Beamer: wat voor lcd erin zetten ???

Pagina: 1
Acties:

• spokey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-02 16:15
Een tijdje geleden kwam ik een beamer zelfbouw project tegen hier op GoT en was al druk bezig met te kijken of ik zelf ook iets kon maken, maar nu heb ik/neem ik mee 2 defecte beamers die beide een defect hebben in het lcd gedeelte en de reparatie kosten zijn te hoog om te repareren.

Nu zat ik er aan te denken om deze beamer(s) te gaan gebruiken voor mijn zelfbouw project zeg maar alleen dan met al veel meer/makkelijker componenten, maar nu moet ik dus een vervanger hebben voor de ingebouwde lcd units.

Iemand enig idee wat/welke ik daarvoor zou moeten hebben ????

Er zitten in die beamers dus 3 lcd`s (RGB) en die wil ik dus verwijderen omdat ze defect zijn en er dan zelf 1 lcd inzetten.

MHI SCM60ZS-W, 1x SRK35ZS-WF, 2x SRK25ZS-WF

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Een LCD-beamer met 3 LCD's? Hmm das nieuw voor mij. Weet je zeker dat het geen CRT-beamers zijn?
Anyway, op dit forum http://www.diyaudio.com/f...9c2a623d0dc7fb&forumid=20 is zo ongeveer alles te vinden over zelfbouwprojectors. En dat had je met de search kunnen vinden, boefje...

En om het helemaal makkelijk te maken:
Good panel, bad panel thread en de FAQ. Oja en Hulskamp AV heeft een paar mooie LCD's liggen volgens hun site (verkoop --> occasions).

[ Voor 43% gewijzigd door snars op 12-12-2002 14:23 ]

I reject your reality, and substitute my own.

• spokey
Dankje voor al de info, ik zal er eens lekker induiken, maar heb het zelf dus niet gevonden met search en toch echt wel ff gezocht :)

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
_sNaRs_ schreef op 12 December 2002 @ 14:16:
Een LCD-beamer met 3 LCD's? Hmm das nieuw voor mij. Weet je zeker dat het geen CRT-beamers zijn?
Anyway, op dit forum http://www.diyaudio.com/f...9c2a623d0dc7fb&forumid=20 is zo ongeveer alles te vinden over zelfbouwprojectors. En dat had je met de search kunnen vinden, boefje...

En om het helemaal makkelijk te maken:
Good panel, bad panel thread en de FAQ. Oja en Hulskamp AV heeft een paar mooie LCD's liggen volgens hun site (verkoop --> occasions).
Alle moderne LCD projectoren gebruiken 3 LCD's hoor. RGB.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• spokey
Het project op dyaudio.com is dus met overhead projectoren maar ik wil dus de hele rommel uit een beamer halen en daar een lcd panel in doen das toch net ff een ander verhaal.

Het moet dus iets van een 4" tot 6.5" color lcd worden denk ik, ik haal vanavond 1 van de beamers van reperatie afdeling en dan ff uit elkaar halen om te zien wat er psies inzit.

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

is dit misschien wat ?

http://cgi.ebay.de/ws/eBa...l?ViewItem&item=804484130

of in het engels: linkje

[ Voor 53% gewijzigd door Arjan op 12-12-2002 15:18 ]

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• spokey
Hmm dat lijkt er wel aardig op, k heb gewoon 1 besteld, of het allemaal past enzo zien we wel weer :)

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Het beste is als je weet wat je koopt. Een losse TFT-lcd heeft de voorkeur want daarmee kan je alle specs bij de fabrikant opzoeken. Je moet hem natuurlijk wel gewoon aan kunnen sturen want anders kom je weer uit bij dure interface-kaarten.

Des te korter te reactietijd des te minder last je hebt van 'blurring'.
Ook moet de resolutie hoog genoeg zijn. Een beetje beamer zit op 1024x768 maar met 640x480 heb je voldoende om de TV resolutie te benaderen (768x580 ?).

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

tbusquet schreef op 12 december 2002 @ 15:10:
[...]

Alle moderne LCD projectoren gebruiken 3 LCD's hoor. RGB.
[bijdehand mode]

Sterker nog, alleen de oudere types in de semi-pro markt gebruiken nog 3 lcds, de rest is allemaal DLP of D-Ila... Dat laatste wordt gebruikt om hdtv1080(i) te projecteren met 7000 ansi lumen zie ook:

http://pro.jvc.com/prof/A...Model=&model_id=MDL101275

Ding is errug geschikt voor grote bioscopen.... Gezien op de ibc en ben helemaal verkocht!

Overigens zijn er natuurlijk ook nog projectors te koop met 3 crt projectie systeem :)
[/bijdehand mode]

• tbusquet
spokey schreef op 12 december 2002 @ 15:14:
Het project op dyaudio.com is dus met overhead projectoren maar ik wil dus de hele rommel uit een beamer halen en daar een lcd panel in doen das toch net ff een ander verhaal.

Het moet dus iets van een 4" tot 6.5" color lcd worden denk ik, ik haal vanavond 1 van de beamers van reperatie afdeling en dan ff uit elkaar halen om te zien wat er psies inzit.
Ik ben bang dat dat gewoon niet gaat lukken, en projector is een complex apparaat, hier hang je niet even zomaar iets anders in.

Hoe weet je trouwens dat de LCD panelen niet goed zijn ? Misschien is er wel iets heel anders aan de hand, en sloop je het ding voor niets. Of misschien kan je van de 2 weer een werkende maken.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• tbusquet
Lijkt me weer typisch zo'n geval van.. we nemen een fresnel-lens, en bouwen er een projector mee die vele malen beter is dan de goedkopere projectoren die te koop zijn in de winkel.

• tbusquet
Verwijderd schreef op 12 december 2002 @ 16:13:
[...]

[bijdehand mode]

Sterker nog, alleen de oudere types in de semi-pro markt gebruiken nog 3 lcds, de rest is allemaal DLP of D-Ila... Dat laatste wordt gebruikt om hdtv1080(i) te projecteren met 7000 ansi lumen zie ook:

http://pro.jvc.com/prof/A...Model=&model_id=MDL101275

Ding is errug geschikt voor grote bioscopen.... Gezien op de ibc en ben helemaal verkocht!

Overigens zijn er natuurlijk ook nog projectors te koop met 3 crt projectie systeem :)
[/bijdehand mode]
Dat is dus gewoon gelul. De meeste projectoren zijn tegenwoordig:

1. 3 paneel LCD projectoren
2. enkel panelige DLP projectoren
3. oude en nieuwe CRT projectoren
4. D-Ila is een techniek die goed is, maar nog niet bijzonder veel toegepast wordt, mede omdat het patent bij JVC ligt, en het bijzonder prijzig is.
5. 3 chip DLP projectoren, deze worden nog maar heel weinig gebruikt, puur omdat ze zo ontzettend duur zijn om te maken.

HD kunnen weergeven heeft helemaal niets te maken met de soort techniek die je gebruikt. Of je nou LCD, DLP of wat dan ook gebruikt. Je moet gewoon voldoen aan de resolutie van 1920x1080 om native HD te kunnen ondersteunen. Mijn projector kan zonder moeite HD weergeven trouwens, scaled hij gewoon netjes terug naar 1/4 HD resolutie.

Trouwens dat apparaat van JVC, leuk ding hoor, maar contrast ratio in verhouding tot lichtopbrengst is niet echt geweldig. 7000 lumen en dan een contrast ratio van 1000:1. Dan kom je nog niet eens in de buurt van film. Wat trouwens ook geen superzwart kan produceren in het geval van projectie.

[ Voor 10% gewijzigd door tbusquet op 12-12-2002 16:34 ]

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

tbusquet schreef op 12 December 2002 @ 16:26:
[...]

Lijkt me weer typisch zo'n geval van.. we nemen een fresnel-lens, en bouwen er een projector mee die vele malen beter is dan de goedkopere projectoren die te koop zijn in de winkel.
dat is natuurlijk leuk om te zeggen als je zo'n ding hebt :)

maar ik heb zo'n ding niet, en ik heb er ook het geld niet voor over, dus zoek ik naar goedkopere alternatieven.

( btw, volgens mij gebruiken ze geen fresnel lens :) )

Verwijderd

tbusquet schreef op 12 december 2002 @ 16:31:
[...]

Dat is dus gewoon gelul. De meeste projectoren zijn tegenwoordig:

(...)

HD kunnen weergeven heeft helemaal niets te maken met de soort techniek die je gebruikt. Of je nou LCD, DLP of wat dan ook gebruikt. Je moet gewoon voldoen aan de resolutie van 1920x1080 om native HD te kunnen ondersteunen. Mijn projector kan zonder moeite HD weergeven trouwens, scaled hij gewoon netjes terug naar 1/4 HD resolutie.

Trouwens dat apparaat van JVC, leuk ding hoor, maar contrast ratio in verhouding tot lichtopbrengst is niet echt geweldig. 7000 lumen en dan een contrast ratio van 1000:1. Dan kom je nog niet eens in de buurt van film. Wat trouwens ook geen superzwart kan produceren in het geval van projectie.
Wat een heftige reactie ;)...

Maar goed, 3 lcd panelen is een uitstervend fenomeen, maar je hebt inderdaad gelijk, mijn zin kan ook worden geinterpreteerd alszijnde 'hdtv only met d-ila' dat is inderdaad onzin... Alle systemen kunnen dat....

Overigens moet je die grote jvc gezien hebben voor je roept dat het niet ok is, er zijn genoeg bioscopen waar zwart op de film niet zwart wordt geprojecteerd, maar een donkergrijs, of een andere kleur variatie. Maar in een goeie bios met niet een 3e generatie 35mm copie heb je inderdaad fantastisch beeld.

Mag ik vragen wat voor projector je hebt? 1/4 scalen zou inhouden dat je een crt hebt?

Om dan toch nog even ontopic te blijven, ik heb ook even die overheadDIY linkjes gevolgd en kan niet zeggen dat het echt een geweldige oplossing is :(... Lijkt me beter om in ebay oid te blijven zoeken naar 'oude' beamers voor weinig geld...

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2002 16:51 . Reden: dommigheid ]

• tbusquet
Verwijderd schreef op 12 December 2002 @ 16:46:
[...]

Wat een heftige reactie ;)...

Maar goed, 3 lcd panelen is een uitstervend fenomeen, maar je hebt inderdaad gelijk, mijn zin kan ook worden geinterpreteerd alszijnde 'hdtv only met d-ila' dat is inderdaad onzin... Alle systemen kunnen dat....

Overigens moet je die grote jvc gezien hebben voor je roept dat het niet ok is, er zijn genoeg bioscopen waar zwart op de film niet zwart wordt geprojecteerd, maar een donkergrijs, of een andere kleur variatie. Maar in een goeie bios met niet een 3e generatie 35mm copie heb je inderdaad fantastisch beeld.

Mag ik vragen wat voor projector je hebt? 1/4 scalen zou inhouden dat je een crt hebt?

Om dan toch nog even ontopic te blijven, ik heb ook even die overheadDIY linkjes gevolgd en kan niet zeggen dat het echt een geweldige oplossing is :(... Lijkt me beter om in ebay oid te blijven zoeken naar 'oude' beamers voor weinig geld...
Ik heb een 3-paneel LCD projector met een native resolutie van 964x544 een 1/4 HD dus. En dat LCD een uitstervende techniek is, dat is gewoon niet waar. Er komen steeds weer nieuwe LCD projectoren uit, kijk voor de lol maar eens op het avsforum. www.avsforum.com of voor de meest recente projectoren op www.pricejapan.com

En trouwens, ik zeg absoluut niet dat die JVC niets is, zal vast een pracht ding zijn. Ik vind afgaande op de specs dat de contrast ratio in vergelijking tot de lichtopbrengst behoorlijk karig is.

[ Voor 14% gewijzigd door tbusquet op 12-12-2002 17:03 ]

Verwijderd

tbusquet schreef op 12 december 2002 @ 16:57:
[...]

Ik heb een 3-paneel LCD projector met een native resolutie van 964x544 een 1/4 HD dus. En dat LCD een uitstervende techniek is, dat is gewoon niet waar. Er komen steeds weer nieuwe LCD projectoren uit, kijk voor de lol maar eens op het avsforum. www.avsforum.com of voor de meest recente projectoren op www.pricejapan.com
Klinkt als een prettig apparaat :)...

bedankt voor je link naar dat forum, was nog niet bekend, maar heb daar weer nuttige dingen geleerd :)

Maar goed, LCD zal inderdaad niet uitsterven, maar met het goedkoper worden van technieken als dlp en (in mindere mate dan ;)) d-ila, zal het in de toekomst een kleinere rol gaan spelen dan dat het nu doet.
Vooralsnog is LCD prijstechnisch nog steeds het interessantst!

Nog even over die jvc presse papier: Er werden daar wat hdtv demos gegeven van oa the Moulin Rouge... Heb die in de bios gezien en is natuurlijk verplichte aankoop op dvd, maar bij Pathe was de kleurverzadiging en scherpte erg ver te zoeken in vergelijking met wat ze op die jvc lieten zien. 35mm is van oorsprong natuurlijk heer en meester op alle vlakken, maar over het algemeen is wat in de bioscoop overblijft een slap aftreksel daarvan... :|.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2002 17:13 . Reden: kleine toevoeging jvc ]

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

spokey schreef op 12 december 2002 @ 15:39:
Hmm dat lijkt er wel aardig op, k heb gewoon 1 besteld, of het allemaal past enzo zien we wel weer :)
je houd ons toch wel op de hoogte als je iets binnen hebt hè ?

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-02 00:29

Koenzie

Never leave, just go

Kun je niet van 2, een goeie maken ?

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

• spokey
Ik heb de polaroid gisteren opgehaald en de werking van deze is dus als volgt.

In een U vorm staan 3 lcd`s opgesteld rondom een matrix die de boel weer richting de lens projecteerd, achter de lcd`s komt van 3 kanten een "tunnel" vanaf de lamp die dus het licht naar de lcd`s brengt, tussen de tunnel en de lcd staan 3 glaasjes opgesteld die voor de kleur zorg (RGB).

_|-|_

>|_|<
_.^._

Voorste is de lens en achter de 3 lcds`s |_| en de <^> is kant waar licht wegkomt.

De middelste lcd (groen) is dus half defect zodat je rare groene schaduw krijgt.

De 2e beamer staat nog bij de importeur maar zodar ik die heb zal ik die ook us opentrekken.

[ Voor 4% gewijzigd door spokey op 13-12-2002 15:29 ]

• tbusquet
Verwijderd schreef op 12 December 2002 @ 17:06:
[...]

Klinkt als een prettig apparaat :)...

bedankt voor je link naar dat forum, was nog niet bekend, maar heb daar weer nuttige dingen geleerd :)

Maar goed, LCD zal inderdaad niet uitsterven, maar met het goedkoper worden van technieken als dlp en (in mindere mate dan ;)) d-ila, zal het in de toekomst een kleinere rol gaan spelen dan dat het nu doet.
Vooralsnog is LCD prijstechnisch nog steeds het interessantst!

Nog even over die jvc presse papier: Er werden daar wat hdtv demos gegeven van oa the Moulin Rouge... Heb die in de bios gezien en is natuurlijk verplichte aankoop op dvd, maar bij Pathe was de kleurverzadiging en scherpte erg ver te zoeken in vergelijking met wat ze op die jvc lieten zien. 35mm is van oorsprong natuurlijk heer en meester op alle vlakken, maar over het algemeen is wat in de bioscoop overblijft een slap aftreksel daarvan... :|.
Ben ik met je eens, een techniek die met pixels werkt (zoals DLP en LCD) zal altijd scherper lijken. Als je een LCD en een DLP naast elkaar zet, zal je minder pixels zien bij de DLP, maar de LCD zal scherper lijken, met nadruk op lijken !

Ik heb persoonlijk niet echt een grote voorkeur voor LCD of DLP. Voordeel van DLP vind ik de goede zwartlevels, je ziet amper screendoor. Maar wat ik vervelend vind aan DLP is dat je soms regenbogen ziet, dat kleuren niet echt geweldig mooi zijn over het algemeen, en dat je soms last hebt van het haloeffect. LCD heeft minstens, zo niet meer, nadelen, zoals screendoor, vertical banding, fixed panel noise (heel naar) en zo nog een aantal dingen. Ik vind het dan ook per projector heel erg verschillen wat mooier is. Ik heb hele mooie LCD's gezien, maar ook hele erge slechte, hetzelfde geldt voor DLP. Persoonlijk vind ik CRT nog steeds het mooist, maar dat heeft ook weer een bak nadelen helaas, vooral de afmetingen en gewicht. De perfecte projector (voor thuis) bestaat in mijn optiek (NOG) niet !

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

offtopic:
tbusquet, verander dat € teken es in je sig nu is t een: €

ik vroeg me af of het eigenlijk mogelijk is om de helderheid van een kleine tv dusdanig op te schroeven dat je het beeld kan projecteren. Dat is namelijk de ideale oplossing voor hij die geen geld heeft voor een beamer :) (* Arjan noemt geen namen..)

dat dit niet een oplossing gaat zijn waar je strak beeld mee op je muur krijgt zal geen verrasing zijn, maar het lijkt me in ieder geval een leuk expiriment.

mijn vraag is dus, kan ik de helderheid van een tv dusdanig veranderen dat ik er wat meer licht uit krijg ?

er moet een afstand van zo'n 3 à 3,5 meter worden overbrugt

enne, spokey hoe staat t met je beamer(s) ?

[edit]
na wat beter te hebben gezocht (beter keywords) vond ik deze link: http://www.tweakhardware.com/guide/tweakmonitor/
deze schijnt ook van toepassing te zijn op tv's

dan moet ik alleen nog weten waar ik een lens kan kopen :) (en wat voor een, iemand ?)

[ Voor 17% gewijzigd door Arjan op 27-12-2002 15:28 ]

Verwijderd

Haha sorry hoor dikke lol, maar volgens mij gaat je dat niet lukken op deze manier @gast, zonder je beeldbuis op te blazen.

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
zou dit ook bvb lukken met een oude diaprojector? ik wil zeggen, met behulp van de lenzen erin?
* Wirehead had a great idea.. :D

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Pagina: 1