Toon posts:

Brak geheugen of brakke videokaart?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds ik een nieuw mobo heb (ECS K7S5A) heb ik problemen met Windows XP, ook met Windows 98 trouwens. Vooral bij spellen, vandaar dat ik denk dat het het geheugen of de videokaart is. Foutmeldingingen die ik krijg zijn:

- KERNEL_STACK_INPAGE_ERROR
- PFN_LIST_CORRUPT
- PAGE_FAULT_NONPAGED_AREA

Soms wordt er verwezen naar win32k.sys, dxg.sys of fastfat.sys.

Kent iemand deze errors en weet ie het probleem? Een nieuwe install van Windows hielp iig niet. Ik denk echt dat het iets hardware matigs is! Maar misschien drivers, ofzo BIOS update ofzo?

B.V.D.

Specs

ECS K7S5A
AMD Athlon Tb 1400 MHz
256 Mb SD-RAM (2x 128 Mb)
Asus Geforce 4 MX 440
40 Gb IBM schijfje
Goedkope 450 Watt voeding (merk is nog raadsel, denk VIP, ofzo?)
Nog brander, dvd-speler, netwerkkaar, modem enzo...

Verwijderd

Sinds je het nieuwe mobo hebt is het probleem er? Waarom denk je dan dat het aan het geheugen of aan de videokaart ligt?

Memtest kan met memtest86 > www.memtest86.com

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2002 19:22 ]

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01-2025

Ivo

URL1 en URL2

Beide URL's wijzen op een mogelijk geheugen probleem.

[ Voor 13% gewijzigd door Ivo op 12-12-2002 19:27 ]

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik zou eerst nog even de search gebruiken, hier is al ZOVEEL over dat moederbord langsgekomen, lees eerst bijvoorbeeld deze maar eens:

[rml][ ECS K7S5A] Hoeveel mensen hebben er probs mee?[/rml]

Lijkt mij ook dat dat geheugen niet helemaal jofel is. Probeer bijvoorbeeld eens 1 van de twee geheugenchips tegelijk of zet eerst de FSB eens op 100 MHz.

• noltha
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-07-2025

noltha

Hantam!

- KERNEL_STACK_INPAGE_ERROR
- PFN_LIST_CORRUPT
- PAGE_FAULT_NONPAGED_AREA

lijken me allemaal HD error's of inderdaad MEM errors.

wat betreft HD error: Start in DOS met een dos floppy en type bij het command

C:\fdisk /mbr

Hiermee worden i.i.g. mogelijke HD MBR fouten herstelt

En Zoals de andere tweakers al zeiden: MEMTEST proberen en runnen.

:)

Ryzen 5800X3D / RTX3070Ti nvidia / Be quiet Dark base 700

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
En wat de schijf betreft is het SIS IDE driver gebeuren genoemd in ecs k7s5a schijnbaar een must om de schijf een beetje behoorlijk op tempo te krijgen.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Check eens de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter onderaan op Technische PMG FAQ. Deze staat boordevol tips/suggesties, doe er je voordeel mee :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb effe memtest gedaan. Ik kreeg in 1.45 uur ongeveer 60.000 errors!!!! Iz nie goe!!! Ik heb dus nieuw geheugen gehaald. Vanavond effe proberen. Mobo ga ik voor de ckerheid ook nog effe omruilen. Hij is namelijk afentoe alle bios instellingen kwijt! Kun je alles weer opnieuw instellen :(

Verwijderd

Topicstarter
Nu nieuw geheugen, krijg ik in een uur, 14 errors. Redelijke vooruitgang dus!! :) Alleen dus nog steeds errors, is dat normaal??

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-08 21:49

nIghtorius

Poef!

Die bios settings verdwijnen probleem is te wijten aan brak geheugen.. ik ook had brak geheugen op me P3 650'je.. wist ik toen nog niet.. telkens me bios cleared.. batterij vervangen.. steeds bios cleared.. totdat ie keer GOED vastliep in me windows. en geheugen brak leek te zijn (memtest86).. na vervangen geheugen nooit meer een onverklaarbare CMOS reset gehad.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• SenZatioN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-02-2025

SenZatioN

Improvise...

Het kan ook zijn dat je je geheugentimings te aggressief hebt ingesteld in het bios. Misschien is dat de reden van de 14 errors die je nu hebt...

My software never has bugs, it just develops random features...

Verwijderd

Topicstarter
nIghtorius schreef op 14 december 2002 @ 13:40:
Die bios settings verdwijnen probleem is te wijten aan brak geheugen.. ik ook had brak geheugen op me P3 650'je.. wist ik toen nog niet.. telkens me bios cleared.. batterij vervangen.. steeds bios cleared.. totdat ie keer GOED vastliep in me windows. en geheugen brak leek te zijn (memtest86).. na vervangen geheugen nooit meer een onverklaarbare CMOS reset gehad.
Denk dat dat ook nu bij mij zo is. Heb nu vier dagen nieuw geheugen en nog geen een keer vast gelopen of bios-settings weg!!!!!! Een persoonlijk record de laatste tijd ;)

Verwijderd

Topicstarter
SenZatioN schreef op 14 December 2002 @ 13:53:
Het kan ook zijn dat je je geheugentimings te aggressief hebt ingesteld in het bios. Misschien is dat de reden van de 14 errors die je nu hebt...
Had gekunnen, maar ze staan echt op het "liefst" dus echt niet aggressief. Maar weten jullie of het normaal is dat je fouten haalt bij memtest?! Ik heb nu natuurlijk een erg grote vooruitgang geboekt, ik bedoel van 59015 errors naar 14!! Best lekker!! Maar nog wel steeds 14, en dus geen aggressieve timings! Kan dan toch het moederbord meespelen?
Pagina: 1