Zelf crosskabel van patchkabel maken?

Pagina: 1
Acties:
  • 785 views sinds 30-01-2008

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12 20:47
Is het mogelijk om van een gewone UTP patchkabel een crosskabel te maken door een of ander convertertje aan het eind van een patchkabel te zetten die de contacten gewoon omdraait?

Dit lijkt mij vooral interessant (en praktisch), omdat je een netwerkkabel dan voor twee doeleinden kunt gebruiken. Zowel voor het verbinden van twee netwerkkaarten als een netwerkkaart en een hub/switch. Ik ben zo'n ding nog nooit bij een computerwinkel tegengekomen, alleen gewone koppelstukken. Die verwisselen de aderparen dus niet, maar verbinden alleen twee utp-kabels.

Ik vraag me alleen af of er niet eoa reden is die ik niet ken waarom het niet zou kunnen. Ik was nl van plan een crosskabel te kopen om 2 pc's met elkaar te verbinden, maar als ik ooit een switch zou willen gebruiken, dan zou ik die crosskabel niet kunnen gebruiken. Als ik nu een gewone utp-kabel zou kopen, en er een gekruist stukje (kort zelf gemaakt crosskabeltje of geconfectioneerd van 0,5 m ofzo) met een utp-koppelstuk aan zou zetten, dan blijft de patchkabel dus inzetbaar voor een switch. Als iemand ervaringen/aanbevelingen heeft, dan zijn die zeer welkom.

[ Voor 9% gewijzigd door Aham brahmasmi op 13-12-2002 17:09 ]

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-01-2024

marco899

Know's what he wants.

Gewoon stekker eraf knippen en er een nieuwe aanzetten is de goedkoopste oplossing. Als ze hiervoor een adapter moeten maken, dan wordt er misschien vanwege de prijs, alleen één aan jou verkocht, maar verder is daar geen vraag naar.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

Verwijderd

of je neemt zo'n koppelstukje (RJ45female->RJ45female), maakt dat open en verwisselt de draadjes....

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12 11:39
het in tenminste prijs-technisch niet interessant om zoiets te maken.
de handels-prijs voor een crosskabel-patchkabel is niet van dien aard dat ze daar een productie-lijn voor zouden kunnen openen.

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-12 19:26
En om het compleet te maken, pak je 2 male-connectors die je 1:1 back2back met een halve draai aan elkaar doorverbindt t.b.v. verbinding met de FXF-connector.
Zowel de cross-female connector als de 1:1 is bij mij onderdeel van de netwerk survival kit.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Verwijderd

PtrO schreef op 13 December 2002 @ 17:28:
En om het compleet te maken, pak je 2 male-connectors die je 1:1 back2back met een halve draai aan elkaar doorverbindt t.b.v. verbinding met de FXF-connector.
Zowel de cross-female connector als de 1:1 is bij mij onderdeel van de netwerk survival kit.
Twee male connectors aan elkaar samen met een female-female connector bedoel je?

Ik denk inderdaad ook dat het stekkertje eraf halen en een nieuwe erop goedkoper is, of de kabel doorknippen en de draadjes anders doorverbinden als je geen zin hebt om stekkertjes erop te maken.

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-12 19:26
Verwijderd schreef op 13 december 2002 @ 17:30:
[...]
Twee male connectors aan elkaar samen met een female-female connector bedoel je?
Ik denk inderdaad ook dat het stekkertje eraf halen en een nieuwe erop goedkoper is, of de kabel doorknippen en de draadjes anders doorverbinden als je geen zin hebt om stekkertjes erop te maken.
Yep. is dus eik een hele korte 1:1 patch kabel van 2,5 cm. De achterkanten van RJ45 connectors heb ik voor de sterkte aan elkaar gelijmd. Is dan nl. ook handig om die in RJ45 doos (bijv. ISDN) te prikken en met met je simpele multimeter (dunne pennen) de spanningen te meten.

Overigens, voor het gevraagde doel, is het 't simpelste & goedkoopste om een nieuwe RJ45 plug aan te knijpen. Vergeet niet de kabel te merken als X-cross kabel :). Zal niet de eerste zijn die pootje wordt gelicht.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

• Aham brahmasmi
PtrO schreef op 13 december 2002 @ 17:28:
Dit bedoelde ik in grote lijnen. Dan koop ik wel een krimptang, een fxf-koppelstukje, en een paar van die stekkertjes. Dan maak ik een gekruist koppelstukje, en verbind ik dat met een gewone patchkabel. Het ging mij er dus om dat die patchkabel dus bruikbaar blijft als patchkabel, zonder dat de stekker eraf moet. Andersom kan het natuurlijk ook, een crosskabel nog een keer kruisen door dat gekruiste stukje ertussen te zetten. In ieder geval bedankt voor de tips. _/-\o_

Verwijderd

der was eens iemand op got die een autosencing utp kabel wou maken.. :) geen idee waar die nu uithangt

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-12 23:49
Er bestaan toch van die crosskabels die je kan kopen in de winkel? Zoiets heb ik nog gebruikt hoor. Ik had een "gewone" lange netwerkkabel die aan de switch hing maar wanneer ik van pc-naar-pc moest, nam ik die crosskabel (1 of 2 meter lang, zwart met rode pluggen) en verbond die met een koppelstukje aan mijn lange netwerkkabel. En zo had ik dan een lange crossed cable... Of het dat niet wat je bedoelt?
Tegenwoordig gebruik ik een kort stukje crossed-cable die ik gemaakt heb van "afval" ;) en die ik ook verbonden heb met dat koppelstukje en mijn gewone cable. Komt op hetzelfde neer.
Maar die kabel kopen komt misschien goedkoper uit dan het kopen van een tang... Ben niet zeker maar wat kost netwerkkabel nu? Bijna niks toch? :)

• Da_Jackal
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-10 12:24
Zoals ikzelf 't doe:
Ik pak zo'n koppelstukje (1 op 1) en verbind daar een crossed-over patchkabel aan. Werkt perfekt.
Voorbeeldje:

gewone 'straight' patchkabel---koppelstuk---crossover kabel--->1 lange crossover kabel.

Ander voorbeeldje:

crossover kabel---koppelstuk---crossover kabel --->1 lange 'straight' kabel

Zo'n setje met een koppelstuk en 0,5 meter crossoverkabel heb ik voor 5 euro nog op de beurs gehaald. Voor die 5 euro ga ik niet zitten klooien met stekkertjes erafhalen en weer erop zetten.

• Aham brahmasmi
De oplossing is idd veel eenvoudiger dan ik dacht. :) Zo'n koppelstukje is het minimale wat je nodig hebt om een patchkabel te veranderen in een crosskabel, of andersom.

Niettemin lijkt het mij toch wel handig om een RJ-45 krimptang te hebben. Voor ISDN issie ook nog bruikbaar. Ik zie nog wel wa'k doe. Zo'n koppelstukje wordt iig aangeschaft (er zijn geen losse RJ-45 female-stekkers, voor zover ik weet). :)

• PanMan
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-12 13:57

PanMan

Spun!

* PanMan heeft dat wel, ergens. Gewoon een crossed kabeltje, met aan 1 kant een normale, en aan 1 kant een female steker. Daarmee kan je dus elke kabel crossen. Of 'ontcrossen' :P

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949

• Aham brahmasmi
Nog een ander ideetje: twee RJ-45-bussen voor op een printplaat aan elkaar solderen. Eentje moet dan op de kop. Wel de pootjes wat inkorten waarschijnlijk, en een kwak lijm d'r tussen voor de stevigheid.
... hmmm, ik zie nu dat ze die dingen niet eens bij Conrad hebben. Moet ik ergens anders gaan zoeken :z

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ik weet niet wat iedereen hier aan het doen is, maar er zijn gewoon busjes te krijgen waar je de kabel insteekt, en waar ie er cross uitkomt.

Kosten: 1 hele euro.

Geen krimptang oid nodig:

sim-pel

[ Voor 2% gewijzigd door Atlas op 14-12-2002 15:50 . Reden: Nederlands is soms errug moeilijk ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Aham brahmasmi
WAAR dan? Zo'n koppelstukje waar je het over hebt, daar zocht ik dus naar. Kon ik echter niet vinden, dus ik zocht een andere oplossing. Linkje, of naam v/d wepsjop/winkel waar 't te krijgen is (voor 1 hele euro)?

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Thermo man schreef op 14 december 2002 @ 16:38:
WAAR dan? Zo'n koppelstukje waar je het over hebt, daar zocht ik dus naar. Kon ik echter niet vinden, dus ik zocht een andere oplossing. Linkje, of naam v/d wepsjop/winkel waar 't te krijgen is (voor 1 hele euro)?
Ah, jij woont ook in Den Haag.

Bij stuut en bruin hebben ze ze vast wel.
Anders effe kijken bij meek-it of bij radio twente, en anders bij radio westerveld.

Als je ze dan nog niet hebt, moet je powerline effe bellen.

(BTW: die hele euro was met (School) korting :P)

[ Voor 6% gewijzigd door Atlas op 14-12-2002 17:03 ]

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

moet je in de goudengids kijken bij computers ofzo. dan staan daar een aantal bedrijven met een telefoonnummer. die moet je dan bellen en vragen of ze zoiets verkopen. wedden dat je binnen drie winkels raak hebt?

offtopic:
sorry als het flauw overkomt

Verwijderd

In grote lijn zit het zo: Rx en Tx omdraaien.
Zie http://www.freelance-services.com/networking.htm

Verwijderd

Heb een soort gelijk probleem.
Ik heb nu een normale cat5 utp patch kabel van UPC, die van de kabelmodem naar de netwerkkaart loopt.
Echter nu heb ik een adsl e-tech router, en heb ik een cross-link utp kabel nodig..
Die kabel van upc die ligt er nu toch al.. maar deze kabel moet ik nu crosslinked krijgen.
Ik weet niet precies hoe het allemaal werkt.
Ik lees net iets over een koppelstukje.
Maar heb zelf ook nog wel een crosslink kabel liggen van een metertje, als ik daar nu de connectors vanaf knip, en die connectors dan op de utp kabel van upc aansluit, gaat dat werken ?
Ok ik kan wel een kabel van €10 halen, maar dan moet ik die kabel die er nu al ligt weg halen.. en wil ik iig ook zo laten..
Wat is het makkelijkste om te doen ?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 14 December 2002 @ 22:36:
Heb een soort gelijk probleem.
Ik heb nu een normale cat5 utp patch kabel van UPC, die van de kabelmodem naar de netwerkkaart loopt.
Echter nu heb ik een adsl e-tech router, en heb ik een cross-link utp kabel nodig..
Die kabel van upc die ligt er nu toch al.. maar deze kabel moet ik nu crosslinked krijgen.
Ik weet niet precies hoe het allemaal werkt.
Ik lees net iets over een koppelstukje.
Maar heb zelf ook nog wel een crosslink kabel liggen van een metertje, als ik daar nu de connectors vanaf knip, en die connectors dan op de utp kabel van upc aansluit, gaat dat werken ?
Ok ik kan wel een kabel van €10 halen, maar dan moet ik die kabel die er nu al ligt weg halen.. en wil ik iig ook zo laten..
Wat is het makkelijkste om te doen ?
Cross en niet cross wordt uiteindelijk cross, dus gewoon ff een koppelstukje ertussen.

Verwijderd

Is een koppelstukje een soort convertor ?
Dus ik steek de utp patch kabel in de ene kant van het koppelstukje en aan de andere kant zet ik een utp cross kabel van een meter oid, en dan plug ik die crosskabel in mn pc ?
pics ?

Verwijderd

Iemand die dit weet ?

• D-Three
Beetje geduld, het is zondagvoormiddag hé! :)
Dat is het dus: een koppelstukje dient gewoon om twee utp-kabels aan elkaar te zetten.
• cross + niet-cross = cross
• cross + cross = niet-cross
• niet-cross + niet-cross = niet-cross

Ik weet niet wat dit is maar zo'n koppelstukje lijkt hier op:
Afbeeldingslocatie: http://uk1.farnell.com/info/catimages/CMU66G
Het koppelstukje dat ik heb, is in plastiek en iets kleiner (de connectors natuurlijk niet, de behuizing). Maar het lijkt dus op het bovenstaande. Een beter foto kon ik niet direct vinden.

• Tycho2
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Thermo man schreef op 13 december 2002 @ 17:09:
Dit lijkt mij vooral interessant (en praktisch), omdat je een netwerkkabel dan voor twee doeleinden kunt gebruiken. Zowel voor het verbinden van twee netwerkkaarten als een netwerkkaart en een hub/switch.
met een switch kan je er overigens meestal gewoon een crosscable inpluggen en heeft hij dit vanzelf door. Dus dat limiteerd het nut ook weer......

Verwijderd

Laagvliegerke schreef op 15 december 2002 @ 12:39:
Beetje geduld, het is zondagvoormiddag hé! :)
Dat is het dus: een koppelstukje dient gewoon om twee utp-kabels aan elkaar te zetten.
• cross + niet-cross = cross
• cross + cross = niet-cross
• niet-cross + niet-cross = niet-cross

Ik weet niet wat dit is maar zo'n koppelstukje lijkt hier op:
[afbeelding]
Het koppelstukje dat ik heb, is in plastiek en iets kleiner (de connectors natuurlijk niet, de behuizing). Maar het lijkt dus op het bovenstaande. Een beter foto kon ik niet direct vinden.
Ah precies wat ik nodig heb, als ik dat koppelstukje nu icm een crosskabel ga gebruiken, en ik stop die crosskabel in mn ethernet kaart.
En de andere kant is dan nog steeds normale utp (die kant moet in de router), is dan de hele kabel meteen cross ?
Of moet ik aan de andere kant van de kabel ook nog een koppelstukje zetten ?

router[ ]normale utp--------------------koppelstukje>crosslink-------[ ]pc

Dus in deze situatie heb ik een crosskabel ?

• Tycho2
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
gewoon een koppelstukje tussen een crosskabel en een straight-kabel. Meer heb je niet nodig. Koppelstukjes kun je volgens mij zelfs bij de praxis en/of gamma halen. ik heb ze bij minimaal een van de 2 zien liggen (dacht praxis)

• Aham brahmasmi
ownage heeft nogal rare ideeën. De stekkers van een crosskabel eraf knippen en dan aan een gewone patchkabel zetten. :D Een crosskabel is gewoon een utp-kabel waarbij een aantal aderparen gekruist worden. Het maakt niet uit op welk punt dit kruisen gebeurt. Je kunt dus 30 m patchkabel hebben, en aan het eind een koppelstukje zetten en daar een crosskabeltje van een meter aan zetten, en je hebt effectief een crosskabel van 31 m.

Bij de Praxis heb je die koppelstukjes idd liggen. 2 euro in de pricewatch :).

Verwijderd

Ik heb zelf ook kabels geknepen, maar maakt het uit als je dan een andere kleurvolgorde aanhoud? Ik heb oranje, wit/oranje, blauw, wit/blauw, groen, wit/groen, bruin, wit/bruin. Maar nu heb ik vage netwerk problemen. iemand?

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Verwijderd schreef op 15 December 2002 @ 16:48:
Ik heb zelf ook kabels geknepen, maar maakt het uit als je dan een andere kleurvolgorde aanhoud? Ik heb oranje, wit/oranje, blauw, wit/blauw, groen, wit/groen, bruin, wit/bruin. Maar nu heb ik vage netwerk problemen. iemand?
ALs je consequent de kleurvolgorde verkeerd hebt, dan maakt het natuurlijk geen zak uit.

Weet je zeker dat die kabel goed is?

Meet hem anders effe door.

• D-Three
Verwijderd schreef op 15 december 2002 @ 13:20:
router[ ]normale utp--------------------koppelstukje>crosslink-------[ ]pc

Dus in deze situatie heb ik een crosskabel ?
Ja
Verwijderd schreef op 15 December 2002 @ 16:48:
alexandervisser schreef op 15 December 2002 @ 19:09:
[...]

ALs je consequent de kleurvolgorde verkeerd hebt, dan maakt het natuurlijk geen zak uit.

Weet je zeker dat die kabel goed is?

Meet hem anders effe door.
Ja en neen... Als je aan beide zijden van de kabels dezelfde kleurvolgorde hebt, dan maakt het in principe niks uit, de kabel zal werken aangezien ie gewoon "straight" is.
Maar als je op 100Mbit wil werken zonder problemen, dan maakt de kleurvolgorde heel zeker wel iets uit hoor! Daarom is ie ook "getwist" hé, om storingen op te heffen en als de kleurvolgorde niet juist is, dan werkt die eigenschap niet meer.

Edit:
Ik heb dus niet gezegd dat jouw netwerk niet meer zal werken, maar je kan echt wel problemen ondervinden als je de kabel niet goed gemaakt hebt. Vooral over langere afstanden en zeker in een storingsrijke omgeving.

Dit heb ik hier nog gevonden en dit drukt heel goed uit wat ik bedoel:
Wanneer je RJ45 jacks gebruikt, is voor optimale netwerksnelheid de wiring sequence zeer belangrijk (de volgorde waarin je de draden verbindt). CAT 5 UTP kabel bestaat uit 8 twisted (over elkaar gedraaide) draden. Zoals eerder gezien, is dit belangrijk om sommige lastige verschijnselen zoals elektromagnetische interferentie te elimineren. Wanneer een jack op de kabel moet geplaatst worden, moeten deze draden uit elkaar gehaald worden. Het is belangrijk niet meer dan 1.3 cm kabel te untwisten, anders zal dit een zeer negatieve impact op de netwerkperformantie hebben.
Er is zelfs een wiring sequence standaard! Wel, zelfs meerdere eigenlijk.
Je moet er wel rekening mee houden dat RJ45 connectoren niet enkel gebruikt worden voor Ethernet (10Mbit) en Fast Ethernet (100Mbit) maar ook voor bijvoorbeeld Token Ring. De standaard die je gebruikt, is dus eigenlijk wel van belang!!
Voor de liefhebbers: T568B Standard, T568A Standard (ook gekend als de AT&T 258A Standard), 10BaseT Standard, Token Ring Standard, T1 Standard.

Ik neem dus aan dat je kabels wil maken die je wil gebruiken voor een LAN en dit voor zowel 10Mbit als 100Mbit. De meest gebruikte standaard in LAN-bekabeling is dan de EIA/TIA-568B. Eigenlijk is T568A de nieuwe standaard maar deze wordt bijna nooit gebruikt. T568B is de oude AT&T 258A-standaard. Dat heeft eigenlijk allemaal geen belang als je weet dat beide eigenlijk dezelfde zijn maar dat er gewoon twee paren gewisseld zijn. In werking maakt het niet zoveel uit. Maar je gebruikt best voor je volledige netwerk altijd dezefde wiring sequence

Je neemt gewoon een cat-5 kabel nemen en je past de volgende wiring sequence toe (volgens de T568B-standaard):
1 Wit/Oranje
2 Oranje
3 Wit/Groen
4 Blauw
5 Wit/Blauw
6 Groen
7 Wit/Bruin
8 Bruin

Nog ff een tekening om het wat eenvoudiger te maken:
Afbeeldingslocatie: http://www.johnscloset.net/wiring/RJ45.gif
Je moet de connector met de contactjes naar jezelf toegericht houden. Dus "het haakje" van de RJ-45 connector aan de onderkant, zoals vermeld staat op de figuur. Met bovenstaande volgorde heb je een kabel die zeker moet werken!

Wat opvalt is dat paar 1 (blauw) in het midden zit en paar 3 (groen) aan weerszijden van paar 1. En dat is echt wel van belang.

[ Voor 54% gewijzigd door D-Three op 16-12-2002 00:28 ]

Verwijderd

Het stekkertje van de utp kabel is kapot, hoe kan ik die kabel in een nieuw stekkertje zetten, en wat heb ik daarvoor nodig ?

Verwijderd

De netwerkkabel is goed. Heb ik al doorgemeten.

Maar ik krijg steeds foutmeldingen:
"Kan netwerkpad niet vinden"

Terwijl hij met een crossed kebel wel werkt.
(maar ik heb thuis vier pc's, met een switch)

• Aham brahmasmi
ownage: je hebt een los RJ45 stekkertje nodig en een RJ45-krimptang. Met een krimptang klem je de stekker vast aan de kabel, en maak je contact tussen de aders en de contacten van de stekker.

Een krimptang is niet echt goedkoop, en kun je dus beter alleen kopen als je denkt dat hij nog wel eens van pas komt. Kijk uit waar je 'm koopt (t.net pricewatch), want bij Conrad kost zo'n tang bv. 40,95. In de pricewatch zie ik al een krimptang voor 12 euro.

Koop anders gewoon een nieuwe utp-kabel. Is waarschijnlijk goedkoper.

Verwijderd

Laagvliegerke schreef op 15 december 2002 @ 23:17:
Je neemt gewoon een cat-5 kabel nemen en je past de volgende wiring sequence toe (volgens de T568B-standaard):
1 Wit/Oranje
2 Oranje
3 Wit/Groen
4 Blauw
5 Wit/Blauw
6 Groen
7 Wit/Bruin
8 Bruin

Nog ff een tekening om het wat eenvoudiger te maken:
[afbeelding]
Je moet de connector met de contactjes naar jezelf toegericht houden. Dus "het haakje" van de RJ-45 connector aan de onderkant, zoals vermeld staat op de figuur. Met bovenstaande volgorde heb je een kabel die zeker moet werken!
Inderdaad, ik heb nu de kabels omgeknepen!
En alles werk nu perfect! Mijn dank is groot!
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Verwijderd

er zijn handige oplossingen voor zoals deze:
CrossOver Adapter - waar te koop in NL

maar ik kan ze dus niet vinden in NL

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-12 22:49
Verwijderd schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 19:02:
er zijn handige oplossingen voor zoals deze:
CrossOver Adapter - waar te koop in NL

maar ik kan ze dus niet vinden in NL