SDSL 2048 & serverpark?

Pagina: 1
Acties:

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:24

aKra

Intentionally left blank.

Topicstarter
Aangezien ik er aan zit te denken om al m'n computers die nu @ serverruimte staan te gaan co-locaten bij me thuis wil ik eventueel een SDSL (1:10) bij 'n provider nemen... Maar, is dit wel 'n slimme zet?

Heb ik dan geen hoge MS (ping) verschillen?

(Ja, ik ben gelimiteerd met +/- 210KByte/seconde.)

En nog meer mensen die nadelen/voordelen kunnen noemen?

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Nadelen:
Geen airco
Standaard geen noodstroom
Minder stabiele internet connectie

Voordelen:
Voor een aantal servers mogelijk goedkoper (hangt van de prijs van je sdsl af)
Makkelijker onderhoud als er wat mis is.

• aKra

aKra

Topicstarter
Owkee... Ik heb wel 'n airco 8)

En ik heb ook noodstroom (nouja, voor maximaal 10 PC's en 30 minuten...)

Maar hier in dit gehucht is nog nooit het stroom uitgevallen! (* aKra klopt af...)

--

Wat is er minder stabiel aan dan?

[ Voor 13% gewijzigd door aKra op 13-12-2002 15:00 ]

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05:51
Je bandbreedte is wel een ERG groot probleem 8)7

• aKra

aKra

Topicstarter
msteggink schreef op 13 December 2002 @ 15:00:
Je bandbreedte is wel een ERG groot probleem 8)7
Vindt ik wel meevallen, m'n MRTG poept niet meer uit dan 1500, dus aan 2048 heb ik genoeg, uitbreiden gewoon nog zo'n SDSL lijntje en dan aan elkaar binden _/-\o_

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Wat is dan eigenlijk de vraag ?

Wij hebben hier ATM 10mbit voor het zware downloaden , en hosten doen we zelf , dus ik denk dat die 2mbit het wel moet trekken , alleen die 1:20 overboeking ? kweet niet ofdat wat is.

• aKra

aKra

Topicstarter
1:10

Ik denk niet dat je daar last van hebt, houden providers toch geen rekening mee...

Verwijderd

verbindingen over dit soort lijnen zijn niet zow goed als die van een colocatie in amsterdam ;)

• aKra

aKra

Topicstarter
Jawel, want de lijn gaat dan alsnog naar ons datacentrum @ Amsterdam.

Dus komen op zelfde peering partners uit etc.

• aKra

aKra

Topicstarter
Niemand die eventuele nadelen kan noemen?

Of eventuele potentiele providers die dit aanbieden?

(Sort of a kick, but not really B))

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-08 13:59

heuveltje

KoelkastFilosoof

waarom zet je die servers dan niet gewoon in dat datacentrum :?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-08 20:32

JeroenT

hoi!

hmmm , wat host je precies dan?? kijk als een website eventjes wat trager is dan normaal is nog mee te leven

een gameserver is niet errug verstandig met SDSL helaas :(

• aKra

aKra

Topicstarter
Nou, ik denk dat het niet veel uit moet maken, als je gewoon uitrekent hoeveel servers je draait met het maximale aantal dat er op mag, met een beetje "meer" er boven op kom je denk ik net zo goed uit als 'n serverruimte, alleen niet redundant, als je SDSL eruit ligt heb je pech!

Maar het is veel goedkoper dat 'n datacentrum, staan er namelijk nu al 'n aantal.

Verwijderd

Houd je er wel rekening mee dat je de UPLOAD snelheid moet bekijken ipv de DOWNLOAD snelheid??

Wrschlk deed je dat al, maar denk zeg het toch ff (8>

Verwijderd

het is Sdsl ;)

synchroon dus beide zijn even hoog :D

• PanMan
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 05-08 11:19

PanMan

Spun!

JE hebt toch een single point of failure. In dat datacentrum komen w.s. verschillende lijnen binnen, vanaf verschillende locaties. Als daarvan b.v. 1 door een graafmachien in 2'en wordt gehakt, nemen de andere dat over. Dat heb je bij je SDSL lijntje niet.
Verder heb je thuis w.s. niet hetzelfde qua noodstroom, brandbeveiliging, fysieke beveiliging, etc. En denk ook eens aan je stroomkosten!

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949

• aKra

aKra

Topicstarter
Ja, heb ik allemaal rekening mee gehouden + je hebt het topic niet goed gelezen want ik benoem al enkele dingen...

Ik blijf toch erop dat het slechts een brainstorm is en niet meer.

• Coen Rosdorff
  • Niet online
aKra schreef op 13 december 2002 @ 19:18:
Of eventuele potentiele providers die dit aanbieden?
Heb ervaring met UUnet (tegenwoordig inter-nl.net ?), en die zijn zo goed dat ik het zeer kan afraden daar zaken mee te doen.

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:45

Arjan A

Cenosillicafoob

Ik host op ADSL het een en ander, ik heb zelfs een verhuizing overleefd zonder veel problemen. Het enige nadeel voor mijzelf zijn de backups. Die FTP ik nu dagelijks naar een andere fysieke locatie omdat ik geen plek heb om mijn backups veilig genoeg op te kunnen bergen als hier brand uitbreekt.
Verder hang ik ook aan dat ene lijntje: één graafmachine is voldoende om roet in het eten te gooien.
Voor de rest: ik zie er geen nadelen in, zoalgn je maar geen garanties gaat afgeven die je niet kan waarmaken.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• aKra

aKra

Topicstarter
Nee, okey, ik kan wel eventueel een 2de SDSL lijn aan laten leggen op 'n ander andres van ons, en deze met 'n glasvezel-kabeltje doortrekken (250m namelijk, wireless is volgens mij half-duplex).

Als dan de ene wordt kapotgegraven kan ik altijd nog op die andere hangen, maar als de centrale ineens powerout heeft dan heb ik wel 'n probleem, want ze komen er allebij binnen natuurlijk...

Maar hoe zit het met de vertraging? Hoeveel ms zou ik halen?

• elevator
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Waarschijnlijk heb je het hier over een business DSL oplossing van een bepaalde provider?
Deze provider kan jou gewoon de max. latency geven, en kunnen zelfs ook een SLA op die lijn zetten. Je zou eventueel ook een backup kunnen voorzien (bv. automatische 2 lijns ISDN backup bij uitval van je SDSL lijn).

Denk dat het zeker de moeite is om te bekijken, zolang je SLA maar in dezelfde orde ligt, als jullie verwachting van de connectie.

• aKra

aKra

Topicstarter
Hmmm...

Maar nu zoek ik nog 'n goede provider natuurlijk, en als het kan goedkoop 7(8)7 (Hollandsch Bloed)

• elevator
  • Niet online

elevator

www.bbned.nl bv ;)
KPN biedt dit dacht ik ook onder de naam epacity, maar daar kan je het beste even contact voor opnemen met je account manager @ KPN

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-06 21:32
elevator schreef op 14 december 2002 @ 11:25:
Waarschijnlijk heb je het hier over een business DSL oplossing van een bepaalde provider?
Deze provider kan jou gewoon de max. latency geven, en kunnen zelfs ook een SLA op die lijn zetten. Je zou eventueel ook een backup kunnen voorzien (bv. automatische 2 lijns ISDN backup bij uitval van je SDSL lijn).

Denk dat het zeker de moeite is om te bekijken, zolang je SLA maar in dezelfde orde ligt, als jullie verwachting van de connectie.
Zo een backup die automatisch inbelt als de verbinding er uit ligt is wel leuk, maar dan moet je eigenlijk wat serieusers hebben. Want normaal trekt hij 1500 zegt ie. dan heeft die niks aan een 128 backup verbinding. dan moet je minimaal 256 hebben, of een xdsl verbinding van een andere provider en een andere telco.

• elevator
  • Niet online

elevator

QBiT schreef op 14 december 2002 @ 12:21:
[...]
Zo een backup die automatisch inbelt als de verbinding er uit ligt is wel leuk, maar dan moet je eigenlijk wat serieusers hebben. Want normaal trekt hij 1500 zegt ie. dan heeft die niks aan een 128 backup verbinding. dan moet je minimaal 256 hebben, of een xdsl verbinding van een andere provider en een andere telco.
Het probleem met een 2e DSL verbinding is, dat de kans groter wordt dat ze allebei tegelijkertijd uitvallen. 2 x ISDN (256kbit) zou een tijdelijke oplossing kunnen zijn, maar veelal heeft je provider hier hele goede oplossingen voor.

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-06 21:32
Daarom moet je ook adsl nemen van een andere provider + een andere telecom provider. En hoe kom je aan 2x isdn = 128 ? 1 kanaal = max 64. Maar ik begrijp je gedachte gang ;)

• elevator
  • Niet online

elevator

2 x isdn bedoel ik dus, werkelijk 2 keer ISDN, oftewel 4 kanalen, ofwel 256kbit.

• DJSmiley
  • Laatst online: 19:18
IP-Technisch moet je dat ook ff realiseren: Als je bak down gaat en je pakt een backup (in de vorm van isdn, of een andere lijn of whatever) ben je wel weer online, maar je sites liggen wel down..

je moet dus bij een uitval je verkeer direct routeren zodat je op hetzelfde IP bereikbaar blijft...
wat heb je er aan als je straks online blijft maar ineens op een ander IP zit :?

Ook stroomtechnisch... 30min is niet veel... een colo kun je gewoon paar dagen doordraaien.

[ Voor 12% gewijzigd door DJSmiley op 14-12-2002 19:40 ]

• aKra

aKra

Topicstarter
Ja, maar als ik hier geen stroom heb gewoon pech... Kan gebeuren dan...

Maar gaat me meer om de kosten en de mogelijkheden! :)

• Coen Rosdorff
  • Niet online
SDSL lijnen zijn best pittig aan de prijs hoor:
Prijzen van cistron

Voor dat geld kan je toch wel een aantal servers in een zeer goede colo hangen.

• aKra

aKra

Topicstarter
Ik heb ze elders voor € 199 gezien...

En ik moet zeggen daar kan ik maar zo'n 2-3 servers aan hangen, en we hebben er nu 8.

Pagina: 1