Van een kennis heb ik een oude Dell OptiPlex XL 590 meegekregen die in de weg stond. De PC is niet compleet, geen geluid, geen modem/netwerk en geen harddisk. Voor een vriendin van mij ben ik een internet PC-tje aan het maken. Aanvankelijk was dat een oude 486, maar deze machine is een stuk sneller, dus wil ik deze voor haar klaarmaken.
Op het eerste gezicht functioneert de machine prima. Het ingebouwde Dell Diagnose programma keurt alle componenten en de 32 MB aan simmetjes goed. De OptiPlex XL 5__ is er in een aantal varianten: 575, 590, 5100, 5120, 5133. Na de 5 komt dus de snelheid van de processor.
De processor die er in zit, bleek tot mijn verbazing op 100 MHz te draaien. Ik verwachtte gezien het type een 90 MHz, het is immers een 590. Er zitten ook allerlei verschillende soorten simmen in, dus er is duidelijk ooit een tweaker mee aan het upgraden geweest. Als de processor op 100 MHz draait, kan het natuurlijk net zo goed een overgeklokte Pentium 90 zijn, dat komt immers nog wel eens voor. Tijd voor een check..dus koelblok er af, en CPU er uit.
Dit staat er op:
Daar staat dit op:
Kunnen jullie opmaken welke chip dit is?
Is het een overgeklokte Pentium 90, is het dan toch een Pentium 100 of stiekum zelfs een Pentium 120?
Nog een klein vraagje: Er zat een heel klein beetje wit koelpaste op de chip.. ik heb wat weggepoetst om het opschrift te kunnen lezen, maar veel was het niet. Moet ik toch nieuwe koelpasta kopen en er op smeren? De CPU is passief gekoeld met een flink koelblok.
Op het eerste gezicht functioneert de machine prima. Het ingebouwde Dell Diagnose programma keurt alle componenten en de 32 MB aan simmetjes goed. De OptiPlex XL 5__ is er in een aantal varianten: 575, 590, 5100, 5120, 5133. Na de 5 komt dus de snelheid van de processor.
De processor die er in zit, bleek tot mijn verbazing op 100 MHz te draaien. Ik verwachtte gezien het type een 90 MHz, het is immers een 590. Er zitten ook allerlei verschillende soorten simmen in, dus er is duidelijk ooit een tweaker mee aan het upgraden geweest. Als de processor op 100 MHz draait, kan het natuurlijk net zo goed een overgeklokte Pentium 90 zijn, dat komt immers nog wel eens voor. Tijd voor een check..dus koelblok er af, en CPU er uit.
Dit staat er op:
Die "#=100" kan betekenen dat dit een 100 MHz chip is. Ik heb zelf een aantal Pentium I 75 MHz CPU's liggen.A80502120 SY062
ICOMP(C) 2 #=100
86470159-0824
INTEL(M)(C) '92'93
Daar staat dit op:
Van deze CPU's weet ik 100% zeker dat het echte 75 MHz exemplaren zijn. Als ik de logica van het opschrift van deze CPU's loslaat op de CPU uit die dell, dan zou je uit de eerste regel de conclusie kunnen trekken dat het stiekum een 120 MHz chip is, wat natuurlijk heel mooi zou wezen! Want: "A80502120" en "A805002-75".. als bij de ene die 75 de kloksnelheid aanduidt, dan zou je toch denken dat dit bij die andere ook zo is? Precies dezelfde getallen gaan er aan vooraf. Alleen het "-" teken ontbreekt bij die CPU uit de Dell.A805002-75 SX969
ICOMP INDEX=610
85410029-0080
INTEL (M)(C)'92'93
Kunnen jullie opmaken welke chip dit is?
Is het een overgeklokte Pentium 90, is het dan toch een Pentium 100 of stiekum zelfs een Pentium 120?
Nog een klein vraagje: Er zat een heel klein beetje wit koelpaste op de chip.. ik heb wat weggepoetst om het opschrift te kunnen lezen, maar veel was het niet. Moet ik toch nieuwe koelpasta kopen en er op smeren? De CPU is passief gekoeld met een flink koelblok.