Toon posts:

Resoluties

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een achtergrond image gesliced, zodat ik heb over meerdere frame als één achtergrond image kan weergegeven. De verscheine delen van de afbeelding lopen nu mooi in elkaar over ...
Ik heb dit voor de resolutie 1024x768 gedaan, maar voor mensen met een andere resolutie (bijv 800x600), geldt dit niet. Dan ziet de achtergrond er niet uit ...

Is er een handige manier om dit op te lossen, behalve voor elke resolutie een aparte index te geven?

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-08 10:08

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

je frameset zo definieren dat niet alle frames scalen, dan kun je bijvoorbeeld op je linkerframe (die niet scaled) een precies geknipte achtergrond plaatsen die dan doorloopt in het rechterframe die wel scaled, de achtergrond begint namelijk altijd op 0,0 en loopt door naar rechts (of van boven naar beneden)

Stoer; Marduq

Verwijderd

Ik zou in zo'n geval tabellen gebruiken. Geef eens een linkje naar die pagina, dan kunnen we ff in de code gluren.

Verwijderd

Topicstarter
Heb hem maar ff op m'n chello space gegooid:

de site (gemaakt voor 1024x768, groot scherm)

Euhm ... frames gebruiken is toch wel heel erg handig. Dan blijven je buttons ten minste in beeld :)

Is het niet mogelijk om bijv de grote van de famres in percentages op te geven. Dan zou het moeten werken, lijkt me :?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2002 18:40 ]

Verwijderd

frames en pixelprecisie is vragen om problemen, regel het gewoon handig met wat layers en css positioning

bovenaan: linkerhoek, dan een layer die meeschaalt met een achtergrond plaatje erin en rechts ook een plaatje dat compleet rechts blijft zitten. En dan aan de onderkant hetzelfde. In het midden dan een iframe waar je dynamisch je zut in kwijt kan

of als je per se frames wilt: doe hetzelfde idee wat je in de hoogte doet ok in de breedte toepassen, 9 frames dus ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2002 18:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
euhm ... ik snap ongeveer wat je bedoelt. Het gaat erom dat buttons en de onderkant zichtbaar is, en dat lukt volgens het verhaaltje ook. Maar ik snap nog nie precies wat je bedoelt, hoe je dit kunt realiseren ...
Zou je het misschien iets willen verduidelijken?

Verwijderd

Topicstarter
hmmz ... ik snap het principe iets meer :)
Stel ik heb een vierkant als achtergrond. Je sliced die in 5 delen (top, bottum, right, left, midden), in elke deel zit een lijn.
Stel je maakt 5 frames, links, rechts, boven en onder (over de gehele breedte) en een middenframe waar de tekst komt. Het resultaat is dat alleen het rechterframe gevoelig is voor resolutie verschillen ...
Het komt er dus opneer dat de rechterframe niet moet meeschalen, maar het midden frame wel ...

Het advies van mophor is om 9 frames te gebruiken ... ik heb alleen echt geen idee hoe ik dit precies doe. Ik heb de frames namelijk met dreamweaver gecreëerd, automatisch ...

Zou iemand mij een voorbeeld kunnen geven van 9 frames of kunnen aangegeven hoe het ongeveer in z'n werk gaat :? Ik kan namelijk geen goede voorbeelden vinden ....

Verwijderd

misschien moet je je wat meer in HTML gaan verdiepen: www.w3schools.com, dan is css meteen ook wel handig voor de ander oplossing die ik aandroeg. concreet heb je dus 2 mogelijkheden:

frames: omhullende: 3 frames en in elk van die drie frames weer 3 framesets
css: je plaatjes op de hoeken goed positioneren en een iframe in het midden die je goed neerzet met behulp van css

Verwijderd

Topicstarter
ik heb daar natuurlijk al naar gezocht, maar ik kan nergens een goede tutorial vinden voor frames. Als je er eentje vind is het hooguit met 2 of 3 frames ... zodoende snap ik niet hoe ik die 9 frames precies moet maken ...

Het gaat trouwens alleen om het rechterframe dat meeschaalt, maar dit moet die dus niet doen.
De enige vraag is dus eigenlijk, hoe zorgt ik ervoor dat de rechterframe niet meer meescaled.... ik kom er zelf met die frames niet uit, weet iemand de oplossing of een goede tutorial :?

Verwijderd

Topicstarter
waarom werkt dit niet:

Ik heb een css bestand met de inhoud:

code:
1
2
3
4
5
6
7
BODY { background-image: url(images/Background_left_top.jpg);
background-repeat: no-repeat;
background-position: left top }

BODY { background-image: url(images/Background_right_top.jpg);
background-repeat: no-repeat;
background-position: right top }

M'n html bestand is de volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<html>
<style type="text/css">@import url(pagestyle.css);</style>
<head>
<title>Test</title>
</head>
<body>

</body>
</html>

Hoe komt het dat ik alleen maar de image: Background_right_top.jpg als achtergrond zie :? (wel in de goede positie)

[ Voor 203% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2002 21:13 ]

• Civil
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:49
De Laatste Body die je in de CSS definieerd is degene die gebruikt wordt, de eerste wordt dus overschreven door de tweede gedefinieerde body. Maar das allemaal terug te vinden in een goede tutorial over CSS

Verwijderd

Topicstarter
kleine tip hoe het wel goed moet :?
voor de rest is het namelijk opeens helder en duidelijk ... :)

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

in de frame (in de frameset dus) die niet mee mag schalen mik je noresize(wat er al bij 1 staat)
Je moet dan alleen nog aangeven hoe groot de vaste maat moet zijn van dat frame.
meestal zit dat in iets als cols="116,*", dat moet iets worden als: cols="116,500"

Daarnaast:
om op 1 pagina meerdere backgrounds te laten zien zul je gebruik moeten gaan maken van layers.
Je kunt nou eenmaal niet 2 backgrounds toewijzen aan 1 document...

Ik zou er in dit geval sterk aan denken om die frameset te kielhalen en over te gaan op layers met een iframe, maar, wie ben ik.. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Hangloozz op 16-12-2002 22:01 ]

www.jurgroessen.nl

Verwijderd

Topicstarter
Het blijkt ook met 7 frames te werken :)

De volgende frameset heb ik gebruikt :7 :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
<frameset rows="*,53" cols="*" framespacing="0" frameborder="NO" border="0">
  <frameset rows="116,*" cols="*" framespacing="0" frameborder="NO" border="0">
    <frameset rows="*" cols="*,143" framespacing="0" frameborder="NO" border="0">
      <frame src="topFrame.htm" name="topFrame" scrolling="NO" noresize >
      <frame src="rightTopFrame.htm" name="rightFrame1" scrolling="NO" noresize>
    </frameset>
      <frameset rows="*" cols="201,*" framespacing="0" frameborder="NO" border="0">
        <frame src="leftFrame.htm" name="leftFrame" scrolling="NO" noresize>
        <frame src="mainFrame.htm" name="mainFrame" noresize>
      </frameset>
      <frame src="rightFrame.htm" name="rightFrame" scrolling="NO" noresize>
    </frameset>
  </frameset>
    <frame src="bottumFrame.htm" name="bottomFrame" scrolling="NO" noresize>
    <frame src="rightBottomFrame.htm" name="rightFrame2" scrolling="NO" noresize>
  </frameset>
</frameset>

Dat is dus de oplossing ... ben maar weer op frames overgegaan, omdat het met css en layers niet lukte ...

Thx

• XtremeChicken
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07 23:30

XtremeChicken

Dodge Viper ownage

HTML heb ik altijd al moeilijk gevonden :p

Core i5 14600K | Gigabyte B760 Gaming X DDR4 | 32GB DDR4 Kingston Fury | Asus RX 6750XT | Seasonic M12II Evo 520W | beQuiet Case

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:35
En :? Hou het even ontopic...

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• XtremeChicken
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07 23:30

XtremeChicken

Dodge Viper ownage

ja ik moest ff me nieuew sig testen....

Core i5 14600K | Gigabyte B760 Gaming X DDR4 | 32GB DDR4 Kingston Fury | Asus RX 6750XT | Seasonic M12II Evo 520W | beQuiet Case

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:20

BaRF

bijna kerst

XtremeChicken schreef op 17 December 2002 @ 14:33:
ja ik moest ff me nieuew sig testen....
je sig veranderd ook bij oude msgs hoor :+

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Pagina: 1