[PHP] Session management i.c.m. MySQL

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik al een tijdje een usermanagement scrips wat ik geschreven heb voor een aantal sites. Het werkt verder prima en qua veligheid zit het ook goed inelkaar. Ik gebruik sessies en gebruikers kunnen kiezen of ze eventuuel een cookie willen plaatsen om langer ingelogsd te blijven.

Ik ben nu bezig met een redesign van een oude klant van mij, en het leek mij tijd om eens te een start te maken aan een nieuw usermanagement systeem. Ik wil het grotendeels gaan baseren op mijn oude script. Met eigenlijk één grote verandering.

Ik heb al proberen te zoeken naar goede tuts voor een oplossing van mijn probleem (phpbuilder, phpfreaks e.d.) maar daar heb ik niets kunnen vinden. Ik ben niet zo'n liefhebber van voorgeschreven scripts, liever een goede tut en dan zelf doen...

Wat ik nu graag wil veranderen aan mijn oorspronkelijk systeem is de methode van loginstatus en session management. Dit wil ik graag opslaan in de database. Ik denk dat de meeste van jullie wel bekend zijn met phpBB, nou die methode zou ik ook graag willen implementere.

Mijn vraag is, weten jullie een goede tut waar ze dit in grote lijnen uitleggen. Ik wil dus kunnen zien welke user op dit moment op de site aanwezig zijn en of iemand gast is of ingelogd is als een geregistreerde gebruiken?

• Apollo_Futurae
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
session handler
hiermee zou het wel moeten lukken

Pas de replâtrage, la structure est pourrie.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
volgens mij wil hij zelf een random nummer aan de user aansmeren in een cookie, en dit dan koppelen aan een login-datum, een login-ip en een user-id in een database, en bij elke pageview checken of die cookie wel van het zelfde IP komt (en de login nog niet is verlopen?), en zo ja de user ingelogd houden onder het opgegeven userid. Naar mijn weten zijn hier niet echt veel tutorials van; eerder gezond verstand en een middagje lekker coden :)

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Verwijderd schreef op 12 december 2002 @ 14:56:
Wat ik nu graag wil veranderen aan mijn oorspronkelijk systeem is de methode van loginstatus en session management. Dit wil ik graag opslaan in de database. Ik denk dat de meeste van jullie wel bekend zijn met phpBB, nou die methode zou ik ook graag willen implementere.

phpBB is open-source. Spiek daar eens in, kijk hoe het design in elkaar zit, weeg de voors en tegens tegen elkaar af, verbeter het naar uw wensen, zet een (c) naar phpBB en lees de licency van phpBB en dan zou je het kunnen implementeren :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al wat goede tutorials gevonden over sessions opslaan in de database. Ik zocht voornamelijk op de verkeerde keywords.

Maar wat ik dus wil bereiken is zoiets..

tabel users (met id naam enz enz)
tabel sessions (sId, expiration value)

en dan een soort oplossing om te zien wie er op de site aanwezig zijn en dan kijken of die persoon is ingelogd of een gast is. Er moet dus ook een soort login tabel komen waar alle loginId's komen te staan. Een gebruiker kan meerdere keren ingelogd zijn maar hoeft niet altijd met die login id online te zijn. En ik wil de keuze behouden wel of niet met cookies inloggen.

Mja klinkt allemaal nog heel chaotisch, kan er niet eens fatsoenlijke zinnen over typen :D, moet nog even goed nadenken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 december 2002 @ 16:31:
Ik heb al wat goede tutorials gevonden over sessions opslaan in de database. Ik zocht voornamelijk op de verkeerde keywords.
Link die dan even, voor gebruikers die dit later lezen.
en dan een soort oplossing om te zien wie er op de site aanwezig zijn en dan kijken of die persoon is ingelogd of een gast is. Er moet dus ook een soort login tabel komen waar alle loginId's komen te staan. Een gebruiker kan meerdere keren ingelogd zijn maar hoeft niet altijd met die login id online te zijn. En ik wil de keuze behouden wel of niet met cookies inloggen.

Mja klinkt allemaal nog heel chaotisch, kan er niet eens fatsoenlijke zinnen over typen :D, moet nog even goed nadenken.
Hoe wil je dat gaan doen als gebruikers hun browser sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Echte tutorials die je hierbij stap voor stap begeleiden bestaan volgens mij niet. Als je al met sessions kan werken en ook redelijk met MySQL kan omgaan dan moet je denk ik niet al te veel moeite hebben om dit te combineren. Heb zelf ook net zoiets gemaakt en het is gewoon een kwestie van goed bedenken wat het systeem moet kunnen en eventueel opschrijven op papier zodat je een goed overzicht hebt en dan gaan coden.
Pagina: 1