[Mandrake9.0] Installatie: "no CDROM Device Found"

Pagina: 1
Acties:

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 22:35

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Topicstarter
Ik heb de ISO's van mandrake gedownload en gebrand. Vol goede moed wilde ik vandaag gaan beginnen aan het installeren ervan echter stuitte ik op een nogal raar probleem. Nog voordat ik het installatie device op mag gaan geven komt Mandrake met de melding:
No CDROM device found
Erg vreemd, daar deze installatie vanaf de CDROM wordt gestart. Ik ben toen even in de Kernel-Messages gaan kijken en ik zag dat mijn Raid-controller gewoon netjes geinitialiseerd wordt als IDE device (PDC20276: IDE controller on PCI bus <-- dat is dus de Promise Fasttrack 133 controller op mijn mobo). Echter de plain IDE controller (de niet-raid dus, en dus de controller waar mijn CDROM-speler op staat, zie ik hierin niet geinitialiseerd worden.

Ik ben verschillende sites afgeweest, maar geen konden mij een goed antwoord geven. Het enige waar ik direct wat aan zou hebben vind ik direct ook weer onzin: "De jumpers van Cable Select naar Master zetten". Mja, ik neem aan dat dit dus echt niet het probleem is.

Kent iemand dit probleem en weet diegene ook hoe ik deze knullige fout kan oplossen?

't gaat hier dus om Mandrake 9.0 en de specs van mijn pc staan in mijn sig :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

mOrPhie schreef op 12 december 2002 @ 23:20:
Erg vreemd, daar deze installatie vanaf de CDROM wordt gestart.
Heb je enig idee hoe bootable cd's werken? Heb je je wel eens gerealiseerd dat dat buiten het OS omgaat? Dat je BIOS een bootable CD ziet als een bootable diskette in je floppydrive?

Helemaal niet vreemd.
Het enige waar ik direct wat aan zou hebben vind ik direct ook weer onzin: "De jumpers van Cable Select naar Master zetten". Mja, ik neem aan dat dit dus echt niet het probleem is.
Heb je die suggestie uitgetest? Nee? Ook iets waarvan je zelf niet begrijpt wat het nut is, en daarom niet voor kunt stellen dat het uit zal maken. Probeer het eens.

En anders zou je kunnen proberen om je CD-ROM aan een van de kanalen van je Promise te hangen.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Topicstarter
Burne schreef op 12 December 2002 @ 23:40:
[...]

Heb je enig idee hoe bootable cd's werken? Heb je je wel eens gerealiseerd dat dat buiten het OS omgaat? Dat je BIOS een bootable CD ziet als een bootable diskette in je floppydrive?

Helemaal niet vreemd.

[...]

Heb je die suggestie uitgetest? Nee? Ook iets waarvan je zelf niet begrijpt wat het nut is, en daarom niet voor kunt stellen dat het uit zal maken. Probeer het eens.
Kom op. Zeg nou zelf. Dat wil je toch uit principe niet eens proberen? Waar 't om gaat is dat dat het enige is wat ik een beetje kon vinden en dat ik dat tegelijkertijd de meest onlogische oplossing vind.
En anders zou je kunnen proberen om je CD-ROM aan een van de kanalen van je Promise te hangen.
Da's geen optie. En ook al was het een optie, dan is het probleem niet verholpen, maar ben ik om het probleem heen gaan werken. Ik verwacht gewoon dat het moet werken. Ik weet alleen niet wat er hier fout gaat en dat wil ik dus oplossen.

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Verwijderd

sorry gozer maar helaas voor jou is dit een oplossing die ik op verschillende compu's met succes uitgeprobeerd heb. FAQ en forums roepen dit niets voor niets. })

Vooral als je CDrom een beetje van het gare type is wil dit nogal eens helpen. Ik heb geen idee waarom ( kan alleen iets over de reactie tijd speculen :? ) maar het werkt als een trein

Niet zeiken en gewoon effe die rammelkist open, hubhubbarbatruck en gaan met die banaan if you get my grip. ;) Computers zijn niet logisch en een oud gezegde hier in de UK zegt," Dat de best oplossing vaak de makkelijkste is."

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Als je graag wilt weten waarom het zou kunnen helpen moet je ANSI X3T10/0948D maar eens lezen:
http://www.t13.org/project/d0948r4c.pdf

Met name de passages over DASP, CSEL en PDIAG (op pagina's 10, 13 en 14) zijn dermate vaag dat het jaren geduurd heeft voordat er een duidelijke uniforme interpretatie van master/slave negotiation was. Al die tijd heeft 'cable-select' slecht en onvoorspelbaar gewerkt. Nog steeds zijn er CD-ROM's die niet betrouwbaar werken doordat ze zich voordoen als ATAPI-device, hoewel ze later in het opstart-process volledige ATA-devices blijken te zijn. Inclusief support voor multiwoord DMA.

Wil je een oplossing of wil je straks kunnen roepen dat linux kut is en windows roelt?

I don't like facts. They have a liberal bias.

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 December 2002 @ 14:21:
sorry gozer maar helaas voor jou is dit een oplossing die ik op verschillende compu's met succes uitgeprobeerd heb. FAQ en forums roepen dit niets voor niets. })

Vooral als je CDrom een beetje van het gare type is wil dit nogal eens helpen. Ik heb geen idee waarom ( kan alleen iets over de reactie tijd speculen :? ) maar het werkt als een trein

Niet zeiken en gewoon effe die rammelkist open, hubhubbarbatruck en gaan met die banaan if you get my grip. ;) Computers zijn niet logisch en een oud gezegde hier in de UK zegt," Dat de best oplossing vaak de makkelijkste is."
Nou, of het de makkelijkste is betwijfel ik nog even. Maar ik ga het maar 'ns proberen dan, als dat de enige oplossing is. Uiteindelijk blijf ik het een beetje raar vinden. Mijn CDROM-Device: in dit geval een DVD-Speler is zeker niet van het gare type en ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Daarom vind het zo raar dat ik nu precies voor Mandrake de jumper moet verzetten. Had het nou bij alle OS'en (ja, ook redhat en debian heb ik geinstalleerd gehad) opgetreden, dan had het nog wat aannemelijk geweest. :)
Burne schreef op 13 December 2002 @ 14:37:
Als je graag wilt weten waarom het zou kunnen helpen moet je ANSI X3T10/0948D maar eens lezen:
http://www.t13.org/project/d0948r4c.pdf

Met name de passages over DASP, CSEL en PDIAG (op pagina's 10, 13 en 14) zijn dermate vaag dat het jaren geduurd heeft voordat er een duidelijke uniforme interpretatie van master/slave negotiation was. Al die tijd heeft 'cable-select' slecht en onvoorspelbaar gewerkt. Nog steeds zijn er CD-ROM's die niet betrouwbaar werken doordat ze zich voordoen als ATAPI-device, hoewel ze later in het opstart-process volledige ATA-devices blijken te zijn. Inclusief support voor multiwoord DMA.
Dat Cable Select niet altijd even voorspelbaar is ben ik met je eens. Maar zie mijn verhaaltje tegen boerteun. Het treedt enkel en alleen op bij mandrake. En mijn logische reactie op zo'n moment is dan: Dit heeft niets met jumpers te maken, maar puur met een niet geladen kernel-module of iets. Dat moet je toch met me eens zijn?
Wil je een oplossing of wil je straks kunnen roepen dat linux kut is en windows roelt?
Laat dit soort opmerken voortaan liever... Dit heeft geen zin :/

Verwijderd

Als jij schrijft dat de eerste onboard controller niet wordt herkend tijdens boot en de promise controller wel lijkt het mij redelijk waarschijnlijk dat de kernel waarmee je boot geen support voor die controller heeft of deze om een of andere reden niet kan initialiseren. Dan zal na de boot de op die controller aangesloten cdrom het ook wel niet doen. Dit hoeft dus niet perse aan je hardware te liggen maar kan ook te maken hebben met de manier waarop je kernel in elkaar zit. Dit kan voor iedere distro dan anders zijn.

Verder zou ik de heren vriendelijk willen verzoeken de toon van de discussie vriendelijk te houden.

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 December 2002 @ 15:14:
Als jij schrijft dat de eerste onboard controller niet wordt herkend tijdens boot en de promise controller wel lijkt het mij redelijk waarschijnlijk dat de kernel waarmee je boot geen support voor die controller heeft of deze om een of andere reden niet kan initialiseren. Dan zal na de boot de op die controller aangesloten cdrom het ook wel niet doen. Dit hoeft dus niet perse aan je hardware te liggen maar kan ook te maken hebben met de manier waarop je kernel in elkaar zit. Dit kan voor iedere distro dan anders zijn.
Mja, het is gewoon een standaard installatie van Mandrake. Ik neem aan (en dat mag ik hopelijk aannemen ;) ) dat mandrake een gewone IDE controller (gewoon de onboard zoals we die op elk moederbord zien) wel kan lezen. Dat ie geen support voor die controller zou hebben is denk ik uitgesloten dus. :)

Verwijderd

mijn nederige excuses voor mijn taalgebruik.

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Topicstarter
Ik dacht even anders, maar het blijkt dat mijn DVD-Speler en mijn Brander samen op dezelfde kabel zitten. En stonden dus beide niet op cable select. De fout zit em daar, zoals ik al dacht, niet in. :)

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Topicstarter
Iemand die mij nog kan helpen? Ben ik echt de enige met dit probje?

• mpol
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01 18:45

mpol

root@localhost

Ik denk dat er toch iets mis gaat met het herkennen van de ide controller bij het opstarten. Ik zou je zo geen advies kunnen geven, behalve misschien een alternatieve kernel van de cdrom op een bootfloppy zetten. Er zijn volgens mij ook 2.2 kernels bijgeleverd.
Als je iemand kent die aardig ervaring heeft met linux zou je die er eens aan kunnen laten zitten.
Anders zou ik maar de makkelijke oplossing kiezen en een andere distro installeren.

https://timelord.nl

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:07
mOrPhie schreef op 13 december 2002 @ 16:37:
Mja, het is gewoon een standaard installatie van Mandrake. Ik neem aan (en dat mag ik hopelijk aannemen ;) ) dat mandrake een gewone IDE controller (gewoon de onboard zoals we die op elk moederbord zien) wel kan lezen. Dat ie geen support voor die controller zou hebben is denk ik uitgesloten dus. :)

"een gewone IDE controller" -> daarvan zijn er ook verschillende hoor, maar ik moet toegeven: het is zeldzaam dat het niet meteen werkt, en ik vind het ook behoorlijk slordig dat dit gebeurt. Te zien aan je system specs heb je een behoorlijk nieuwe PC, daar zou het aan kunnen liggen. En: Cable Select moet je sowieso nooit gebruiken (waarom niet: zie boven), als je dat hebt: veranderen.

En ik zie nog een potentieel probleem in je profile: je hebt je PC overgeklokt, of niet? Als je problemen hebt bij het installeren van iets, is het overclocken ongedaan maken vaak ook een handig plan (hoewel ik in dit geval niet denk dat dat het is, toch proberen!)

De CD-speler aan je Promise controller hangen, Linux installeren, kernel compileren met support voor de juiste IDE controllers (promise + wat er op je P4 mobo zit), en dan weer terugwisselen.

Tja, ideaal is het niet moet ik toegeven :(

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:07
mpol schreef op 15 December 2002 @ 15:36:
[..]behalve misschien een alternatieve kernel van de cdrom op een bootfloppy zetten. Er zijn volgens mij ook 2.2 kernels bijgeleverd.

[..]
Anders zou ik maar de makkelijke oplossing kiezen en een andere distro installeren.

2.2 gaat zeker niet werken, ik vermoed dat het probleem is dat zijn computer te nieuw is :) Maar een van de andere 2.4-kernels van de CD zou misschien kunnen helpen. Al gezocht op internet naar [naam van chipset] linux?

Andere distro installeren schiet ws. om zelfde reden niet echt op.
Pagina: 1