[RAID] probleem met windows installatie

Pagina: 1
Acties:

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:24

Youk

Volvo For Life

Topicstarter
Ik heb net enkele dagen mijn nieuwe schijven binnen en nu wil ik dus een Raid 0 array aanmaken en daarop Win XP pro op installeren. Nu weet ik niet perfect waar dit topic thuishoort, maar met de gebruikte windows cd heb ik reeds meerdere installaties gedaan zonder problemen. En aangezien het nu voor mij de eerste keer is dat ik een raid setup gebruik denk ik dat ik hier ergens iets vergeten ben of zo. Vandaar dat ik het topic hier plaats.

Voor de duidelijkheid eerst even de specs van mijn systeem:
Abit VP6 mobo
Dual PIII 1 GHz (@1125 MHz => FSB=150MHz)
1 GB Apacer sdram
Club3D Radeon 9500
3Com 3c905
Creative SB Live!
Adaptec 2904
PCTV Rave
aan de SCSI kaart: Plextor 12/10/32S writer en Plextor 40X cdrom
IDE 1: master: WD 20 GB 7200 rpm (ATA 66)
IDE 1: slave: WD 40 GB 7200 rpm (ATA 100)
IDE 2: master: Zip 100 atapi
IDE 2: slave: LG 52X cdrom
IDE 3: cable select: WD 80 GB 7200rpm 8MB cache (ATA 100)
IDE 4: cable select: WD 80 GB 7200rpm 8MB cache (ATA 100)

Nu krijg ik in de setup van win altijd een fout, ik zal even mijn werkwijze proberen duidelijk te maken:

In de bios heb ik (zoals vermeld in de handleiding van het mobo) first, second en third boot device op ATA100Raid gezet, de optie Boot other staat enabled

In de raid bios heb ik een raid 0 array aangemaakt (blocksize 16K) op de 2 WD 80 GB schijven + aangegeven welke de bootschijf is.

Voor de installatie van windows koppel ik de kabel van IDE 1 af, dus die 2 kleinere schijven spelen op dat moment niet mee.

Ik boot de pc met de windows cd in de LG cdrom drive zonder probleem. In het begin druk ik dan op F6 en laad ik vanaf diskette de HPT370 drivers voor XP zonder probleem. De setup gaat gewoon verder.

Dan kom ik op het punt waar je moet aangeven op welke partitie je windows wil installeren. In dat lijstje staat eerst 2 maal "unknown disk" (of zoiets, weet niet exact meer van buiten) en dan als 3e optie een disk van 150 GB => dus perfect de raid array zoals het moet. Hierop is nog geen partitie aangemaakt dus ik zeg C(reate) partition, geef de grootte in en bevestig. Dan kom ik terug in dat lijstje waar de partitie dus in staat als zijnde RAW data (is nog niet geformateerd, dat volgt normaal later). Ik selecteer deze als installatie partitie en wil dus verder gaan. Maar nu komt het, op het volgende scherm krijg ik de boodschap dat dit geen windows XP partitie is en wordt er vriendelijk gevraagd om een windows XP partitie aan te maken. Het enige wat ik kan doen is terug naar het vorige scherm (waar je de partities kunt kiezen/maken/verwijderen of de setup afsluiten.

Weet iemand wat hier de oorzaak van kan zijn?

Momenteel staat er op de 20 GB schijf ook een windows XP waarmee ik kan booten (na mijn bios terug hebben gezet wat bootvolgorde betreft natuurlijk). Hierin kan ik wel perfect de raid array zien en partities op aanmaken.

Ondertussen heb ik natuurlijk al heel wat info opgezocht, maar nog nergens zoiets tegen gekomen.

Volvo Classic Club Belgium

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Je hoeft maar 1 keer op te geven dat je vanaf RAID/ata133 wilt booten (first device).

Als je de HDD's va IDE1 en 2 loskoppelt, verwijder je ze ook uit het bios ?
(denk nml. dat je dat vergeten bent, aangezien XP bij de setup nog 2 unknown devices ziet).
En je kan de WD's beter gewoon als Master jumperen.
Oja, je hebt de array toch wel als "bootable" ingestelt :?

Suc6

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Schijven moeten op master staan bij IDE RAID

• Youk

Youk

Volvo For Life

Topicstarter
ff aanvullen:

- volgens de handleinding van het mobo moeten wel degelijk de 3 boot sequences op raid staan, vraag me ook niet waarom

- de HDD's op IDE 1 staan in de bios op "auto" dus niet vast ingesteld, en bij het opstarten worden ze dan ook niet gevonden, maar ik zal toch ff proberen met voor die 2 devices "none" in te geven

- de 2 80 gigs staan momenteel nog op cable select => fabrieksinstelling, maar ik zal het even testen met de master setting

- raid array staat ingesteld voor boot (heb bootschijf van raid ingegeven in de raid bios)

ik ga nu nog ff proberen met deze nieuwe tips, hopelijk lukt het

Vervolg van het verhaal => nog steeds hetzelfde probleem ook na toepassing van bovenstaande tips :'(

edit:
Status update

[ Voor 13% gewijzigd door Youk op 12-12-2002 20:26 ]

• Youk

Youk

Volvo For Life

Topicstarter
echt niemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Ook op het forum van Abit-usa.com staat hetzelfde probleem vermeld (met ander mobo van abit), maar ook geen oplossing ;(