Toon posts:

Thermaltake Volcano 9 op 85w Peltier

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had het volgende in gedachten:
op mijn Amd duron 1.3 zou ik een Peltier met een Volcano 9 plaatsen. Mijn vraag is zal die 85W peltier volstaan om mijn CPU de nodige graadjes te doen afvallen? Kan ik die 85W peltier rechtstreeks op mijn voeding ( Chieftec 360 W ) aansluiten of heb ik een extra voeding nodig? En ten slotte: zullen die peltier en mij CPU genoeg gekoeld zijn?Of is dit koelertje beter?Thermaltake Dragon Orb 3

ps: Het is zon peltier van Cooltech

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2002 13:52 ]

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

euu zou je dat wel doen een peltier op een lucht cooler ben bang dat dat niet lukt.

De eerste seconden, minuten wel maar dan kan ej blok de warmte niet meer kwijt en word de hele peltier warm dus denk dat het niet lukt.

Verwijderd

ik zou maar eens wat gaan lezen over peltiers. Naar mijn mening kan een peltier NOOIT goed genoeg gekoeld worden met een luchtkoeler. Die 85watt peltier houdt i.i.g die duron niet koel genoeg, dat is zeker.

Zoek maar eens op GoT / Google over peltiers aan voedingen en peltiers die luchtgekoeld zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Doc met wat heb jij gekoeld want kzie da je Cpu goed geoc'ed is?

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

goed Geoc'ed ???? Ben je niet wijs ????

Ik kom echt niet ver ik heb een brakke palomino echt gaar ik heb gewoon luchtkoeling man.
Temps: 55C stressed en 49 Idle @ 1,80 Vcore

Nofi ( mischien vat je t zo op :) )

[ Voor 3% gewijzigd door Tjaps op 12-12-2002 14:17 ]

Verwijderd

Ik zou een andere strategie kiezen :D :D Als je bovenstaande doet sloop je je proc..garandeer ik je.

Enneh..een Dragon Orb..das de brakste koeler die er bestaat zo'n beetje..

Ga maar eens wat lezen zou ik zeggen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Euuh gewoon Thermaltake Volcano 9 met 4 case koelers? dat beter? Want ik ga gvd geen €300 uitgeven aan WC voor gewoon een Peltier te steken!!

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:33

Lief Adje

Love is in the air

Verwijderd schreef op 12 December 2002 @ 14:39:
Euuh gewoon Thermaltake Volcano 9 met 4 case koelers? dat beter? Want ik ga gvd geen €300 uitgeven aan WC voor gewoon een Peltier te steken!!
je kunt al een goedkoop wc setje kopen voor 112,5€

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

Verwijderd

Topicstarter
Welk is dat dan?

• fraggel
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-01-2023
Wat ze je hier duidelijk willen maken is dat een peltier niet luchtgekoeld kan worden! Aan de ene kant wordt ie heel koud, maar aan de andere kant juist heel heet. Die hitte moet je dus heel snel af kunnen voeren en dat lukt eigenlijk alleen goed met waterkoeling.
Als je dus persé een peltier wilt kan je echt beter overgaan op waterkoeling. Als je daar het geld niet voor overhebt moet je gewoon geen peltier nemen :)

Pluk de dag, maar laat nog wat hangen voor morgen! Specs

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:16

scorpionv

This space for rent

Swiftech claimt dat ze het wel kunnen met hun nieuwste heatsink, kijk maar op http://www.swiftnets.com.

edit:

Ff opgezocht; Swiftech MCX462+T.

[ Voor 34% gewijzigd door scorpionv op 12-12-2002 14:52 ]

Fun while it lasted: World Community Grid!

Verwijderd

fraggel schreef op 12 December 2002 @ 14:47:
Wat ze je hier duidelijk willen maken is dat een peltier niet luchtgekoeld kan worden! Aan de ene kant wordt ie heel koud, maar aan de andere kant juist heel heet. Die hitte moet je dus heel snel af kunnen voeren en dat lukt eigenlijk alleen goed met waterkoeling.
Als je dus persé een peltier wilt kan je echt beter overgaan op waterkoeling. Als je daar het geld niet voor overhebt moet je gewoon geen peltier nemen :)
Psies! :9

• fraggel
  • Laatst online: 07-01-2023
Als je echt goedkope waterkoeling wil moet je zelf de onderdelen bij elkaar sprokkelen/knutselen.
Reservoir: tupperware, pomp: aquariumpompje, radiator: kachel radiator van auto (autosloop), waterblok: blokje koper zelf frezen of aan zo'n waterblokkenactie van Tha_Mafkees meedoen :)

Pluk de dag, maar laat nog wat hangen voor morgen! Specs

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:33

Lief Adje

Love is in the air

* Lief Adje pakt doos erbij en zegt : Poseidon :D

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

• Burning_acid
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Burning_acid

Brandend_zuur :?

3R System Poseidon om precies te zijn :)

link naar pricewatch: pricewatch: 3R System Poseidon WCL-02 (CPU, Socket 7/370/A/478, set)

een leven? kewl.... waar kan ik dat downloaden? | specs:http://specs.tweak.to/4608

Verwijderd

scorpionv schreef op 12 december 2002 @ 14:51:
Swiftech claimt dat ze het wel kunnen met hun nieuwste heatsink, kijk maar op http://www.swiftnets.com.

edit:

Ff opgezocht; Swiftech MCX462+T.
Ja, een Swiftech is geen V9!!!!!

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Verwijderd schreef op 12 december 2002 @ 15:18:
[...]

Ja, een Swiftech is geen V9!!!!!
Nee duh, zover was ik ook al. Ik wilde alleen maar even aangeven dat het wel kan met luchtkoeling, itt wat iedereen hier denkt zeker te weten.

• Demo
  • Laatst online: 16-02 10:41

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Verwijderd schreef op 12 December 2002 @ 14:39:
Hmm, ga jij maar heel snel over peltiers lezen, dat is niet een kwestie van ff er tussen duwen en klaar...
En peltier is een heel grappig stukje halfgeleidertechniek dat warmte van het ene naar het andere oppervlak kan transporteren. Om dit te doen is echter energie nodig en die energie wordt ook omgezet in warmte. Een 85 W peltier verbruikt 9A bij een spanning van 15V. Dit betekent dus een opgenomen vermogen van 9 * 15 = 135 W, dat volledig wordt omgezet in warmte. Aan de hete kant moet je dus 85 (het aan de koude kant opgenomen vermogen) + 135 (het door de peltier geproduceerde vermogen) = 208 W aan warmte wegwerken. Dat is voor een luchtkoeler een flinke klus! Misschien lukt het je met een Swiftech koelblok, maar met een Volcano zal het zeer waarschijnlijk te heet worden. Bovendien vraag ik me af of een 85 W peltier wel voldoende is voor een Duron 1300.
Daarnaast krijg je bij het afkoelen tot onder kamertemperatuur last van condensvorming, wat ook niet veilig is voor je CPU, dus zal je het geheel goed moeten isoleren.
Voor een goede werking van de peltier moet deze ook stevig aangedrukt worden (veel harder dan de druk van de koeler op de CPU), dus zal er een coldplate onder moeten die stevig tegen de bodem van de koeler aan geschroefd kan worden.
Waarschijnlijk gaat je PC-voeding het ook niet trekken, aangezien deze allereerst geen 15 V kan leveren en ten tweede kan ie waarschijnlijk ook niet 7 tot 8 A missen op de 12 V lijn. Bovendien gaat het koelend vermogen dan zover omlaag dat hij zeker niet meer bruikbaar is voor een Duron 1300. Je zal dus een aparte voeding moeten kopen of bouwen.
Conclusie: peltiers zijn alleen maar leuk als je een echte die-hard overclocker bent die weet waar hij mee bezig is en bereid is een hoop tijd en geld in zijn koeling te stoppen. Waarschijnlijk ben jij toch echt beter af met een waterkoel-setje, aangezien je voor peltier-koeling ook nog een hoop euro's kwijt bent en dan niet eens de zekerheid hebt dat alles goed koelt.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Demo

Demo

scorpionv schreef op 12 december 2002 @ 15:32:
[...]

Nee duh, zover was ik ook al. Ik wilde alleen maar even aangeven dat het wel kan met luchtkoeling, itt wat iedereen hier denkt zeker te weten.
Ja maar je wil niet weten wat voor een kloteherrie er van die Delta-fan op dat ding komt!

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Verwijderd

Topicstarter
keej kzal eens denken over dat poseidon setje

Verwijderd

Topicstarter
Moet je op dat swiftec spul nog een koeler zetten?

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Demoniac schreef op 12 december 2002 @ 16:10:
[...]
Ja maar je wil niet weten wat voor een kloteherrie er van die Delta-fan op dat ding komt!
Tsjah, dat zal wel ontzettend zijn, en zelfs met zo'n fan heb ik nog m'n bedenkingen, Swiftech gebruikt een peltier van 226W en geeft aan dat het optimaal werkt met een CPU van 70W. Dan zit je op 300W om af te voeren met luchtkoeling, en dat is echt extreem veel. En stel dat het lukt, dan wil je nog niet weten wat het met je kasttemperatuur doet.

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Verwijderd schreef op 12 december 2002 @ 16:15:
Moet je op dat swiftec spul nog een koeler zetten?
Sjees, lees zelf eens wat, die Swiftech is TEC + isolatie + Heatsink + Fan, installeren en draaien. Je moet nog wel een dikke peltiervoeding erbij hebben voor de TEC.

• Demo

Demo

Overigens ik zou die niet kopen als ik jou was, die fan maakt zoveel herrie dat je echt niet meer lekker computert naast zo'n ding en bovendien zal het niet geweldig werken en is het te duur.

Verwijderd

Goed Forum _/-\o_

Ik ben bezig met een nieuw systeem samen te stellen Abit KD7 met een AMD 2200+ Geforce 4 DDR 128 Mb Pc 2700 DDR geheugen

Heb nu een Abit KT7 met een Duron 800@1010 gekoeld door een Globalwin Fop 38
Geforce 4 zit hier nu op geprikt en haalt nu al met 3DMark2001 een score van 6467
kaart heeft nog zijn standaard instelling.
Maar goed terug naar de koeling...

Nu heb ik verschillend testen gelezen over koelers in combi met een AMD ..00+
wat mij opvalt is dat deze toch lekker warm lopen en dan zijn niet eens unlocked :?

Dus ik ben blijven hangen op de koeling van die gebeuren
Ik ben op de site van SwiftTech terecht gekomen en wat zag ik ja de

SwifTech MCX462+T™ Air

Peltier met luchtkoeling :) dacht ik

http://www.overclockers.com/articles646/
Op deze site vindt je een review van dit systeem.

Je koopt hem dus zonder fan zover ik weet.
In de review die ik vond hebben ze een 80x38 fan zitten ipv deze denk ik zelf aan een

Tornado 92x38mm Ultra High Speed fan (119 CFM)

Specifications:

Model number: TD9238H
Manufactured by: Vantec
Weight: 187g
Rated Power: 12.5W
Rated Current: 1.0 Amp
Fan Speed: 4800 RPM
Air Flow: 119 CFM
Noise: 56.4 dB(A)
Bearing System: Double Ball Bearing

Er zal wel een adapter gebruikt moeten worden om deze te kunnen plaatsen.
Ik denk zelf dat deze fan toch wel de nodig warmte kan afvoeren om het peltier element goed te kunnen koelen.

Tja de voeding volgen SwiftTech kan hij aangesloten worden om een

Enermax EG465AX-VE })

Greetz Nippie

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:21
Ik heb die swiftech bij OC-Shop in bestelling staan. Op de plank heb ik een 80mm->120mm adapter klaar liggen. Via Dil heb ik een SUNON KDE1212PMB1-6A besteld.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 12 december 2002 @ 16:12:
keej kzal eens denken over dat poseidon setje
dat setje is niet echt geschikt voor een peltier de kwaliteit van die set lijkt me niet voldoende voor een peltier

• ransbal
  • Laatst online: 18-02 16:30
Verwijderd schreef op 12 december 2002 @ 18:17:
....knip...
....knip...
veel plezier......., ik zou wel even een paar van die herriestoppers halen. Als die niet voldoende zijn, kun je de pc altijd nog in een andere kamer zetten.

Verwijderd

TAKKEHERRIE :D

Verwijderd

Ja echt heb er nu een potmeter tussen zitten maar helpt wel maar voluit een herrie nou echt niet om aan te hooren

• Demo

Demo

Verwijderd schreef op 12 december 2002 @ 20:50:
Ja echt heb er nu een potmeter tussen zitten maar helpt wel maar voluit een herrie nou echt niet om aan te hooren
Ja en met die Swiftech + peltier zal je 'm waarschijnlijk altijd voluit moeten draaien... niet fijn dus :P

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:40
Tazzy schreef op 12 December 2002 @ 18:45:
Ik heb die swiftech bij OC-Shop in bestelling staan. Op de plank heb ik een 80mm->120mm adapter klaar liggen. Via Dil heb ik een SUNON KDE1212PMB1-6A besteld.
die fan moet ik dus ook hebben (2x) wie of wat is die Dil? want deze fan, of de KDE1212PMBX-6A (120 cfm) en wat kosten die fan's daar?

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al uren zitten turen daan dat setje van Klax namelijk de Gold versie dervan, ik dank dat ik mij zo eentje zal aanschaffen, niet duur, en kwaliteit wat wilt een mens meer :). Heeft er al iemand daar ervaring mee want met de search vond ik daar niets over opt forum.

Verwijderd

Klax? :?

• Demo

Demo

Klax ja... volgens mij gebruiken die overigens blokken van Innovatek en zetten ze daar hun naam op :)

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 00:01
Ik wil zelf ook die Swiftech met Peltier aan gaan schaffen bij OC-Shop natuurlijk. Daar komt mn WC ook vandaan. Maar aan de reviews te zien waren de temps beter dan met WC.

Tazzy, ik zie dat jij hem in bestelling hebt staan! Wat kost tie bij OC-Shop en wat was de levertijd? Heb je er trouwens een Fanadapter op zitten? Zodat er een 120MM op kan!?
Let me know ASAP! :D

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 00:01
Nog mensen met info hierover of waar ik nogmeer dit blok kan bestellen? :?

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:21
Dil is een electronica boer, zie www.dil.nl
Ze hebben deze fan niet standaard in het pakket...

Stinger666, ik heb inderdaad een 80mm naar 120mm adapter klaar liggen en OC-Shop heeft em in bestelling staan. Helaas hoorde ik vorige week dat het waarschijnlijk dit jaar niet meer lukt :( Vooruit... wat ie precies kost? geen idee op de swiftech site staat meen ik iets van 90 dollar?
Pagina: 1