Lastrelais zelfbouw- Hoe zijn deze opgebouwd

Pagina: 1
Acties:
  • 2.800 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wie kent niet het steeds weer terugkerende ritueel van het nalopen van een reeks schakelaars om te zien of alle randapparatuur wordt in- of uitgeschakeld. Soms zijn aapachtige armen en handen hierbij een uitkomst. Dé oplossing is een PGEP smartswitch, een strook met meerdere contactdozen waarvan één speciale, de 'master'. Als van deze 'master' minimaal 50mA stroom wordt afgenomen, schakelt een relais automatisch de netspanning door naar de overige dozen, de 'slaves'. Dit betekent in de praktijk dat u slechts één apparaat, b.v. uw PC of monitor, hoeft in te schakelen om ook alle randapparatuur in te schakelen.
Ik wil zelf zo'n ding gaan maken, want de normaal verkrijgbare zijn perperduur. Ik heb al meerdere schakelingen bedacht, maar deze izjn geen van alle geschikt.

Het is dus de bedoeling dat een stroomafname van het ene apparaat (zaagmachine) een andere apparaat (stofzuiger) inschakeld. Dit wordt ook wel Lastrelais of inschakelautomaat genoemd.

Het moet uiteindelijk een kassie worden met een tweetal stopcontacten en een stekker eraan. Een master stopcontact voor de zaagmachine, en een slave (geschakeld) voor de stofzuiger

Mocht iemand echt een creatieve bui hebben kan hij/zij misschien ook ff nadenken of het al dan niet mogelijk is om een uitschakelvertraging in te bouwen (naar mijn idee tussen de geschakelde relais en de strofzuiger

Dit hoort m.i. wel hier thuis (ook al is het een beetje gek) want een beetje modder wil toch geen zaagsel in z'n sjhieke kast krijgen :)

PS Als dit geen duidelijk vraag is weet ik het niet meer.....

En needless to say, ik heb Conrad, google, etc al geprobeerd.....

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 16:26
Ik weet dat in een elektuur zoiets heeft gestaan, maar welk nummer dat was? Zou je even op de site moeten kijken... Dan kun je dat nummer misschien lenen/bestellen.

Misschien dat je op deze pagina wat kan vinden?

Verwijderd

Topicstarter
Wat een zooitje op[ die Elektuur pagina |:(

Zeker ontworpen met het idee, als het maar onoverzichterlijk genoeg is dan kopen meer mensen het blad zelf.

ik kan geen search vinden, en de meeste benamingen zijn te vaag om eruit op te maken of het de juiste is.

bv low- current drop switch?????? asjemenou

Maar back 2 business. Er is echt weinig over te vinden. :(

Verwijderd

Kun je het niet in serie plaatsen?

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

is gewoon een stekkerblok met schakelaar geen idee, je zet de schakelaar om stogzuigerbegint en de rest ook wel

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Verwijderd

Ik heb zo'n elektuurschakeling verleden jaar gemaakt, en inderdaad voor m'n zaagmachine met afzuiging.
Werkt perfect, je doet de zaagmachine aan en de stofzuiger gaat mee aan.
Master-slave schakelaar.
Halfgeleidergids 1990.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2002 14:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 December 2002 @ 14:20:
Ik heb zo'n elektuurschakeling verleden jaar gemaakt, en inderdaad voor m'n zaagmachine met afzuiging.
Werkt perfect, je doet de zaagmachine aan en de stofzuiger gaat mee aan.
Master-slave schakelaar.
Halfgeleidergids 1990.
Enig idee hoe ik hieraan kan komen??

En als je het digitaal hebt ..... _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
droupsnoet schreef op 12 December 2002 @ 13:33:
is gewoon een stekkerblok met schakelaar geen idee, je zet de schakelaar om stogzuigerbegint en de rest ook wel
OK, en dan leg ik al mijn elektrisch gereedschap naast elkaar op de werkbank met plakband om de schakelaars, pak het gereedschap wat ik nodig heb, en zet de schakelaar om...... Op hoop van zegen.... :?

Zou ook kunnen, maar dan kan ik ook gewoon de schakelaar van de stofzuiger aanzetten....

Maar toch bedankt! :)

• PCR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 16:39

PCR

Verwijderd schreef op 12 December 2002 @ 13:29:
Kun je het niet in serie plaatsen?
Dan wordt de spanning verdeeld :)

Codedivision | Freedom Internet

Verwijderd

Aha :)
En paralel gaat het niet lukken
En als je nou er een stroom doorjaagt van 2*220=440?

Moet je nou niet vergeten je stofzuiger erin te doen :)

• Beun_de_Haas
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-07-2024

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

kjik! met zoiets wil ik nou m'n 2 versterkers aan laten schakelen als ik de pc aanzet. Is dit te doen voor een elektro noob als ik :?

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-09 10:02
Verwijderd schreef op 12 December 2002 @ 18:15:
Aha :)
En paralel gaat het niet lukken
En als je nou er een stroom doorjaagt van 2*220=440?

Moet je nou niet vergeten je stofzuiger erin te doen :)
doe dit nou niet!

1) het is lijp (440 is lijper dan 220)
2) je kunt het toch niet maken (hoe krijg je 440 bij zoveel watt, alleen een dikke trafo biedt uitkomst en denk dan aan GELD)
3) het amperage in de hele lijding moet hetzelfde zijn, oftewel, degene die het meeste trekt, trekt het andere apparaat kapot

Verwijderd

ik heb gewoon alles in stekkerdozen, alles staat aan, en die stekkerdozen gaan gewoon allemaal met 1 wandschakelaar aan :!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
OverSoft schreef op 12 december 2002 @ 19:13:
[...]

doe dit nou niet!

1) het is lijp (440 is lijper dan 220)
2) je kunt het toch niet maken (hoe krijg je 440 bij zoveel watt, alleen een dikke trafo biedt uitkomst en denk dan aan GELD)
3) het amperage in de hele lijding moet hetzelfde zijn, oftewel, degene die het meeste trekt, trekt het andere apparaat kapot
Ik hoop een SPANNING van 440V en niet een STROOM van 440A, anders zou je huisinstallatie evenveel vermogen kunnen leveren als 2dieselaggregaten, lijkt me niet.

oh ja en je hoofdzekering is maar 25A :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo zou je het kunnen doen:

LET OP, ONDERDELEN VOEREN NETSPANNING.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new/ms.png

't is wel een elektuurontwerp, maar ik heb het zelf getekend.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2002 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
Leuk schema! Wat ik alleen nog wel zou doen is het relais vervangen door een met dubbele kontakten. Je kan namelijk niet aan een stopkontakt / draadkleur (ja in de muren wel) zien of het de fase of de nul is!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En waarom is dat zo belangrijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
Op alle draden van de slaves zal dan 220V komen te staan als de master uit is geschakeld. Met een relais met dubbele kontakten heb je daar geen last meer van...

Verminderd de elektromagnetische straling dus (beter voor gezondheid) en maakt het allemaal wat aanraakveiliger!

Let op, op de slaves zal altijd een spanning staan, dit komt door de weerstand en condensator die over het relaiskontakt staan. Volgens mij zijn deze om vonken tijdens het schakelen te verminderen, bij vacuum relais is dit niet nodig, een vacuum geleidt namelijk niet (lucht wel), dus die zijn nog veiliger (R en C kunnen dan vervallen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Benadski schreef op 13 december 2002 @ 14:26:
Op alle draden van de slaves zal dan 220V komen te staan als de master uit is geschakeld. Met een relais met dubbele kontakten heb je daar geen last meer van...
En wat is daar zo erg aan?

Op alle wandkontaktdozen staat 230V.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2002 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
Ik heb liever geen spanning op een apparaat staan wanneer deze is uitgeschakeld...

Weleens een ongeaarde pc aangeraakt terwijl je de verwarming vasthebt? Da's 115V ongeveer... Als je de nul (en aarde) dan niet aansluit, zal dat 230V worden!!! Dat kan ook met deze schakeling gebeuren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoezo?
Als een apparaat gewoon met de steker in de wandkontaktdoos zit heb je ook spanning tot de schakelaar.

En buiten dat, in dit schema is rekening gehouden met randaarde.

Het is wel de bedoeling dat je de schakeling ergens inbouwt, in een kunststof behuizing en dan met 2 aansluitingen, één voor master en één voor slave.
Prik je gewoon een steker in, niks mis mee.

Maar wie een dubbelpolig relais wil gebruiken, dat kan...

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2002 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 16:39

PCR

Verwijderd schreef op 13 December 2002 @ 11:59:
Zo zou je het kunnen doen:

LET OP, ONDERDELEN VOEREN NETSPANNING.

[afbeelding]

't is wel een elektuurontwerp, maar ik heb het zelf getekend.
Ik neem aan dat die C4 en R6 vonken tegen gaan?

Codedivision | Freedom Internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, een blusnetwerkje, gaat vonken en schakelklikken tegen.
Zie je vaker bij elektrische aparaten over de schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
= ff weggeweest, en ziet nu dat er VEEEEEL reacties zijn gekomen!!! :) :)

EXTER, bedankt voor dat schema, ik ga morgen gelijk de onderdelen kopen.

Als het in elkaar zit zal ik hier nog wel een pic'je plaatsen, kunnen jullie mijn kunsten ff beoordelen!! 8)7

Dit is volgens mij wel een doordacht ontrwerp, ik ben zelf nog wel aan het ontwerpen geweest, maar voor een werktuigbouwer als ik kom je dan al gouw op een PLC-gestuurde oplossing en dat kost teveel knaken!!

Dat van die dubbelpolige relais is wel aan te raden! zo en zo om bovengenoemde redenen, maar vooral als je een vacuum relais neemt is dit ter voorkoming van vonken!!

Die dingen kosten nog wel een paar centen, maar dan heb je ook wel wat! 8)
Pagina: 1