Mart! schreef op 14 December 2002 @ 15:40:
Development: Ik ga ervanuit dat het systeem initieel wordt neergezet voor klanten en dat er vervolgens uitbreidingen worden gemaakt. Wanneer je voor de andere opties gaat betekent het bij tabelaanpassingen dat je deze in alle tabellen moet doorvoeren. Bij de eerste oplossing slechts in 1. Dat vindt ik een heel groot voordeel, aangezien CMS- en documentbeheersystemen nooit af zijn en altijd uitgebreid worden.
Of je een update nu op 1 table moet doen of op 3 tables maakt mij niet zoveel uit. Evt is dat natuurlijk ook te automatiseren (een batch is zo gemaakt). Je moet alleen wel goed je versies en installaties bijhouden.
Jij vindt het misschien niet noodzakelijk, maar klanten wel. Als klant A een backup terug wil zetten, dan heeft klant B ook meteen oude data.
Mart! schreef op 14 December 2002 @ 15:40:
Houd er bijvoorbeeld bij het ontwerpen van je site rekening mee dat records niet echt worden verwijderd, maar worden 'gevlagd'. Belt er iemand op dat hij perongeluk iets heel belangrijks heeft verwijderd, dan is het voor jullie een fluitje van een cent dat weer te herstellen.
En wat als iemand belt dat deze per ongeluk iets heeft gewijzigd? Ga je daar dan ook wat voor verzinnen? Of per ongeluk iets heeft toegevoegd? Of iets toegevoegd en daarna gewijzigd? Of ...? Of ...? En hoe ga je om met referentiele integriteit?
Mooie functionaliteit natuurlijk, maar verder imho niet zo van belang in de afweging van de TS.
offtopic:
Ik neig er overigens naar om een klant verantwoordelijk te laten voor zijn/haar data (maar laten we dat maar even buiten deze discussie houden, dat zit meer in de functionele sfeer van de uiteindelijke applicatie). Met transaction log restores kan je overigens ook al een boel tergdraaien.