Waar PA-drivers kopen?

Pagina: 1
Acties:

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Topicstarter
Ik heb thuis een PA-setje staan en nu is na een uitleenpartij helaas een speaker van de midden-en-hoge-tonen-kast opgeblazen...
Waar kan ik ergens vervangende speakers krijgen? De diameter is ong. 40 cm.

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
TB schreef op 13 December 2002 @ 17:07:
Ik heb thuis een PA-setje staan en nu is na een uitleenpartij helaas een speaker van de midden-en-hoge-tonen-kast opgeblazen...
Waar kan ik ergens vervangende speakers krijgen? De diameter is ong. 40 cm.
Bij de fabrikant van de luidsprekers misschien ?

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
tbusquet schreef op 13 december 2002 @ 17:10:
[...]

Bij de fabrikant van de luidsprekers misschien ?
Het is niet echt een bekend merk ofzo. Het is ook geen "hoogstaand" spul. Puur en alleen voor veeeel geluidsdruk bij feestjes enzo. Er staat ook verder geen merk op... (zelfbouw?)

• MisterDon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Voor prut: Conrad
Voor betere spullen: Laguna bijvoorbeeld (www.laguna.nl). Of Audio Amsterdam, Heuff, dat soort pro bedrijven.

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 21:45
hoeveel vermogen is de speaker, is t wel de speaker, en is niet gewoon je scheidingsfilter naar de haaien, die klappen er nog weleens eerder uit, als beveiliging van je speakers

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:44

w00Dy

Make soap, not war

40 cm is erg groot voor een woofer van een mid-kast

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Het scheidingsfilter is prima...
w00Dy schreef op 14 December 2002 @ 17:44:
40 cm is erg groot voor een woofer van een mid-kast
Klopt, er komt ook behoorlijk wat herrie van de gehele installatie af. De installatie bestaat trouwens uit 2 laagkasten en 2 midden-en-hoge-tonen-kasten + 2 2 x 500 watt eindversterkers

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 17:21

Jag

Dat is helemaal niet groot, 15" is standaard voor een topkastje. Als je een nieuwe wilt kopen kan je idd bij Conrad of een vergelijkbare zaak een willekeurige 15" kopen die een hoge gevoeligheid heeft.
Of je kan een echte 15" driver uitzoeken, maar dan moet je eigenlijk wel de inhoud van de kast weten en de poort lengte en diameter, dan kan je vantevoren wat simuleren. Kan je net zo goed een hele nieuwe kast bouwen ongeveer.
In beide gevallen moet je er twee kopen om meteen de drivers van beide kasten te vervangen, tenzij het echt niet uitmaakt wat voor geluid eruit komt.

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:44

w00Dy

Make soap, not war

om dat hij zei rond de 40cm had ik een 18" voor mijn ogen
scheelt maar 5 cm ;)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:46
Jag schreef op 15 December 2002 @ 01:23:
Dat is helemaal niet groot, 15" is standaard voor een topkastje. Als je een nieuwe wilt kopen kan je idd bij Conrad of een vergelijkbare zaak een willekeurige 15" kopen die een hoge gevoeligheid heeft.
Of je kan een echte 15" driver uitzoeken, maar dan moet je eigenlijk wel de inhoud van de kast weten en de poort lengte en diameter, dan kan je vantevoren wat simuleren. Kan je net zo goed een hele nieuwe kast bouwen ongeveer.
In beide gevallen moet je er twee kopen om meteen de drivers van beide kasten te vervangen, tenzij het echt niet uitmaakt wat voor geluid eruit komt.
Uhh... volgens mij had topicstarter het over een hoge/mid driver... en die zie ik niet echt 15" zijn ;)

Drivers die ik op mn hoorn heb (had, 1tje is naar de klote, hoorn (Altec Lansing 511) staat in de schuur. Driver was uit mn hoofd een 1" driver.

Overigens zoals al gezegd: Wel beide vervangen, of je moet echt een identieke scoren, anders heb je wel verschil tussen je speakers.

Drivertje is vrij prijzig trouwens, maar goed, da's probleem van degene die 'm gesloopt heeft.

edit: argh, hoe kom ik erbij.. 't ging dus WEL om normale speakers......

* DJSmiley dacht bij drivers en mid/hoog meteen aan zo'n hoorn-driver.

naja, negeer post maar....

|:(

[ Voor 10% gewijzigd door DJSmiley op 15-12-2002 16:47 ]

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Ja, beide vervangen zal wel nodig zijn, anders krijg je wel heel crappy geluid.

Nu blijkt ook dat een hoge-tonen-hoorn defect is...

Spul is echt zwaar mishandeld :( ook 2 zekeringen uit elke versterker.

Ik zag dat ze bij skytronic de volgende speakers verkopen: http://www.skytronic.com/nl/com/prod/search.php?s=902.351
Is dit wat?

En waar kan ik een hoorn vinden van 11 x 12 cm, rare maat :S

• NightOwlNL
is t trouwens een idee om je speaker te laten reconen, als dit mogenlijk is...

vraag eens na bij

Hr. Wissink
Benedictuskruid 25
3068 RL Rotterdam
010 4218346

dit is een speaker reparateur, het kan heel goed mogenlijk zijn dat je speaker voor minder dan de nieuwprijs te repareren is

en dan nogmaals de vraag, how about je scheidingsfilter?

[ Voor 10% gewijzigd door NightOwlNL op 16-12-2002 00:12 ]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 17:21

Jag

Gewoon een leuk nieuw setje bouwen, wij helpen je wel :).

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-08 22:50

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Volgende keer een versterker kopen die:

1. beveiligd is tegen overbelasting van speakers
2. beveiligd is tegen overbelasting van zichzelf
3. beveiligd is tegen bin laden
4. Hufterproof is

en erbij:
Een compressor-limiter (of meerdere voor meer versterkers) die je in kunt stellen zodat de bovenstaande beveiligingen (hopelijk) nooit nodig zijn, maar nog steeds aan te raden.

Hang dan het hele zaakje in een flightcase, een hangslot op de instellingen van die compressor-limiter(s) en elke boerenlul kan het zaakje bedienen (je versterker staat dan altijd op volle kracht), zonder dat er iets naar de haaien gaat.

Alles kan stuk.

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Jag schreef op 16 December 2002 @ 04:12:
Gewoon een leuk nieuw setje bouwen, wij helpen je wel :).
Is dat setje van jou dan al eens klaar ? :D :P

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• NightOwlNL
remco_k schreef op 16 december 2002 @ 13:55:
Volgende keer een versterker kopen die:

1. beveiligd is tegen overbelasting van speakers
2. beveiligd is tegen overbelasting van zichzelf
3. beveiligd is tegen bin laden
4. Hufterproof is

en erbij:
Een compressor-limiter (of meerdere voor meer versterkers) die je in kunt stellen zodat de bovenstaande beveiligingen (hopelijk) nooit nodig zijn, maar nog steeds aan te raden.

Hang dan het hele zaakje in een flightcase, een hangslot op de instellingen van die compressor-limiter(s) en elke boerenlul kan het zaakje bedienen (je versterker staat dan altijd op volle kracht), zonder dat er iets naar de haaien gaat.
ik raad eerder aan

limit je gain van je mixer doormiddel van vaste weerstandjes, hierdoor word je mixer nooit met meer dan 0db uitgestuurd en kan je dus nooit je versterker om zeep helpen

gebruik geen limiters, dit gaat alleen ten koste van je geluidskwaliteit, en een gelimitte mengtafel werkt stukken beter

bouw heel t zaakie in zodat ze niet ff een aandere mixer kunnen inprikken, bier op de mixer = einde van de avond, en een rekening voor de organisatie :D

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-08 22:50

remco_k

een cassettebandje was genoeg

MR_WAZOO schreef op 16 December 2002 @ 14:03:
[...]
ik raad eerder aan

limit je gain van je mixer doormiddel van vaste weerstandjes, hierdoor word je mixer nooit met meer dan 0db uitgestuurd en kan je dus nooit je versterker om zeep helpen
...
gebruik geen limiters, dit gaat alleen ten koste van je geluidskwaliteit
De limiter moet ook alleen ingrijpen als dat nodig is (dus goed ingeregeld, alleen bij het bijna overbelasten van versterker of speaker).
Een goed ingeregelde limiter geeft in zo'n geval geen enkel nadeel, alleen maar voordeel.
Alleen met hiermee kun je optimaal van een maximum volume gebruik maken, zonder je zorgen te maken dat er iets overbelast word.

En ja, als een limiter te vroeg ingerijpt of word gebruikt bij het werkelijk begrenzen van het geluidsnivo, dat is ten nadele van de geluidskwaliteit.

Een weerstand bij de mengtafel bouwen kan op zich prima, maar geeft geen enkele garantie dat de audio wel of niet te hard bij de versterker aankomt.
En dan de impedantie nog die je hiermee aanpast... Dat gaat continu ten nadele van je geluid.
en een gelimitte mengtafel werkt stukken beter
huh? dat klinkt ff tegenstrijdig... :)... je bedoeld vast: een mengtafel met weerstanden werkt stukken beter...
Maar dat ben ik niet met je eens. Een limiter is veel functioneler in dit geval, en past het nivo alleen aan als dat ECHT nodig is.

Alles kan stuk.

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Hmmmzzz... dit is allemaal wel erg ingewikkel voor zo'n simpel setje als de mijne. Ik heb ze duidelijk gezegd dat ze goed op de clip-ledjes moesten letten... Zou toch voldoende moeten zijn? Ik heb er zelf trouwens geen mengpaneel bij.
Ik kan trouwens nog steeds geen hoorn van 11 bij 12 cm vinden :S
Pagina: 1