Breedband verbinding realiseren in kantoorgebouw

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kaiiestan
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-05 17:34
Het zit dus zo: Mijn vader is beheerder van een groot kantoorcomplex in eindhoven. Ondanks dat dit in eindhoven ligt is geen mogelijkheid voor een ADSL of kabel verbinding. Hij heeft al van veel huurders gehoord dat dit best lastig is.

Nou zat ik dus te denken, als ik een andere vorm van breedband realiseer en deze dus deel hebben ze toch breedband internet.

Voordelen:
Geen telefoon kosten meer
Huurders tevreden

Maar ik wil dus aan jullie vragen:

-Welke mogelijkheden zijn er? Huurlijk van KPN, sateliet? En wat zijn de kosten, voordelen en nadelen hiervan?

-Hoe is dit het makkelijkste te realiseren? Internet delen dmv een router? Maar kan je dan per user ook een limit opleggen en is het mogelijk om te meten hoeveel verkeer een user gebruikt

-Wat kan ik redelijkerwijs vragen voor zo'n verbinding?

Details:
Ongeveer 10 huurders in het pand, waarschijnlijk veel die mee zullen doen.
4 verdiepingen
Verbinding is bedoel voor surfen en email dus niet voor breedband verslindende servers.

Natuurlijk ga ik eerst kijken hoeveel interesse er voor is.

hondennamen.info Openscheermes.nl

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Misschien is het ook handig om te weten hoeveel mensen elk kantoor heeft, want dit is toch wel afhankelijk van wat voor verbinding je gaat nemen. (de hoeveelheid bandbreedte)

Ik neem aan dat die medewerkers van de bedrijven het niet zakelijk nodig hebben, anders hadden ze nu wel een oplossing gevonden neem ik aan. En mochten ze het wel voor de werkzaamheden nodig hebben, dan is het ook makkelijk om te invatariseren wat voor toepassingen ze gebruiken om zo meer te weten te komen over de hoeveelheid bandbreedte die je nodig heb.

Het is ook handig om te weten hoe de infrastuctuur er nu uitziet:
Heeft ieder kantoor zijn eigen server ?
Zijn de fysieke verbindingen al allemaal ventraal geregeld en is het dus makkelijk om er een router tussen te zetten ?

Wat zijn is het budget van de deelnemende bedrijven ?
Wat verwacht een bedrijf van veiligheid cq. firewall.

En ik denk dat dit topic wel Pns waardig is verder. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Attilla op 13-12-2002 14:29 ]

Verwijderd

Als het een groot kantoor complex is kun je het beste een huurlijn nemen, dat kan beslist in Eindhoven. De kosten hiervan zijn wel redelijk duur, maar als er veel kantoren inzitten zijn die kosten natuurlijk goed te verdelen. Je kunt gewoon bij de KPN een offerte vragen voor een huurlijn. De bandbreedte die je nodig hebt bij die huurlijn is afhankelijk van het aantal kantoren. Als er 20 kantoren zitten moet je aan een 5mbit verbinding al voldoende hebben.

• kaiiestan
[Airwolf] schreef op 13 december 2002 @ 14:28:
Misschien is het ook handig om te weten hoeveel mensen elk kantoor heeft, want dit is toch wel afhankelijk van wat voor verbinding je gaat nemen. (de hoeveelheid bandbreedte)

Ik neem aan dat die medewerkers van de bedrijven het niet zakelijk nodig hebben, anders hadden ze nu wel een oplossing gevonden neem ik aan. En mochten ze het wel voor de werkzaamheden nodig hebben, dan is het ook makkelijk om te invatariseren wat voor toepassingen ze gebruiken om zo meer te weten te komen over de hoeveelheid bandbreedte die je nodig heb.

Het is ook handig om te weten hoe de infrastuctuur er nu uitziet:
Heeft ieder kantoor zijn eigen server ?
Zijn de fysieke verbindingen al allemaal ventraal geregeld en is het dus makkelijk om er een router tussen te zetten ?

Wat zijn is het budget van de deelnemende bedrijven ?
Wat verwacht een bedrijf van veiligheid cq. firewall.

En ik denk dat dit topic wel Pns waardig is verder. :)
Ja, je hebt zeker gelijk dat ik eerst moet uitzoeken wat ik aan bandbreedte nodig heb. Maar het is nu zo dat iedereen op ISDN zit. Dus iedereen zal er zo ie zo op vooruit gaan. Verder wil ik dus eigenlijk gewoon voor mini provider spelen dus ik dacht dat er geen firewall nodig hoeft te zijn. Ieder mag zijn eigen gebruiken. Ook makkelijker met poortmappen. Dus voor iedereen een eigen IP

Over de infrastructuur is natuurlijk weinig te zeggen. Ik weet niet of ze een eigen server hebben maar als ik nou zorg voor een router die het internet deelt en kabel aan laat leggen in het gebouw. Dus iedereen 1 utp aansluiting dan mogen ze zelf de verbinding delen of met server of met router.

Ik dacht zelf aan een 1 of 2 mbit huurlijn van de kpn. In princiepe heeft iedereen dan genoeg bandbreedte om te email en surfen.

Het aantal werknemers weet ik niet precies maar als je er nu vanuit gaat dat ze gebruik maken van 1 isdn lijn en het totaal 10 bedrijven zijn dan heb je aan een 1 mbit verbinding al een betere snelheid. Zelfs als je hem allemaal vol gebruikt. en geen telefoonkosten meer

• kaiiestan
Verwijderd schreef op 13 December 2002 @ 14:34:
Als het een groot kantoor complex is kun je het beste een huurlijn nemen, dat kan beslist in Eindhoven. De kosten hiervan zijn wel redelijk duur, maar als er veel kantoren inzitten zijn die kosten natuurlijk goed te verdelen. Je kunt gewoon bij de KPN een offerte vragen voor een huurlijn. De bandbreedte die je nodig hebt bij die huurlijn is afhankelijk van het aantal kantoren. Als er 20 kantoren zitten moet je aan een 5mbit verbinding al voldoende hebben.
Er zitten dus 10 kantoren in maar ik weet natuurlijk niet of iedereen mee doet maar dit valt natuurlijk uit te zoeken. Ik dacht eigenlijk aan een 1 of 2 mbit verbinding omdat die lijnen nogal duur zijn. Maar is er ook een ander alternatief ipv een huurlijn van kpn?

• Xandrios
  • Laatst online: 18:57
Voordat je aan iets als dit begint moet je je goed voorbereiden. Onderstaande punten zul je moeten weten voordat je kunt gaan 'beginnen':

• Hoeveel bedrijven doen er mee ?
• Welke bandbreedte heeft welk bedrijf nodig ?
• Hoeveel geld hebben ze ervoor over ?
• Wat zijn de KPN huurkosten
appetoe schreef op 13 december 2002 @ 14:38:
[...]

Er zitten dus 10 kantoren in maar ik weet natuurlijk niet of iedereen mee doet maar dit valt natuurlijk uit te zoeken. Ik dacht eigenlijk aan een 1 of 2 mbit verbinding omdat die lijnen nogal duur zijn. Maar is er ook een ander alternatief ipv een huurlijn van kpn?
1 of 2 mbit?
Ik krijg het idee dat je niet een idee hebt van de prijzen die KPN rekent. Een 2mbit huurlijn zal al snel richting de €1000 - €1500 gaan. (Per maand ja!)

En met die prijzen in je achterhoofd ga je wel nadenken over of je niet 'teveel' bandbreedte inkoopt...

Maar stel dat je een 1mbit verbinding neemt (naar mijn mening al meeer dan voldoende), dan is deze non-overbooked. Dit betekend dat je altijd de garantie hebt dat je deze 1Mbit ook haalt. Het leuke hiervan is, dat je zelf wel kunt gaan overboeken :)

Dus stel dat je 8 bedrijven hebt. Eigenlijk zou je dan (1024/8) 128 Kbit per aansluiting hebben. Maar aangezien het toch nooit zo zal zijn dat iedereen tegelijk de totale bandbreedte volzuigt, kun je deze overboeken. Je geeft elke gebruiker dan bijvoorbeeld 256kbit in plaats van 128. Dit betekend natuurlijk dat als het druk is, deze snelheid niet gehaald wordt. Dan zal men dus niet hoger dan 128kbit komen. Maar als het rustig is, kan een van de bedrijven wel een 2x zo hoge snelheid halen :)

Aan de huurlijn zou ik een Linux pc als router hangen. Hiermee is het mogelijk om dus het verkeer te routeren, en (met de goede software) ook per gebruiker de snelheid te begrenzen.
Qua hardware hoeft deze router niet bijzonder te zijn; een oude celeron of P3 400-500 mhz s in princiepe meeer dan voldoende. En natuurlijk 2 leuke netwerkkaartjes.

Elke klant kan nu via een switchje op deze linux router (en dus het internet) komen. Maar wat moeten ze met 1 IP. Niet veel. Wat dus nodig is, is dat de klanten elk een goedkoop routertje hebben (€65 p/stuk) welke hun eigen interne netwerk kan koppelen met jou 'internet-netwerk' ;)

Je zou denken dat je ook vanaf jou linux router direct elke pc van elke klant van IP's kan voorzien, en dat die laatste router dus eigenlijk niet nodig is. In princiepe kan dit ook wel, maar je zit dan met een probleem. Alle pc's, van alle bedrijven zitten dan op 1 groot netwerk. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Vandaar die laatste router, die het interne netwerk van elk bedrijf kan scheiden van het openbare netwerk.

Ik ben vast wel wat onduidelijk geweest ergens...vraag gerust als je niet uit een stukje van m'n gebrabbel kan komen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Xandrios op 13-12-2002 19:49 ]

• kaiiestan
Ik schrik wel een beetje van die prijzen eigenlijk. Snap die dat het zo duur hoeft te zijn. Adsl of kabel is veel goedkoper voor ongeveer dezelfde snelheid

Zijn er ook andere alternatieve via andere telecom providers? of zelfs andere technieken waar ik nog niet aan gedacht heb

• Attilla
  • Laatst online: 23-06-2021
appetoe schreef op 16 December 2002 @ 10:56:
Ik schrik wel een beetje van die prijzen eigenlijk. Snap die dat het zo duur hoeft te zijn. Adsl of kabel is veel goedkoper voor ongeveer dezelfde snelheid
Die prijzen zijn heel normaal hoor, maar daar krijg je ook wel wat voor terug.
Ze garanderen namelijk een uptime van 99,9% bij een dergelijke verbinding. Dit houd in dat er een downtime van max. 8uur per jaar mag zijn zonder duidelijke reden.
Ook is de lijn helemaal voor jezelf, dit wil zeggen dat er geen overbooking bestaat.

Daarintegen is dit met adsl of kabel niet het geval, je kan daar ook niks claimen als het down gaat.
Ook heb je hier vaak een overbooking.
Zijn er ook andere alternatieve via andere telecom providers? of zelfs andere technieken waar ik nog niet aan gedacht heb
Je heb bij kpn gekeken, maar heb je ook bij BBNED gekeken ?
Ik zou dan vooral even bij Cistron kijken (www.cistron.nl) bij de Zakelijke sdsl verbindingen. Deze zijn namelijk veel goedkoper dan een huurlijn.

Je noemt in je topicstart ook Sattliet, echter hier zou ik niet aan beginnen aangezien de latency verschrikkelijk hoog is.

Ook zou je kunnen denken aan WIFI, echter je moet er wel aan denken dat je zakerlijke klanten heb. Die verwachten dan ook wel wat van je, het zou dus mooi zijn dat jij ze ook een beetje zekerheid kan bieden. En aangezien WIFI best nieuw is en in (geloof ik) 2003 beschikbaar komt in Eindhoven verwacht ik veel kinder problemen, zoals die nu al zijn in andere plaatsen waar het beschikbaar is.

Verwijderd

De prijs is wel duur maar je zit met een tiental bedrijven waarmee je de kosten kunt delen. Dan zou je dus voor circa 100 euro per bedrijf een super verbinding hebben en dat is natuurlijk heel erg goedkoop daar de meeste zakelijke ADSLinternet aansluitingen zelf nog duurder zijn. Momenteel betaal ik voor een zakelijk ADSL aansluiting circa 200 euro per maand voor slechts 512/128 verbinding.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2002 12:47 ]

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-08 09:27
Door Cutebritney (Moderator I&T) - Friday 13 December 2002 19:47
Alle pc's, van alle bedrijven zitten dan op 1 groot netwerk. Dit is natuurlijk niet de bedoeling
dit kan veel makkelijker dmv het geven van andere subnetmasks... ze kunnen het internet wel op maar kunnen NO-WAY op het netwerk van het andere kantoor komen, ookal staan de shares aan. Cisco heeft hier een zeer uitbreide uitleg over, ik kan dan hier niet posten zonder rechten te schenden vandaar dat ik ff een linkje geef naar een presentatie die onze leraar in elkaar heeft gezet, misschien dat je daar iets mee kan. vanaf slide 52 begint het

Eve char: Warock <TEST>

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Tis maandag ej... :D

Wilde eerst typen 'het is wel duur' en toen 'de prijs is wel hoog', en toen kwam het resultaat eruit ... ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2002 13:13 ]

• Xandrios
  • Laatst online: 18:57
sPENKMAN schreef op 16 December 2002 @ 13:06:
[...]

dit kan veel makkelijker dmv het geven van andere subnetmasks... ze kunnen het internet wel op maar kunnen NO-WAY op het netwerk van het andere kantoor komen, ookal staan de shares aan. Cisco heeft hier een zeer uitbreide uitleg over, ik kan dan hier niet posten zonder rechten te schenden vandaar dat ik ff een linkje geef naar een presentatie die onze leraar in elkaar heeft gezet, misschien dat je daar iets mee kan. vanaf slide 52 begint het

Is dat veilig genoeg :?
Ik bedoel...met de subnet instellingen kun je kloten, maar een netwerk achter een router is gewoon echt hardwarematig gescheiden :)

Verwijderd

Voor het routen en wat TOS/QOS beheer is een simpele pentium computer onder Linux al meer dan genoeg i.p.v. een celeron/pentium3 :)
Zeker als het minder dan 50 clients zijn.

Zorg er dan voor dat je iptables iproute2 gebruikt en eens de Advanced Routing howto leest :)

Aparte subnets voor de verschillende bedrijven heb je sowieso nodig, ongeacht hoe je het oplost. Je wil er niet verantwoordelijk voor zijn dat persoon A uit bedrijf A bij persoon B van bedrijf B op de computer komt.

Dit is perfect met goede routing/iptables op te lossen.
Pagina: 1