Telewerken/Remote Access via VPN of andere manier?

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Kamikazi
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Probleem:

De volgende situatie is aanwezig:

1. Een kantoor, met daarin een server waaraan ADSL hangt.
2. Een priveverblijf, gelocaliseerd ergens anders, met daarin een router en ook een ADSL verbinding.

Nu is de wens dat ik uit het priveverblijf kan werken op kantoor. Ook zal waarschijnlijk de ADSL verbinding op kantoor worden vervangen op korte termijn door een leased line.

Een zoekactie op Google leverde meteen de termen VPN en Remote Access op. Tot op zekere hoogte kan ik dat nog begrijpen, maar ik blijf met het probleem zitten dat ik nergens duidelijk informatie krijg wat ik nu nodig heb. Simpel gezegd:

1) Wat is er nodig om vanuit het priveverblijf op het netwerk te komen op kantoor? En hoe gaat dat dan in zijn werk?
2) Als er een leased line wordt neergelegd, is het dan ook mogelijk om deze Internet lijn te gebruiken vanuit het prive verblijf?
3) Stel dat er inderdaad zo'n VPN wordt aangelegd: vervalt daarmee dan de noodzaak om ADSL in het priveverblijf te hebben?

Als iemand mij kan helpen om dit te verduidelijken, graag! :>

Verwijderd

Ik kan je uitleggen cq verduidelijken op welke wijze ik dit heb opgelost:

een ADSL verbinding. Daarachter een Server, met Windows2000 Server versie.
Deze heeft een onderdeel, dat heet Routing en Remote Acces.
Hiermee kun je andere pc's toegang tot internet geven en inbellen met een externe computer. En je kan een VPN opzetten via internet om toegang te krijgen tot je lokale netwerk.

1. Een pc met Windows 2000 Pro/XP. Wellicht gaat het ook met Windows9x maar daar heb ik geen ervaring mee.

Stel je hebt op je kantoor een ADSL verbinding, aan het ADSL modem hangt de Server. Via Routing & Remote Acces stel je in dat mensen mogen inbellen cq. via het internet een VPN verbinding mogen opbouwen met je systeem.

Op je pc in het priveverblijf maak je een VPN verbinding (connectie naar prive netwerk over het internet). Je geeft het adres van je ADSLmodem/Server op. Plus een Gebruikersnaam+Wachtwoord welke op de server bekend zijn.

Vervolgens maak je een verbinding. Welke wanneer toegestaan door de server je toegang verschaft tot bronnen op je Lokale Netwerk.

Of het Leased Line is of ADSL mag in principe niet uitmaken zij zijn enkele de drager. Wellicht moet je in de gaten houden of de ISP e.d. die poorten openzet. Maar dat is meestal zo lijkt me.

De wijze waarop je internet hebt op het prive verblijf is niet van belang. Als je daar maar een internetconnectie hebt waarover de VPN kan werken. Als deze sneller is werkt dit wel prettiger. VPN is in principe een afgeschermde tunnel via het publiek internet met je lokale netwerk. Waardoor het 'lijkt' alsof de externe pc gewoon op het LAN zit.

Je hebt nodig: Windows2000 Pro/XP met internetaansluiting op Priveverblijf.
Een Windows2000 Server met Routing & remote XS op het kantoor met vaste verbinding-> Vast IP adres.

Wellicht zijn er andere mogelijkheden, maar dit is zoals ik het zelf heb ingesteld.

Succes!

• Kamikazi
  • Niet online
Maakt het (voor snelheid waarmee je bijvoorbeeld data van je netwerk haalt) niet uit hoe snel je ADSL verbinding prive is? Immers, deze maakt toch de VPN verbinding naar kantoor, en daar gaat alle data over?

Verwijderd

Jawel, dat maakt wel uit. Ligt ook aan het type bestanden wat je gaat uitwisselen. Voor wat documenten en niet te grote bestand is een Basic ADSL abbo wel voldoende.
Of zelfs een dialup account.

De VPN verbinding naar je kantoor, gaat alle data over van jou: prive < - > Kantoor.
VPN verbinding dient om een externe pc via een internetverbinding deel uit te laten maken van je Lokale netwerk alsof de pc fysiek in het kantoor is.
De data die er over gaat is die data die jij opvraagt en verstuurd via prive van/naar kantoor. Plus wat dataverkeer voor de verbinding, maar da's niet veel.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Waarom huurlijn denk dat een SDSL abbotje van KPN goedkoper is zie

www.kpn.com zakelijk

• sniper20
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:00
Het is in ieder geval van belang dat je je netwerk op kantoor via internet kunt bereiken.
Het makkelijkst is een constante verbinding met internet via een vast ip-adres.
Als je een router hebt zul je poort 1723 moeten forwarden naar de VPN-server.

• Kamikazi
  • Niet online
Probleem is juist dat de bestanden wel vrij groot zijn... dus ben je alweer verplicht om prive een "zwaardere" internet verbinding te nemen... en je kan dus niet van de snelheid gebruik maken van je huurlijn die op het werk ligt...

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Het is overigens niet alleen poort 1723 maar ook ip protocol 47 en 50 uit m`n hoofd zie portmapping faqs voor hard info

[rml][ adsl-tweak] Alle bekende alcatel portmappings op een rijtje[/rml]

ik heb het vandaag geprobeerd en het is mogelijk om via pptp verbinding te maken met m`n 2000 Server (deze zit achter een Alcatel 510 met NAT) via l2tp (ofzoeits) schijnt het ook te werken maar moet ik eerste een client certificaat installeren.

p.s. Over wat voor grote bestanden hebben jullie het ? je zou eventueel pc anywhere op je werkplek pc kunnnen installeren en dan via vpn inbellen en dan je pc overnemen.

Dit kan trouwens ook met RemotelyAnywhere, dit kan zelfs via een proxy omdat er gebruikt wordt gemaakt van http en eventueel http tunnel, ik gebruik het zelf via een kennisnet verbinding en dat werkt perfect >:)

• Kamikazi
  • Niet online
Tsja, als je complete paketten over je VPN verbinding wil gaan draaien, en bijv. via Exchange en de Outlook plugin mensen de mogelijkheid wil bieden om hun mail te kunnen checken, dan zijn de bestanden als snel wat groot ...
Pagina: 1