Toon posts:

Geloven in God en God bewijzen

Pagina: 1
Acties:
  • 285 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Weet je hoe je God kan bewijzen? Door datgene dat Hij gemaakt heeft! Even los van of je gelooft in de schepping of niet.

Psalm 8 is hier een voorbeeld van. David lofprijst de werken van Gods handen. Maar ook naar deze tijd toe geredeneerd: toch wonderlijk dat de sterren iedere avond op dezelfde plek staan ondanks dat ze draaien, dat forellen jaar in jaar uit naar dezelfde broedplaats gaan, dat als twee mensen gemeenschap hebben dat daar leven uit voortkomt! Leven, mensen, niets kunstmatigs, maar een volledig functionerend wezentje (als het gezond is verder, jullie begrijpen me wel).

Nu kan je voor alle natuurlijke en natuurkundige dingen prachtige schema's maken en fanstastische beredeneringen verzinnen, maar ik geloof zelf niet dat dit alles ontstaan is door een oerknal.

Eerst was er niets, en toen ontplofte dat ook nog....

Gooi een rotje in een mesthoop, krijg je dan een zwitsers horloge? En chaos, onze wereld zou uit chaos ontstaan zijn. Klopt, genesis 1 geeft deze beschijving ook (woestigheid en ledigheid en duisternis staat er), maar door iets chaotisch als een knal een dusdanig perfect georganiseerde schepping als deze laten ontstaan.

Just think for the logical...just one moment...

Ja ik ben gelovige. Ik geloof in het scheppingsverhaal omdat alle andere versies niet kunnen bewerkstelligen wat wij nu hebben in deze aarde.

En nu heb ik het over de natuur, niet over de door mensen gewrochte leefomgeving.

Hoe leren kenners een schilder kennen? Door zijn werk. Hoe leer je God kennen en krijg je bewijs van Zijn bestaan? Door naar Zijn werk te kijken.

Helaas kan ik niemand dwingen om dit "zomaar" aan te nemen. Maar ik vind een boek waarin in het Oude Testament in het Hebreeuws elke vijftigste letter een Y, vervolgens een H, dan een W en dan een H (Jahweh??) is, veel geloofwaardiger dan een ontfloffend niets. (Dat van die letters heeft Einstein trouwens ontdekt...)

Het kan zijn dat ik denigrerend gevonden ga worden. Of arrogant, of kortzichtig. Maar als je iets weet... Ik wilde dit gewoon graag delen. Zo denk ik erover. Ik heb mijn hele leven deze bewijzen mogen aanschouwen. Ik ben overtuigd...

Shalom

• Kolky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-01 19:53

Kolky

subtitle not available

Het is puur jouw idee. Niemand kan bewijzen hoe het gegaan is. Om de simpele reden dat niemand erbij geweest is.

Iedereen kan je nu wel gaan aanvallen, maar niemand schiet daar iets mee op. Een geloof heet niet voor niets een GELOOF. Iets wat je aan moet spreken. Iets wat je begrijpt. Iets wat je logisch acht.

De evolutietheorie is in dit opzicht ook een soort geloof (wel een wetenschappelijk onderbouwd geloof, maar dat terzijde).

Maar om even op je stelling terug te komen:
Weet je hoe je God kan bewijzen? Door datgene dat Hij gemaakt heeft!
Deze stelling vind ik een beetje kort door de bocht. Een schilders aanwezigheid kan ook niet bewezen worden door zijn bestaan. Bovendien ga jij er in je stelling vanuit dat God alles gemaakt zou hebben. Dit is voor een bewijsvoering niet genoeg. Je maakt in principe gebruik van je eigen stelling om je stelling te bewijzen.

[ Voor 35% gewijzigd door Kolky op 13-12-2002 16:54 ]

Verwijderd

Ik ga hier niet op in, want dat heeft geen nut...

*ziet Leen.K als verloren zaak*

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Kolky schreef op 13 December 2002 @ 16:47:
.....

De evolutietheorie is in dit opzicht ook een soort geloof (wel een wetenschappelijk onderbouwd geloof, maar dat terzijde).
Was de evolutietheorie maar wetenschappelijk bewezen.... Ik heb nog nergens wetenschappelijk bewijs ervoor kunnen ontdekken.

Maar om weer even on-topic te komen.

Je kunt niet geloven dat een complex iets als een mens zomaar ontstaan is, dus er moet een schepper zijn geweest.
Dat de "schepper" zomaar ontstaan is, neem je wel kwakkeloos aan. Je verlegd het probleem dus. De schepper is nog veel complexer dan wij, dus hij moet ook een schepper hebben, enz... enz....

Het blijft geloof. Ook wetenschap is een geloof.

Verwijderd

Waar een evolutie-theorie mij altijd aan doet denken is dat Darwin zelf op diens sterfbed AL zijn theorien heeft verloochend.
Misschien toch de angst dat ook hij zijn Schepper zou ontmoeten......??
Voor tweaker begrippen zou ik een verschrikkelijk orthodox-zware onberedeneerde geindoctrineerde christen zijn, maar ik weiger met mijn volle geevolueerde verstand te geloven dat al wat om mij is en leeft uit een nimmer waargenomen boem is ontstaan.

In God geloven is inderdaad GELOVEN, niet te beredeneren, wel per persoon tastbaar te maken, en helaas niet aan anderen te schenken.
Evolutie oid is voor mij een verschijnsel van mensen, die trachten alles wezenlijk te verklaren, gebaseerd op een bepaalde vorm van angst voor het onwezenlijke.

• Pazzi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:27

Pazzi

Koffiemokken en bierglazen

Mijn mening:

Ik denk niet dat er zoiets bestaat als een god. Waarom niet kan ik niet precies omschrijven, ik denk gewoon dat ik het niet kan aannemen dat er iets of iemand bestaat die zo'n grote macht heeft dat hij in staat is om een aarde te creeëren.
Persoonlijk voel ik meer voor de min of meer verklaarbare zaken als de "oerknal". Ook dit is niet compleet waterdicht te bewijzen, omdat (zoals gezegd) niemand was erbij.
Er moet ooit iets als eerste zijn geweest, wat dat volgens jou is, ligt aan wat je gelooft. Zelfs al zou iemand met bewijzen komen voor het bestaan van god, denk ik dat veel mensen aan hun eigen geloof vasthouden.

"When the shit hits the fan, make sure you don't get splattered" - Carol Thompson
"It's the story, not he who tells it" - Stephen King
"If you hate freedom, get married" - Vusumuzi Gumede
"Women can fake orgasms, men can fake love" - Bo Burnham

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik ga mijn hele leven (20 jr :)) al naar de kerk, niet met tegenzin maar ook niet graag, integendeel. Ik weet van allebei niet wat ik moet geloven, ik heb veel natuurkunde gehad, heb veel gehoord over God. Toch klinkt het allebei even onlogisch. Want het gaat er bij mij niet in dat alles via een oerknal is ontstaan, maar dat de wereld pas 6000jaar oud zou zijn, terwijl er weetikveel wat voor fossielen worden gevonden van 3 miljard jaar oud, da's wel erg frappant... Maarja daar ben je mens voor he, om de zin van het leven te ontdekken :)

• xentric
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-08-2012
Verwijderd schreef op 13 December 2002 @ 16:58:
Waar een evolutie-theorie mij altijd aan doet denken is dat Darwin zelf op diens sterfbed AL zijn theorien heeft verloochend.
Misschien toch de angst dat ook hij zijn Schepper zou ontmoeten......??
Dat is een grove leugen !!!
Kijk hier wat een van de vooraanstaande websites van jonge-aarde creationisten hierover zegt. Het staat op nummer 1 van de lijst met te vermijden argumenten!
Which arguments should definitely not be used?

1. ‘Darwin recanted on his deathbed’. Many people use this story, originally from a Lady Hope. However, it is almost certainly not true, and there is no corroboration from those who were closest to him, even from Darwin’s wife Emma, who never liked evolutionary ideas. Also, even if true, so what? If Ken Ham recanted Creation, would that disprove it? There is no value to this argument whatever.
Bron: Answers in Genesis website

[ Voor 44% gewijzigd door xentric op 13-12-2002 17:15 ]

Als er een ding groter is dan het heelal, dan is het de menselijke verbeelding...

• Morgoth
  • Laatst online: 22-11-2025
Ik geloof dat mensen hier wat dingen door elkaar halen. De evolutietheorie helemaal niets te maken met de big-bang. De big-bang theorie beschrijft hoe het universum is ontstaan, de evolutie-theorie beschrijft hoe leven kan evolueren van heel simpel leven naar een complex leven zoals de mens. En dan de abiogenese beschrijft dan nog hoe iets van niet-leven naar leven kan komen.

Verder heb ik het idee dat onder andere de topicstarter zich niet echt verdiept heeft in de evolutietheorie en/of de big-bang theorie. Hij geeft geen enkele punt aan waarop de evolutietheorie of de big-bang-theorie fout zou kunnen zitten. Het komt er op neer "dat hij het niet gelooft", en daar moeten we het klaarblijkelijk mee doen.

Als je iets niet snapt, niet snapt hoe iets tot stand is gekomen dan is het afschuiven op een God niet zo'n sterke zet. Kijk, grof gezegd zijn er 2 theorieen over hoe er leven tot stand is gekomen. De ene theorie beschrijft dat door middel van de evolutie-theorie, een andere theorie zegt dat God dat gedaan heeft. Wat je nu doet bij de tweede theorie is het probleem verplaatsen en vervolgens niet oplossen! Je vraagt je namelijk af hoe een complex systeem (zoals de mens) ontstaan is, en vervolgens zeg je dat een nog complexer systeem (God) dat complexe systeem gemaakt heeft. Oftewel je verschuift het probleem en maakt het nog eens moeilijker uit. Aangezien je een nog complexer systeem dan moet gaan verklaren, namelijk God. De eerste theorie (de evolutie-theorie) blijft netjes binnen het systeem en geeft een prima verklaring voor hoe er leven ontstaan kan zijn. Van mij mag je dat best proberen te weerleggen, maar doe dat dan met inhoudelijke argumenten. Oftewel verdiep je in de evolutie-theorie en geef dan kritiek.

• faraway
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:11

faraway

Dank U...

[off topic]
Van wie bin jie er iene?
Hee, een Urker :)

edit:
en urkole ook al, tis een invasie

[ Voor 28% gewijzigd door faraway op 13-12-2002 17:24 ]

Verwijderd

In God geloven is prima, moet iedereen zelf weten.

In het scheppingsverhaal geloven zoals dat in de bijbel staat, en zeggen dat wetenschap onlogisch is... lijkt me een beetje krom :-)

Wil je hiermee zeggen dat je niet gelooft dat dinosaurussen ooit bestaan hebben..?
Dus God heeft die voor onze lol in de grond gestopt.. :)

Evolutie lijkt me tot op zekere hoogte bewezen - we hebben de afgelopen 100 jaar zelf bepaalde insecten en beestjes *zien* evolueren.

Verder zie ik mensen meestal doen alsof de evolutietheorie en God elkaar bijten - maar het een sluit het ander toch niet uit..?
Ik bedoel, het is voor mij een stuk makkelijker om een zaadje in de grond te stoppen dan om een boom neer te zetten - als je begrijpt wat ik bedoel :)

>Hoe leer je God kennen en krijg je bewijs van Zijn bestaan? Door naar Zijn werk te kijken.

Precies.
Ik zie *wetenschap* juist als het aanschouwen van het werk van een eventuele 'God'.
Ik vind het daarom ook heel bizar dat de meeste religies wetenschap lijken te verafschuwen, terwijl naar mijn mening zij er juist het meest mee bezig zouden moeten zijn !
(Wat moet er nou fijner zijn voor een religieus mens dan zoveel mogelijk van God's werk aanschouwen / ontsluieren ?)

Naja, just my 2 eurocents..

Verwijderd

lekkere redenatie trouwens :)

God bestaat en hij heeft alles gemaakt en alles is er dus hij bestaat ..

tjaa beetje primitief om te alles wat je niet begrijpt of wilt snappen aan een god toe te schrijven.. maar ik ga hier ook niet verder op in :)

doei!

Verwijderd

Nog even herhalen jongens :

God en wetenschap bijten elkaar heus niet hoor :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 december 2002 @ 17:24:
>Hoe leer je God kennen en krijg je bewijs van Zijn bestaan? Door naar Zijn werk te kijken.

Precies.
Ik zie *wetenschap* juist als het aanschouwen van het werk van een eventuele 'God'.
Ik vind het daarom ook heel bizar dat de meeste religies wetenschap lijken te verafschuwen, terwijl naar mijn mening zij er juist het meest mee bezig zouden moeten zijn !
(Wat moet er nou fijner zijn voor een religieus mens dan zoveel mogelijk van God's werk aanschouwen / ontsluieren ?)

Naja, just my 2 eurocents..
Je hebt volkomen gelijk.

Wetenschap is juist ontstaan om de werking van Gods hand in de natuur te ontdekken. Elke natuurwet die we ontdekken is zo gezien een bewijs van de orde die God de natuur oplegt. In het woord theorie zit niet voor niets het woord theo = God.

Waar de weerzin van gelovigen tegen wetenschap vandaan komt is dat steeds vaker wetenschapaanhangers, de wetenschap aangrijpen als weerlegging tegen het Godsdienst met argumeten als: We hebben God niet nodig om de werkelijkheid te verklaren, hij is overbodig en daarom bestaat hij ook niet. Ingedachtig het principe van Occam`s razor.

Of de evolutietheorie is de weerlegging van de bijbel. Ongelovigen en ook gelovigen zouden zich beter niet kunnen wagen aan een eenzijdige interpretatie van de bijbel. Vooral niet een letterlijke interpretatie. Gelovigen nemen op hun beurt helaas toevlucht tot allerlei pseudo-wetenschappelijke argumenten.

Daarmee doen beide zijden zowel de godsdienst als de wetenschap tekort. Om de bijbel te begrijpen is een mensenleven te kort en wetenschap hoort waardenvrij te blijven en moet zich onthouden van normatieve uitspraken of uitgangspunten.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2002 17:46 ]

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

[nohtml]
Verwijderd schreef op 13 december 2002 @ 16:14:
Weet je hoe je God kan bewijzen? Door datgene dat Hij gemaakt heeft! Even los van of je gelooft in de schepping of niet.
Hoe kan je dat nu los zien van een geloof in de Schepping? Als God de wereld gemaakt heeft, heeft er dus een Schepping plaatsgevonden - als je God wilt bewijzen vanuit Haar creaties is dat identiek aan het bewijzen van de Schepping.
toch wonderlijk dat de sterren iedere avond op dezelfde plek staan ondanks dat ze draaien,
Dit geloof ik niet. Ik geloof niet dat je werkelijk niet weet dat het 'draaien' van de sterren dat je ziet komt door het draaien van de aarde om zijn as, en niet door het draaien van de sterren. Vierhonderd jaar wetenschap kunnen niet volledig langs je zijn heen gegaan.
dat forellen jaar in jaar uit naar dezelfde broedplaats gaan,
Wat is daar zo vreemd aan?
dat als twee mensen gemeenschap hebben dat daar leven uit voortkomt!
Dat proces is biologisch vrij goed begrepen.
Nu kan je voor alle natuurlijke en natuurkundige dingen prachtige schema's maken en fanstastische beredeneringen verzinnen, maar ik geloof zelf niet dat dit alles ontstaan is door een oerknal.

Dat is een misrepresentatie van de Big Bang theorie. In de hele BB-theorie komt geen ontploffing voor. Het is je goed recht om niet te geloven in de Big Bang theorie, maar het zou je wel sieren als je een alternatieve theorie had die de achtergrondstraling, de Hubblewet en de relatieve frequenties van elementen in ons heelal net zo goed zou verklaren als de Big Bang theorie dat doet.
Gooi een rotje in een mesthoop, krijg je dan een zwitsers horloge?
Er is mij geen enkel mechanisme bekend dat er voor zou zorgen dat dat gebeurde, dus het lijkt mij uiterst onwaarschijnlijk.
En chaos, onze wereld zou uit chaos ontstaan zijn.
Daar weet ik niets van? Zou je dat iets nader kunnen toelichten?
maar door iets chaotisch als een knal een dusdanig perfect georganiseerde schepping als deze laten ontstaan.
Dit is een misrepresentatie van de Big Bang theorie. In de hele BB-theorie komt geen knal voor. Wat je argument precies is ontgaat me verder ook een beetje; met welke stap heb je precies moeite? Inflatie, vorming van melkwegstelsels, vorming van sterren, vorming van planeten, ontstaan van leven - kan je even aangeven voor welk van die stappen je vindt dat er geen aannemelijke wetenschappelijke verklaring voor is?
Denken voor de logischen? Wie zijn dat, en kunnen ze niet voor zichzelf denken? (Ok, die was flauw. ;) Maar als je engels gebruikt, gebruik dan correct engels. :) )

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

[nohtml]
Verwijderd schreef op 13 december 2002 @ 16:58:
Dat je het niet eens bent met Darwin betekent nog niet dat je leugens over hem hoeft te verspreiden. Hier kan je een beschrijving van Darwin's sterven lezen.
maar ik weiger met mijn volle geevolueerde verstand te geloven dat al wat om mij is en leeft uit een nimmer waargenomen boem is ontstaan.
Boem? Ontploffing, knal, boem - ik krijg nooit het gevoel dat mensen die de Big Bang theorie bestrijden enig idee hebben waar ze over praten. Maar afgezien daarvan: wat is jouw verklaring voor de achtergrondstraling, de Hubblewet en de relatieve frequentie van atoomsoorten in ons Heelal? O, en als we toch bezig zijn mag je theorie ook wel de isotropie en de vlakheid van ons Universum verklaren. Kan de Big Bang theorie aangevuld met inflatietheorieën immers ook.
Verwijderd schreef op 13 december 2002 @ 17:34:
Wetenschap is juist ontstaan om de werking van Gods hand in de natuur te ontdekken.
Kun je dit met argumenten staven? Mijn eerste tegenargument, zodat je iets tastbaars hebt om tegen te reageren, is dat de eerste persoon die de wetenschap populair probeerde te maken Francis Bacon was, en dat zijn geschriften volledig in tegenspraak zijn met wat jij nu zegt. Voor Bacon was de wetenschap de manier om macht over de natuur te verkrijgen. Ik vraag me sterk af of de door jou genoemde reden inderdaad de reden is waarom de wetenschap ontstaan is.
In het woord theorie zit niet voor niets het woord theo = God.
Ik moet zeggen dat ik een etymologische link tussen theos (God) en theorema (speculatie) uiterst onwaarschijnlijk vind. Heb je hier misschien een onderbouwing voor?

Verwijderd

Houdt geloof niet op zodra het bewijs geleverd is?
Geloven is toch juist per definitie verbonden aan iets NIET zeker weten??

Verwijderd

Lord Daemon schreef op 13 december 2002 @ 19:31:
[nohtml]
[...]
Dat je het niet eens bent met Darwin betekent nog niet dat je leugens over hem hoeft te verspreiden. Hier kan je een beschrijving van Darwin's sterven lezen.
Kun je dit met argumenten staven? Mijn eerste tegenargument, zodat je iets tastbaars hebt om tegen te reageren, is dat de eerste persoon die de wetenschap populair probeerde te maken Francis Bacon was, en dat zijn geschriften volledig in tegenspraak zijn met wat jij nu zegt. Voor Bacon was de wetenschap de manier om macht over de natuur te verkrijgen. Ik vraag me sterk af of de door jou genoemde reden inderdaad de reden is waarom de wetenschap ontstaan is.
wetenschapsbeoefening is veel ouder dan fracis bacon. Astrologie is al duizenden jaren oud en onstaan om de wil van de goden te ontdekken. De astrologen waren daarmee ook de eerste wetenschappers omdat ze volgens wetenschappelijk methoden te werk gingen, al geven wij nu een heel andere uitleg aan hun bevindingen. De astronomie is daaruit voortgekomen.

De eerste universiteiten zijn niet voor niets ook uit de kloosters ontstaan. Kloosters waren bij uitstek de plaatsen waar wetenschap werd beoefend. Het gebruik van latijn in diverse wetenschappen is daar nog een overblijfsel van.
Ik moet zeggen dat ik een etymologische link tussen theos (God) en theorema (speculatie) uiterst onwaarschijnlijk vind. Heb je hier misschien een onderbouwing voor?
Ik zal het opzoeken, maar hoe verklaar jij dan de theo in theorema? Ontleed dat woord dan eens.

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

[nohtml]
Verwijderd schreef op 13 December 2002 @ 20:02:
wetenschapsbeoefening is veel ouder dan fracis bacon. Astrologie is al duizenden jaren oud en onstaan om de wil van de goden te ontdekken. De astrologen waren daarmee ook de eerste wetenschappers omdat ze volgens wetenschappelijk methoden te werk gingen, al geven wij nu een heel andere uitleg aan hun bevindingen. De astronomie is daaruit voortgekomen.
Dan kan je alles wel wetenschap noemen. Astrologen gingen en gaan niet volgens de wetenschappelijke methode te werk. De eerste activiteiten die lijken op wat wij nu wetenschap noemen onstonden pas aan het einde van de 16e eeuw.
De eerste universiteiten zijn niet voor niets ook uit de kloosters ontstaan.
De eerste universiteiten zijn helemaal niet uit kloosters ontstaan? Ik quote Kibre & Siraisi, "The Institutional Settng: The Universities", uit 'Science in de Middle Ages':
Although their exact beginnings are obscure, the universities of scholars were both reminiscent of earlier precepts and characteristic products of the age in which they appeared (eind 12e eeuw - LD). Their emergence as automonous corporate associations in Paris, Oxford, Bologna, Padua, and elsewhere conicided with the formation of guilds in industry and commerce, and of self-governing communes in the civic sphere. The term university (universitas) itself originally applied to the totality of any group of persons with a common aim or function, such as a craft or merchant guild or a self-governing association of citizens organized as a legal entity with a right to sue or be sued, under precepts derived from Roman law.
Waar haal jij het idee vandaan dat universiteiten zijn ontstaan uit kloosters?
Het gebruik van latijn in diverse wetenschappen is daar nog een overblijfsel van.
Latijn was de algemeen gebruikte taal voor internationaal contact, volledig onafhankelijk van kloosters.
Ik zal het opzoeken, maar hoe verklaar jij dan de theo in theorema? Ontleed dat woord dan eens.
Niet? Weet ik veel waar 'theorema' vandaan komt; ik zie in ieder geval geen reden aan te nemen dat het van 'theos' komt. 'Rema' of iets dergelijks is overigens geen mij bekend woord.

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Tsja...
Een tegen een niet-gelovig persoon zeggen van "Kijk om je heen en je ziet het bewijs van God" werkt niet echt. Als het zo simpel was waren al mijn vriendin nu Christen geweest :P.

Het eenigste bewijs van Gods bestaan is de bijbel. Als je die goed leest en bestudeert en dan weer kijkt naar het hedendaagsle leven en ook eens over de coplexiteit van de aarde gaat nadenken kom je al een heel dicht in de buurt van het bewijs van Gods bestaan.

Voor mij persoonlijk is het grootste bewijs van God voor mij de dingen die hij deed en nog steeds doet. Ook in mijn leven en persoonlijke ervaringen met niet zo fijne dingen.
God vraag ook niet van ons om andere mensen te bekeren. Hij vraagt ons om te vertellen over Hem (over Jezus Christus) en Hij is degene die ervoor zorgt dat datgene wat verteld is aan de andere persoon doorwerkt. Uiteindelijk is het de persoon zelf nog steeds die ervoor kiest om met God te leven of niet.

Signature

Verwijderd

Lord Daemon schreef op 13 December 2002 @ 20:20:
[nohtml]
Dan kan je alles wel wetenschap noemen. Astrologen gingen en gaan niet volgens de wetenschappelijke methode te werk. De eerste activiteiten die lijken op wat wij nu wetenschap noemen onstonden pas aan het einde van de 16e eeuw.

De eerste universiteiten zijn helemaal niet uit kloosters ontstaan? Ik quote Kibre & Siraisi, "The Institutional Settng: The Universities", uit 'Science in de Middle Ages':

Waar haal jij het idee vandaan dat universiteiten zijn ontstaan uit kloosters?

Latijn was de algemeen gebruikte taal voor internationaal contact, volledig onafhankelijk van kloosters.

Niet? Weet ik veel waar 'theorema' vandaan komt; ik zie in ieder geval geen reden aan te nemen dat het van 'theos' komt. 'Rema' of iets dergelijks is overigens geen mij bekend woord.
Ik ga er geen welles nietes discussie van maken. De geschiedenis kan iedereen zelf nalezen en die spreekt voor zich.

• DroogKloot
  • Niet online

DroogKloot

depenisvanjezus

NukeZz schreef:
Tsja...
Het eenigste bewijs van Gods bestaan is de bijbel.
Weet je zeker dat het niet de Khoran is? De Bhagvad Gita? Een willekeurig werk uit het euvre van de gebroeders Grimm? Of misschien de Torah? Of...
Als je die goed leest en bestudeert en dan weer kijkt naar het hedendaagsle leven en ook eens over de coplexiteit van de aarde gaat nadenken kom je al een heel dicht in de buurt van het bewijs van Gods bestaan.
Ik raak er juist verder van verwijderd.
Voor mij persoonlijk is het grootste bewijs van God voor mij de dingen die hij deed en nog steeds doet.
Met dergelijk vage omschrijvingen kan niemand iets. Zou je "die dingen" eens willen toelichten?

[ Voor 9% gewijzigd door DroogKloot op 13-12-2002 21:03 ]

Verwijderd

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
lasker schreef op 13 december 2002 @ 17:34:
Wetenschap is juist ontstaan om de werking van Gods hand in de natuur te ontdekken.

--------------------------------------------------------------------------------
In bepaalde maten is een van de vaders van de moderne wetenschap Sir Isaac Newton. En Newton was toch vrij gelovig. Voor een deel, omdat hij anders zijn baan kwijt zou raken. Maar ook voor een deel omdat hij in god geloofde. Hij zach het zoeken naar natuurwetten, als het oplossen van een soort raadsels, die god in de natuur had gestopt en waar de aanwijzing naar zichtbaar waren. Een belangrijk gevolg hiervan is, dat hij degene is die met gravitatie theorie is gekomen. Heidensere tijd genoten vonden het idee van krachten die op afstand werkten belachelijk, maar Newton zag hierin gewoon de hand van God.

Overigens ben ik zelf niet gelovig, ondanks dat ik wel gelovig ben opgevoed. Ik zie er geen brood in. Maar voor de mate dat ik gelovige achtergrond heb, vind ik het letterlijk geloven van de inhoud van de bijbel grenzen aan blasphemie. Het gaat er lijkt mij toch echt om, wat de boodschap is, niet de vorm. Zeker geldt dit voor het oude testementen de dan weer de eerste delen daarvan. Hallo, er zitten honderden zo niet duizenden jaren tussen de tijd, waarin het speelt en het moment dat mensen eens bedacht hebben de verhalen op te gaan schrijven. Iedereen heeft op de kleuterschool toch wel dat spelletje gedaan waarbij je in een kring iets door ging fluisteren en er aan het einde een ander woord uit kwam. Het is een kleine wonder als na duizend keer door vertellen de kern van een verhaal bewaard is gebleven (noem het zo je wilt de hand van God), laat staan de details nog kloppen. En zeg nou zelf als je Genisis zou gaan "nitpicken" blijft er niks over. Voorbeeld Caïn werd gemarkeerd, zodat iedereen hem zou mijden. Wie? de enige andere twee mensen Adam en Eva? Je zal het dus gewoon niet te letterlijk moeten nemen, anders is het verhaal volkomen betekennis los.

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Verwijderd schreef op 13 december 2002 @ 21:36:
In bepaalde maten is een van de vaders van de moderne wetenschap Sir Isaac Newton. En Newton was toch vrij gelovig. Voor een deel, omdat hij anders zijn baan kwijt zou raken. Maar ook voor een deel omdat hij in god geloofde.
Newton was religieuzer dan jij hem nu doet voorkomen. :) Ongeveer de helft van Newton's geschriften handelt over theologie. Alleen is dit niet echt relevant, omdat Newton al opereerde binnen een bestaande wetenschappelijke traditie en zijn opvattingen dus weinig te maken hebben met 'waar de wetenschap voor ontstaan is'.

Verwijderd

In de tijd van Newton had de kerk bijna het monopolie op het wetenschappelijk onderzoek, Jij bent volledig onwetend over de enorme rol en macht die de kerk vroeger in de samenleving had.

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Verwijderd schreef op 13 december 2002 @ 22:39:
In de tijd van Newton had de kerk bijna het monopolie op het wetenschappelijk onderzoek, Jij bent volledig onwetend over de enorme rol en macht die de kerk vroeger in de samenleving had.
Ik zal mijn docenten van het vak History of Science met hun incompetentie confronteren.

Verwijderd

Lord Daemon schreef op 13 december 2002 @ 22:41:

[...]
Ik zal mijn docenten van het vak History of Science met hun incompetentie confronteren.
Het is niet hun incompetentie die hier im frage is

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Verwijderd schreef op 13 December 2002 @ 22:54:
Niet? Mijn volledige onwetendheid is ook niet im frage geloof ik, die schijnt al vast te liggen.

• Morgoth
Verwijderd schreef op 13 December 2002 @ 20:52:
Ik ga er geen welles nietes discussie van maken. De geschiedenis kan iedereen zelf nalezen en die spreekt voor zich.
Verwijderd schreef op 13 December 2002 @ 22:39:
Verwijderd schreef op 13 December 2002 @ 22:54:
[...]

Sorry, maar nu ben je een beetje wartaal aan het uitslaan heb ik het idee? Je beweert allemaal zaken die vervolgens iemand (met behulp van bronnen) onderuit probeert te halen. En vervolgens zeg je dat dat persoon ongelijk heeft, maar niet precies waarom en laat staan dat je argumenten (geen eens bronnen) gebruikt om je stelling te staven. Je bent toch wel tot beter in staat? Dit blijft W&L, en iedereen behoort hier argumenten aan te gaan en niet aan te komen met dooddoeners als die erop neer komen dat je geen discussie wilt aangaan maar wel een mening wilt blijven verkondigen.

[ Voor 11% gewijzigd door Morgoth op 13-12-2002 23:01 ]

Verwijderd

Morgoth schreef op 13 december 2002 @ 23:00:

[...]

Sorry, maar nu ben je een beetje wartaal aan het uitslaan heb ik het idee? Je beweert allemaal zaken die vervolgens iemand (met behulp van bronnen) onderuit probeert te halen. En vervolgens zeg je dat dat persoon ongelijk heeft, maar niet precies waarom en laat staan dat je argumenten (geen eens bronnen) gebruikt om je stelling te staven. Je bent toch wel tot beter in staat? Dit blijft W&L, en iedereen behoort hier argumenten aan te gaan en niet aan te komen met dooddoeners als die erop neer komen dat je geen discussie wilt aangaan maar wel een mening wilt blijven verkondigen.
En wat doe jijzelf. hoeveel argumenten breng jij zelf om het etiket wartaal te onderbouwen? geen een. Ik denk dat ld het zonder jouw hulp ook wel af kan.

Dat het geloof een enorme rol heeft gespeelt bij de ontwikkeling van de wetenschap staat buiten kijf. De scheiding die wij nu kennen tussen het wetenschappelijke en religieuse wereldbeeld is geleidelijk ontstaan. Einstein die het grootste deel van zijn leven een geloofshater was, zag juist als enige positieve aspect van het geloof, dat het een enorme stimulans was voor de wetenschap.

Om de beweging van de hemellichamen en de seisoenen te ontdekken moesten astrologen wel degelijk wetenschappelijke methoden gebruiken en systematisch gegevens verzamelen over vele generaties en vervolgens allerlei ingewikkelde berekeningen maken. Om dat af te doen als onwetenschappelijke methoden vind ik erg kortzichtig.

Oxford en Cambridge waren in oude tijden kloosters. Zonder goede connecties met de clerus kon je in de tijd van newton nauwelijks onderzoek doen.

De kerk is ook altijd een grote sponsor van wetenschappelijk onderzoek geweest. Mensen als gallelei werkten voor de kerk. Zeggen dat het gebruik van latijn geheel los staat van de kloosters getuigd van weinig historisch besef. In de tijd van Newton niet meer, maar wetenschap wordt echt al langer beoefent dan ld waar wil hebben. Hij heeft kennelijk een andere definitie van wetenschapsbeoefening dan ik en die moet hij maar eens uitleggen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2002 00:19 ]

Verwijderd

Misschien liever iets positievers

Een Citaat van Niels Bohr

De kwantumtheorie is dus een prachtig voorbeeld van een toedracht die men in alle duidelijkheid heeft begrepen en waarvan men weet dat men er slechts in beelden en gelijkenissen over kan spreken. De beelden en gelijkenissen zijn op grond van de zaak klassieke begrippen zoals golf en deeltje. Die passen niet precies op de werkelijke wereld, ze staan ook in een gedeeltelijk complementaire vorm tot elkaar en spreken elkaar derhalve tegen.

Desondanks kan men slechts met deze begrippen de ware toedracht benaderen, omdat men bij het beschrijven van de verschijnselen binnen de grenzen van de natuurlijke taal moet blijven.

Zo is het waarschijnlijk ook met de problemen van de metafysica. Wanneer de religies van alle tijden en beelden, gelijkenissen en paradoxen gesproken hebben, dan kan dat haast niet anders betekenen dan dat er geen andere mogelijkheid is om de werkelijkheid die hier bedoeld is te vatten.

Maar dat betekent niet dat er geen werkelijkheid zou zijn!

Kijk dat is nou eens een voorbeeld van ruimdenkendheid. Dat is een man naar mijn hart.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2002 23:39 ]

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Verwijderd schreef op 13 december 2002 @ 23:25:
[...]

En wat doe jijzelf. hoeveel argumenten breng jij zelf om het etiket wartaal te onderbouwen? geen een. Ik denk dat ld het zonder jouw hulp ook wel af kan.
Dat zal wel, maar deze reactie van jou op morgoth's kritiek laat zien dat zijn reactie wel degelijk hout snijdt.
Dat het geloof een enorme rol heeft gespeelt bij de ontwikkeling van de wetenschap staat buiten kijf. De scheiding die wij nu kennen tussen het wetenschappelijke en religieuse wereldbeeld is geleidelijk ontstaan...
Galileo Galilei kwam anders bijna op de brandstapel terecht, hij moest al zijn ontdekkingen intrekken en mocht zich nauwelijks nog met wetenschap bezighouden de rest van zijn leven, mooie stimulans...
Pas 300 jaar later heeft de kerk hem gerehabiliteerd.

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

blobber schreef op 14 December 2002 @ 01:17:
Dat zal wel, maar deze reactie van jou op morgoth's kritiek laat zien dat zijn reactie wel degelijk hout snijdt.
Hij snijdt geen hout en jouw reactie evenmin omdat zijn reactie nooit gerechtvaardigd kan worden door mijn reactie op zijn reactie. Missschien dat er nu iemand op wil staan om jou weer gelijk te geven.
Galileo Galilei kwam anders bijna op de brandstapel terecht, hij moest al zijn ontdekkingen intrekken en mocht zich nauwelijks nog met wetenschap bezighouden de rest van zijn leven, mooie stimulans...
Pas 300 jaar later heeft de kerk hem gerehabiliteerd.
Daar was een tijdje terug een uitzending op discovery over. Galileo was een buitengewoon nare en eigengereide man. Toen hij zijn ontdekking aan de kerkelijke authoriteiten meldde, vroegen deze hem om zijn ontdekking nog even geheim te houden zo dat zij de tijd hadden om de goede gemeente daarop voor te bereiden. Er zijn zelfs diverse smeekbedes aan Galileo gedaan, hem werd beloofd dat hij alle eer zou krijgen etc. Hij mocht van paus urban de VIII zijn theorie zelfs als wiskundige theorie beschrijven, zolang hij maar niet openlijk de visie van de kerk in twijfel trok. De De hele briefwisseling is bewaard gebleven.

Het valt te begrijpen dat zijn theorie voor het wereldbeeld van die tijd een hele schok was. Met Galileo viel echter niet te praten. Uiteindelijk liet hij de kerk geen andere keus dan hem in de ban te doen. Hij werd veroordeeld en voor de rest van zijn leven onder huisarrest geplaatst. Dat was voor die tijd eerder mild te noemen, want ketters belanden zonder pardon op de brandstapel en het geeft eerder aan dat de kerk wetenschappers met een zeker respect behandelde. Galileo is niet de martelaar van de wetenschap die naderhand van hem gemaakt is.

Overigens leidt het geen twijfel dat de kerk en wetenschap zo nu en dan met elkaar in aanvaring zijn gekomen, maar dat wil niet zeggen dat geloof de vijand is van de wetenschap zoals personen zoals jij het hier graag voorstellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2002 02:27 ]

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
DroogKloot schreef op 13 december 2002 @ 20:54:

...

[...]

Met dergelijk vage omschrijvingen kan niemand iets. Zou je "die dingen" eens willen toelichten?
Uitdrijven van boze geesten, Het spreken in tongen, het gevoel dat God bij mij in de buurt was op momenten dat ik dat hard nodig had...

Signature

• Morgoth
[nohtml]
Verwijderd schreef op 13 december 2002 @ 23:25:
Om precies te zijn gaf ik er drie, drie van jouw posts wel te verstaan. Dat waren de argumenten. Jij deed daar boude beweringen zonder deze te staven, dat was mijn punt.
Dit is een visie over 'het leven van galileo' die totaal anders is dan de standaard opvattingen omtrent dat. En om nu te zeggen dat je dat op discovery zag maakt je beweringen niet erg sterk (aangezien discovery toch altijd wel erg vrij speculeert, vermakelijk ja, wetenschappelijk nee). Dus hier zou ik graag wat goede bronnen van zien, van deze boude beweringen.

Verwijderd

Morgoth schreef op 14 december 2002 @ 03:34:
[nohtml]
Om precies te zijn gaf ik er drie, drie van jouw posts wel te verstaan. Dat waren de argumenten. Jij deed daar boude beweringen zonder deze te staven, dat was mijn punt.
de beweringen waren alles behalve boud en dat er geen bewijs bij staat is nog geen reden om ze als wartaal te kwalificeren. Er is voor jou toch eigenlijk geen reden om je op deze manier in de discussie te mengen. Soms lijkt het wel eens of Captain proton, Lord Deamon en Morgoth samen de drie musketiers vormen. Een voor allen en allen voor een. Jullie delen nogal wat standpunten, maar deze manier van discussie voeren vindt ik oneerlijk te meer daar jullie ook nog moderator zijn.
Dit is een visie over 'het leven van galileo' die totaal anders is dan de standaard opvattingen omtrent dat. En om nu te zeggen dat je dat op discovery zag maakt je beweringen niet erg sterk (aangezien discovery toch altijd wel erg vrij speculeert, vermakelijk ja, wetenschappelijk nee). Dus hier zou ik graag wat goede bronnen van zien, van deze boude beweringen.
Je zou voor de aardigheid eens de verschrikkelijke onzin moeten lezen die vooral astronomisiche en wetenschappelijke sites over Galileo schrijven, waarin de kerk wordt aangevallen en Galieo tot wetenschappelijke martelaar wordt verheven. Dat doet je meteen besefffen dat wetenschappers helemaal niet meer waarheidslievend zijn als andere mensen, maar net zo goed hun eigen stokpaardjes berijden en elkaar na blaten. Ik belangrijke stukken vet gemaakt omdat het een erg lang stuk is.

http://www-gap.dcs.st-and...thematicians/Galileo.html
However, Galileo showed a marked tendency to use all his discoveries as evidence for Copernicanism, and to do so with great verbal as well as mathematical skill. He seems to have made a lot of enemies by making his opponents look fools. Moreover, not all of them actually were fools.

There eventually followed some expression of interest by the Inquisition. Prima facie, Copernicanism was in contradiction with Scripture, and in 1616 Galileo was given some kind of secret, but official, warning that he was not to defend Copernicanism. Just what was said on this occasion was to become a subject for dispute when Galileo was accused of departing from this undertaking in his Dialogue concerning the two greatest world systems, published in Florence in 1632. Galileo, who was not in the best of health, was summoned to Rome, found to be vehemently suspected of heresy, and eventually condemned to house arrest, for life, at his villa at Arcetri (above Florence). He was also forbidden to publish. By the standards of the time he had got off rather lightly

http://es.rice.edu/ES/humsoc/Galileo/Bio/narrative_7.html
Galileo's belief in the Copernican System eventually got him into trouble with the Catholic Church. The Inquisition was a permanent institution in the Catholic Church charged with the eradication of heresies. A committee of consultants declared to the Inquisition that the Copernican proposition that the Sun is the center of the universe was a heresy. Because Galileo supported the Copernican system, he was warned by Cardinal Bellarmine, under order of Pope Paul V, that he should not discuss or defend Copernican theories. In 1624, Galileo was assured by Pope Urban VIII that he could write about Copernican theory as long as he treated it as a mathematical proposition. However, with the printing of Galileo's book, Dialogue Concerning the Two Chief World Systems, Galileo was called to Rome in 1633 to face the Inquisition again. Galileo was found guilty of heresy for his Dialogue, and was sent to his home near Florence where he was to be under house arrest for the remainder of his life. In 1638, the Inquisition allowed Galileo to move to his home in Florence, so that he could be closer to his doctors. By that time he was totally blind. In 1642, Galileo died at his home outside Florence.

Het meest gedetailleerde verslag hoe de onuitstaanbare Galileo zich in de nesten werkte vind je hier: hieruit blijkt dat Galileo's werk vooral is verworpen doordtat hij a) de andere wetenschappers van zijn tijd tegen zich in het harnas jaagde b) zijn theorie onvoldoende kon bewijzen. Boven blijkt er uit dat de kerk best bereid was om de geloofsopvattingen aan te passen zou galileo toch gelijk mogen hebben. Verder blijkt hieruit dat de kardinaal zowel als de later paus zijn vrienden waren en Galileo alles behalve als een gevangene werd behandeld maar beslist een voorkeurspositie hand.

http://www.newadvent.org/cathen/06342b.htm
Galileo resolutely and vehemently set himself, with the result that he not only soon discredited many beliefs which had hitherto been accepted as indisputable, but aroused a storm of opposition and indignation amongst those whose opinions he discredited; the more so, as he was a fierce controversialist, who, not content with refuting adversaries, was bent upon confounding them. Moreover, he wielded an exceedingly able pen, and unsparingly ridiculed and exasperated his opponents. Undoubtedly he thus did much to bring upon himself the troubles for which he is now chiefly remembered. As Sir David Brewster (Martyrs of Science) says, "The boldness, may we not say the recklessness, with which Galileo insisted on making proselytes of his enemies, served but to alienate them from the truth."

...

It was not until four years later that trouble arose, the ecclesiastical authorities taking alarm at the persistence with which Galileo proclaimed the truth of the Copernican doctrine. That their opposition was grounded, as is constantly assumed, upon a fear lest men should be enlightened by the diffusion of scientific truth, it is obviously absurd to maintain. On the contrary, they were firmly convinced, with Bacon and others, that the new teaching was radically false and unscientific, while it is now truly admitted that Galileo himself had no sufficient proof of what he so vehemently advocated, and Professor Huxley after examining the case avowed his opinion that the opponents of Galileo "had rather the best of it". But what, more than all, raised alarm was anxiety for the credit of Holy Scripture, the letter of which was then universally believed to be the supreme authority in matters of science, as in all others. When therefore it spoke of the sun staying his course at the prayer of Joshua, or the earth as being ever immovable, it was assumed that the doctrine of Copernicus and Galileo was anti-Scriptural; and therefore heretical. It is evident that, since the days of Copernicus himself, the Reformation controversy had done much to attach suspicion to novel interpretations of the Bible, which was not lessened by the endeavours of Galileo and his ally Foscarini to find positive arguments for Copernicanism in the inspired volume. Foscarini, a Carmelite friar of noble lineage, who had twice ruled Calabria as provincial, and had considerable reputation as a preacher and theologian, threw himself with more zeal than discretion into the controversy, as when he sought to find an argument for Copernicanism in the seven-branched candlestick of the Old Law. Above all, he excited alarm by publishing works on the subject in the vernacular, and thus spreading the new doctrine, which was startling even for the learned, amongst the masses who were incapable of forming any sound judgment concerning it. There was at the time an active sceptical party in Italy, which aimed at the overthrow of all religion, and, as Sir David Brewster acknowledges (Martyrs of Science), there is no doubt that this party lent Galileo all its support.

In these circumstances, Galileo, hearing that some had denounced his doctrine as anti-Scriptural, presented himself at Rome in December, 1615, and was courteously received. He was presently interrogated before the Inquisition, which after consultation declared the system he upheld to be scientifically false, and anti-Scriptural or heretical, and that he must renounce it. This he obediently did, promising to teach it no more. Then followed a decree of the Congregation of the Index dated 5 March 1616, prohibiting various heretical works to which were added any advocating the Copernican system. In this decree no mention is made of Galileo, or of any of his works. Neither is the name of the pope introduced, though there is no doubt that he fully approved the decision, having presided at the session of the Inquisition, wherein the matter was discussed and decided. In thus acting, it is undeniable that the ecclesiastical authorities committed a grave and deplorable error, and sanctioned an altogether false principle as to the proper use of Scripture. Galileo and Foscarini rightly urged that the Bible is intended to teach men to go to heaven, not how the heavens go. At the same time, it must not be forgotten that, while there was as yet no sufficient proof of the Copernican system, no objection was made to its being taught as an hypothesis which explained all phenomena in a simpler manner than the Ptolemaic, and might for all practical purposes be adopted by astronomers. What was objected to was the assertion that Copernicanism was in fact true, "which appears to contradict Scripture". It is clear, moreover, that the authors of the judgment themselves did not consider it to be absolutely final and irreversible, for Cardinal Bellarmine, the most influential member of the Sacred College, writing to Foscarini, after urging that he and Galileo should be content to show that their system explains all celestial phenomena -- an unexceptional proposition, and one sufficient for all practical purposes -- but should not categorically assert what seemed to contradict the Bible, thus continued:

I say that if a real proof be found that the sun is fixed and does not revolve round the earth, but the earth round the sun, then it will be necessary, very carefully, to proceed to the explanation of the passages of Scripture which appear to be contrary, and we should rather say that we have misunderstood these than pronounce that to be false which is demonstrated.

By this decree the work of Copernicus was for the first time prohibited, as well as the "Epitome" of Kepler, but in each instance only donec corrigatur, the corrections prescribed being such as were necessary to exhibit the Copernican system as an hypothesis, not as an established fact. We learn further that with permission these works might be read in their entirety, by "the learned and skilful in the science" (Remus to Kepler). Galileo seems, says von Gebler, to have treated the decree of the Inquisition pretty coolly, speaking with satisfaction of the trifling changes prescribed in the work of Copernicus. He left Rome, however, with the evident intention of violating the promise extracted from him, and, while he pursued unmolested his searches in other branches of science, he lost no opportunity of manifesting his contempt for the astronomical system which he had promised to embrace. Nevertheless, when in 1624 he again visited Rome, he met with what is rightly described as "a noble and generous reception". The pope now reigning, Urban VIII, had, as Cardinal Barberini, been his friend and had opposed his condemnation in 1616. He conferred on his visitor a pension, to which as a foreigner in Rome Galileo had no claim, and which, says Brewster, must be regarded as an endowment of Science itself. But to Galileo's disappointment Urban would not annul the former judgment of the Inquisition.

After his return to Florence, Galileo set himself to compose the work which revived and aggravated all former animosities, namely a dialogue in which a Ptolemist is utterly routed and confounded by two Copernicans. This was published in 1632, and, being plainly inconsistent with his former promise, was taken by the Roman authorities as a direct challenge. He was therefore again cited before the Inquisition, and again failed to display the courage of his opinions, declaring that since his former trial in 1616 he had never held the Copernican theory. Such a declaration, naturally was not taken very seriously, and in spite of it he was condemned as "vehemently suspected of heresy" to incarceration at the pleasure of the tribunal and to recite the Seven Penitential Psalms once a week for three years.

Under the sentence of imprisonment Galileo remained till his death in 1642. It is, however, untrue to speak of him as in any proper sense a "prisoner". As his Protestant biographer, von Gebler, tells us, "One glance at the truest historical source for the famous trial, would convince any one that Galileo spent altogether twenty-two days in the buildings of the Holy Office (i.e. the Inquisition), and even then not in a prison cell with barred windows, but in the handsome and commodious apartment of an official of the Inquisition." For the rest, he was allowed to use as his places of confinement the houses of friends, always comfortable and usually luxurious. It is wholly untrue that he was -- as is constantly stated -- either tortured or blinded by his persecutors -- though in 1637, five years before his death, he became totally blind -- or that he was refused burial in consecrated ground. On the contrary, although the pope (Urban VIII) did not allow a monument to be erected over his tomb, he sent his special blessing to the dying man, who was interred not only in consecrated ground, but within the church of Santa Croce at Florence.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2002 05:57 ]

• Gerwin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06-2025

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Waar het begin is dat is heel moeilijk. Stel dat je er inderdaad een God bestaat. Hoe is die dan ontstaan? En stel dat er een oerknal was? Hoe is die dan ontstaan? Was God bij de oerknal? En wat was er daarvoor dan? Als er niets is, hoe kan niets, helemaal niets, dan "iets" worden? :? Zo kun je eindeloos door blijven gaan, maar wij als mensen zullen zoiets nooit begrijpen, als eerste omdat we er nooit achter zullen komen en als tweede dat als we het weten het nooit zullen begrijpen.

Station van Gerwin Prins op Apple Music

• Morgoth
[nohtml]
Verwijderd schreef op 14 december 2002 @ 05:50:
de beweringen waren alles behalve boud en dat er geen bewijs bij staat is nog geen reden om ze als wartaal te kwalificeren. Er is voor jou toch eigenlijk geen reden om je op deze manier in de discussie te mengen. Soms lijkt het wel eens of Captain proton, Lord Deamon en Morgoth samen de drie musketiers vormen. Een voor allen en allen voor een. Jullie delen nogal wat standpunten, maar deze manier van discussie voeren vindt ik oneerlijk te meer daar jullie ook nog moderator zijn.
Goed, laten we maar stoppen met deze discussie, want daar is W&L niet voor bedoelt. Als je toch hier over wilt verder discussieren is daar LA en/of kan je me altijd mailen of ICQ'en.

Die theorie over galileo is erg interessant. Als ik die bronnen lees dan klinkt dat vrij overtuigend, helaas weet ik te weinig over dit soort zaken om een goed oordeel te vellen. Iemand hier die dat wel kan?

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-01 18:43
Volgens mij heeft de vraag 'Wat was er voor de oerknal' geen betekenis, aangezien de tijd samen met de oerknal is gekomen. Als er geen tijd is, is er ook geen 'voor'. Hoe die oerknal ontstaat weet ik niet precies, misschien dat wat langharig werkschuw natuurkunde tuig er wat over uit kan leggen ;)

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Verwijderd schreef op 14 December 2002 @ 05:50:
Een beetje flauw wel eigenlijk om het zo persoonlijk te maken. Mijn 3 mede-mods delen inderdaad nogal wat meningen, maar dat is ze vergeven - dit is tenslotte W&L waar iedereen er goddank een eigen mening op na kan houden! Het zou niet interessant zijn als iedereen het met elkaar eens is. Van de 4 mods ben ik er dan een met een afwijkende visie op dit punt - dan heb je er in ieder geval eentje die hier wat anders kan zeggen. Zoals ik zo ga doen.

Ik denk dat je nog Morgoth nog Lord Daemon goed begrijpt op dit moment. Ze hebben allebei meningen die zeer interessant zijn (heb ik IRL mogen ervaren) en ik vind dat ze meer dan het recht verdienen om die te geven zonder dat jij er bovenop springt om te zeggen dat ze allemaal hetzelfde vinden.

Maar goed. Mijn mening omtrent de discussie is een vrij eenvoudige

Ik heb geen bewijs nodig voor God. God is voldoende bewijs op zichzelf. Als ik op een avond diep bid (dit, wat komt, gebeurde me pas voor het eerst) en ik krijg het ineens heel warm en ervaar iets...wel...iets wat op een high lijkt...dan ervaar ik op dat moment God. Ik zou haast willen zeggen 'het was alsof ik pure liefde voelde'. Maar dat klinkt nogal EO - dus ik zeg dat niet ;). Dat is voor mij bewijs voor God, maar voor een ander niet.

Ok, dan is het maar lekker subjectief bewijs.

De evolutietheorie, de big-bang theorie en al die andere zut sluit geloof NIET uit. De evolutietheorie heeft (dit is het derde draadje waarin ik dit zeg) alleen directe implicaties op de geloofwaardigheid van het toch al niet geloofwaardige scheppingsverhaal. Ik zie er persoonlijk weinig problemen in dat de mens een enorm evolutieproces doorlopen is om uit te komen waar het nu is. Over de details ben ik het, zoals gezegd, niet eens.

Ook het ontstaan van het heelal interesseert me niet zo. De Big-Bang theorie is eigenlijk de enige plausibele verklaring op dit moment. Toch blijf je met het probleem dat (LD - jij weet hier wel meer van neem ik aan) er een bepaald aantal regels in het heelal bestaan die NODIG zijn om uberhaupt iets te kunnen worden. Het exclusiviteitsprincipe is daarbij het eerste wat naar voren komt. Zonder dit principe kan niets ontstaan (materia iig niet). Dan is mijn simpele vraag: hoe is dat principe ontstaan?

Maar dan trap ik in de val dat ik God als verklaring gebruik voor dat wat ik niet begrijp - dus dat zal ik niet doen.

Ik heb geen bewijs voor God nodig, maar niet-gelovigen hebben wel tegen-bewijs van God nodig. Grappig.

• EdwinG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-01 19:28
Goed, het idee dat er een god is.
Ik denk zelf dat er absoluut niet zo iets is als een god, maar vind het goed als iemand daar anders over denkt.

Als je in god gelooft, geloof je dan ook het verhaal van Adam en Eva?
Leuk, met ze 2en een hele wereld bevolking scheppen.
Maar dan zouden hun kinderen met elkaar bezig moeten zijn, en zijn we dus allemaal uit inteelt zijn ontstaan. krijg je dan niet een beetje veel miskramen? (goed ik ken er een paar, maar dat terzijde).

De evolutie theorie: Ik denk dat er wel een paar bewijzen zijn. Verschillende stappen in de evolutie van de mens zijn gevonden, en ze blijken ook nog te kloppen. (koolstof datering).

En dat alles in het heleal zo geordend is: Er komen steeds meer oplossingen (en ook enkele vragen) omdat steeds meer bekend wordt over hoe alles is opgebouwd. Ik denk dat ooit alles, behalve de oerknal, verklaard zou kunnen worden, inclusief hoe alles uit de oerknal in zo'n geordende situatie is terecht gekomen.

En als god echt bestaat:
1: Waarom zegt hij dan nooit iets?
2: Waarom is er dan op alleen deze planeet leven bekend?
3: Waarom zijn er dan zoveel oorlogen?
4: Waarom staat hij zoveel verschillende geloven toe?
5: Waarom laat hij mensen eigenlijk van het juiste geloof afbuigen?
6: Waarom leeft Bin laden nog, viel het WTC, en veel meer van dat soort dingen?

Bezoek eens een willekeurige pagina

• EdwinG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-01 19:28
quote: ChristiaanVerwijs
Ik heb geen bewijs voor God nodig, maar niet-gelovigen hebben wel tegen-bewijs van God nodig. Grappig.
Ik heb helemaal geen bewijs tegen god nodig, zonder enig bewijs zou ik er ook niet in geloven. (en anders is het nog de vraag: hoeveel van dat 'bewijs' geloof ik?)

Bezoek eens een willekeurige pagina

• Christiaan
Als je in god gelooft, geloof je dan ook het verhaal van Adam en Eva?
Leuk, met ze 2en een hele wereld bevolking scheppen.
Maar dan zouden hun kinderen met elkaar bezig moeten zijn, en zijn we dus allemaal uit inteelt zijn ontstaan. krijg je dan niet een beetje veel miskramen? (goed ik ken er een paar, maar dat terzijde).
Geloven in een betekenis van het verhaal - ja. Maar niet automatisch in jouw betekenis van het verhaal. De grootste fout die niet-gelovigen altijd maken is dat ze gelovigen constant verwijten de bijbel altijd maar zo letterlijk te nemen en het vervolgens zelf te doen bij het scheppingsverhaal.

Ik herhaal mezelf toch maar weer. Waarom zouden alle verhalen in de bijbel een letterlijke betekenis moeten hebben? Jezus maakt in de bijbel voortdurend gebruik van verhalen om de mensen duidelijk te maken wat God met de mensen wil en en wat hij van hen verwacht (het mosterdzaadje is denk ik het bekendste voorbeeld). Naast dat de bijbel een schat aan historisch verantwoorde data bevat, moet je denk ik niet onderschatten hoeveel verhalen niet letterlijk opgevat dienen te worden.

Centraal in het verhaal van Adam en Eva staat het plukken van de vrucht (en het eten ervan). God gooit Adam en Eva om die reden uit Eden. Het plukken van de vrucht volgt uit vrije wil. God heeft de mens vrije wil gegeven - maar hij kan met die vrije wil ook verkeerde beslissingen nemen. Het verhaal moet je denk ik meer in die richting opvatten. In plaats van dat het de werkelijke schepping van de mens beschrijft, beschrijft het de rol die de mens op aarde speelt en welke risicos daarmee komen.
En als god echt bestaat:
Verwacht je dat God als conducteur in een trein iets gaat omroepen? God luistert, maar is geen algemene vraagbaak of probleemoplosser. Wie luistert zou hem (zo geloof ik) moeten kunnen horen. Niet als stem, maar als gevoel.
Waarom zou dat in strijd moeten zijn met God?
Omdat de mens, zoals in het scheppingsverhaal wordt uitgelegd, een vrije wil heeft en God niet de vliegende keeper is die alles maar voorkomt. De mens is verantwoordelijk voor zijn eigen daden. God de schuld van oorlogen geven is schuld afschuiven.
Omdat deze aardkloot nogal dik bezaaid is zijn er nogal wat verschillende culturen. Iedere cultuur heeft een eigen religie ontwikkeld. Veel geloven (en niet religies) lijken op elkaar. De Islam, het Jodendom en het Christendom (de grootste geloofs-stromingen ex het hindoeisme) zijn ontstaan uit hetzelfde oergeloof. Zij delen dezelfde bron maar zijn, door de mens, verandert. Is dat erg? Nee. Waarom zou er maar 1 weg naar de waarheid moeten zijn?
Omdat mensen een vrije wil hebben gekregen en voor God kiezen. Ze worden nergens toe verplicht en mensen die niet geloven zijn in mijn ogen net zo waardig als mensen die dat wel doen.
Omdat God niet onze rommel op komt ruimen.

[ Voor 4% gewijzigd door Christiaan op 14-12-2002 13:06 ]

• Christiaan
EdwinG schreef op 14 December 2002 @ 12:55:
Ik heb helemaal geen bewijs tegen god nodig, zonder enig bewijs zou ik er ook niet in geloven. (en anders is het nog de vraag: hoeveel van dat 'bewijs' geloof ik?)
Waarom zou je bewijs nodig hebben?

• Lamborghini
  • Laatst online: 08-06-2022
EdwinG schreef op 14 December 2002 @ 12:52:
En als god echt bestaat:
1: Omdat God een energievorm is en in iedereen (ook jouw) aanwezig.
2: Omdat die kennis tot nu toe voldoende is. Het is trouwens wel erg simpel om te denken dat er alleen op aarde leven is.
3: Omdat mensen daar zelf voor zorgen. Iedereen heeft een vrije wil en kiest daar zelf voor. Op den duur zullen die mensen het wel leren en dan stoppen de oorlogen. Je zou je dan kunnen afvragen waarom God dit toelaat. Dat is omdat hij om ons geeft en weet dat wij het een en ander nog moeten leren. Als ouder laat je een kind toch ook gewoon vallen en opstaan. Je weet dat het soms pijn heeft, maar omdat je weet dat het ooit goedkomt en het kind liefhebt laat je het toe om te vallen en op te staan. Ooit zal het kind kunnen lopen. Zo is het ook met de oorlogen.
4: Waarom zou God een geloof moeten verbieden of wat dan ook. Dat moeten de mensen toch zelf weten dat ze wat anders willen geloven.
5: Omdat mensen daar zelf voor kiezen, met hun vrije wil.
6: Iedereen heeft het recht om te leven, Bin Laden ook. De val van het WTC en de gebeurtenissen er omheen hebben een reden. Het is niet zomaar gebeurd, echt niet. Heb je laatst de aflevering van Discovery gezien die ging over het WTC? Er was een slachtoffer dat zei dat het goed was dat het was gebeurt. Het had zijn leven verbetert, hij leerde nu te houden van zijn naasten omdat hij merkte dat het in 1 klap weg kan zijn. Zo zijn er vele voordelen te noemen, en echt niet alleen maar nadelen. Accepteer dat het is gebeurt en leer ervan. De echte reden kom je ooit nog wel eens te weten. (reken er alleen niet op dat dat de komende 10 jaar komt, maar reken eerder op 100 of meer jaar)

[ Voor 19% gewijzigd door Lamborghini op 14-12-2002 14:34 ]

• xentric
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-08-2012
Lamborghini schreef op 14 december 2002 @ 14:26:
6: Iedereen heeft het recht om te leven, Bin Laden ook. De val van het WTC en de gebeurtenissen er omheen hebben een reden. Het is niet zomaar gebeurd, echt niet. Heb je laatst de aflevering van Discovery gezien die ging over het WTC? Er was een slachtoffer dat zei dat het goed was dat het was gebeurt. Het had zijn leven verbetert, hij leerde nu te houden van zijn naasten omdat hij merkte dat het in 1 klap weg kan zijn. Zo zijn er vele voordelen te noemen, en echt niet alleen maar nadelen. Accepteer dat het is gebeurt en leer ervan. De echte reden kom je ooit nog wel eens te weten. (reken er alleen niet op dat dat de komende 10 jaar komt, maar reken eerder op 100 of meer jaar)
Dit vind ik toch wel zo'n crap antwoord dat ik het niet kan laten om mijn ongezouten mening hierover te geven... Ten eerste was de val van het WTC een berekenbaar gevolg van een brute oorzaak, daar is geen God aan te pas gekomen. Ik vind het zo'n vette nonsense om te zeggen dat God zoiets gebeuren laat omdat hij er een of andere reden voor heeft die wij toch nooit zullen begrijpen. Zeggen dat God er een reden voor gehad zou hebben om het niet te voorkomen zegt men puur uit eigenbelang... Hoe kan immers een vredelievende, van mensen houdende God van liefde, die alles kan en alles weet, zoiets ergs gebeuren laten? Zoveel mensen schade en verdriet berokkenen. Zoveel gezinnen verwoesten, zoveel mensen achterlatend met geestelijke en lichamelijke wonden die ze een leven lang met zich mee zullen dragen... En van de bijna vierduizend mensen die stierven op die dag zullen er vele "goed" zijn geweest, god smekend om hulp, biddend om niet te hoeven sterven. Maar helaas, het "feit" dat jouw gebeden lijken te worden verhoord als je eens een moeilijk tentamen moet maken, of moeilijke beslissingen moet maken, valt in het niet bij een gebeurtenis als deze. De opties zijn heel simpel, of jij hebt je leven helemaal zelf zonder God's hulp geleefd met de steun van de gedachte dat God bij je was, of God heeft jou weldegelijk persoonlijk geholpen maar deze vierduizend mensen in de stront laten zakken.

Twijfel alom, maar om je eigen ongeloof te ontkennen rest alleen te zeggen "God moet of zal er een reden voor gehad hebben".

Ook al verklaren duizenden mensen dat hun leven er beter van is geworden op de een of andere manier, het rechtvaardigt naar menselijke maatstaven deze gebeurtenis nog niet. Niet ten opzichte van de tienduizenden rouwende familieleden, niet om het verdriet van de tienduizenden vrienden en kennissen. En ook niet om de honderdduizenden gelovigen die gewoon niet willen inzien dat God (als hij bestaat) de grote afwezige was op dat moment. Accepteer het bewijs dat God de wereld aan zijn lot over laat, dat er een reden voor zal zijn dat hij niet ingrijpen kan of wil. Maar zeg niet dat er een reden voor die gebeurtenis was en daarmee implicerend bedoelt dat God vond dat dit gebeuren moest.

Verkondigen dat het hele gebeuren plaatsvond met een goddelijke reden is mijns inziens een pure uiting van jouw ongeloof!

[ Voor 4% gewijzigd door xentric op 14-12-2002 17:37 ]

Als er een ding groter is dan het heelal, dan is het de menselijke verbeelding...

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:04

Xymox

Determinism rulez !

God IS ook altijd afwezig. Afgezien van het feit dat er geen God bestaat zoals geschreven (let wel, zoals geschreven) heeft de paus himself verklaard dat God zich afzijdig houdt. Hij is de mens beu !

Volgens de gelovigen heeft God mij hersenen gegeven. Wel erg jammer dat Hij hierin nogal een aantal grove foutjes en tekortkomingen heeft ingebouwd. Voor Hem was het beter geweest hersens te ontwerpen die niet in staat zijn om aan Hem te twijfelen of zelfs te ontkennen. Nee, gelukkig heb ik ze allemaal op een rijtje wat religie betreft. Het is en blijft voor mij een teken van zwakte van de mens.

Wat anderen willen geloven is voor mij prima, maar wat mij betreft mag gisteren al die onzin worden afgedaan als een historische brainwash.

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• Lamborghini
xentric schreef op 14 december 2002 @ 17:34:
[...]
Dit vind ik toch wel zo'n crap antwoord dat ik het niet kan laten om mijn ongezouten mening hierover te geven...
Heel mooi, want dat betekend dat je het hebt gelezen en erover nagedacht hebt.
Ten eerste was de val van het WTC een berekenbaar gevolg van een brute oorzaak, daar is geen God aan te pas gekomen.
En kon jij ook al berekenen dat Bin Laden dit zou gaan doen?
Ik vind het zo'n vette nonsense om te zeggen dat God zoiets gebeuren laat omdat hij er een of andere reden voor heeft die wij toch nooit zullen begrijpen.
Ik heb niet gezegd dat wij die reden nooit zullen begrijpen. Wel heb ik gezegd dat het voorlopig nog niet zal zijn, maar wel ooit.
Zeggen dat God er een reden voor gehad zou hebben om het niet te voorkomen zegt men puur uit eigenbelang...
Ah, je hebt me verkeerd begrepen. HET had een reden, dus de gebeurtenis. Ik bedoelde niet dat God een reden had om het te voorkomen, maar de gebeurtenis zelf had een reden.
God grijpt niet in omdat iedereen zelf bepaalt wat die doet. Als jij iemand gaat vermoorden of de hele stad laat omleggen dan moet jij dat zelf weten, daar heb je een vrije wil voor. Maar..., wees je er wel van bewust dat je de verantwoordelijkheid hebt over het gedane. Vanwege de liefde die God is zorgt hij ervoor dat jij het dan ooit weer goed zal moeten maken. Bin Laden komt hier echt niet makkelijk vanaf hoor. Hij zal echt zijn daad weer recht moeten zetten. En bij een grote verdwaling zoals deze zal dat wel een aantal levens gaan kosten voordat dit is ingelost. (ik bedoel met levens de komende levens die hij heeft)
Hoe kan immers een vredelievende, van mensen houdende God van liefde, die alles kan en alles weet, zoiets ergs gebeuren laten? Zoveel mensen schade en verdriet berokkenen. Zoveel gezinnen verwoesten, zoveel mensen achterlatend met geestelijke en lichamelijke wonden die ze een leven lang met zich mee zullen dragen... En van de bijna vierduizend mensen die stierven op die dag zullen er vele "goed" zijn geweest, god smekend om hulp, biddend om niet te hoeven sterven. Maar helaas, het "feit" dat jouw gebeden lijken te worden verhoord als je eens een moeilijk tentamen moet maken, of moeilijke beslissingen moet maken, valt in het niet bij een gebeurtenis als deze.
Je moet het anders zien. Het heeft te maken met karma. Een heleboel mensen hebben karma ingelost door deze gebeurtenis.

Als jij de vader was van een klein kind. Zou je het dan pijn laten lijden als het voor de 1e keer de gloeiende verwarmingsbuis aan wilde raken?
Ja, want je weet dat het, de voor het kind zo vreselijke ervaring, nodig heeft. Het kind moet leren wat "heet" is. Je kunt het uitleggen aan het kind maar zonder dat het kind het heeft ervaren zal het nooit weten wat het is. Vanuit de ogen van het kind is het niet voor te stellen dat jij het laat gebeuren als je weet dat het te heet is. Maar toch liet je het gebeuren omdat je houd van het kind. Zo is het ook met dit. God houd van zijn kinderen en laat dit gebeuren omdat hij weet dat de mensen er wat van leren. Ze zijn een ervaring rijker, ze hebben wat geleerd, ze zijn vooruitgegaan. En waarom hun en niet jij? Dat is omdat hun deze ervaring nodig hadden voor hun eigen ontwikkeling.
Dat jij dit nu niet begrijpt is logisch, vanuit het kind gezien is het ook niet voor te stellen dat zijn lieve papa dat toelaat. Tot het ouder is en het allemaal gaat inzien.
Ook al verklaren duizenden mensen dat hun leven er beter van is geworden op de een of andere manier, het rechtvaardigt naar menselijke maatstaven deze gebeurtenis nog niet.
Dit vind ik een goede uitspraak van je. Omdat je namelijk de juiste woorden gebruikt.
Hoe vaak wordt een wet wel niet aangepast of wordt een systeem omgegooid omdat het bij nader inzien niet juist bleek te zijn?
Vaak, dus die menselijke maatstaven waar jij het over hebt zijn nooit vast, die veranderen voortdurend.
En MOET het worden gerechtvaardigt dan? Wie ben jij, ik of wie dan ook om dit te rechtvaardigen?
Niet ten opzichte van de tienduizenden rouwende familieleden, niet om het verdriet van de tienduizenden vrienden en kennissen. En ook niet om de honderdduizenden gelovigen die gewoon niet willen inzien dat God (als hij bestaat) de grote afwezige was op dat moment. Accepteer het bewijs dat God de wereld aan zijn lot over laat, dat er een reden voor zal zijn dat hij niet ingrijpen kan of wil. Maar zeg niet dat er een reden voor die gebeurtenis was en daarmee implicerend bedoelt dat God vond dat dit gebeuren moest.
Ehm, sorry, maar ik zeg het toch :)
Verkondigen dat het hele gebeuren plaatsvond met een goddelijke reden is mijns inziens een pure uiting van jouw ongeloof!
Je bedoelt dat ik dit zeg omdat ik er niet bij kan dat dit is gebeurt en daarom dus maar voor mezelf een punt vastleg om me aan vast te houden om het een beetje te kunnen laten rusten bij mezelf?
Je mag het zien zoals jij wilt maar dat is niet de reden van mijn standpunt. Ik geloof er echt in dat het zo is.

[ Voor 10% gewijzigd door Lamborghini op 14-12-2002 18:43 ]

• Yoozer
  • Laatst online: 21-12-2025

Yoozer

minimoog

Verwijderd schreef op 13 December 2002 @ 16:14:
dan moet je op dezelfde manier zeus, shiva, allah en thor ook kunnen bewijzen.
Psalm 8 is hier een voorbeeld van. David lofprijst de werken van Gods handen.
en job vervloekt ze. job was ook god's lievelingetje, dus heeft hij dan ook gelijk?
Maar ook naar deze tijd toe geredeneerd: toch wonderlijk dat de sterren iedere avond op dezelfde plek staan ondanks dat ze draaien
sterren draaien niet in de zin die jij bedoeld. de aarde draait. ze staan ook niet elke avond op dezelfde plek - zomer en winter verschillen. dat kan ieder astronomie-hobbie-boek je vertellen.
dat forellen jaar in jaar uit naar dezelfde broedplaats gaan
tja.. als je een veilige plaats hebt gevonden onthoud je dat voor later. totzover, nog gewone logica.
dat als twee mensen gemeenschap hebben dat daar leven uit voortkomt!
niet altijd.
Leven, mensen, niets kunstmatigs, maar een volledig functionerend wezentje (als het gezond is verder, jullie begrijpen me wel).
hoe "uniek" of "wonderbaarlijk" is het als we er nu al 6 miljard van rond hebben lopen, en nog meer als je diegenen die al dood zijn er bij telt?
maar wel door een almachtige god. die zich toevallig heel erg interesseert voor een stam uit judea. die, als ze zich volgens zijn regeltjes gedragen, nog elke keer op hun donder krijgen door de omringende volkeren. die vervolgens zijn zoon naar de aarde stuurt die een fanclub van hem opricht die zich heel erg bezighoudt met wat -ik- in mijn slaapkamer uitspook.
als mensen die zich er 40 jaar van hun leven mee bezighouden niet weten wat er voor de big bang was, of een zinnige conclusie erover kunnen trekken, dan heb ik zo het idee dat jij dat ook niet weet. dus, streep het "niets" maar weg. onjuiste aanname.
Gooi een rotje in een mesthoop, krijg je dan een zwitsers horloge?
ik hoop niet dat je deze logica in het dagelijkse leven toepast. volgens dezelfde logica is jezus homosexueel omdat hij mannen kust en hun voeten wast. ik vind het interessant dat je andere denkbeelden heb, maar kom in vredesnaam dan met goede argumenten.
En chaos, onze wereld zou uit chaos ontstaan zijn. Klopt, genesis 1 geeft deze beschijving ook (woestigheid en ledigheid en duisternis staat er), maar door iets chaotisch als een knal een dusdanig perfect georganiseerde schepping als deze laten ontstaan.
um.. deze schepping is allesbehalve perfect. laten we ook niet vergeten dat ze 't op dag 1 in het paradijs al verknalden, en dat de vloed ook voor een reden plaatsvond.
doe dat dan alsjeblieft ook. zie nou niet een bedreiging voor je religie in de wetenschap. je god gaat niet weg als je weet hoe hij 't geflikt heeft.
Ja ik ben gelovige. Ik geloof in het scheppingsverhaal omdat alle andere versies niet kunnen bewerkstelligen wat wij nu hebben in deze aarde.
welk scheppingsverhaal? welk van de.. mwoa... krap honderden die men in de loop van de tijd heeft verzonnen? en beter nog, welke genesis? de volgorde is niet juist in 1 van de twee, of ze zijn allebei niet letterlijk te interpreteren mythen. je scheppingsverhaal verklaart niets. het zegt simpelweg "god heeft het gedaan" op elke lastige vraag die je er op af stuurt.
En nu heb ik het over de natuur, niet over de door mensen gewrochte leefomgeving.

Hoe leren kenners een schilder kennen? Door zijn werk. Hoe leer je God kennen en krijg je bewijs van Zijn bestaan? Door naar Zijn werk te kijken.
die is heel mooi. zijn werk zit langzaam de rest van het werk te mollen en te vervuilen en te overbevolken, en een deel van zijn werk acht zich beter dan het andere en draait er de hand niet voor om om 't van het schilderij te verwijderen. als zijn "gekozen volk" representatief is voor god, dan is 't een sadist.
Helaas kan ik niemand dwingen om dit "zomaar" aan te nemen.
maar goed ook.
Maar ik vind een boek waarin in het Oude Testament in het Hebreeuws elke vijftigste letter een Y, vervolgens een H, dan een W en dan een H (Jahweh??) is, veel geloofwaardiger dan een ontfloffend niets.
lees jij het ook in het hebreeuws? elke vertaling is dan "minder", natuurlijk. YHWH is een zogenaamd tetragrammaton, en het is niet lastig om de tekst zodanig aan te passen dat je iets dergelijks krijgt. kijk hoeveel ze in het hebreeuws gebruikt worden. ik kan ook iets schrijven (of nog beter, genereren) waarbij je elke keer "SATAN" leest, maar dat is natuurlijk stukken minder opwindend.
(Dat van die letters heeft Einstein trouwens ontdekt...)
en omdat einstein heel slim was moest het wel waar zijn.
Het kan zijn dat ik denigrerend gevonden ga worden. Of arrogant, of kortzichtig. Maar als je iets weet... Ik wilde dit gewoon graag delen. Zo denk ik erover. Ik heb mijn hele leven deze bewijzen mogen aanschouwen. Ik ben overtuigd...

Shalom
neu.. niet denigrerend. arrogant ook niet, tenzij je bij voorbaat al gaat zeggen dat we allemaal in de hel terecht gaan komen. kortzichtig? misschien een klein beetje. kijk, het probleem is dat evolutie je niet aanstaat omdat het "willekeurig" lijkt. het staat je ook niet aan omdat het niet overeenkomt met de schrift. maar, de schrift is geen wetenschappelijke literatuur, en zo moet je het ook niet beschouwen.

dit heb jij je hele leven geloofd, maar het is je verteld door mensen die er bang voor waren dat je geloof niet vast genoeg zou zijn als ze er niet vanalles omheen gingen verzinnen. kijk, die big bang, die evolutie, die wordt niet verzonnen omdat mensen "tegen" god zijn. zelfs niet eens omdat het niet is wat je in de schrift tegenkomt. ze kijken naar de aarde, trekken een logische conclusie, en ze hoeven er niet vanuit te gaan dat 'god dat gedaan heeft en verder geen vragen s.v.p.', het kan gerust worden beschouwd als het handwerk van god zelf, maar de manier "hoe" het werkt is natuurlijk een tweede.

van wat er voor de big bang was, daar kan niemand een zinnige voorspelling over doen. dit wil niet zeggen dat het god was. het kan ook een onzichtbare roze eenhoorn zijn geweest (vrede zij met haar). after all, bewijs maar dat 't niet zo is.

teveel zooi, te weinig tijd

• Christiaan
Xymox schreef op 14 december 2002 @ 18:12:
God IS ook altijd afwezig. Afgezien van het feit dat er geen God bestaat zoals geschreven (let wel, zoals geschreven) heeft de paus himself verklaard dat God zich afzijdig houdt. Hij is de mens beu !
Ik denk dat een opmerking van de paus nooit suggereert dat God de mens beu is. Je rukt diens uitspraken nogal uit zijn verband op deze manier. Wat hij bedoelt is dat God zich afzijdig houdt in conflicten tussen mensen - niet dat God de mens beu is.
Volgens de gelovigen heeft God mij hersenen gegeven. Wel erg jammer dat Hij hierin nogal een aantal grove foutjes en tekortkomingen heeft ingebouwd. Voor Hem was het beter geweest hersens te ontwerpen die niet in staat zijn om aan Hem te twijfelen of zelfs te ontkennen. Nee, gelukkig heb ik ze allemaal op een rijtje wat religie betreft. Het is en blijft voor mij een teken van zwakte van de mens.
Beantwoord dan eens de vraag waarom God een perfect mens moet creeeren....
Wat anderen willen geloven is voor mij prima, maar wat mij betreft mag gisteren al die onzin worden afgedaan als een historische brainwash.
Je weet dat dit een opmerking is die veel mensen kan kwetsen. Let een beetje op met het verkondigen van dit soort meningen op deze nogal botte manier. Je eigen mening, ok, maar niet iedereen deelt die mening.

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Lamborghini schreef op 14 December 2002 @ 14:26:
6: Iedereen heeft het recht om te leven, Bin Laden ook. De val van het WTC en de gebeurtenissen er omheen hebben een reden. Het is niet zomaar gebeurd, echt niet.
ja, maar dat recht heeft hij verspeeld door er zelf 3000 mensen datzelfde recht te ontnemen. of wil je 'm nog door laten gaan?
Heb je laatst de aflevering van Discovery gezien die ging over het WTC? Er was een slachtoffer dat zei dat het goed was dat het was gebeurt. Het had zijn leven verbetert, hij leerde nu te houden van zijn naasten omdat hij merkte dat het in 1 klap weg kan zijn.
dus, 3000 mensen in een klap wegvagen zodat 1 iemand iets leert is "goed". leuke instelling.
Zo zijn er vele voordelen te noemen, en echt niet alleen maar nadelen.
van een met haat gevulde actie zoals 911 zijn inderdaad voordelen te noemen. ik hoop dat mensen doorkrijgen (maar dat is dan ook nog maar "te hopen") dat men als men vuur met vuur bestrijdt en zo beiden de vingers brandt.
Accepteer dat het is gebeurt en leer ervan.
nu pleegt er vanavond iemand een roofmoord en verkracht je zus, snijdt je broer op beestachtige wijze de keel door, en schiet je ouders hop naar oblivion. zijn motief : "god vertelde me het.". zijn verdediging : "ik heb een recht om te leven.". zijn advies : "accepteer dat het is gebeurt en leer ervan.". ik denk niet dat jij dat ook gaat zeggen.
De echte reden kom je ooit nog wel eens te weten. (reken er alleen niet op dat dat de komende 10 jaar komt, maar reken eerder op 100 of meer jaar)
de echte reden is dat de terroristen een geweldige manier hebben gevonden om een rijk, westers, almachtig land zo even op de knietjes te krijgen. deze manier gaan ze nog vaker exploiteren.

• Lamborghini
Yoozer schreef op 14 december 2002 @ 18:46:
[...]
ja, maar dat recht heeft hij verspeeld door er zelf 3000 mensen datzelfde recht te ontnemen. of wil je 'm nog door laten gaan?
Wat iemand ook doet in zijn leven. Niemand raakt het recht om te leven kwijt, maar dat gebeurt ook niet want ik geloof in reincarnatie.
Ik zeg niet dat het goed was wat hij deed, want de levens van anderen wegnemen is niet goed. Hij zal voor dit alles de verantwoordelijkheid op zich moeten nemen. De liefde van God zorgt ervoor dat dat ook gebeurt.
dus, 3000 mensen in een klap wegvagen zodat 1 iemand iets leert is "goed". leuke instelling.
Als het ging om 1 persoon dan sloeg dat idd nergens op. Maar het gaat niet om een persoon, dat bedoelde ik iig niet. Iedereen die ermee te maken heeft gehad is verder gekomen in zijn ontwikkeling. Verder in de ontwikkeling waar die al mee bezig is vanaf de oerknal. Het hoort bij het grote leerproces waar we allemaal inzitten. De een moet weer wat anders leren dan de ander.
van een met haat gevulde actie zoals 911 zijn inderdaad voordelen te noemen. ik hoop dat mensen doorkrijgen (maar dat is dan ook nog maar "te hopen") dat men als men vuur met vuur bestrijdt en zo beiden de vingers brandt.
Dat hoop ik natuurlijk ook.

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Lamborghini schreef op 14 december 2002 @ 18:58:
Wat iemand ook doet in zijn leven. Niemand raakt het recht om te leven kwijt, maar dat gebeurt ook niet want ik geloof in reincarnatie.
ja, maar bin laden gelooft in een hemel waar hij 74 jonge meisjes krijgt om z'n baard te aaien. wat als hij nu gelijk heeft? :P
Ik zeg niet dat het goed was wat hij deed, want de levens van anderen wegnemen is niet goed. Hij zal voor dit alles de verantwoordelijkheid op zich moeten nemen. De liefde van God zorgt ervoor dat dat ook gebeurt.
en op welke manier dacht je dat? een daling in karma-punten? veranderd worden in een eendagsvlieg die vervolgens z'n dag niet heeft?
Als het ging om 1 persoon dan sloeg dat idd nergens op. Maar het gaat niet om een persoon, dat bedoelde ik iig niet. Iedereen die ermee te maken heeft gehad is verder gekomen in zijn ontwikkeling. Verder in de ontwikkeling waar die al mee bezig is vanaf de oerknal. Het hoort bij het grote leerproces waar we allemaal inzitten. De een moet weer wat anders leren dan de ander.
maar maak er dan wat goeds van. er zijn genoeg manieren waarop het kon die veel beter, minder verbitterend en effectiever waren dan nu. CNN eerlijk laten worden, bijvoorbeeld. een groot deel van die haat resulteert uit onbegrip, en iets dergelijks als 911 wakkert datzelfde onbegrip alleen nog meer aan. 12% van de amerikanen weet waar irak ligt. het merendeel denkt dat ze allemaal een tulband hebben en eruit zien als ayatollah khomeini. aan de andere kant, http://www.deviantart.com/deviation/713550 zegt ook wel een beetje wat ik er van denk. zoom in met 't vergrootglaasje.

• Lamborghini
Yoozer schreef op 14 December 2002 @ 19:19:
[...]
ja, maar bin laden gelooft in een hemel waar hij 74 jonge meisjes krijgt om z'n baard te aaien. wat als hij nu gelijk heeft? :P
Haha, leuke gedachte. :)
en op welke manier dacht je dat? een daling in karma-punten? veranderd worden in een eendagsvlieg die vervolgens z'n dag niet heeft?
Zoiets, alleen dan wat anders. Iemand die een ander dood weet niet hoe het is om vermoord te worden (anders had hij het nooit gedaan). Daarom kan het dat hij in een komend leven wordt vermoord, om ook eens te ervaren hoe dat is. Klinkt erg, maar het is een onderdeel van het leerproces dat hij moet doormaken. Het kan ook dat hij wordt geboren in een gezin waarbij iedereen behalve hij overlijd door een auto ongeval. Zo zal hij ervaren hoe het is om al je dierbaren kwijt te raken. Op die manieren wordt hem geleerd hoe het is om zoiets te ervaren wat hij ooit zelf een ander heeft aangedaan. Alles wat je een ander aandoet, doe je uiteindelijk jezelf aan. Daarom hoef je ook niet kwaad te worden als een moordenaar ontkomt aan zijn straf in zijn huidige leven. Hij zal de verantwoording moeten nemen voor zijn daden, daar zorgt God wel voor. Dus niemand doet zoiets ongestrafd, altijd worden ze er mee geconfronteerd. Is het niet in dit leven dan is het wel het volgende.
maar maak er dan wat goeds van. er zijn genoeg manieren waarop het kon die veel beter, minder verbitterend en effectiever waren dan nu. CNN eerlijk laten worden, bijvoorbeeld. een groot deel van die haat resulteert uit onbegrip, en iets dergelijks als 911 wakkert datzelfde onbegrip alleen nog meer aan. 12% van de amerikanen weet waar irak ligt. het merendeel denkt dat ze allemaal een tulband hebben en eruit zien als ayatollah khomeini. aan de andere kant, http://www.deviantart.com/deviation/713550 zegt ook wel een beetje wat ik er van denk. zoom in met 't vergrootglaasje.
Wat er in dat plaatje staat maakt mensen ook meer wakker.

[ Voor 11% gewijzigd door Lamborghini op 14-12-2002 20:30 ]

Verwijderd

Gerwin: Waar het begin is dat is heel moeilijk. Stel dat je er inderdaad een God bestaat. Hoe is die dan ontstaan? En stel dat er een oerknal was? Hoe is die dan ontstaan? Was God bij de oerknal? En wat was er daarvoor dan?
Ik geloof dat God bestaat, dat God altijd al heeft bestaan, dus ook al voor de oerknal … zelfs dat God de oerknal veroorzaakt heeft, als begin van de schepping van dit heelal.
Ik weet dat ik iemand die niet in God geloven wil er niet van kan overtuigen dat Hij bestaat. Maar ik ben er zelf van overtuigd. Geloven is overtuigd zijn van iets dat niet aantoonbaar is (vrij naar Paulus' woorden aan de Hebreeën - Hebr. 11:1).

Eén van de moeilijkheden bij het praten over geloof met niet-gelovigen is "de dood". Een niet-gelovige ziet het doodgaan als het onverbiddelijke einde van het leven. Aangezien de meeste mensen houden van het leven, zien ze de dood als een straf. Daarom kunnen ze niet begrijpen hoe dat is voor iemand die het einde van DIT leven niet ziet als het einde van HET leven. Dus kunnen zij ook niet begrijpen wat "de dood" van Gods standpunt uit bezien betekent.

Ik heb ondertussen al in zoveel topics over dit onderwerp in dit forum gereageerd, ik word er een beetje moe van.
Toch even dit: mensen zijn geschapen met een vrije wil, een denkvermogen en een geweten (dus geen robots). Ze zijn zelf verantwoordelijk voor hun daden. Je kunt God niet de schuld geven van dat wat mensen misdoen.
.. heeft de paus himself verklaard dat God zich afzijdig houdt
Wat de paus zegt is geen verklaring voor Gods werkelijke bedoeling. Alleen in de Heilige Geschriften is Gods woord te lezen (ook de Koran verwijst daarvoor naar de Bijbel en de Thora; wat Bin Laden gelooft heeft daar weer weinig mee te maken).
en job vervloekt ze.
Hoe kom je daar nou bij, Yoozer? Jobs vrouw zei hem dat hij God moest vervloeken, maar dat deed Job nou juist NIET!
Een Citaat van Niels Bohr
De kwantumtheorie is dus een prachtig voorbeeld van een toedracht die men in alle duidelijkheid heeft begrepen en waarvan men weet dat men er slechts in beelden en gelijkenissen over kan spreken. De beelden en gelijkenissen zijn op grond van de zaak klassieke begrippen zoals golf en deeltje. Die passen niet precies op de werkelijke wereld, ze staan ook in een gedeeltelijk complementaire vorm tot elkaar en spreken elkaar derhalve tegen.
Desondanks kan men slechts met deze begrippen de ware toedracht benaderen, omdat men bij het beschrijven van de verschijnselen binnen de grenzen van de natuurlijke taal moet blijven.
Zo is het waarschijnlijk ook met de problemen van de metafysica. Wanneer de religies van alle tijden en beelden, gelijkenissen en paradoxen gesproken hebben, dan kan dat haast niet anders betekenen dan dat er geen andere mogelijkheid is om de werkelijkheid die hier bedoeld is te vatten.
Maar dat betekent niet dat er geen werkelijkheid zou zijn!
Dit is het beste dat ik tot nu toe op dit forum gelezen heb!
Pagina: 1