[slackware] NIS

Pagina: 1
Acties:

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Topicstarter
jeah jeah mijn eerste post! :9

[situatie]
Pentium III 450 MHz met 256 MB geheugen, Asus P3B mobo en een maxtor schijfje.
Op deze machine staat Slackware 8.1 geinstalleerd. Ik ben nog wel niet super met linux, maar heb toch gekozen voor slackware omdat ik veel wil leren (heb ook 2 boeken gekocht) en ook wil weten wat ik verander, en niet middels een grafische tool...

Ook nog een Pentium III 933 MHz met 128 MB, Asus mobo (weet zo niet welke). Hierop staat een illegale Windows XP Pro geinstalleerd (jah ik weet het), deze wordt gebruikt door mijn ouders.

[probleem]
ik heb NIS op mijn slackbak geinstalleerd, dit ging ook gewoon goed. Geen fouten of niks. Echter nu wil ik mijn windows pc in het nis-domain laten joinen. Kan dit eigenlijk wel (ik dacht ooit gelezen te hebben op GoT van wel, kan alleen topic niet meer vinden) :? Als dit mogelijk is, al dan niet met een tootlje, zou ik graag willen weten hoe of course ;)

[ondernomen actie]
tldp.org, GoT, google.nl/linux en de boeken linux systeembeheer deel I en II, echter kon ik nergens iets vinden over een windows client in een nis domain.

Ik hoop dat een van jullie me wijzer kunnen maken.
:)

It’s the economy, stupid!

Verwijderd

offtopic:
[quote]
ondernomen actie]
tldp.org, GoT, google.nl/linux en de boeken linux systeembeheer deel I en II, echter kon ik nergens iets vinden over een windows client in een nis domain[/quote]

Volgens mij heb je de FAQ wel goed gelezen :D Netjes hoor... :P

Verwijderd

Even hardop denken.. Ik heb zelf geen NIS, maar mijn broer (ook een slackie ;) ) wel, dus het kan er een beetje naast zitten her en der.. Goed.. Om met een XP doos bij je linux doos te komen (even afgezien van NIS), heb je Samba nodig (zit standaard bij Slack, no prob, lijkt me)... Om deze te installeren, raad ik je aan even op de samba site rond te neuzen hoe je even 'Swat' dient te 'activeren' in de inetd.conf file. Vervolgens via je browser naar http://hier.je.ipadres:901 en Samba configureren..

Samba -kan- in je user database van je linux doos kijken (doet dat ook standaard geloof ik), en kan als PDC werken. Door je XP doos nu lid te maken van het domein waar je Samba doos PDC van is, zou je automatisch dus de userlist ed van je linux doos moeten hebben...

Ik hoop dat dit is wat je bedoelde, en dat ik je de goede kant op heb gewezen....

Verwijderd

ik gebruik zelf voor een aantal linux machines nis+nfs. werk ok, maar LDAP is de toekomst.....lees die howto maar is. NIS+Samba is volgensmij wel werkend te krijgen....ben benieuwd of dat lukt.
OpenLDAP is de linux tegenhanger van ms active directory. OpenLDAP is ook als addresboek te gebruiken.
http://www.rajeevnet.com/linux/passwd_sync/passwd_sync.html <-- misschien interessant?
http://www.york.lug.org.u...ba/html/html/slide_1.html <-- zeker interessant!
offtopic:
ik zou wensen dat iedere 1st post van dit nivo was. super!

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2002 12:38 ]

Verwijderd

[rml][ NOS] Applaus voor dawg[/rml]

Nog 1 keer offtopic :D

Waarom gebruik je nog NIS ??

Verwijderd

Een aantal dingen:

- Gebruik geen NIS. Het werkt mischien leuk, maar als het stuk gaat zit je met (grote) gebakken peren. Verder is nis voor zover ik weet deprecated
- Een SambaPDC al geprobeerd? (evt icm openldap)
- Je zou nog een kerberos domein op kunnen zetten (evt icm openldap, al is dit een behoorlijk complexe oplossing(je moet/zou n'l je complete netwerk kerberizen))

<edit>
Welkom op GoT, waren alle users maar zo driftig in het lezen van de faq :P
</edit>

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2002 13:11 ]

Verwijderd

Je kan denk ik 't best gaan voor een LDAP server in combinatie met pGina
For instance, should an administrator wish to use an existing Unix server, and its existing base of users, to authenticate access to Windows 2000 machines there are few options. The methods employed may range from using a Windows 2000 server for authentication and having the administrator maintain identical lists of usernames/passwords on each server, to using Samba to emulate a Windows NT 4 Server. However, each method has its drawbacks and limitations. Ideally the administrator should be able to setup a standard naming service, such as NIS (Network Information Services) or LDAP (Lightweight Directory Access Protocol), on ANY type of server and have all clients, regardless of OS revision, access that single repository.
Ik wil dit eigenlijk ook nog een keer testen, heb alleen geen Windows bakken meer :+

P.S.: Het gaat hier over Win2k, ik weet niet in hoeverre dit ook voor XP te gebruiken is...

[ e d i t ]

Ah, toch wel:
# Announcement - it was noted that we dont have listed any OS specific requirements.. so just a heads up, technically pGina 1.4.2 should work in Windows NT4, 2000, XP Pro, XP Home. However, we have only had a chance to test it in Windows 2000 and XP Pro. Terminal Services usage is still buggy...
[/ e d i t ]

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2002 15:51 ]

Verwijderd

<ot>
w000t, da's te vet, vanavond maar eens een ldap server opzetten :)
</ot>

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Topicstarter
dank u, dank u :7

ik heb jullie (althans de meesten) advies opgevolgd en openldap geinstalleerd.
Dit ging zonder probs..

Ik ga nu pGina installeren op die xp bak, so wish me luck!@
Ik zal jullie laten weten of het goed is gegaan, zo is het ook relax voor eventueel andere users die de search usen. ;)

(en wanneer word ik trouwens genomineerd voor beste voorbeeld-poster voor beginners?) :D

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Topicstarter
Het werkt.

Nu nog ff samba installen.
:)

Pagina: 1