codeweb schreef op 12 December 2002 @ 19:50:
hoe kan je een checkbox als deez:
code:
1
| <input type="checkbox" checked> |
ervoor zorgen dat deez niet wordt uitgevinkt, heb het al dmv readonly="readonly" geprobeerd maar dat werkt niet

Dit zou gewoon moeten werken, maar werkt inderdaad niet. Dit ligt niet aan de code of denkwijze, de browsers doen gewoon niets met het readonly attribuut.
Dat ligt er maar net aan waarvoor je het wilt gebruiken. Gedisablede elementen worden niet meegestuurd met een formulier, readonly elementen dus wel. Als je een script wilt schrijven met een geavanceerde form handler, dan krijg je dus een probleem als je disabled gaat gebruiken terwijl je toch wilt dat de waarde meegestuurd wordt.
Van crisp had ik toch wel verwacht dat hij geen HTML en XHTML door elkaar zou gooien

<input type="checkbox" checked="checked" onclick="return false;" />
Het is wel de enige goed werkende oplossing voor zover ik weet.
Zoals ik al zei is dat niet het enige verschil!
Nee hoor, als je geen XHTML wilt gebruiken dan hoeft dat niet. Wil je dat wel, dan moet je eens gaan lezen, in plaats van aldoor vragen stellen.
Dark Blue schreef op 12 December 2002 @ 23:54:
En daar kwam mekker Dark Blue met haar nuchter inzicht:
Als je een beetje logisch bent, en je zit zo'n formpje in te vullen, dan weet je wat kan en wat niet kan: kun je het aanvinken, dan is het zwart-wit. Is het disabled, dan is het grijs en weet je al: deze optie kan ik wel vergeten.
Tja, een pagina Dark Blue-proof maken valt waarschijnlijk niet mee. Maar het is inderdaad lullig als je een half uur kwijt bent aan het proberen uitvinken van zo'n checkboxje.
Ik weet echter niet of het bij jou van belang is. Misschien heb je er schijt aan, en dan is mn hele verhaaltje voor niks. Anyway, ik zou disabled gewoon grijs maken.
De context is inderdaad van belang. Met een verder statische pagina heeft het gewoon geen zin om daadwerkelijk een control neer te zetten. Ik kan me alleen voorstellen dat je in sommige gevallen dynamisch de readonly instelling wilt veranderen.
Heb je de vraag/het topic wel gelezen?
[insert herhaling van het bovenstaande]