Toon posts:

Voordelen token-ring tov ethernet

Pagina: 1
Acties:
  • 669 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik had een vraag: ik ga binnenkort een token-ring set krijgen, en ik vroeg me af wat vooral het voordeel is van tokenring tov 10mbit ethernet.

Ik heb dan door dat token-ring 6mbit sneller is (16mbit), maar zijn er nog meer voordelen (misschien kleinere latency?)

Ik heb gegoogled en in de faq gekeken, maar het niet direct gevonden.

• Pazzi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:27

Pazzi

Koffiemokken en bierglazen

Ik kan je wel een aantal nadelen noemen, maar daar zit je niet op te wachten.

Het enige wat ik me zo kan indenken is dat je met een Token-Ring netwerk een stuk minder traffic over de kabels hebt omdat alleen het token rondgaat (correct me if I'm wrong).

* Pazzi vraagt zich nu ineens ook af wat de voordelen zijn...

"When the shit hits the fan, make sure you don't get splattered" - Carol Thompson
"It's the story, not he who tells it" - Stephen King
"If you hate freedom, get married" - Vusumuzi Gumede
"Women can fake orgasms, men can fake love" - Bo Burnham

Verwijderd

Topicstarter
zijn er zoveel nadelen dan? die wil ik ook wel horen :)

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-08 13:03
Het is veel makkelijker uit te breiden dan ethernet. Je plugt er zo nog een computer bij zonder een dure hub/switch nodig te hebben.

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

op mijn werk word ALLEEN tokenring gebruikt. ik heb er een erg grote hekel aan!!! :( drivers voor linux zijn zeer lastig aan de praat te krijgen mocht het je lukken, 1 rotte frame en lotus notes flikkert uit de lucht, wil je extra capaciteit er bij hebben dan moet eerst de ring verbroken worden (wat uiteraard alleen kan als er niemand werkt, uiteraard kan systeembeheer dan weer overwerken) en zo nog wat dingetjes :)
voordelen: hmmmm, tegenwoordig vrij weinig

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international law enforcement operation.

• DMT
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-07 15:56

DMT

Voordelen:

Je netwerk kan haast niet plat door overbelasting. Resultaat is dat er alleen het token maar trager rond gaat.

Geen collisions.

Tokenring wordt bijna niet trager wanneer de grootte van je netwerk toeneemt. Bij Ethernet is dat vaak wel zo omdat er meer collisions optreden. Om dat wat tegen te gaan heb je veel meer dure apparatuur nodig bij Ethernet. Bij Tokenring niet.

Wat ik wel hoogst irritant vindt aan tokenring (tenminste bij ons op het werk) is dat wanneer je een netwerkverbinding er uit haalt, dat de PC weer helemaal opnieuw moet opstarten om weer in de ring te komen.

[ Voor 23% gewijzigd door DMT op 12-12-2002 22:44 ]

Verwijderd

probleem is meer bij grotere netwerken, dat iedere pc op zijn beurt moet wachten. Vervelend bij grote bestanden verzenden, of databasegebruik e.d.
Verder gaat de data nog steeds naar iedere pc toe, en is ethernet een stuk 'slimmer'

• bolke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-06 11:47

bolke

Klikt nu met een Canon R

Tokenring
Voordeel:
- je kan prioritieiten zetten op de tokens
- Het netwerk is stabieler. Als het druk is kom je er gewoon niet op maar het netwerk blijft draaien
- (bijna) Geen collisions

Nadelen
- Duurder (kabel, apparatuur)
- bijna geen ontwikkeling meer.

http://www.hroling.nl

Verwijderd

Topicstarter
psmeets schreef op 12 December 2002 @ 22:38:
Het is veel makkelijker uit te breiden dan ethernet. Je plugt er zo nog een computer bij zonder een dure hub/switch nodig te hebben.
Maar je hebt toch ook die MAU's die zeg maar in ethernet-taal 'hub's' zijn?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nou ja mijn ethernet is 100Mb .... dus jouw tokenring is 84Mb langzamer.
euh voordelen ......

1tje ... ik heb een hele mooie printserver die je mag afhalen als je wil (zonder adapter)
J3264A, HP500X, 3*centronics aansluiting, 13V, 635mA .......als nieuw

If intrested .... (mailto:vanderveeken@fish.demon.nl)

maar ik zou gewoon een paar realtecjes kopen voor weinig . tenzij je het voor de lol doet natuurlijk.

Iperf

• Pazzi

Pazzi

Een ander nadeel van Token-Ring: wanneer, om welke reden dan ook, een ring onderbroken wordt, liggen alle apparaten aangesloten op die ring ook op hun gat. Het token kan dan namelijk niet meer verder en blijft hangen bij het laatste apparaat.

"When the shit hits the fan, make sure you don't get splattered" - Carol Thompson

• snakeye
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-08 22:18
psmeets schreef op 12 December 2002 @ 22:38:
hmm volgens mij heb je bij 16 Mbit tokenring echt wel een active hub (kauw) nodig. Bij 4 Mbit tokenring kan je volstaan met passieve (mau)

Voordeel t.o.v 10 mbit ethernet is dat je bij token-ring geen collisions hebt en die 16 Mbit dan ook ten volle kunt benuten.

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Beide langzame TokenRing-versies werken goed met een mau, alleen met 100 Mbps TokenRing heb je geavanceerdere apparatuur nodig.

TokenRing zal bij een netwerk-belasting tot 100 % nog steeds nagenoeg 100 % effectief zijn, de collisions van (unswitched) Ethernet veroorzaken bij 75 % belasting een nagenoeg dood netwerk. Met de vervanging van coax-Ethernet en hubs door switched UTP-Ethernet vervalt dit verschil tussen TokenRing en Ethernet.

Een van de voordelen van een goed aangelegd TokenRing is dat een kabel-breuk juist niet het net platlegt, omdat een goed aangelegd TokenRing een dubbele ring is, een links-draaiende en een rechts-draaiende. Bij een breuk in de kabel zullen beide stations aan weerzijden van de breuk de uiteinde van beide ringen koppelen, waardoor een bijna 2 maal zo lange ring ontstaat die nog steeds alle stations verbindt :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
SS -->-- SS        SS -->-- SS        SS -->-- SS
SS --<-- SS        SS --<-- SS        SS --<-- SS
||       ||        ||       ||        ||       \/
||       ||        ||       ||        ||       ||
^v   A   v^        ^v   B             ^v   C   
||       ||        ||       ||        ||       ||
||       ||        ||       ||        ||       /\
SS --<-- SS        SS --<-- SS        SS --<-- SS
SS -->-- SS        SS -->-- SS        SS -->-- SS

de pijltjes geven de richting van het token aan.

Situatie A : normaal
Situatie B : onderbreking
Situatie C : de beide rechter-stations hebben de onderbreking geconstateerd en sluiten in de controller de beide ringen kort.

[ Voor 22% gewijzigd door mvdejong op 12-12-2002 23:39 ]

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• DJ Chicken
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-08 23:58

DJ Chicken

De maat-schap-pij dat ben jij

geen.....

aahh durka durka durka

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

een paar goede argumenten zou geen kwaad kunnen ;)

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international law enforcement operation.

• BeachPatroller
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-04-2024

BeachPatroller

Buk en suck

Met alle respect:
Alle door hierboven genoemde aspecten van mede Gotters geven mij een indruk van weinig/ geen praktijkkennis. Veel argumenten hierboven zijn volslagen nonsens. Wanneer de ring verbroken wordt prutteld het netwerk namelijk lekker verder.

Token ring is makkelijk te managen, men hoeft weinig instellingen te maken om het netwerk functionerend te krijgen.

Even opsomming van de tokenring apparatuur.
SmartCau's, Cau's, Mau's, Ram's en Lams Token ring nics.

Cau+Lam
Een lam is alleen een kastje met porten en doet het niet zonder hersens (Cau)
Aan een cau kunnen Lams worden gehangen (ik geloof maximaal 3)
Een Lam bestaat uit (ik geloof) 32 Porten.

Een Ram is een Cau en Lam in 1.
Oftewel een kastje met porten en genoeg hersens om het netwerk te laten functioneren

Een smartCau is een Cau waar extra modules in geplaatst kunnen worden.
In een SmartCau kan men 2 modules plaatsen (bijvoorbeeld glasvezel), Ring in en Ring uit.
Caus onderling kunnen dus ook weer samen een ring vormen.

Wanneer de ring tussen SmartCaus verbroken worden wordt de lijn automatisch gewrapped. Het netwerk blijft dus functioneren bij een draadbreuk.

Token Ring apparatuur is ten opzichte van Ethernet makkelijk te configureren en de apparatuur is goed manageble met behulp van een programma genaamd TrueView.
Er zijn maar iets van 7 parameters die je op een Cau kunt instellen.

Token ring is stabiel. Als het werkt functioneerd het goed. Echter 1 client kan bij verstoring een heel netwerk onderuit trekken. Dit komt zelden voor.

Een beetje systeembeheerder krijgt Token ring bijna op elk OS wel aan de gang.
Dit zijn systemen waarvan ik weet dat die goed met TR overweg kunnen.
Sun
AS400 (in het bijzonder)
DesktopPC's
AccessPoints (Symbol of Cisco)

Token ring wordt ook gewoon door moderne Cisco routers/ switches ondersteund (doormiddel van modules)

Nadeel, Het is verschrikkelijk duur. Geen QoS op de hardware (bij Cisco Routers wel)
Alle apparaten van een segment moeten op dezelfde snelheid draaien, man kan 4 en 16 MBit dus niet op een lam of ram combineren.

Op school leert men vaak dat tokenring apparatuur bestaat uit een ring met repeaters.
Hierdoor krijgen mensen vaak een heel verkeerd idee van hoe een tokenring netwerk er in de praktijk uit ziet.
Deze repeaters zitten dus in de Cau/ Smartcau verwerkt. Physiek vormt het gewoon een ster topologie.

Bekende TR merken zijn Olicom/ Madge.

Over performance,
een Tokenring op 4 MBit kan men snelheden verwachten van 300 a 400 kbs. (constant) Latency? Ping <4 ms
Latency op 16 mbits 0.5 a 2 ms ongeacht de omvang.

Nogmaals. Alleen de Cau's onderling kunnen een ring vormen. Hier is dus waarschijnlijk geen sprake van bij dat 'setje' wat je krijgen gaat.

[ Voor 28% gewijzigd door BeachPatroller op 13-12-2002 19:57 ]

Ik ben malle Pietje niet.

• Pazzi

Pazzi

Ik heb weer wat geleerd... :)

• PanMan
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 05-08 11:19

PanMan

Spun!

Ik heb als het goed is nog een paar printerservers liggen, die allemaal Tokenring zijn. Zijn best mooie dingen, maar ik draai dus alleen Ethernet. En dat wil ik graag zo houden :).
Dus, als iemand er interesse in heeft, moet hij maar ff mailen, dan ga ik die dingens eens opgraven, dan kan hij ( of zij :P) ze gratis afhalen. En als dan blijkt dat ze toch Ethernet kunnen, wil ik ze terug :). (wees niet bang, ik heb het getest, en gezocht naar serienummers, en AFAIK zijn ze alleen tokenring).

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949

• BeachPatroller
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-04-2024

BeachPatroller

Buk en suck

wat bedoel je onder printservers? marknetboxen?

TR is niet bedoel voor de thuisgebruiker, het is bedoeld voor middel / grote bedrijven die behoefte hebben aan een stabiel schaalbaar netwerk met zo min mogelijk onderhoud/ performance problemen.

Ethernet is een low budget oplossing,
misschien beetje te vergelijken met scsi/ IDE.

Daarom is het makkelijk afkraken. het is minder snel en nog duurder ook. Bij grote netwerken moet men ook met Ethernet in de weer met dure switches waarop men VLans moet gaan maken om performance problemen te voorkomen. Token ring heeft naar mijn inziens ook alleen maar zin bij grote netwerken dus.

Volgens mij is het overigens ook niet mogelijk om 2 computers met een crosscable te laten communiceren. Men MOET beschikken over een ram of cau + lam (die geplaatst kunnen worden in een 19 inch rack)

[ Voor 55% gewijzigd door BeachPatroller op 14-12-2002 04:45 ]

Ik ben malle Pietje niet.

Verwijderd

Ik heb het volgende apparaat nog liggen:

IBM 8239 Token-Ring Stackable Hub

Model 002 features include:
Up to 32 ports
Beacon Recovery
Port Security
Network Mapping (local only)
Script
Traps (local console only)

http://www-132.ibm.com/we...&catalogId=-840&langId=-1

Is dit nou een MAU of een LAU of een COW? Ik weet het niet....

*
Heb trouwens ook nog:
40 pci ibm tr-kaartjes, 4/16mbit
een tr printserver van ida

3 dingessen waarvan ik niet weet wat het zijn met 12 poorten per stuk
NHC Muxlab Twinstar 3, met voedingsaansluiting achter, rackformaat, een CTRL port 0 achter met 6 uitgangen voor, en een CTRL port 1 achter met 6 uitgangen voor. Uitgangen hebben ledjes voor parity error en line sync. Ziet er uit als een hub. Dat ding weegt niks (ongekoeld), en die IBM stackable is loeizwaar...

1 pcmcia kaartje van xircom, ook tokenring
Suggesties wat ik er mee moet doen?
*

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2002 22:32 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Heeft iemand nog belangstelling in een stuk of 12 Madge Tokenring kaarten? :)

Staat hier een doos van naast me (overtollig wegens overstap naar ethernet)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:42

WouterG

Dit is geen ondertitel

Ik heb hier thuis een IBM servertje staan met een token ring ethernet kaartje. Nu heb ik er een realtekje naastgeprikt voor mijn netwerk. Maar nu wil ik eigenlijk een aparte lanverbinding voor het management enzo (niet echt nodig, alleen om bezig te blijven). Wat heb ik nu nodig? Zoiezo een nieuw tokenring kaartje voor de andere computer, 2 kabels en zo'n MAU of COW?
Wat voor protocol gebruikt token ring eigenlijk?

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Voordelen zat:
Geen CSMA/CD, want alleen de NIC met het token kan spuien. Nooit collisions, 100% van de bandbreedte bruikbaar en, afhankelijk van de hardware, zelfs 2 tokens gelijktijdig op een ring!
Bovendien koop je voor een par euro een oude 4/16 NIC. Houdt wel rekening met de connectors. RJ-45 is heel mooi, maar dan heb je wel een duurdere LAM, LAC of CAU nodig.

Er zijn overigens ook 100Mbit TR-adapters, maar die zijn dungezaaid en dus duur (maar wél leuk!)

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:28

Predator

Suffers from split brain

Ringtopologiën zoals tokenring & FDDI zijn kwa technologie superieur aan bustopologiën zoals ethernet.
Dat is wel duidelijk.

De reden waarom we dan wel bijna overal ethernet gebruiken ligt in het feit dat in kleine segmenten ethernet niet hoeft onder te doen voor tokenring.
Als het een heel klein segment is, slaat het zelfs over.
Daarbij is ethernet zoals gezegd goedkoper.
Aangezien nu toch een netwerk op Layer 2 in heel kleine segmentjes gekapt wordt (zonder repeaters heb je zelfs alles point to point) heeft ethernet meer voordelen.
Kabelbreukt vormt op (althans lagere niveau's) geen probleem omdat je toch enkel een stukje kwijt bent (je werkt immers volledig gesegmenteerd).

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 12 December 2002 @ 22:42:
probleem is meer bij grotere netwerken, dat iedere pc op zijn beurt moet wachten. Vervelend bij grote bestanden verzenden, of databasegebruik e.d.
Verder gaat de data nog steeds naar iedere pc toe, en is ethernet een stuk 'slimmer'
Dat 'wachten' merk je niet veel van hoor. Elke PC mag telkens maar een beperkt aantal frames versturen en dan moet hij de token weer doorgeven.
Je zou je drivers wel kunnen hacken om de token vast te houden, maar aangezien je dan ook geen ACK's kunt ontvangen van de ontvangende kant schiet je daar weinig mee op (als je normale IP protocollen e.d. gebruikt in ieder geval).

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Verwijderd schreef op 18 December 2002 @ 22:25:
Ik heb het volgende apparaat nog liggen:

IBM 8239 Token-Ring Stackable Hub

Model 002 features include:
Up to 32 ports
Beacon Recovery
Port Security
Network Mapping (local only)
Script
Traps (local console only)

http://www-132.ibm.com/we...&catalogId=-840&langId=-1

Is dit nou een MAU of een LAU of een COW? Ik weet het niet....

[..]

Zoals de naam al zegd is het dus gewoon een TRN hub.
Ik denk persoonlijk een MAU met iets meer 'hersens'.

Ik heb nog een 3Com TRN hub liggen, en deze is in staat een rotte port keihard dich te knallen.
Met een doodnormale MAU zul je simpelweg beacening op je ring/lijn krijgen.

Overigens is het mogelijk om een crosscable te maken met TRN.
Is zelfs ooit in NT hier een schema voorbij gekomen hoe je dat zou moeten doen ;)

Volgens mij is BeachPatroller dus ook vergeten de simpele MAU te beschrijven.
Een MAU is te vergelijken met een normale ethernet hub.
Je kan er een ringetje mee maken, en that's it (en hij heeft ring in/out).
Een MAU heeft geen externe stroom nodig zoals een normale hub trouwens.
Suggesties wat ik er mee moet doen?
Aan een lieftallige mod geven :+ O-)
Wat ik wel hoogst irritant vindt aan tokenring (tenminste bij ons op het werk) is dat wanneer je een netwerkverbinding er uit haalt, dat de PC weer helemaal opnieuw moet opstarten om weer in de ring te komen.
Dat heeft niets met TRN te maken, maar alles met het OS.
Onder NT4 mag je idd fijn PC opnieuw opstarten.
Sterker nog, onder Win98 gebint je OS te mekkeren dat je NIC niet in orde is als je boot zonder verbinding.

Echter draai je dezelfde NIC met dezelfde ring op een NetWare server, dan geeft deze keurig aan dattie zich weer in de ring toevoegt e.d.

Deze foto van mijn 19" rack is al tig keer voorbij gekomen, maar hier zie je dus een Slim-TAU :
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/koffie/zooi/1.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Koffie op 19-12-2002 16:23 ]

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

sh4d0wman schreef op 12 december 2002 @ 22:40:
op mijn werk word ALLEEN tokenring gebruikt. ik heb er een erg grote hekel aan!!! :( drivers voor linux zijn zeer lastig aan de praat te krijgen mocht het je lukken, 1 rotte frame en lotus notes flikkert uit de lucht, wil je extra capaciteit er bij hebben dan moet eerst de ring verbroken worden (wat uiteraard alleen kan als er niemand werkt, uiteraard kan systeembeheer dan weer overwerken) en zo nog wat dingetjes :)
voordelen: hmmmm, tegenwoordig vrij weinig
De linux drivers voor token-ring zijn gaar, er zit een zgn. 'race-conditie' in. Dit heeft niets met rotte frames te maken overigens, maar met belasting. Bij hogere belastingen gebeurd dit.

Ik heb hier zelf ooit een maand lang m'n nek over gebroken, totdat ik de source-code van de driver nader ging bekijken. Een paar postings op de mailinglist verder, werd mijn vermoeden bevestigd. De linux driver voor tokenring is brak, tenzij je bv. de officiele drivers kunt krijgen.

Voor de rest idd een hoop onzin over token ring. Token ring is een erg secure netwerk zonder collisions etc. Er zitten bergen voordelen aan, maar ook een hoop nadelen. Want hoewel e.e.a. goed te troubleshooten zou moeten zijn, zou je niet de eerste zijn die wekenlang vecht tegen een beaconing ring...

Hier nog even een fototje van een oude token-ring setup welke ik een half jaar onder m'n beheer heb gehad:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/drakan/patch2.jpg
(click voor grotere versie)

//edit image geresized en clickable gemaakt

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2002 17:01 ]

Verwijderd

Niemand die weet wat mijn NHC Muxlab (zie post hierboven) nou eigenlijk voor ding is?
I'm dying to know....

Weet iemand trouwens sites waar het hele tokenring idee met figuurtjes enzo wordt uitgelegd? Zeg maar duidelijk? :)

Verwijderd

TR komt van IBM af, sterker nog ze vinden het zelf nog steeds het betse netwerk wat er bestaat en bij hun staat het ook nog op numer een.
Het is afkomstig van het IBM PS/2 gebeuren (de computer reeks die zo heete dus niet de aansluiting, daar komt i wel van daan!!) en toen werkte het ook heel goed.
Het is dus eigenlijk blijven hangen en zeer goed opgewaardeerd zodat het nog steeds goed te gebruiken is zo lang je maar niet dik films gaat pompen.

als je een betouwbaar netwerk moet hebben is dit inderdaad de beste keuze, ik heb zelf ook token ring een tijd lang draait gehad en het beviel best.
Toch ben ik naar ethernet overgestapt omdat het sneller is en standaard voor lan party's en dergelijken.

Het is een mooi netwerk, maar niet echt aan te raden eigenlijk als je nouw een netwerk gaat bouwen. zeker als je er geen ervaring mee hebt.
ethernet zou ik aan raden.
Pagina: 1