Geen communicatie met exotische kaart.

Pagina: 1
Acties:

• Phenomenon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-04 13:18
Ik weet dat het een 'longshot' is om het hier te gaan vragen, aangezien waarschijnlijk niemand ooit zo'n kaart onder ogen heeft gehad, maar mischien is dat ook niet nodig.

Ik kan namelijk op geen enkele manier communicatie krijgen met een Weight for Windows kaart. Dit is een isa kaart die op weegplateau's aangesloten wordt en waarmee je dus gewichten kan meten. Normaliter heb je een programma die met de weegkaart communiceerd om deze bijvoorbeeld te ijken of iets dergelijks. Maar op de één of andere manier krijg hij geen contact met deze kaart.

Ik heb dit zowel onder puur Dos geprobeerd als onder Windows. Deze kaart werkt niet met irq's, dus daar zit het probleem niet in, maar werkt wel met I/O adres (namelijk 304). Nu krijg ik ook netjes in Windows 98SE te zien dat dit adres gebruikt wordt door een onbekend apparaat. Dit klopt wel aangezien de kaart niet geinstalleerd wordt met behulp van drivers in Windows. Maar zodra ik dus wil communiceren met de kaart krijg ik een melding dat hij de kaart niet kan vinden. Deze melding wordt dus niet door Windows gegeven, maar door dat configuratie programma.

Wat heb ik geprobeerd :?
  • Ik heb de kaart in een andere pc gehad om te kijken of deze niet defect was en dat was dus niet het geval.
  • Ik heb de zekeringen die zich op de kaart bevinden vervangen
  • Ik heb de backplane vervangen (Waar alle Isa slots op zitten)
  • Ik heb de voeding vervangen. Aangezien die kaart behoorlijk onbetrouwbaar wordt bij teveel stroom.
  • Alle andere kaarten uit de pc gehaald, behalve de Weight for Windows kaart en de cpu kaart.
  • Harde schijf geformateerd.
  • Kaart op een ander I/O adres gezet.
Ik ben eigenlijk door al mijn ideen heen, dus daarom post ik het hier maar. Wie heeft nog een id hoe dit zou kunnen komen :?

18-12-2002 -- Gedeeltelijke Oplossing:
De connectore van de voedingskabel waren een beetje aangetast en er was een kabeltje niet goed in de conector, dus hebben we dit maar vervangen. Tevens hebben we een netfilter tussen het stopcontact en de voeding gezet, welke pieken uit de stroom haalt. Hij draait nu weer en hopelijk blijft dat ook zo.

[ Voor 10% gewijzigd door Phenomenon op 18-12-2002 15:28 ]

• magneet
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-08 15:11

magneet

Magnetic enhanced

als hij in een andere pc wel werkt kan het best zo zijn dat de kaart niet goed overweg kan met de isa controller op het mobo

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Kijk eens in je BIOS of je nog wat kan veranderen aan ISA timings, priorities e.d.
Het probleem met moderne PC's is dat de ISA bussen een zeeeer ondergeschikte rol krijgen toebedeeld zodat sommige communicatie kanelen erg vertraagd worden wat soms time-outs kan opleveren; mogelijk is iets dergelijks bij jou aan de hand..

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• Phenomenon
Yep hij werkt dus in een andere pc wel, maar hij werkt ook in een precies dezelfde pc. Het betreft een industrieele pc en het is niet echt een moderne pc.

Op de back plane zit alleen de mogelijkheid van aansluiten van ISA kaarten en dus in het geheel geen PCI. Hij draait op een 233 processor.

Maar het vreemde is dus dat hij het wel weer deed toen ik hem vanmorgen aanzette, maar naar verloop van tijd floept ie er dus gewoon weer uit. Zat te denken aan problemen met de warmte, maar die kaart loopt weer meteen als hij in een andere pc gezet wordt en als je hem terugzet doet ie het weer niet :/

• McFizban
  • Laatst online: 18:58

McFizban

Hackito ergo sum.

Een paar weken geleden was een vriend van me bezig met een programma voor een custom io kaart. Soms werkte het wel, soms niet.
In eerste instantie dachten we dat de timing van ISA bus niet goed was voor de kaart. Maar na daar wat aan gerommeld te hebben bleek dat niet het geval.
Het bleek aan de software te liggen. De timing maakte gebruik van een verkeerde timer. Deze werd al door Windows (ook in enkel DOS geboot) zelf gebruikt. Na het kiezen van een andere timing source werkte het perfect.
Wat ik hier mee wil zeggen is dat het niet per se een hardware probleem hoeft te zijn.

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

• Phenomenon
Dat zou kunnen en zou ik ook als een reele optie beschouwen, maar we hebben meer van deze computers met weegkaart in het veld staan en dit is de enige waarbij het gebeurdt. Dus ik ben echt geneigd te zeggen dat het door hardware komt.

• magneet
  • Laatst online: 07-08 15:11

magneet

Magnetic enhanced

misschien rot geheugen???? Moederbord toch niet helemaal stabiel meer?
Misschien een optie om een andere kaart te pakken en kijken hoe die het doety in dit systeem?

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

• Phenomenon
Hmm geheugen zou het idd kunnen zijn, zal er eens ff twee edo reepjes uithalen en kijken of dat verschil maakt. Een andere kaart hebben we geprobeerd, maar daar kregen we hetzelfde mee.

• McFizban
  • Laatst online: 18:58

McFizban

Hackito ergo sum.

Of een niet zo stabiele voeding....

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

Verwijderd

Supervisor schreef op 12 December 2002 @ 18:51:
• Ik heb de backplane vervangen (Waar alle Isa slots op zitten)
was dat :?

• Phenomenon
McFizban schreef op 13 December 2002 @ 22:25:
Of een niet zo stabiele voeding....
Zoals gezegd heb ik de voeding al vervangen. Leek mij dat dit ook een oorzaak kon zijn idd.
Dat is een strip waar alle ISA slots opzitten en waar de voeding op aangesloten zit. In één ISA slot zit de CPU kaart (moederbord)
Pagina: 1