Toon posts:

Performance inschatten tussen twee vestigingen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik moet een offerte uitbrengen voor een bedrijf die onze software wil gaan aanschaffen.
Dit bedrijf heeft twee vestigingen die verbonden zijn met een 512 kb/ps huurlijn.

In de offerte dien ik te beschrijven hoe snel de software zal gaan werken.
De software werkt client/server en de client-applicatie draait op het systeem van de gebruiker zelf. De database draait op een fileserver (die dus benaderd dient te worden via de huurlijn).

De database is ongeveer 1 a 2 mb groot (het gaat om een CMS wat uitsluitend HTML bevat).

Kan iemand die meer verstand heeft van netwerken en grootheden (kb/s , mb's enz enz) mij een berekeningsvoorbeeld geven hoe lang het duurt voordat ik bv. één megabyte over die lijn kan versturen ?

Ik hoop dat het duidelijk genoeg is !
alvast bedankt

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

16.3 sec (zonder overhead en alles, in de praktijk zul je iets langer er over doen)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op 13 December 2002 @ 13:00:
16.3 sec (zonder overhead en alles, in de praktijk zul je iets langer er over doen)
Hoe bereken ik dat ?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

1MB == 1024KB
1KB == 1024B
dus 1MB == 1048576 bytes
1 byte = 8 bits
1MB == 8388608 bits

je verstuurt 512000 bits/sec
8388608/512000 == 16.384 seconden

Nogmaals, dit is maximale throughput zonder overhead. In de praktijk haal je dit niet, en doe je er dus iets langer over. De beste manier om het te weten is gewoon testen op die eigenlijk verbinding. Packet loss e.d. speelt ook een grote rol.

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op 13 december 2002 @ 13:53:
1MB == 1024KB
1KB == 1024B
dus 1MB == 1048576 bytes
1 byte = 8 bits
1MB == 8388608 bits

je verstuurt 512000 bits/sec
8388608/512000 == 16.384 seconden

Nogmaals, dit is maximale throughput zonder overhead. In de praktijk haal je dit niet, en doe je er dus iets langer over. De beste manier om het te weten is gewoon testen op die eigenlijk verbinding. Packet loss e.d. speelt ook een grote rol.
Bedankt voor je berekening, ik ben zelf niet zo technisch aangelegd, maar het is wel duidelijk zo !

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

het kan ook korter, maar tenzij je ze _effectieve_ snelheid weet zit je dan nog verder naast de boot ;)

Verwijderd

Leuk allemaal, maar dan wordt de huidige load van de huurlijnen vergeten, ga er maar gerust van uit dat deze reeds redelijk belast worden dus doe begin maar ff met x2.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je geeft zelf al aan dat het een client/server applicatie is. Normaal gesproken betekent dit dat er maar minimale data over de huurlijn gaat, vaak is dan ook latency net zo belangrijk als daadwerkelijke throughput.

Ik zou je aanraden gewoon eens te testen, met bv. een modem lijntje (56kbps), of http://www.shunra.com/ dit eens bekijken.
Pagina: 1