Met alle respect:
Alle door hierboven genoemde aspecten van mede Gotters geven mij een indruk van weinig/ geen praktijkkennis. Veel argumenten hierboven zijn volslagen nonsens. Wanneer de ring verbroken wordt prutteld het netwerk namelijk lekker verder.
Token ring is makkelijk te managen, men hoeft weinig instellingen te maken om het netwerk functionerend te krijgen.
Even opsomming van de tokenring apparatuur.
SmartCau's, Cau's, Mau's, Ram's en Lams Token ring nics.
Cau+Lam
Een lam is alleen een kastje met porten en doet het niet zonder hersens (Cau)
Aan een cau kunnen Lams worden gehangen (ik geloof maximaal 3)
Een Lam bestaat uit (ik geloof) 32 Porten.
Een Ram is een Cau en Lam in 1.
Oftewel een kastje met porten en genoeg hersens om het netwerk te laten functioneren
Een smartCau is een Cau waar extra modules in geplaatst kunnen worden.
In een SmartCau kan men 2 modules plaatsen (bijvoorbeeld glasvezel), Ring in en Ring uit.
Caus onderling kunnen dus ook weer samen een ring vormen.
Wanneer de ring tussen SmartCaus verbroken worden wordt de lijn automatisch gewrapped. Het netwerk blijft dus functioneren bij een draadbreuk.
Token Ring apparatuur is ten opzichte van Ethernet makkelijk te configureren en de apparatuur is goed manageble met behulp van een programma genaamd TrueView.
Er zijn maar iets van 7 parameters die je op een Cau kunt instellen.
Token ring is stabiel. Als het werkt functioneerd het goed. Echter 1 client kan bij verstoring een heel netwerk onderuit trekken. Dit komt zelden voor.
Een beetje systeembeheerder krijgt Token ring bijna op elk OS wel aan de gang.
Dit zijn systemen waarvan ik weet dat die goed met TR overweg kunnen.
Sun
AS400 (in het bijzonder)
DesktopPC's
AccessPoints (Symbol of Cisco)
Token ring wordt ook gewoon door moderne Cisco routers/ switches ondersteund (doormiddel van modules)
Nadeel, Het is verschrikkelijk duur. Geen QoS op de hardware (bij Cisco Routers wel)
Alle apparaten van een segment moeten op dezelfde snelheid draaien, man kan 4 en 16 MBit dus niet op een lam of ram combineren.
Op school leert men vaak dat tokenring apparatuur bestaat uit een ring met repeaters.
Hierdoor krijgen mensen vaak een heel verkeerd idee van hoe een tokenring netwerk er in de praktijk uit ziet.
Deze repeaters zitten dus in de Cau/ Smartcau verwerkt. Physiek vormt het gewoon een ster topologie.
Bekende TR merken zijn Olicom/ Madge.
Over performance,
een Tokenring op 4 MBit kan men snelheden verwachten van 300 a 400 kbs. (constant) Latency? Ping <4 ms
Latency op 16 mbits 0.5 a 2 ms ongeacht de omvang.
Nogmaals. Alleen de Cau's onderling kunnen een ring vormen. Hier is dus waarschijnlijk geen sprake van bij dat 'setje' wat je krijgen gaat.
[
Voor 28% gewijzigd door
BeachPatroller op 13-12-2002 19:57
]
Ik ben malle Pietje niet.