Toon posts:

Internet probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Lo tweakers,

Ik zit met het volgende probleem:
Ik heb thuis een windows98se pc staan (233) waar internet het niet op doet. Alle instellingen staan zo ver ik weet goed (qua gateway, ip en dergelijke) maar toch kan ik niet naar een web pagina, msn opstarten of iets anders wat met internet te maken heeft. Wel kan ik naar andere PC's in mijn netwerk pingen en ik kan zelfs naar IP's van andere PC's via internet pingen...Ik heb echt geen flauw idee wat er nu nog fout is, waar dit rare probleem aan kan liggen.

Bij voorbaad dank, L3IPO

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 16:51

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

Heb je een serverstaan? IE settings goed?

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zelf mijn DHCP server geinstalled en die werkt ok. (linux)

Wat bedoel je met IE settings??

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 16:51

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

waarschijnlijk moet je ff je netwerksettings in Internet Explorer ook invullen (gateway iig) je msn neemt die settings automatisch over, maar misschien moet je die ff zelf invullen, ligt een beetje aan je server.

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord!

Verwijderd

Topicstarter
Uhm de server is zeker wel goed ingesteld.

Ik kan wel op internet pingen met een IP als ik naar een domain ping werkt het niet. Ik dacht het ligt aan je DNS server die ik ook intern draai.

De pc zit dus wel op internet maar kan geen sites bezoeken of alles wat werkt met domain-names.

Dus instellingen iin mijn browser/netwerk worden ingesteld door mijn server (dhcp)

Verwijderd

Hoe kan je in hemelsnaam een DHCP server configureren en dan niet weten wat men bedoelt met IE settings? Anyway, in ieder geval handig om eerst even zonder die DHCP server de boel te testen. De DHCP server kan bijvoorbeeld de gateway mee sturen naar jouw PC enz. Hou het eerst overzichtelijk. Als je het eenmaal werkend hebt, ga dan bezig met de leuke dingetjes zoals DHCP enz. Om internet in te stellen op een PC binnen een netwerkje zorg dan eerst even dat alles gelijk staat aan elkaar om simpel te testen. Als computernaam van de server bv "server" en voor de client pc bv "client". Zorg ervoor dat de werkgroep (bij client voor microsoft netwerken) op beide pc's gelijk is bv test. Zorg dat de ip adressen van client en server in hetzelfde subnet vallen en zorg dat op beide pc's dezelfde protocollen draaien. Dit is naar mijn idee een goede uitgangssituatie om te beginnen met zoiets in te stellen als je niet goed weet hoe je e.e.a voor elkaar moet krijgen.

Verwijderd

Als je wel kan pingen maar geen pagina's op kan vragen moet je eens proberen om in je DHCP server de DNS server leeg te laten, dus niet meesturen naar je client. Dan handmatig het IP van jouw provider zijn DNS server invullen en dan nog eens proberen.... Als dit werkt kan je het ip'tje van je provider als secundaire DNS invullen..

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet wel degellijk wat ik aan het doen ben ;)

Als met een netwerkserver kan opzetten in slackware weet ik heus wel wat ik allemaal kan doen met dhcp etc...

Ook zie ik duidelijk in het explore scherm van de client staan dat hij een DNS error heeft.

De pc zit dus gewoon op internet.

Netwerk is wel degelijk overzichtelijk ;)

Verwijderd

Als je wel kan pingen maar geen pagina's op kan vragen moet je eens proberen om in je DHCP server de DNS server leeg te laten, dus niet meesturen naar je client. Dan handmatig het IP van jouw provider zijn DNS server invullen en dan nog eens proberen.... Als dit werkt kan je het ip'tje van je provider als secundaire DNS laten versturen door je DHCP server...

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op 13 December 2002 @ 00:22:
Ik weet wel degellijk wat ik aan het doen ben ;)

Als met een netwerkserver kan opzetten in slackware weet ik heus wel wat ik allemaal kan doen met dhcp etc...

Gelukkig maar, ik schrok al :P

Verwijderd

Topicstarter
Lijkt me een beetje omslachtig om mijn DHCP server even opnieuw te configgen ik kan toch ook gewoon een statisch IP inkloppen met een andere DNS server.

Ook heb ik namelijk intern een DNS server draaien die gewoon werkt. Dus met mijn huidige server config zal die client gewoon moeten kunnen internetten. Mits de client zelf een fout heeft waar ik in dit geval aan denk.

Maar ik ben nu bezig met een statisch ip en DNS etc in te voeren... wie weet

Verwijderd

Het is waar wat je zecht, ik heb een DHCP server draaien op mandrake 8.2. Als je statische ip adressen in klopt bij je client zou het inderdaad goed moeten gaan. Ik heb echter al wat problemen ermee gehad omdat je DHCP deze informatie ook meestuurd. Geen idee hoe het kan maar het is zeker het testje waard. Als je wel kan pingen op ip maar geen pagina krijgt dan is het zeker een DNS probleem je komt immers met je client naar "buiten" toe. Hij kan alleen de vertaalslag ip - naam niet maken...

Verwijderd

Topicstarter
Daar was ik al achter ja. Statisch of dynamisch ip maakt helemaal niets uit het werkt allemaal niet.

Denk reinstall op client (omdat mijn server het zeker wel werkt)

Ik probeer nog eens een win iexplore update maar of dit werkt tja...

anders morgen nieuwe install

thanx

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:43
Draai je ook een firewall op die linux-bak? Zo ja, dan heb je toch zeker niet port 53 geblokkeerd?

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Topicstarter
Domino schreef op 13 December 2002 @ 12:01:
Draai je ook een firewall op die linux-bak? Zo ja, dan heb je toch zeker niet port 53 geblokkeerd?
Nee ik heb idd geen firewall draaien en ik heb port 53 (DNS) niet geblokkerd nee.
Zoals ik al eerder zei het ligt NIET aan de server.

Dit is een CLIENT probleem.

Maar ik zie al dat men het niet kan oplossen hier....

Of misschien toch ;)
Pagina: 1