Toon posts:

Thin Terminal Client & VPN

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gezocht op GOt maar ik kan niet echt het antwoord op mijn vraag vinden.

Ik ben bezig in een ziekenhuis met een onderzoek naar verbindingen tussen huisartsen en het ziekenhuis. Daarvoor willen ze de huisartsen inzage geven in het Ziekenhuis Informatie Systeem. De authenticatie enzo is het probleem niet. Het idee is alleen om bij de huisartsen een Thin Terminal Client (Wyse o.i.d.) neer te zetten die daarna via een VPN verbinding maakt met het ziekenhuis. IS er eenmaal een verbinding met het ziekenhuis dan wordt er verbinding gemaakt met de Terminal Server (W2K) in het ziekenhuis waarop ze dan kunnen werken.

Heeft iemand enig idee hoe het gaat met Terminal Sessies over een VPN met een Thin Client ? Wat zijn de ervaringen daarmee ? Is het misschien aan te raden om toch via inbelvervindingen te werken i.p.v. met VPN ? Is het mischien aan te raden om met Citrix te gaan werken (heb ik verder nog geen idee van wat nou precies het verschil is) ?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2002 13:05 . Reden: Extra vraagje kwam in me op 8)7 ]

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 12:12

Leon

Rise Of The Robots

Citrix is wel aan te raden over tragere verbindingen en het is ook wat beter te beheren imho ipv native w2k terminal services.. :)

alleen over dat vpn vraag ik me af hoe dat dan zou moeten met een thin client...

dus qua software zou je iig liever citrix kunnen gebruiken ipv native win2k term. serv. en fysiek zou ik niet weten hoe je het zou moeten doen.... :P

Eeuwige n00b

Verwijderd

Topicstarter
Leon schreef op 13 december 2002 @ 13:17:
alleen over dat vpn vraag ik me af hoe dat dan zou moeten met een thin client...
Dit is nog een deel van de vraag die misschien niet helemaal goed naar voren komt. Maar hoe kan ik met een Thin Client over internet een veilige verbinding maken met een Terminal Server ? Daarbij had ik zelf gedacht aan een VPN verbinding, maar de uitvoering daarbij is voor mij nog onduidelijk :-(

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06-2025
Ik zou eens wat gaan kijken in de citrix knowledge base:
http://knowledgebase.citr...ebcgi.exe?New,KB=CitrixKB

of in de Wyse knowledge base:
http://www.wyse.com/serviceandsupport/support/askwyse.asp

Ligt er maar aan welke terminal client je koopt, meestal hebben ze windows CE. Instellen van die dingen kost je niet meer dan 10 minuten tijd.

[ Voor 72% gewijzigd door ExcaliburDexter op 13-12-2002 13:51 ]

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 21:35

Arno

PF5A

Ik ken zelf geen thin client die een VPN kan opstarten, maar een optie is om een router neer te zetten die de VPN sessie opent en dan achter de router de thin client. Op deze manier kun je veilig je thin client over VPN je applicatie laten draaien.

PS: afaik zijn er geen thin clients die alleen met RDP werken, ICA werken ze wel mee.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Wordt er rechtstreeks naar het ziekenhuis ingebeld of via een internet provider ?

In het 1e geval lijkt me vpn overbodig, je kunt nl. al een hoge encryptie instellen voor het ica verkeer.

Donec eris felix, multos numerabis amicos

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:22
Heeft iemand enig idee hoe het gaat met Terminal Sessies over een VPN met een Thin Client ? Wat zijn de ervaringen daarmee ?
Dat werkt goed, mits de verbinding een beetje ok is. Vanaf 30kbps effectieve verbinding is het bruikbaar, maar niet lekker werkbaar.
Is het misschien aan te raden om toch via inbelvervindingen te werken i.p.v. met VPN ?
Zolang de verbinding aan de centrale kant voldoende gedimensioneerd is is dat niet nodig. Het kan echter wel beveiligingsvoordelen opleveren. Je systeem is dan niet zo openbaar als via het internet.
Is het mischien aan te raden om met Citrix te gaan werken (heb ik verder nog geen idee van wat nou precies het verschil is) ?
Dat is een uitstekend idee. Kijk bijvoorbeeld eens erg goed naar de functionaliteit en mogelijkheden van de Secure Gateway welke Citrix aanbiedt. Een ander voordeel is het publiceren van slechts één applicatie i.p.v. een hele desktop.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Een kennis van me is trouwens druk bezig met inrichten van werkplekken bij huisartsen voor het Deventer Ziekenhuis, misschien kun je daar eens informeren.......

Donec eris felix, multos numerabis amicos

• sniper20
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:00
Traag schreef op 13 December 2002 @ 13:57:
Ik ken zelf geen thin client die een VPN kan opstarten, maar een optie is om een router neer te zetten die de VPN sessie opent en dan achter de router de thin client. Op deze manier kun je veilig je thin client over VPN je applicatie laten draaien.

PS: afaik zijn er geen thin clients die alleen met RDP werken, ICA werken ze wel mee.
Bij elke huisarts een router neerzetten lijkt me nogal een dure oplossing.
Waarschijnlijk heeft een huisarts wel ergens een PC staan met internetverbinding
die dan een VPN op kan zetten. Met een ISDN-lijn en terminal services kom je dan al een heel eind. Als je rechtstreeks gaat inbellen heb je weer hogere kosten.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Verwijderd schreef op 13 December 2002 @ 13:19:
Dit is nog een deel van de vraag die misschien niet helemaal goed naar voren komt. Maar hoe kan ik met een Thin Client over internet een veilige verbinding maken met een Terminal Server ? Daarbij had ik zelf gedacht aan een VPN verbinding, maar de uitvoering daarbij is voor mij nog onduidelijk :-(
Ik zou aanraden om gewoon bij elke gebruiker een hardware matige VPN gateway te zetten. Dit kost wel wat extra, maar is veel beter beheerbaar en is vrijwel platform onafhankelijk. Kijk bv eens naar Netscreen of Watchguard, die hebben beide VPN oplossingen voor homeworkers.

Als je voldoende bandbreedte hebt en op dit moment voldoen de mogelijkheden van RDP, dan zou ik geen Citrix doen. Citrix is een prijzig product, en als jij het niet nodig hebt kan je het altijd nog implementeren op het moment dat je het wel wil gebruiken.

Over thinclients, kijk vooral naar de performance van die apparaten, mbt. tot het display en dergelijke. En let op dat ze RDP doen.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:09

Bezulba

Formerly known as Eendje

als ik het goed begrijp wil je dus de huisartsen een xtra systeem neerzetten naast hun huidige pc met patientenfiles?

lijkt me een beetje dubbelop.. kan je niet gewoon een prog bouwen die je op de huidige pc's die bij de huisartsen staan kan installeren en dan een modem erbij geven ofzo en dan lekker laten inbellen?

blup

• Routed
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-01 18:22
eendje schreef op 14 December 2002 @ 10:53:
als ik het goed begrijp wil je dus de huisartsen een xtra systeem neerzetten naast hun huidige pc met patientenfiles?

lijkt me een beetje dubbelop.. kan je niet gewoon een prog bouwen die je op de huidige pc's die bij de huisartsen staan kan installeren en dan een modem erbij geven ofzo en dan lekker laten inbellen?
en even hierop verdergaand kan je natuurlijk ipv een thinclient gewoon een tsclient/icaclient installeren op hun huidige pc (mits deze hiervoor geschikt is en ik kan me bijna niet voorstellen dat er iemand een pc heeft die geen ica/ts client kan draaien) en dan een VPN conncetie over hun huidige internet connectie laten lopen naar het ziekenhuis (desnoods zet je hier een aparte router voor neer ofzow).

Als je dan aan de kant van het ziekenhuis eventuele security zooi (meeliften op VPN connecties) goed afvangt ben je ook klaar.

Slash Care
Mementô

• schroevendraaier480
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-08 20:30

schroevendraaier480

certified prutser

Bij ee klant van me hebben we e.e.a. gerealiseerd voor een vergelijkbaar project. Alle sublocaties op ADSL en hoofdlocatie op SDSL (betaalbaar, vaak een issue in de gezondheidszorg). Op alle locaties staat een Cisco router en een Sonicwall firewall die een IPSec VPN maakt met de hoofdlocatie. Over deze VPN wordt een ICA sessie naar een Citrix farm op de hoofdlocatie gemaakt. Het werkt uitmuntend !

Vanuit het kosten aspect zou je ook kunnen kiezen voor bijv een Draytek router die zowel ADSL modem als VPN endpoint is. Voor een zeer redelijke prijs kun je dan vergelijkbare functionaliteit bouwen.

wat nou router, gewoon een kroonsteentje!

Pagina: 1