Hoe MBR verwijderen?

Pagina: 1
Acties:
  • 512 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-07 21:48
Hoe kan ik van een HD (waar oa Win98 op staat) de MBR helemaal verwijderen?
M.a.w. niet meer bootable maken.

Ik heb binnenkort een nieuwe HD die ik primair ga maken, maar de oude blijft er gewoon in zitten en ik wil geen conflicten tussen 2 windows.

• Ritch
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-08 14:45
fdisk /mbr

• tricktrac
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-06 06:36

tricktrac

PPro smp

Je vraagt hier meerdere/andere dingen.
Het "verwijderen" van je mbr doe je met fdisk /mbr vanuit dos. Je schrijft hiermee ee nieuwe mbr naar disk toe. Verwijderen kan niet, want iedere disk heeft een mbr (Master Boot Record).
Het niet meer bootable maken van een disk gaat allen als je een andere disk meteen bootable maakt. Je hebt in fdisk niet de optie on een partitie niet langen bootable te maken. (andere tools zoals partition magic laat ik even buiten beschouwing). Voor het botable maken van een disk heb je in fdisk de optie "Set active partition". Hier kun je instellen welke partition bootable is.

Voor het voorkomen van conflicten tussen de windows versie kun je het beste tijdens de install de oude disk even helemaal los halen. Dat werkt het beste. Anders loop je de kans dat windows toch e.e.a. van de oude install over neemt. Na de install kun je de oude disk zonder problemen weer aansluiten.
Je zou ook de win.com en de system.dat kunnen renamen. Echter ik weet niet zeker of dit de enige files zijn waar windows naar kijkt.

Volgens mij begrijp ik je vraag niet, of begrijp jij niet wat je vraagt.