Zwart-wit foto inkleuren

Pagina: 1
Acties:
  • 175 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Enver595
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-10-2025
Je ziet ze wel eens op wenskaarten en posters, zwart-wit foto's waarin een paar objecten gekleurd zijn.
Ik ga binnenkort trouwen en het leek me goedkoper om dit zelf te doen dan het aan een proffesionele fotograaf over te laten.

Welke programma kan ik hier het best voor gebruiken en met welke plug-in?

Verwijderd

paint shop pro en dan gewoon vakken selecteren en kleur geven.

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-08 10:08

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

Photoshop, layertjes maken en inkleuren :)

(en of fillen)

Stoer; Marduq

• Enver595
ik dacht dat het als volgt ging:

kleuren foto naar zwart-wit en dan dat je een bepaalde object selecteerd en de zwart-wit kleurstelling terugdraaid. Da zal lukken? Hoe?

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:00

Sharky

Skamn Dippy!

of de objecten die zwart/wit moeten worden layeren en die zwart/wit maken...

This too shall pass

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

Enver schreef op 12 December 2002 @ 18:18:
ik dacht dat het als volgt ging:

kleuren foto naar zwart-wit en dan dat je een bepaalde object selecteerd en de zwart-wit kleurstelling terugdraaid. Da zal lukken? Hoe?
waarom reageren sommige mensen?
Heb je het programma wel eens opgestart? :P

Anyways ik zou het zo doen:
fotootje openen, quickmask opzetten, gebied invullen wat kleur blijft, selectie maken, invert selectie en dan desaturate erover..
hoe? F1.. ;)

www.jurgroessen.nl

• Karlok[JY-616]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-02 21:53
Enver schreef op 12 December 2002 @ 18:10:
...
Ik ga binnenkort trouwen en
...
Gefeliciteerd!

[ Voor 1% gewijzigd door Karlok[JY-616] op 12-12-2002 18:31 . Reden: Zelfs quote is moeilijk ]

Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°

Verwijderd

Als eerste inderdaad gefeliciteerd met de trouwerij :)

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Als de foto's nog gemaakt moeten worden (je wil niet de jeugdfoto's van je oma een nieuw tintje geven) is het handig om alles in kleur te fotograferen, en na te bewerken met een programma zoals photoshop. Een paar dingen;

1) Photoshop is duur. (Duur.) Misschien kan je'm illegaal verkrijgen, maar geen discussie hierover op dit forum. Gebruik google, Kazaa of wat.
2) om mooie resultaat foto's te krijgen moet je
a) een goede camera hebben en een héle goede scanner
óf
b) een goede digitale camera hebben (gok hier op minstens 2 megapixels)
3) áls je ze hebt bijgewerkt moet je de foto's ook weer uit de computer krijgen. Recept:
a) Printer met fotopapier
b) copyshop
c) de lokale fotoboer. Vraag daar naar de mogelijkheden.
4) je zei dat je weinig ervaring hebt met grafische programma's á la Photoshop. Wat je wil is niet erg moeilijk, volgens mij moet dat geen probleem zijn.

Voor we technische discussies gaan houden over het hoe & wat graag wat info over wat je ter beschikking hebt qua hardware en vrije tijd.

Verwijderd

Ten eetrste werk in Photoshop, dit is gewoon het beste programma op de markt qua beeldbewerking, daar valt (bijna) niet over te discussieren. Wat je doet is, je maakt een kleuren foto, omdat tijdens een scan de kleuren vaak vaal overkomen moet je met levels, contrasten etc. gaan werken. Probeer daarom vooral de "Adjustment Layers" uit, deze werken super fijn en worden vaak door mensen NIET gebruikt.
Daarna wil je dus enkele kleuren behouden ... kopieer daarom de background layer, en convert deze naar black & white, en leg die onder de bestaande layer (2x klikken op de background om deze "los" te krijgen). Vervolgens ram je over de kleuren laag een MASKER heen! Ja mensen, MASKER, volgens mij weet de helft van degene die hier komt niet eens het bestaan ervan! Gebrtuik NOOIT 't gummetje, hierdoor verlies je data van je foto, en dat wil je niet. Ga dus je masker met zwart en wit inkleuren en zie wat er gebeurt, nu kjan je heel netje een bepaalde kleur uitlichten, als je een mooi effect wilt bereiken, gebruik dan saturation om de kleur er een beetje uit te halen, ipv. zwart wit, en knoei een beetje met de blending modes van de kleur laag! Gebruik vooral geen FILTERS! nooit doen, alleen sharpen en blur, maar zeker geen leuke lens flare of iets dergelijks!

BELANGRIJK: werk niet op 72 dpi, dit is voor beeldschermen voldoende maar voor drukwerk zeker niet, ik raad, wanneer je digitaal gaat drukken om te werken op minimaal 300 dpi! Zorg er dus voor tijdens het scannen dat je hem op deze instelling overzet naar de computer!

hoop dat je er iets aan hebt, en ook de andere mensen die al; jaren in photoshop werken maar nog nooit voor bovenstaande zaken hebben gehoord!

• Enver595
Ik heb wel ervaring met photoshop maar ben niet echt thuis in de verschillende technieken en het combineren van technieken om een bepaald resultaat te halen, beschik nu over versie 7.

overige info over Hardware: P-4 2,4 ghz, 512 mb DDR, Ati Radeon 9700 Pro.
En veeeeellll vrije tijd, alhoewel weet niet of ik na de bruiloft wel zo vaak achter mn pc mag. Vrouwtje wil dan waarschijnlijk ook aandacht. :)

Kijk dat van 300 dpi wist ik dus niet, ik dacht dat 100 of 150 genoeg zou zijn.

Ik dacht er zelf aan om de bewerkte foto's dan op CD te zetten en laten uitprinten bij een fotoboer of CopyCenter of iets dergelijks.

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:43

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Gezien alle raad betreft het kleuren zelf al gegeven is, kan ik alleen maar zeggen dat je verschillende plaatsen hebt op internet om je digitale bestanden af te laten drukken door ze te uploaden. Ik gebruik zelf altijd (jaja ;P ) Kruidvat :)

Ik weet ook dat de Hema en de Dixons eraan meedoen.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Verwijderd

haha, de kruidvat, ik breng mijn foto's er ook heen, maar het klinkt wel heel droevig :D ... ik zou geen .PSD's of TIFF's naar kruidvat brengen. Zoek naar een digitale drukker, geen gewone drukker, daar betaal je veel te veel. Een digitale drukker maakt ook gebruik van CMYK, dus het is verstandig om direct hierin te gaan werken, dus geen RGB! Ze drukken het niet, maar gebruiken een gewone printer (ok, gewoon ook weer niet ;)) ... de kwaliteit is voldoende voor kaarten, en de prijs is helemaal niet duur (heb 50 vakantiekaartkes laten printen voor 12 euro geloof ik)

Verwijderd

Kruidvat is leuk voor je vakantiefoto's, niet voor je trouwfoto's. Misschien heb je het geld ervoor over om een professionele fotograaf te pesten? Je ziet het wel in het resultaat hoor!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ga je wel naar een copycenter dan is 150dpi bv wel genoeg. En dat ziet er niet eens echt beroerd uit, tis dan wel geen drukwerk, maar best aardig voor verhuiskaartjes e.d. en een stuk beter te betalen. En als je een beetje creatief gaat vouwen kan het er ook nog eens leuk uit zien. Beslis eerst waar je het laat doen, bel voor wat prijzen e.d.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-01 14:13

T.T.

Sowieso

Ik ga binnenkort trouwen en het leek me goedkoper om dit zelf te doen dan het aan een proffesionele fotograaf over te laten.
Ik begrijp uit je verhaal niet precies wat je nu allemaal zelf wilt gaan doen. Trouwfoto's zou ik door een professionele fotograaf laten maken. Deze heeft niet alleen betere (foto) apparatuur, maar ook oog voor compositie en belichting. Bovendien wil je er zelf toch ook wel op staan? ;)

Als het gaat om wat onbelangrijkere foto's, dan heb je een goede digitale camera nodig en photoshop. Dan nog wat tijd om te oefenen met photoshop.

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 22:18

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

OzBoz schreef op 12 December 2002 @ 22:59:
Ga je wel naar een copycenter dan is 150dpi bv wel genoeg. En dat ziet er niet eens echt beroerd uit, tis dan wel geen drukwerk, maar best aardig voor verhuiskaartjes e.d. en een stuk beter te betalen. En als je een beetje creatief gaat vouwen kan het er ook nog eens leuk uit zien. Beslis eerst waar je het laat doen, bel voor wat prijzen e.d.
Ik zal, als insider, wat indicaties van prijzen geven... :P
A4 uitdraaien in kleur, normaal papier = 1 euro... dikker papier ong. 30 €ct er bovenop per vel... Glossy papier (fotopapier) A4 gaat meestal voor een meerprijs van 50 €ct de deur uit.
Als je een hele lading wilt, kan de prijs nogal eens dalen. Denk eraan dat er ong. 2 op een vel kunnen, als je heel erg propt kunnen er wel 4 op maar je weet maar nooit of de printer/copier een witmarge heeft...en dan kun je dus nooit het hele vel gebruiken.
Enfin, als je de foto's bij ze aanlevert als PSD, of als PDF op een A4 of A3tje, kunnen ze het uitprinten op het papier dat je wilt...
* Dark Blue houdt op met dat quasi stoere 1337gewauwel en is weer even zichzelf.

Over dat DPI: als OzBoz het zegt, zal ik hem er niet in tegenspreken dat er ook best copyshops zijn die per DPI hogere prijzen gaan rekenen... tis tenslotte wel meer inkt die op een papiertje gedrukt wordt.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• mpegernie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-03-2016

mpegernie

.mpe

Ik neem aan dat je het niet over je trouwfoto's hebt? Want die zou je idd misschien willen uitbesteden aan een echte fotograaf.

Maar als je een enkele leuke zwartwit foto wilt inkleuren:
-heb je wat tijd nodig om te photoshoppen
-zou ik ze gewoon wegbrengen naar de hema/kruidvat. Ze maken voor het afdrukken gebruik van hetzelfde duiste bedrijf. kosten 99ct opstart + 2 EUR per 30x20 afdruk
En sowieso heb je voor +/- 2 euro bij een beetje fotoboer een 30x20 print. (kleinere formaten weet ik zo de prijzen niet van.) Maar ik vind dit zelf een stuk betaalbaarder dan de drukker, die ze ook niet op mooi photopapier aanleverd.

Dus ik zie een paar anderen kruidvat etc afraden, maar ik snap niet precies waarom. Zelf vind ik dit een hele betaalbare oplossing om mooie digitale afdrukken te maken. Ik gebruik de service zelf om wat eigen photosoep werk aan de muur te kunnen hangen. En binnenkort ook voor een tentoonstelling op school van photoshop werk van m'n medestudenten.

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

• OzBoz

OzBoz

Dark Blue schreef op 12 December 2002 @ 23:36:
[...]
Over dat DPI: als OzBoz het zegt, zal ik hem er niet in tegenspreken dat er ook best copyshops zijn die per DPI hogere prijzen gaan rekenen... tis tenslotte wel meer inkt die op een papiertje gedrukt wordt.
Mij tegenspreken is erg onverstandig, dat weet iedereen ;)

Maar over dat inkt, dat is wel een erg domme opmerking, sorry dat ik het zeg, maar tis gewoon zo.

Dus jij denkt dat een zwarte A4 van 1 dpi minder inkt gebruikt dan een zwarte A4 van 1800 dpi. Even een simpel voorbeeld om je te laten inzien dat het onzin is wat je verkondigd :)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:40

Exirion

Gadgetfetisjist

Dark Blue schreef op 12 December 2002 @ 23:36:
Hoezo meer inkt? Als jij een vierkante centimeter opdeelt in 100 vierkante millimeters, dan zijn die 100 vierkantjes samen toch gewoon weer 1 vierkante centimeter. Als jij die 100 vierkantjes met inkt besproeit dan hoeft dat absoluut niet meer te zijn dan 1 grote kwak op die vierkante centimeter.

Een kwestie van lagere school wiskunde :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Eerst de foto in kleur inalden in photoshop. Vervolgens nog een keer. Zet een van de twee om in zwart wit. Selecteer deze in zijn geheel en plak deze als layer op de andere foto die nog in kleur is. Nu kunje heel eenvoudig de stukjes layer weghalen van de bovenste zwat/wit layer. Als je deze weggehaald hebt verschijnt daaronder idd de onderliggende layer in kleur.

• westkust
  • Laatst online: 24-10-2021
Hoe stel je die DPI in bij Photoshop?

• mpegernie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-03-2016

mpegernie

.mpe

westkust schreef op 13 December 2002 @ 17:52:
Hoe stel je die DPI in bij Photoshop?
offtopic en het is ook nog het eerste wat je tegenkomt al je een nieuw plaatje maakt...

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

• Willem
  • Laatst online: 22:35
Bij het aanmaken van een nieuwe image, of bij de image size.

edit:
Prijzen zijn trouwens variabel en kwaliteit heeft z'n prijs maar dit terzijde.

[ Voor 45% gewijzigd door Willem op 13-12-2002 18:02 ]

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:18
Exirion schreef op 13 december 2002 @ 13:10:
[...]

Hoezo meer inkt? Als jij een vierkante centimeter opdeelt in 100 vierkante millimeters, dan zijn die 100 vierkantjes samen toch gewoon weer 1 vierkante centimeter. Als jij die 100 vierkantjes met inkt besproeit dan hoeft dat absoluut niet meer te zijn dan 1 grote kwak op die vierkante centimeter.

Een kwestie van lagere school wiskunde :)
Hm...
100 DPI = 100 dots per inch. Dus op 1 vierkante inch heb je dan 100 puntjes die met inkt "besproeid" worden.
200 DPI = 200 dots per inch. Dus nogsteeds 1 vierkante inch maar dan 200 puntjes binnen die inch die besproeid worden.
Ben ik nou gek of is er dan meer inkt nodig? 8)7

• westkust
  • Laatst online: 24-10-2021
willem169 schreef op 13 december 2002 @ 18:01:
Bij het aanmaken van een nieuwe image, of bij de image size.

edit:
Prijzen zijn trouwens variabel en kwaliteit heeft z'n prijs maar dit terzijde.
TNX

[ Voor 13% gewijzigd door westkust op 13-12-2002 18:05 ]

Verwijderd

Xtuv; De 200 puntjes zijn kleinere puntjes. Namelijk; Kleinere puntjes=meer detail en daar ging het precies om met een hogere resolutie.

• OzBoz

OzBoz

Xtuv schreef op 13 december 2002 @ 18:01:
[...]

Voor jou was mijn uitleg beter geweest.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Xtuv schreef op 13 December 2002 @ 18:01:
[...]

Hm...
100 DPI = 100 dots per inch. Dus op 1 vierkante inch heb je dan 100 puntjes die met inkt "besproeid" worden.
200 DPI = 200 dots per inch. Dus nogsteeds 1 vierkante inch maar dan 200 puntjes binnen die inch die besproeid worden.
als jij honderd maal één euro betaalt, of jij legt één vlek van 100 euro, waar heb je dan meer geld neergelegd?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Xtuv schreef op 13 december 2002 @ 18:01:
Je bent gek.

Gooi jij over 1 vierkante meter op een muur even veel verf als over alle muren in je huis? Ik denk dat als je 100 keer een vierkante meter verft, dat je dan in TOTAAL even veel verft gebruikt als wanneer je in 1 keer alle 100 vierkante meter verft.

Een kleuter kan dit bedenken :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Karlok[JY-616]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-02 21:53
Wat wilt de topic starter precies.
Wat bedoelt ie eigenlijk met zwart-wit foto inkleuren.

Voorbeelden?

Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Karlok: Kijk even Schindlers List... die film heeft geloof ik ook deels het effect... geheel zwart-wit, en 1 meisje in rood jasje erdoorheen.

Ik denk dat we, voor dit een van-alles-wat topic wordt, we het beter kunnen laten rusten en laten zakken.

Wanneer meneer Enver tegen het volgende probleem in Photoshop aanloopt, zit ik weer klaar om hem te helpen...

We all agree?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

nog even een voorbeeldje voor de search :P

Afbeeldingslocatie: http://www.tut.pspug.org/tutphoto/bwtocolor_v7-03.jpg

www.jurgroessen.nl

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Dark Blue schreef op 15 December 2002 @ 22:34:
Wanneer meneer Enver tegen het volgende probleem in Photoshop aanloopt, zit ik weer klaar om hem te helpen...
Ze zouden een standbeeld voor je moeten maken :)
We all agree?
Ik denk niet dat jij hier kunt bepalen wat anderen met deze topic doen :)

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Aangezien je met je rode laarsjes dwars over me heen banjert, denk ik dat zelfs een massief standbeeld van mij nog geen mier zou tegenhouden... :{ ;)

• OzBoz

OzBoz

Dark Blue schreef op 15 December 2002 @ 23:04:
Aangezien je met je rode laarsjes dwars over me heen banjert, denk ik dat zelfs een massief standbeeld van mij nog geen mier zou tegenhouden... :{ ;)
Begrijp ik hieruit dat je mijn opmerking omtrend de hoeveelheid inkt begrijpt? Afgezien van het feit dat er een hoop wordt na-ge-echoot?

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

nee, ik zal wel de boosdoener zijn.. ik post tenslotte rode laarsjes :)

wat betreft die inkt: ik vat um ook niet helemaal..
wie zegt mij dat die druppels kleiner zijn bij een hoge resolutie dan bij een lage...
als ik een vierkante meter vul met 100 stippen van 10 cm doorsnede dan gebruik ik minder verf dan bij het plaatsen van 300 stippen van 10cm doorsnede op diezelfde m2..
En waarom is m'n inktpatroon eerder leeg als ik 300dpi prints maak op glossy dan bij 150dpi op plain?
ben ik nou ook simpel :? :/

verlos me eens...

www.jurgroessen.nl

• OzBoz

OzBoz

Omdat dpi niets zegt over dekking van inkt. Zwart = zwart. Meer dan 100% zwart kan je niet krijgen. Bij inktjetprinters is het gedeeltelijk waar. Hoewel ik denk dat ook bij inktjetprinters dpi niet boeit. Wel de instelling van je printer, draft, good, best etc. Of je nou 10x10 cm met je inktjet vol plempt met een kleur terwijl dat vlak 72 dpi is, of eenzelfde vlak van 10x10 cm vol pleurt terwijl ie 2400 dpi is. Dat maakt gewoon niet uit. Het is de instelling van je printer die meer of minder inkt op het papier kwakt, niet de dpi's van een afbeelding.

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

oh, op die fiets...
ik was idd uit gegaan van de printerinstelling.. :) zoals m'n verfstippen al duidelijk maakten..

www.jurgroessen.nl

• Enver595
Hangloozz schreef op 15 December 2002 @ 22:36:
nog even een voorbeeldje voor de search :P

[afbeelding]
Ja dat bedoel ik dus.
Foto's laat ik natuurlijk nemen door een fotograaf maar dat inkleuren en andere effecten dacht ik zelf te kunnen doen. Het gaat inderdaad over trouwfoto's.

Een vriend heeft het bij ASA laten doen, zowel foto's nemen als kleureffecten, hij was rond de 1500 euro kwijt en heeft er nu vet spijt van.

Was van t weekend niet thuis vandaar dat ik niet reageerde, sorry.
Pagina: 1