als je daarom vraagt! Enne...wel raar dat die USB poorten pas na 5 min. werken, ligt het niet aan je Windows zoals Supervisor al eerder aangaf? Give it a try...

• Misanthropia
T is een verse windows installatie die erop staat. De muis is een Logitech Dual Optical. Als de computer aanstat, dan licht die een beetje rood op. Nu licht die pas na 5 minuten op. Op andere moederborden al meteen als je de pc aanzet.

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 21:30
Volgens mij heeft de topic starter zijn spul gekocht bij een webshop... imho altijd lastig met defecten.(formulieren, verzenden, emailen etc etc.)

Koop je het gewoon om de hoek, dan ga je er gelijk heen en krijg je zeker een andere als je ze overtuigd dat het niet helemaal goed ziet.

Ik zou ff testen met andere drivers (4in1 of usbfilter) als het een Via mobo is, kijken of er geen rare software draaid, geen confilten etc etc. en anders zou ik een ander OS proberen.

Verwijderd

[NUTTELOOS]
Webshops, ben er voorzichtig mee, ff naar de winkel teruggaan is geen optie, en gezeik hoor ik vaak.
Huisgenoot van me heeft een zelfde dergelijk probleem nu al 2 keer gehad, kost m geld om t terug te sturen, dan krijgt hij t weer terug en hebben ze t pakketje nooit open gemaakt en beweren ze dat t werkt.

Kheb dus liever een winkel om de hoek, en jij nu ook misant :)
[/NUTTELOOS]

Heeft er dan niemand iets nuttigs te melden waar een persoon iets aan heeft?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2002 18:41 ]

• BovenHond
  • Laatst online: 15:32
Ik kan me niet voorstellen dat een hardware storing er voor zorgt dat je USB het pas na 5 minuten doet.

Zet er voor de gein eens een nieuwe windows instal op (desnoods op een oude hdd die je er tijdelijk inzet)

• Misanthropia
De muis werkt al niet voordat ik in windows zit. Tijdens de post licht de muis al niet op en werkt dus niet.

• csteelooper
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09-2025
Matsu_matsu schreef op 13 december 2002 @ 18:39:
Ik kan me niet voorstellen dat een hardware storing er voor zorgt dat je USB het pas na 5 minuten doet.

Zet er voor de gein eens een nieuwe windows instal op (desnoods op een oude hdd die je er tijdelijk inzet)
---

Toch wel... Heb nu n rare storing met me SBPCI128... Onder W98 draait-ie perfect, Onder Linux (Knoppix) draait-ie ook perfect, onder W2k en WinXP issie heel lastig, heeft interference met IDE-controller. Drivers maken geen verschil. Of ik nu de WDM driver of een 3rd party driver probeer. Met andere geluidskaart van zelfde type wert het perfect :S

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:18
wat voor bord heb je eigenlijk? kan me nog herinneren dat ik vroeger ontzettend veel problemen had met de usb poorten van kt133(a) bordjes...
biosupdate enzo al gedaan?

• Gianni Rombios
  • Niet online
..kan me nog herinneren.. alsof dat al tientallen jaren geleden is zeg HÉ :D

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 00:01
Het kan goed zijn dat je bord nog werkt. Het komt wel eens vaker voor dat hardware combinaties niet werken.

Ruilen met geld retour binnen 8 dagen is vastgesteld in de wet (dacht ik bijna zeker te weten). Daarna kan de winkel je een tegoedbon bieden.

Je kunt proberen het bord om te laten ruilen voor een ander merk van ongeveer dezelfde prijs.

Oplossing voor het probleem. Heb je je BIOS USB Legacy support aangezet. Je Voltage van de USB omhoog wil ook wel eens werken. Succes :)

• Gianni Rombios
  • Niet online
Heb je het groene ps2 naar usb adaptertje niet meer? Ik zou zelf om van het gezeur af te zijn dat gebruiken ALS de usb het verder onder Windows normaal doet. Wie weet zit je pc op een niet geaard stopcontact, levert bij mij wel eens problemen op met usb apparatuur.

[ Voor 5% gewijzigd door Gianni Rombios op 13-12-2002 21:22 ]

• Xander
  • Laatst online: 19:24
Die periode van 8 dagen is volgens mij 8 werkdagen. Misschien heb je hier wat aan?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Sovereign
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-06 19:01
Als ze het recht op retourgarantie niet goed of helemaal niet hebben vermeld op de website, dan is de termijn 3 maanden ipv 8 dagen.

Een tegoedbon hoef je niet te accepteren.

[ Voor 16% gewijzigd door Sovereign op 13-12-2002 23:03 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Om zeker te zijn dat het niet aan jouw muis ligt kun je natuurlijk ook even van iemand een andere USB-muis lenen en testen.

ARME AOW’er

• Misanthropia
BIOS update heb ik gedaan, had geen effect.
USB Legacy heb ik aan en uit gehad, had allebei geen nut. USBvoltage kan ik niet aanpassen.
PC zit op een geaard stopcontact.
De USBmuis werkt op andere pc's perfect. Ik heb geen andere usbmuis aan de pc gehad, want ik heb geen andere usbmuis.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Misanthropia schreef op 14 December 2002 @ 02:57:
BIOS update heb ik gedaan, had geen effect.
USB Legacy heb ik aan en uit gehad, had allebei geen nut. USBvoltage kan ik niet aanpassen.
PC zit op een geaard stopcontact.
De USBmuis werkt op andere pc's perfect. Ik heb geen andere usbmuis aan de pc gehad, want ik heb geen andere usbmuis.
En volgens mij kun je daardoor niet aantonen of het MB kaduk is. Andere USB-muis proberen is de enige manier om jouw "bewijs" hard te maken.

ARME AOW’er

Verwijderd

Heb je niet teveel op je USB-poorten aangesloten zitten? -> trek de stekkers eruit

Is je voeding niet te licht? -> uitwisselen

USB-Voltages al nagemeten (van boot totdat hij wel functioneerd) ? -> pin1 = +5VDC / pin4 = Ground

Muis/toetsenbord wel in orde? -> andere eraan hangen

En als dat nog niet werkt, tsja misschien dat de regelaar op het mobo niet fris meer is, omruil met een ander mobo is dan de oplossing voor de meeste webwinkels.

Een mailtje naar de fabrikant van het mobo wil ook nog wel eens helpen overigens....

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2002 06:23 ]

Verwijderd

pEeDy16 schreef op 13 december 2002 @ 18:18:
Die bordjes mogen helemaal niet! Een winkel MOET je je geld terug geven als je daarom vraagt! Enne...wel raar dat die USB poorten pas na 5 min. werken, ligt het niet aan je Windows zoals Supervisor al eerder aangaf? Give it a try...
Uhm de winkel MOET je je geld teruggeven....waar heb je deze onzin vandaan?? :X

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 december 2002 @ 06:47:
[...]
Inderdaad, allereerst moet de winkel in de gelegenheid gesteld worden om anderszins het probleem op te lossen.
Welke oplossingen mag een ontevreden klant van een winkelier verwachten?

Het antwoord daarop is volgens van den Brandhof simpel: dat het probleem in alle redelijkheid wordt opgelost. En dat geldt zowel voor producten met als zonder garantie. "In eerste instantie moet de leverancier de kans krijgen het defect te herstellen. De consument kan dus niet direct een nieuw product eisen. Maar het is ook niet zo hij ontelbare reparaties moet accepteren. Wanneer een product niet meer kan worden gemaakt of het te lang duurt voordat het wordt gerepareerd, is de winkelier uiteindelijk verplicht een vervangend exemplaar aan te bieden. Daarnaast is er als uiterste middel nog de ontbinding van de koop, waarbij de klant zijn geld terug krijgt. Dat kan alleen wanneer beide partijen er samen echt niet meer uitkomen of wanneer reparatie en vervanging niet mogelijk zijn. De financiële vergoeding is hierbij afhankelijk van de al verstreken of nog te verwachten levensduur."
een vervangend exemplaar is trouwens hetzelfde als een tegoedbon, immers je krijgt een bewijs waarmee je ter overlegging een vergelijkbaar (of anderszins indien je dat als consument wenst) product kan uitzoeken (en wat is vergelijkbaar indien de wensen en smaken van consumenten zo uiteenlopen?) Daarom kiezen veel winkels ervoor om in plaats van een vergelijkbaar product een tegoedbon aan te bieden - waardoor de consument meer vrijheid heeft.
Een leverancier is volgens de wet verplicht goederen te leveren die de eigenschappen bezitten die een koper mag verwachten op grond van de overeenkomst die deze met de leverancier heeft gesloten.
In dit geval de leverantie van een werkende USB poort.
De wet zegt dat een koper zijn klachten "binnen bekwame tijd na ontdekking" duidelijk moet maken aan de leverancier.
Volgens de wet moet dit zijn binnen een termijn van twee maanden na ontdekking.
Mocht het gekochte product niet de eigenschappen hebben die je op grond van de overeenkomst mocht verwachten, dan moet je dat binnen twee maanden na ontdekking laten weten. Het is ook in je belang om dat schriftelijk te doen.

Echter, veel is te zeggen over die bekwame tijd, vooral als je mobo/cpu/ram besteld en je mobo ligt eerst 2 maanden stof te verzamelen omdat de rest er nog niet is (en probeer hem dan maar eens te testen...).

(al zou je je moederbord overklokken en daarna doet hij niets meer, zou je nog garantie moeten hebben, althans indien een Asus gekocht bij FunPrice...)

Lees anders dit eens:
http://www.justitie.nl/pu...entenkoop_en_garantie.asp

Andere voorlichting/consumentenrecht-sites:
http://www.consumentenbond.nl/
http://www.stichtingdeombudsman.nl/
http://www.stichtingcomputerconsument.nl/

Interessant:
http://www.dealerinfo.nl/2002/203/wet.htm
http://www.telegraaf.nl/o...ntie.wanneer.product.html

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2002 07:29 ]

• Sovereign
Verwijderd schreef op 14 December 2002 @ 07:13:
[...]

een vervangend exemplaar is trouwens hetzelfde als een tegoedbon
Dit is dus totale onzin. Wanneer de wet het heeft over teruggave van de "koopprijs" past daarbij een tegoedbon helemaal niet in het systeem van de wet. Men heeft namelijk strikte definities over wat wel geld is en wat niet. Evenzo, bij ontbinding ontstaan ongedaanmakingsverbintenissen. Dwz dat men de geleverde prestaties dient ongedaan te maken. A geeft mobo terug, B geeft het geld terug. Een tegoedbon teruggeven is NIET hetzelfde als het terugbetalen van een geldbedrag.
immers je krijgt een bewijs waarmee je ter overlegging een vergelijkbaar (of anderszins indien je dat als consument wenst) product kan uitzoeken (en wat
Met een tegoedbon kan ik alleen kopen in die ene winkel, met geld kan ik overal kopen. Dus hoeze is dat "hetzelfde als een tegoedbon"?!

Verwijderd

een tegoedbon geven is toch hetzelfde als een nieuw moederbord geven? dat je met die tegoedbon alleen maar in de winkel terecht kan waar je hem kreeg klopt, maar als ze je een nieuw moederbord geven heb je ook geen keus.

• m-m
  • Niet online

m-m

Verwijderd schreef op 14 December 2002 @ 06:47:
[...]

Dat geldt wel degelijk voor online aankopen hoor....

Verwijderd

Kan het niet zijn dat je voeding te weinig vermogen levert voor je nieuwe moederbord? Tegenwoordig gebruiken componenten steeds meer vermogen bij het opstarten, en het kan dus best zijn dat je USB-poorten daardoor te weinig vermogen hebben bij het booten.

• Sovereign
m-m schreef op 15 December 2002 @ 12:03:
[...]

Dat geldt wel degelijk voor online aankopen hoor....
Ook voor gewone aankopen, de wet definieert de "koopprijs" nu eenmaal als een "prijs in geld". Een tegoedbon valt daar niet onder, dat is geen "geld" volgens het systeem van de wet.

• motormuisje
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03-2024
Erg vreemd geval maar het kan. En het hoeft zeker niet aan je windhoos te liggen.
Wat betreft je geld terug:

Consumenten hebben recht op een afkoelingsperiode van 7 werkdagen na levering van het product. Zij mogen een product binnen die periode terugsturen, waarbij ze alleen de portokosten voor het terugsturen hoeven te betalen. De verkoper mag dan geen verzend- of administratiekosten in rekening brengen. De verkoper mag wel voorwaarden verbinden aan het retour zenden.

Dit staat wettelijk vast. Dus moet jou mobo niet ouder zijn (op bon) dan 7 dagen.
Maar als het om een defect gaat kan je hem als nog terug sturen. Admini kosten e.d. kunnen ze niet in rekening brengen als het echt defect is.
Wel moet jij een manier verzinnen om hun (de RMA afdeling van dat bedrijf) te overtuigen dat er een defect in zit.

Dus niet een foutomschrijving als : USB is defect.
Hun sluiten er wat op aan terwijl hun intussen al 10 andere dingen getest hebben. (dus al ruim na jou 5 minuten) En zullen het probleem niet vinden.

Als je dus een foutomschrijving als : USB is defect dit zie je pas als pc met een cold boot opstart en windows er volledig opstaat. Ik heb er een muis en toetsenbord ophangen en die doen het dan na 5 minuten (of minder)

Hun zullen dan de tijd ervoor nemen en je probleem hopelijk vinden. Wel moet je zeker weten dat het moederbord defect is.

Sluit eens meer dingen zoals een printer op je usb aan.
Hiermee kan je vaststellen dat het echt de USB is.
Die zou het dan namelijk ook pas met 5 minuten moeten gaan doen. (dus na 5 minuten pas de melding nieuwe hardware gevonden)

Erg handig is een foutomschrijving erbij doen waar die mensen wat aan hebben, neem maar de moeite om een A4 vol te typen :)

Verwijderd

Reaktie op Eus.... Als je de tekst bij een asus bij funprice doorleest, moet je tot de konklusie komen dat er A-technische mensen in die commisie zitten... Iedere idioot kan je vertellen dat de FSB van een AMD bord x 2 is... (wat ook in de handleiding staat) Dus het standpunt van de kommisie is gebaseerd op een verkeerde kijk op dingen... (150x2=300 en potentieel dodelijk :) )

En voor Misan.... Het ligt duidelijk ergens anders aan.... Een poort is stuk of niet... bij twijfelachtig gedrag van een poort is dit ALTIJD te vinden.... soms duurt t wat langer als 1 test, maar toch..... Ik heb dergelijk gedrag van usb apparaten wel eens vaker gezien, en dit betrof in 80% (+/-) van de gevallen aan een hardwareconflikt.
Komt nog eens bij, dat je produkten ALTIJD moet testen op funktionaliteit... als je dit soort problemen hebt ga je toch niet een WEEK door met zeupelen.... geez... Dan bel je toch of mail je.... dan heb je het probleem binnen de termijn gemeld en is er NOOIT een probleem.
Ik krijg ook wel eens mensen in de onze winkel met: " ja, sorry hoor, maar ik heb deze vga kaart een maand laten liggen voor ik heb kunnen testen/inbouwen, en nou wil ik een ander omdat ie t niet doet...... " Yeah .... right...

(bit frustrated sometimes ;-) )

Verwijderd

Dat geldt in principe voor een product wat je binnen 8 dagen terugstuurt, anders niet natuurlijk. En eigenlijk geldt het ook alleen als het nog niet geopend is. Dat laatste hanteert de ene winkel wat soepeler dan de ander.

• Sovereign
Verwijderd schreef op 15 December 2002 @ 14:56:
Dat geldt in principe voor een product wat je binnen 8 dagen terugstuurt, anders niet natuurlijk. En eigenlijk geldt het ook alleen als het nog niet geopend is. Dat laatste hanteert de ene winkel wat soepeler dan de ander.
Die 8 dagen termijn geldt alleen bij een internet aankoop, vergeet dat niet.

Ook is het zo dat een dergelijk product helemaal niet ongeopend moet zijn, de wet
stelt dat het verbreken van een verzegeling (dus openen van de verpakking) de mogelijkheid tot ontbinding ontneemt alleen bij audio en video opnamen en computerprogrammatuur (ook logisch, want anders kan men het kopieren en daarna vrolijk terugsturen).

Maar dat men een mobo uitpakt en uittest is geen wettelijke uitzonderingsgrond om iemand het recht tot ontbinding te ontzeggen. Dat enkele online winkels dit recht blijkbaar schenden is uitermate triest, ik zou dan ook graag een mogelijkheid in de wet zien om op te treden hiertegen.

[ Voor 9% gewijzigd door Sovereign op 15-12-2002 15:20 ]

Pagina: 1