Toon posts:

[VB.NET] Default item toevoegen aan DropDownList*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een dropdownlist op mijn webform gezet. Die wordt on page load gevuld met een aantal strings die uit een arraylist komen. Dat werkt prima. Maar de dropdownlist heeft niets erin staan als ik er nog niet op klik. Hij heeft geen titel zeg maar. Zoiets als "Kies hier uw blaat" moet erin staan als de pagina start. Ik dacht dat het gewoon een property van de dropdownlist zou zijn maar die kan ik niet echt vinden?? Ik wil het niet zo doen dat ik als eerste item in de arraylist de titel ga zetten en dan zeg dat altijd on page load het eerste item geselecteerd moet zijn, da's vies :r
Ik heb gezocht in met de search en ook in de visual studio.net help maar ik kan het niet vinden. Dit zou toch simpel moeten kunnen?

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:56

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

http://www.aspalliance.co...ddefaultitemwithbind.aspx ?

Gevonden met Google

edit:

Nog een verzoekje voor volgende keer: zou je wat meer enters kunnen gebruiken?

[ Voor 72% gewijzigd door gorgi_19 op 12-12-2002 10:49 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:36
Zeer vreemd...

Ik heb een DropDownlist op een aspx pagina, die ik vul in de Page_Load door er een DataSet aan te hangen:
code:
1
2
MyComboBox.DataSource = dsPersonen;
MyComboBox.DataBind();

en hier gaat ie automatisch het 1ste item in m'n combobox gaan selecteren als default.

Blijkbaar is er dus een verschil als je de items gewoon dmv Items.Add() oid aan die combobox hangt?
* whoami gaat es checken.

https://fgheysels.github.io/

• whoami
Hmmm, zeer vreemd.

Als ik in m'n page load het volgende zet:
code:
1
2
MyComboBox.Items.Clear();
MyComboBox.Items.Add("test");

Dan is die test toch echt wel default geselecteerd in m'n combobox.... Ik weet niet hoe jij uw combobox vult?

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:56

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Hij doelt volgens mij meer op het volgende:
Visual Basic .NET:
1
2
3
4
Dim _arrVoorbeeld as new Arraylist
_arrVoorbeeld.add("Jaar 1")
_arrVoorbeeld.add("Jaar 2")
_arrVoorbeeld.add("Jaar 3")

Echter, het moet er uit komen te zien als:
HTML:
1
2
3
4
5
6
<Select name="blaat">
<option selected>Selecteer uw keuze</option>
<option>Jaar 1</option>
<option>Jaar 2</option>
<option>Jaar 3</option>
</select>

Om het dan op te lossen kan je doen:
Dim Dropdownlist1 as new Dropdownlist
....
Dropdownlist1.datasource = arrVoorbeeld
Dropdownlist1.Databind
DropDownList1.Items.Insert(0, "Select an Item")
DropDownList1.SelectedIndex = 0
Het truukje zit hem om op index 0 een item toe te voegen (1e vette regel); vervolgens te selecteren op de index 0 (2e vette regel)

[ Voor 93% gewijzigd door gorgi_19 op 12-12-2002 11:18 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• whoami
Hmm, ja als hij het zo bedoelt, is dat natuurlijk the trick.
Alleen hoef je de selectedIndex niet te zetten, maar, defensief programmeren, dus we doen dat toch.

Verwijderd

Topicstarter
Mja..ik wil dus juist niet dat de "selecteer uw bla" als item op positie 0 in de dropdownlist komt te staan. Ik wil dat het erin staat maar geen item is dat je kunt selecteren. Dus wanneer je er voor het eerst op klikt, dat dan de werkelijke items in de list te zien zijn en dat het "selecteer uw bla" weg is. Het moet zeg maar _alleen_ als beschrijving van wat je met de list moet doen aanwezig zijn. Wat er dan moet staan als een user iets selecteert uit de lijst is een tweede. Dan blijft zijn selectie staan of er komt weer te staan "selecteer uw bla". Maar dat is voor later zorg.
Als het echt niet anders kan ga ik wel een label maken die ik boven de dropdownlist zet..dat kan altijd maar da's niet wat ik eigenlijk wil :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2002 11:56 ]

Verwijderd

Ik zou dit ook heel graag willen weten, dus ik hoop dat iemand het antwoord weet!

Verwijderd

Dan kun je toch in (bijvoorbeeld) het SelectedIndexChanged-event het eerste item gewoon weer verwijderen? :+

Verwijderd

Topicstarter
Hehe ja dat kan :) is wel quick & dirty maja als het echt moet doe ik het wel..
Pagina: 1