Op dit moment sta ik in de ontwerpfase van wat een middelgrote (maar hopelijk drukgezochte) site gaat worden.
Ik stap op dit moment over op ASP.NET en daarbij stuit ik op wat vragen.
Om gebruik te kunnen maken van de tot nu toe prettig werkende ASP-controls/ServerControls heb je zeer vaak een serverside form nodig.
Is het verstandig om het server-side form al terug te laten komen in het altijd terugkerende design, zodat je altijd zo'n form ter beschikking hebt, en je viewstate netjes werkt, of kan je op problemen stuiten omdat je nog een additioneel form nog kunt hebben?
Op MSDN en de .NET SDK staan als definitie van het serverside form:
Als je echter een serverside form geruikt, waarin je nog een normaal form zet levert dit een rare situatie op in je html, waardoor eventuele data na je 'normale' form niet verzonden wordt (ten minste in IE).
voorbeeld:
levert clientside op:
Hierbij wordt door de sluit-tag van het nested form (wat sowieso niet goed gaat volgens mij) beide formulieren afgesloten, waardoor dat deel niet meer werkt.
Dit hoeft dus geen probleem te zijn, als je altijd als enige formulier op je pagina het server-side form gebruikt. (Of mis ik nu ergens een basis pricipe wat betreft forms
?)
Heeft iemand al ervaring met voetangels en -klemmen met betrekking op het serverside form?
Ik stap op dit moment over op ASP.NET en daarbij stuit ik op wat vragen.
Om gebruik te kunnen maken van de tot nu toe prettig werkende ASP-controls/ServerControls heb je zeer vaak een serverside form nodig.
Is het verstandig om het server-side form al terug te laten komen in het altijd terugkerende design, zodat je altijd zo'n form ter beschikking hebt, en je viewstate netjes werkt, of kan je op problemen stuiten omdat je nog een additioneel form nog kunt hebben?
Op MSDN en de .NET SDK staan als definitie van het serverside form:
code:
1
2
3
4
5
6
| <form id="programmaticID"
method=POST | GET
action="srcpageURL"
runat="server" >
Other controls, input forms, and so on.
</form> |
Als je echter een serverside form geruikt, waarin je nog een normaal form zet levert dit een rare situatie op in je html, waardoor eventuele data na je 'normale' form niet verzonden wordt (ten minste in IE).
voorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| <form
id="mainform"
runat="server">
<asp:textbox
id="textbox1"
runat="server"
/>
<asp:button
id="btndotnetbutton"
runat="server"
text="submit"
/>
<br/>
<form name="normalform">
<input type="text">
<input type="submit" value="submit">
</form>
<asp:textbox
id="textbox2"
runat="server"
/>
<asp:button
id="btndotnetbutton2"
runat="server"
text="submit"
/>
</form> |
levert clientside op:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| <form name="mainform" method="post" action="forminform.aspx" id="mainform">
<input type="hidden" name="__VIEWSTATE" value="**viewstatevariabele**" />
<input name="textbox1" type="text" value="safsafasfa" id="textbox1" />
<input type="submit" name="btndotnetbutton" value="submit" id="btndotnetbutton" />
<br/>
<form name="normalform">
<input type="text">
<input type="submit" value="submit">
</form>
<input name="textbox2" type="text" id="textbox2" />
<input type="submit" name="btndotnetbutton2" value="submit" id="btndotnetbutton2" />
</form> |
Hierbij wordt door de sluit-tag van het nested form (wat sowieso niet goed gaat volgens mij) beide formulieren afgesloten, waardoor dat deel niet meer werkt.
Dit hoeft dus geen probleem te zijn, als je altijd als enige formulier op je pagina het server-side form gebruikt. (Of mis ik nu ergens een basis pricipe wat betreft forms
Heeft iemand al ervaring met voetangels en -klemmen met betrekking op het serverside form?