Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al gezocht, maar ik kan er weinig over vinden.

Er zit een 49mm lens op met een groffe schroefdraad, daar heb ik nu de zonnekap op geschroefd.
Die zonnekap gebruik ik eigenlijk alleen voor bescherming van de lens, maar een simpel filtertje zou natuurlijk makkelijker zijn.
Passen alle 49mm filters hier op, en zijn er ook voorzetlensen ofzo?
En wat zijn leuke/zinvolle filters?

Verwijderd

Wat veel gebruikt wordt is een UV filter voor bescherming van je lens, werkt wat eenvoudiger dan zo'n zonnekap. Heb zelf ook een uv filter altijd gemonteerd, goedkoper dan je cameralens om te vervangen bij krassen enzo.
Zoek gewoon een UV filter voor 49 mm, komen in alle soorten en maten wat prijs betreft. IK zou middenmaatje nemen.

Voor andere filters enzo kijk hier eens

http://www.f707.net/phpBB2/

Gaat wel voornamelijk over Sony cameras maar ook wel info over filters, lenzen, statieven etc.

Verwijderd

Topicstarter
Er blijkt aan de binnenkant van de lens ook nog een schroefdraad te zitten... |:(
En daar passen dus gewoon alle filters op. :)
Ik heb gister een B+W UV-filter gezien voor €20,- dus die ga ik iig halen.
Een polarizer zou natuurlijk ook nog leuk zijn. :)

Verwijderd

Topicstarter
Update:
Net die UV gehaald, en een Polarizer.
Die Polarizer is echt stoer, en dat voor maar €40,- :)

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:16

BaRF

bijna kerst

wat doet die polarizer eigenlijk :P ik heb ook een uv, puur voor bescherming, maar ik zit toch wel te kijken voor leuke lenzen. Mijn intresse gaat voornamelijk uit naar een infrarood lens, daar kun je echt prachitge fotos mee maken (mijn dimage 5 kan dat wel, die 7i helaas niet meer - why not in vredesnaam?) maar goed, die zijn best duur geloof ik :(

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Verwijderd

Topicstarter
Met een polarizer haal je de schittering uit objecten zoals water, ramen en metaal.

Wat bedoel je met: de 5 kan het wel, de 7 niet?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 December 2002 @ 13:38:

ik heb geen idee wat precies de specs van deze camera's zijn, maar ik heb begrepen dat je om goede IR foto's te maken iets als een 'hotmirror' nodig hebt. Ik vertel dit heel scheef (heb het een hele tijd geleden gehoord) maar vaak zijn iets oudere camera's gevoeliger voor IR licht. Zo is de canon G1 een perfecte camera voor IR fotografie en is de G2 (de opvolger dus) er niet geschikt voor omdat de hoeveelheid 'weerkaatst' licht van de IR te weinig is. Sorry een beetje vaag , dat weet ik maar dit is waarschijnlijk de reden dat het wel op de 5 en niet op de 7 kan.

• BaRF

BaRF

bijna kerst

klopt wel redelijk ja :)

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-02 12:18

miekol

erm

Verwijderd schreef op 14 december 2002 @ 13:38:
Met een polarizer haal je de schittering uit objecten zoals water, ramen en metaal.

Metaal werkt niet met polarizer, rest wel.

Verwijderd

probeer het cockin systeem :Y)
lekker modulair, en bijna even goed als de mineraalfilters van b+w
en kost zo een 12,5 euro per filter (afhankelijk welk type) deze pricerange is voor de effe kleuren
polarisatiefilters zijn ongeveer in der tijd tussen de 60 en 80 gulden p/f

Verwijderd

Topicstarter
Dubbelpost... |:(

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2002 03:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
miekol schreef op 15 December 2002 @ 01:57:
[...]
Metaal werkt niet met polarizer, rest wel.
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/cp950_pol_no.jpgZonder Pol.
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/cp950_pol_yes.jpgMet Pol.

Het scheelt wel. :)

Verwijderd

Polarizer geeft ook meer kleur en contrast aan foto's van de lucht, mooier blauw en scherpe wolken enzo.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 December 2002 @ 03:03:
[...]

[afbeelding]Zonder Pol.
[afbeelding]Met Pol.

Het scheelt wel. :)
Sorry KIP, maar volgens mij werkt het iets anders: jouw auto zal vast heel veel metaal bevatten, maar ik denk dat de lak niet van metaal is (gokje). Zo kun je de schittering verminderen in hout maar niet in een aluminium/ staal plaat. Ik zou zeggen probeer het eens uit op je bestek (la). Ik denk , als je metaal bestek hebt iig dat de schittering zal blijven. Noujanuttelijkeboeiend.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2002 10:53 ]

• Ares408
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Waar heb je dat UV filter gehaald? Lijkt me namelijk erg goedkoop voor een B&W.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 December 2002 @ 10:51:
[...]

Sorry KIP, maar volgens mij werkt het iets anders: jouw auto zal vast heel veel metaal bevatten, maar ik denk dat de lak niet van metaal is (gokje). Zo kun je de schittering verminderen in hout maar niet in een aluminium/ staal plaat. Ik zou zeggen probeer het eens uit op je bestek (la). Ik denk , als je metaal bestek hebt iig dat de schittering zal blijven. Noujanuttelijkeboeiend.
:X
Jullie hebben gelijk (miekol&Xoover)
;)

Verwijderd

Topicstarter
Ares408 schreef op 15 december 2002 @ 10:59:
Waar heb je dat UV filter gehaald? Lijkt me namelijk erg goedkoop voor een B&W.
In Alkmaar bij Fotokiekie.

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-02 12:18

miekol

erm

Verwijderd schreef op 15 december 2002 @ 11:17:
[...]

Jullie hebben gelijk (miekol&Xoover)
;)
:7, vette auto btw :D

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

hier even een paar leuke voorbeeldjes van gebruik van Polarizer (een van m'n favorietste speeltjes) in m'n vakantiekiekjes :)

ZONDER polarizer
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/athlonkmf/Imageweb/IMG_0882.thumb.jpg
Met:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/athlonkmf/Imageweb/IMG_0878.thumb.jpg

Alleen willen die stomme vissen niet stilzitten ;)

[ Voor 18% gewijzigd door kmf op 15-12-2002 18:26 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• BaRF

BaRF

bijna kerst

athlonkmf schreef op 15 december 2002 @ 14:54:
hier even een paar leuke voorbeeldjes van gebruik van Polarizer (een van m'n favorietste speeltjes) in m'n vakantiekiekjes :)

ZONDER polarizer
[afbeelding]
Met:
[afbeelding]

Alleen willen die stomme vissen niet stilzitten ;)
wow wat een verschil! :D

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wow, ik wist niet dat het _zoveel_ zou schelen :D

Nu vind ik die polarizer ook zijn geld veel meer waard :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• kmf
  • Niet online

kmf

Grrrrrene schreef op 15 December 2002 @ 20:50:
Wow, ik wist niet dat het _zoveel_ zou schelen :D

Nu vind ik die polarizer ook zijn geld veel meer waard :)

Tja, ik had dan ook twee extreme voorbeelden genomen. Had een serie testjes gedaan namelijk. Mooiste effect zal zijn wanneer er een BEETJE schittering is. Nu lijkt het of de vissen beetje zweven. Alleen is het effect moeilijk te controleren met zo'n klein LCDtje (je moet met filter draaien en kijken wat het beste effect oplevert.)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

Topicstarter
athlonkmf schreef op 15 December 2002 @ 21:19:

[...]

Tja, ik had dan ook twee extreme voorbeelden genomen. Had een serie testjes gedaan namelijk. Mooiste effect zal zijn wanneer er een BEETJE schittering is. Nu lijkt het of de vissen beetje zweven. Alleen is het effect moeilijk te controleren met zo'n klein LCDtje (je moet met filter draaien en kijken wat het beste effect oplevert.)
Mwah, je ziet snel genoeg of het effect heeft, zelfs op het display. :)
Kan de foto trouwens slechter worden als het filter niet goed staat?

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op 15 December 2002 @ 21:32:
[...]

Mwah, je ziet snel genoeg of het effect heeft, zelfs op het display. :)
Kan de foto trouwens slechter worden als het filter niet goed staat?

Dan krijg je een te donker foto.

En het display helpt ook niet al te best hoor, geloof me maar. Verschil tussen blauw en superzonnig tropisch blauwe lucht is moeilijk op 1,8" af te lezen.

Verwijderd

Topicstarter
Voor blauwe lucht wordt het idd iets moeilijk, maar schittering is toch duidelijk te zien.

Ik merk wel met dat UV-filter dat bij helemaal uitgezoomde foto's in de hoeken donkere randjes te zien zijn, en die polarizer is nog dikker dus dat zal nog erger zijn.
Ach, zoveel compleet uitgezoomde foto's maak ik toch niet. :)

Nog even 1 vraag:
Wat is slimmer om te doen, uitgaande van een 256MB CF
1600*1200@Fine of 2560*1920@Standard?
Dat zijn resp. 192 en 144 foto's op die kaart.
Met 2560@Fine krijg ik er maar 90 foto's op, en dat vind ik te weinig.
Dus wat geeft een betere kwaliteit?
Binnenkort toch maar een MicroDrive kopen, denk ik...

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2002 21:53 ]

• BaRF

BaRF

bijna kerst

ik zit nu ook even te kijken naar een polarisatie-filter (athlonkmf weet te overtuigen) en ik zie hier bv bij de foto-video-shop een Trikon Polarisatie Filter voor 11 euro. Is dat bv een beetje een juiste keuze? (dan heb ik het dus over het merk :P)

Verwijderd

Topicstarter
BaRF schreef op 16 December 2002 @ 10:31:
ik zit nu ook even te kijken naar een polarisatie-filter (athlonkmf weet te overtuigen) en ik zie hier bv bij de foto-video-shop een Trikon Polarisatie Filter voor 11 euro. Is dat bv een beetje een juiste keuze? (dan heb ik het dus over het merk :P)
Voor €11,- zal het wel een lineaire zijn, en dan raakt je autofocus in de war.
Je moet een circulaire hebben, en die zijn iets duurder.

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op 16 December 2002 @ 11:13:
[...]

Valt wel mee, ik had voor 25 dollar een set van 3 filters gekocht bij www.ckcpower.com, maar dat is dus 28mm filters (dus nog duurder dan conventionele 42mm filters). Een normale circulaire polaraisatiefilter is niet al te duur.

• Aphex
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08-11-2025
Verwijderd schreef op 16 December 2002 @ 11:13:
[...]

Voor de meeste digitale (uitgezonderd DSLR) camera's is een circulair pol overkill. Een linear pol is voldoende en scheelt in prijs ook nog. Van dat autofocus klopt wel voor een conventionele camera maar de huidige digi cams werken totaal anders.

PC specs

• BaRF

BaRF

bijna kerst

mm, ok, kijk weer wat geleerd om op te letten (in dit geval dan dus niet)

• kmf
  • Niet online

kmf

Aphex schreef op 16 december 2002 @ 11:42:
[...]

Voor de meeste digitale (uitgezonderd DSLR) camera's is een circulair pol overkill. Een linear pol is voldoende en scheelt in prijs ook nog. Van dat autofocus klopt wel voor een conventionele camera maar de huidige digi cams werken totaal anders.

De autofocus van digicams zijn meestal TTL (Through The Lens) en daarom zal een lineaire filter voor problemen zorgen.
Het is juist omgekeerd, conventionele camera's (huistuinenkeukenpointenschiet) hebben geen probleem met lineair, maar digicams meestal wel. Moet je even je camspecs checken hoe de autofocus gebeurt.

En kijk nou eens, de 7i doet het via de lens :)
http://www.dpreview.com/r...olta/minolta_dimage7i.asp

[ Voor 8% gewijzigd door kmf op 16-12-2002 13:28 ]

• Grrrrrene
  • Niet online
En als je cam zoals de Fuji s602 Zoom 2 soorten combineert? Dus eerst met IR de afstand meten en dan met contrast (TTL) scherp stellen?

• Aphex
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08-11-2025
athlonkmf schreef op 16 december 2002 @ 13:25:

[...]

De autofocus van digicams zijn meestal TTL (Through The Lens) en daarom zal een lineaire filter voor problemen zorgen.
Het is juist omgekeerd, conventionele camera's (huistuinenkeukenpointenschiet) hebben geen probleem met lineair, maar digicams meestal wel. Moet je even je camspecs checken hoe de autofocus gebeurt.

En kijk nou eens, de 7i doet het via de lens :)
http://www.dpreview.com/r...olta/minolta_dimage7i.asp
Het is zo dat een SLR enof DSLR een circulair pol nodig hebben omdat ze een ander autofucus/metering systeem gebruiken. (spiegels 'beam splitters') En de meeste digicams zoals een D7i maakt hier dus geen gebruik van. Een linear pol is voldoende.

PC specs

Verwijderd

Is er een internet winkel waar ik zo'n lens kan kopen voor de F717??

• kmf
  • Niet online

kmf

Aphex schreef op 16 December 2002 @ 14:55:
[...]

Het is zo dat een SLR enof DSLR een circulair pol nodig hebben omdat ze een ander autofucus/metering systeem gebruiken. (spiegels 'beam splitters') En de meeste digicams zoals een D7i maakt hier dus geen gebruik van. Een linear pol is voldoende.

Je hebt gelijk, ben verkeerd geinformeerd :)

Tis wel zo dat circulair iets meer voordelen heeft tov lineair, maar laat ik daar maar niet op ingaan nu :)

• Grrrrrene
  • Niet online
Wat ook leuke filters zijn, heb ik gelezen in een boek over fotografie, zijn starburst filters. Die laten foto's waar je tegen de zon in gaat zo'n mooie 4, 5, 6 of 8 puntige ster-effect krijgen, zal zo ff zoeken naar een voorbeeld plaatje...

Edit:

Afbeeldingslocatie: http://www.internetcampus.com/pix/starfltr.jpg

en

Afbeeldingslocatie: http://www.internetcampus.com/pix/starburst.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door Grrrrrene op 16-12-2002 22:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Grrrrrene schreef op 16 december 2002 @ 22:35:
Wat ook leuke filters zijn, heb ik gelezen in een boek over fotografie, zijn starburst filters. Die laten foto's waar je tegen de zon in gaat zo'n mooie 4, 5, 6 of 8 puntige ster-effect krijgen, zal zo ff zoeken naar een voorbeeld plaatje...

Edit:

[afbeelding]

en

[afbeelding]

Dit is echt heel fout...

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op 16 December 2002 @ 22:47:
[...]

Dit is echt heel fout...

Zo fout is het ook weer niet, wordt vaak gebruikt, ziet er wel leuk uit. als je het met mate gebruikt.

• Grrrrrene
  • Niet online
Ja, die 2e is niet mijn smaak, maar bij een zonsondergang krijg je heel mooie effecten, dat er nu 300 kaarsjes een ster genereren vind ik ook wat overdreven, maar 't gaat om het effect :)

Met filters kun je ook mist toevoegen aan je foto's, kan ook wel 's goed uitkomen om een bepaalde sfeer te creëren :)

Pagina: 1