Animocheck: Controller voor LCD's

Pagina: 1
Acties:
  • 650 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 06:44

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Ok, ff een vraagje: Ik zit te spelen met het idee om een printje te maken wat waarschijnlijk ongeveer 80% van alle LCD's zonder controller kan aansturen. Het beest zal kwa prijs een 40 euro ofzo gaan kosten. Hoeveel animo zou hier in principe voor zijn? Zouden er misschien mensen zijn die kennis van zaken en de wil hebben om mij te helpen hiermee? Ik heb nog geen idee hoe of wat het precies gaat worden, dit is slechts een animocheck, begin dus niet meteen je laptop/PDA/whatever te slopen :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Bart_Banaan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

EXPLAIN FURTHER PLEASE! `MEER DETAILS SVP

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-10 22:40

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Sprite_tm schreef op 12 December 2002 @ 00:57:
Ok, ff een vraagje: Ik zit te spelen met het idee om een printje te maken wat waarschijnlijk ongeveer 80% van alle LCD's zonder controller kan aansturen. Het beest zal kwa prijs een 40 euro ofzo gaan kosten. Hoeveel animo zou hier in principe voor zijn? Zouden er misschien mensen zijn die kennis van zaken en de wil hebben om mij te helpen hiermee? Ik heb nog geen idee hoe of wat het precies gaat worden, dit is slechts een animocheck, begin dus niet meteen je laptop/PDA/whatever te slopen :)
Je hebt dus als ik je goed begrijp nog helemaal niets werkens gemaakt.
Als je ons nou eerst eens wat meer info geeft enzo want dit klinkt wel erg als een sprookje. Aangezien er zo verschrikkelijk veel verschillende soorte lcd's zijn.

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Ok, ik zal het even uitleggen: Een heleboel controllerloze LCD's werken als volgt: Ze hebben een of meerdere data-input-lijntjes, een data-clock-lijntje, een ga-naar-de-volgende-lijn lijntje en een begin-opnieuw-met-de-schermopbouw-lijntje. Op deze lijnen moet ook meestal een zelfde soort signaal komen. Nou, waar ik dus aan dacht was: Men neme een microcontroller en een end videogeheugen, men knope dat aan elkaar, men hange er een RS232-lijntje aan. De microcontroller komt ook vast te hangen aan het display. In de firmware van de microcontroller zijn een aantal dingen aan te passen: polariteit van de lijntjes, hoeveel datalijnen, hoeveel pixels het scherm hoog / breed is, hoeveel bits per pixel, ... Wat het display dan gaat doen is heel enthousiast het beeld vanuit het video-RAM richting het LCD gaan persen. Als er via serieel iets binnenkomt onderbreekt 'ie dat even en schrijft wat data erbij in het videogeheugen ofzo. Het voordeel is: Je gebruikt een microcontroller dus je hebt zat flexibiliteit om de firmware aan allerlei soorten displays enzo aan te passen.

En inderdaad, ik heb nog compleet niets, maar omdat dit een vrij groot project is (zeker als je het spul als complete kits wilt uitgeven) wil ik eerst wel es weten of er echt zoveel mensen nog 'vage' LCD's hebben liggen als ik denk.

PS: Bart: Doe es niet zo schreeuwen doen aub?

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

amdat dit een duidelijke animocheck is, is er toestemming van phreak?

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Verwijderd

Misschien verstandig om eerst eens een prototype in elkaar te solderen.

Verwijderd

Je kan heel makkelijk beeld krijgen op zon scherm, genereer beeld pulsen, ik heb het gedaan over 10 mhz, daarmee beeld pulsen na gemaakt die naar een display sturen zodat de clock goed is om pixel op dat scherm te krijgen. Dit alles werkte door een bij ons bedrijf ontworpen vario 10 met een xilinx proc erin en een prommetje met het programma in vhdl geschreven. Als je er zoiets voor maakt kan je al aan tonen dat je iets op het scherm krijgt.

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
droupsnoet: Errm, ik heb toestemming van Kaj., mag dat ook?

Apocalyps: Ik weet dat het op zich makkelijk is, ik denk alleen dat 97% van de tweakers geen idee heeft hoe het moet. Vandaar het idee om een universele print inmekaar te fietsen.

PureOptical: Er zit vrij veel werk in zoiets, zelfs alleen maar een prototype, vandaar dat ik eerst een animocheck wil doen.

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:47
Neem aan dat iedereen niet zoveel verschillende lcd's om de zoveel tijd wilt ruilen. De prijs voor die controller ligt dan erg hoog als men maar 1 lcdtje heeft..?

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Hoe bedoel je? Omdat de LCD's heel erg op elkaar lijken is het aanpassen aan 1 LCD een kwestie van een aantal variabelen invullen en that's it, da's dus geen kostenpost. Of bedoel je wat anders?

• VeloChill
  • Laatst online: 20-05-2023
hmm, dit klinkt wel handig, ik was ook op zoek naar een lcd, en van al die electro-dingen heb ik ook geen kennis, dus kwam ik uit op een lcd die aan te sluiten is met een TV-out en dan is het in eens heel simpel.

ik vind het dus goed werk, ook al geeft je te weinig info/input volgens de rest!! :Y)

[edit]
bedenk me ineens, ws bedoelen jullie die lcd's voor winamp-plugins enzo, maar ik wil zo'n grafische :9~

[ Voor 15% gewijzigd door VeloChill op 12-12-2002 12:24 . Reden: toevoeging ]

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:09

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

VeloChill schreef op 12 December 2002 @ 12:20:
[edit]
bedenk me ineens, ws bedoelen jullie die lcd's voor winamp-plugins enzo, maar ik wil zo'n grafische :9~
En ook voor die grafische zijn al plugins te vinden ;)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Wat voor LCD's hebben we het hier over? "Normale" modules t/m 320x240, of VGA en groter uit laptopschermen? En dan ook nog monochroom of kleur? STN enz. of TFT ?

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Hetgeen waar ik het nu over heb zijn al die LCD's die uit zichzelf nog geen controller hebben. Voorbeelden: Kleine laptop-schermpjes, Palm-schermen, het scherm van die Tulip 286 die laatst in dit forum genoemd werdt... Monochroom en kleur moet beiden kunnen (tho' niet zoveel kleuwen waarschijnlijk, het moet niet een complete VGA-adapter worden...)

Verwijderd

kleine laptopschermpjes, dus eigenlijk de STN's en tft's?
Die zijn toch helemaal niet compatible met elkaar? :+

Ik loop al jaren naar een betaalbare controller te zoeken voor mijn laptop-schermpie (8.4") (da's toch klein?) Maar ik heb ergens t idee dat je een heleboel hier door elkaar gooit.
Zowiezo heeft elk merk een ander type aansluiting, alsmede elk type scherm een andere connectie. Ook de datasheets geven verschillende 'clock's' aan enzo...

edit:
Als je voor mij een kaartje maakt van 40 euro... :+ ben ik daar wel voor in *D

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2002 13:58 ]

• Looki
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Heb je HTS gestudeerd?.. ik kan wel wat.. maar om dit te ontwerpen in je eentje ben je een heletijd bezig.. met een paar slimme koppen bij elkaar (een kamer ofzo) kan je overleggen en goed uitzoeken. wij zijn hier nu in 1 lokkal ook bezig.. maar dan kan je een ander iets vragen als je het ff niet weet. dus zo in je eentje gaat het altijd een stuk moeilijker. maar ik wens degene die dit gaan doen veel suc6.. en aan tijd kost die iets van €6000 .. als je nu na gaat wat het voordeel er van is.. betaal ik liever 20 euro meer voor een LCD met controller.. :)

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Verwijderd

*grinz* die controller die ik nodig heb kost geloof ik kant-en-klaar iets van 800 euro...

BTW, heb wel HTS gestudeerd, maar geen electro :(

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Hehe, ik zit zelf op de universiteit Twente. Ik weet idd dar de logische signalen van de verschillende controllers wel es wat van elkaar af willen wijken, maar het idee is meestal hetzelfde: de data wordt er serieel en syncroon, pixel voor pixel, lijn voor lijn, ingeclocked. Als de hardware eenmaal af is is het alleen een kwestie van details in de software aanpassen om een ander LCD te kunnen aansturen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 december 2002 @ 13:56:
kleine laptopschermpjes, dus eigenlijk de STN's en tft's?
Die zijn toch helemaal niet compatible met elkaar? :+
Oh jawel hoor :) Er is een verschil tussen de gebruikte technonogieen en de interface.

edit:
slecht gelezen..

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2002 16:40 ]

• Crashman
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 16:49
Ik heb nog een oud mono scherm uit een 368 laptop, een Sharp 64p7*** nogwat (oid), zou leuk zijn als ik daarmee iets kon doen :)

specs | You know you are addicted to the internet when you refer 'books' as 'portable websites'. | http://radio.c64.org:8000/

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:12
Sprite_tm schreef op 12 December 2002 @ 00:57:

Hoe kun je zeggen dat 80% van de schermen gaat werken, als je nog helemaal geen schema's oid hebt :? :D
Sorry hoor, maar wat je wilt kan gewoon niet zomaar....
Tenzij je met een (of msichien meerdere) programable-controllers gaan werken..maar dat ga je nooit redeen voor die 40 euro...

• Error65
  • Laatst online: 12-01-2023

Error65

Error Inside

Crashman schreef op 12 December 2002 @ 16:47:
Ik heb nog een oud mono scherm uit een 368 laptop, een Sharp 64p7*** nogwat (oid), zou leuk zijn als ik daarmee iets kon doen :)
Ik heb ook nog z'n schermpje liggen ergens :)

http://www.uitdehoogte.nl/bert

Verwijderd

lijkt mij iets dat onmogelijk zal zijn

en met de reden dat als het mogelijk zou zijn er heus wel al mensen zoiets gemaakt zouden hebben omdat zoiets gewoon goed te verkopen is

waarom denk je dat een controller maar geschikt is voor 1 of een paar sorten schermen en niet meteen voor alle schermen? volgens mij is dat omdat zoiets gewoon onmogelijk te realiseren is met de middelen van nu

ok er zijn altijd manier om iets wel te maken.. maar voor 80% van alle controllerloze schermen.. nee dat gaat volgens mij niet lukken
wat wel zou kunnen is voor 1 of een paar soorten iets maken dat kan best
je betaalt het meeste voor het ontwikkelen van die dingen dusss

maja iig veel suc6

• RammY
  • Laatst online: 13-10 11:17

RammY

Dát!

Sprite_tm schreef op 12 december 2002 @ 13:33:
Hetgeen waar ik het nu over heb zijn al die LCD's die uit zichzelf nog geen controller hebben. Voorbeelden: Kleine laptop-schermpjes, Palm-schermen, het scherm van die Tulip 286 die laatst in dit forum genoemd werdt... Monochroom en kleur moet beiden kunnen (tho' niet zoveel kleuwen waarschijnlijk, het moet niet een complete VGA-adapter worden...)
Je vergeet de GAMEBOY LCD... :) heb ik er ook nog 1 van liggen.. wil hm wel graag aansturen..

Deze advertentieplaats is te huur!

Verwijderd

Dude, als het echt voor die 40 euro kan dan denk ik dat er zeker genoeg animo voor is... tientallen tweakers (zoniet honderden) hebben nog wel ergens een oud tft schermpje liggen of kunnen daar makkelijk en goedkoop aan komen.. (bv op de pc-dumpdag worden ze voor vrijwel niks gedumpt).. en zitten te springen om zoiets.. ik iig wel :)
Dus.. zeker beginnen en met resultaten en plaatjes komen, het recept voor animo :) Kennis is hier denk ik ook wel te vinden helaas niet bij mij ;(

Verwijderd

Is het niet makkelijker om een Cinch-Composiet video LCD te combineren met een TV Out ?

Dan kun je nl. gelijktijdig ook video kijken....

Volgens mij gaat dit nog heel wat (technische) voeten in aarde krijgen - al was het alleen maar om compatible te blijven met allerlei standaarden die alleen standaard met zichzelf zijn :)

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-09 13:37
Damn dit wordt wel leuk als dit gaat werken heb nog een stuk of 10 Laptop 14"tft's liggen. Waar ik nog zat mee kan, ookal zit er maar een klein krasje op. en nog een 15 "tft. Kan ik lekker alle temp's en winamp plugins laten zien.

Verwijderd

fleppuhstein schreef op 12 December 2002 @ 20:19:
Damn dit wordt wel leuk als dit gaat werken heb nog een stuk of 10 Laptop 14"tft's liggen. Waar ik nog zat mee kan, ookal zit er maar een klein krasje op. en nog een 15 "tft. Kan ik lekker alle temp's en winamp plugins laten zien.
Als dit gaat werken met die controller...heb je die 10 schermen dan allemaal nodig ? (A)....

/me *Hint*RaZoRbLaDe wil er wel eentje kopen :Y) *Hint*

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2002 20:35 ]

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Cutebritney: Ik heb ondertussen genoeg datasheets van controllers gezien om dat met redelijkheid te kunnen zeggen. En als je me niet gelooft, naja, jouw goed recht :Y)

Me_Myself_and_I: Waarom zou dat? Als je zo gaat denken zijn alle dingen al uitgevonden |:( En er gaat inderdaad een programmeerbare controller in, die beesten kosten tegenwoordig geen tiet meer, als je ze per veel inkoopt een eypo of 2.

RamShackle: Die heb ik er er extra niet bijgezet omdat ik niet wist hoe daar het schema van was. Heb ik even bekeken; lijkt idd ook vrij makkelijk aangestuurd te kunnen worden.

Got: Mja, dat weet ik dus nog zo net niet, vandaar deze animocheck :)

euss: Weet je wel hoe duur die dingen zijn? Dan ben je voor E40,- niet klaar hoor.

[ Voor 3% gewijzigd door Sprite_tm op 12-12-2002 22:20 . Reden: Smiley typo ]

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-10 00:57

McFizban

Hackito ergo sum.

Hmm, ik heb hier ook een tijdje mee rond gelopen.
Ik heb een oude Toshiba gesloopt met een heel gaaf (rood) plasma scherm.
Ik dacht zelf aan een Xilinx of Lattice (f)pga. Dan heb je eigenlijk alleen nog wat geheugen en buffertjes nodig.
De configuratie kun je heel makkelijk softwarematig aanpassen.

Bij gebrek aan goede programmer/ontwikkelomgeving ben ik er mee gestopt.

[ Voor 13% gewijzigd door McFizban op 12-12-2002 22:40 . Reden: typo's ]

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

Verwijderd

Neem van mij nou maar aan dat als je een plaatje met 'hello world' op een willekeurig 2ehands lcd scherm laat zien, je animo hebt waar je bang van wordt..
Ik weet niet hoe je het verder wilt gaan doen maar als je zelf alle printjes in elkaar gaat solderen ben je met 10+ mensen al niet meer vrolijk.. De meeste zichzelf respecterende tweakers kunnen wel een simpel schema'tje in elkaar solderen maar ik weet uiteraard niet waar de moeilijkheidsgraad hier ligt..
Kun je trouwens niet samples krijgen van de benodigde onderdelen? en naar wat voor kennis ben je op zoek?

/me lijkt het iig wel een vet idee om een 640x480xpaar kleurtjes scherm in zijn case te hangen voor een paar tientjes :)

Verwijderd

ik gun het je dat het je lukt
maar ik heb zo het id dat het je niet zal lukken
als het zo makkelijk was als jij zegt was het al lang gemaakt
maja veel suc6 iig er mee
maar hou in gedachten dat IEDER display totaal anders zal gaan werken
dat is ook mede de reden dat je zo weinig verschillende displays aan een kaart kan hangen
maar wat je bijv wel kan doen is zon ding van earthlcd gaan maken dat is dat je een vga signaal omzet naar dat van een tft scherm

maar maak eens duidelijk welk soort schermne je wilt gaan doen dan??
want wat je in het begin beschreef waren LCD schermen waar wel drivers op zaten maar geen controllers

• Kippenijzer
  • Laatst online: 11-10 07:24

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Tja, ik heb hier inderdaad nog een 640x480 kleuren schermpje liggen uit mijn wijlen Toshiba T1950Ct (8,4" TFT) waarvan ik ook een volledige datasheet heb... Al met al zou ik daarmee met de juiste compontenten (idd zo'n eeprom met processorunitje en wat timings crystalletjes ofzo) er zo beeld op moet kunnen krijgen (ook vanaf normale vga output dacht ik? DVI anders een optie? :P ) Maar, lijkt me top, als iemand _met_ verstand van dergelijke schakelingen zoiets in elkaar brandt voor wat centen... Ik zou qua ontwerp volgens mij het hele ding kunnen maken, maar hoe ik dat dan in hardware zou moeten realiseren? Geen idee hiero :'(. Maar helaas afgelopen jaar geen tijd gehad me hier verder over te buigen ivm studie en andere ver(p)lichtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFizban

McFizban

Hackito ergo sum.

Ik denk dat als je een werkend prototype maakt er best wel mensen te vinden zijn die mee willen helpen om het verder uit te werken. En een print professioneel laten maken is bij wat grotere (>10) aantallen best interessant.

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

...datasheets hè?

Ik heb hier nog wel een stapeltje datasheets liggen van Sharp (die niet meer op hun pagina's staan >:)) Natuurlijk inclusief de sheets voor mijn eigen schermpje! :+

Misschien dat je daarmee nog wat kan doen voor die (best wel spotgoedkope) universele controller! Heb trouwens ook nog wat andere datasheets liggen... Plus een paar schermpjes inclusief controller :9~
Mogelijk kun je met wat geknutsel en gefreubel daar iets mee doen?

Ben wel technisch, maar helaas niet in deze hoek... Laat mij maar een beestje verbouwen ofzo *D

edit:
PS: als jij denkt dat t simpel is, is dit denk ik wel een aardige input om mee te beginnen...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2002 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
McFizban: Ik dacht zelf aan een Atmel microcontroller ofzo, maar een FPGA is idd ook een hele leuke optie... Ik kan in principe nog wel aan een paar xc3030's komen, die zouden groot gfenoeg moeten zijn...

Got: Mja, ik had hier graag een link naar mijn eigen al werkende 640X480 TFT'tje willen doen als zijnde heel vroeg prototype, maar bij het opnieuw inelkaar zetten van de schakeling heb ik de TFT opgeblazen |:( Ik kan waarschijnlijk wel aan een nieuwe komen, maar dat duurt even. (als in: weekje ofzo)

Me_Myself_and_I: Nou, niet elk display zal _totaal_ anders werken, er zitten in principe zat op elkaar lijkende dingen in, daar baseer ik het idee ook op. En dit moet idd een universele controller worden, je hoeft alleen nog een lcd met drivers toe te voegen.

Rcy2k: Heej, da's ongeveer de hulp die ik nodig heb. Als je me die datasheets zou mailen zou ik je dankbaar zijn. Heb je toevallig een aantal schermpjes dubbel of 3dubbel? Zoja, is het een idee dat je er 1tje naar mij opstuurt zodat ik er een controller voor kan maken, als 'ie af is stuur ik je dan (als zijnde betaling voor het scherm) een controller toe zodat jij het scherm ook kan gebruiken. Ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sprite meel me ff... (rc.y2k@zonnet.nl) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 18-09 08:06
Kan je gewoon een oud laptop scherm op dat printje aansluiten dan? Want dan zou ik hem ook wel willen hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Als je de pin-out van dat laptopschermpje zou weten, inderdaad, dat kan dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFizban

McFizban

Hackito ergo sum.

Sprite_tm schreef op 13 December 2002 @ 14:36:
McFizban: Ik dacht zelf aan een Atmel microcontroller ofzo, maar een FPGA is idd ook een hele leuke optie... Ik kan in principe nog wel aan een paar xc3030's komen, die zouden groot gfenoeg moeten zijn...
...
Een Atmel is lekker makkelijk programmeren, maar ik denk dat je daar problemen met de snelheid mee krijgt.
Die kleuren LCD's willen graag de data met >40 MHz ingeklokt krijgen.
Een beetje FPGA haalt op z'n sloffen 100 MHz.
De intelligentie (communicatie met de PC) kan je wel met een goedkope microcontroller doen. Of je zet het hele zooitje op een ISA kaart. Is ook erg makkelijk met een FPGA (been there, done that (8> ).

Mijn inventaris bestaat uit een Xilinx XC3020-50 en een XC4003 op prototype bordjes en een stuk of wat Lattice pLSI1024-90.
Voor voor de Xilinx heb ik een complete ontwikkelomgeving, maar geen programmer. En om nou iedere keer een prom te branden wordt een beetje duur met debuggen.
Voor de Lattice heb ik helemaal niks. Of hij moet via Protel 99SE te programmeren zijn, maar daar kon ik te weinig info over vinden.

[ Voor 24% gewijzigd door McFizban op 13-12-2002 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Kijk, we hebben iemand met een achtergrond in EL :) Inderdaad, met een Atmel haal je niet zulke hoge snelheden, maar het debugt wel fijn en je kan lekker veel features in zoiets stoppen. Ik dacht zelf aan een Atmel omdat mijn idee in de eerste plaats naar kleine LCDtjes (palm, psion, gameboy, ...) uitging. Ik heb zelf ook wat gewerkt met zo'n FPGA (ik heb er een 4-bit microcontroller in gemaakt, yay :P ) en ik denk eerlijk gezegd dat ze voor zut als laptop-displays inderdaad eerder voldoen. Je kan er zelfs nog wel een UART ofzo inzetten zodat de communicatie naar de PC gesmeerd loopt.

Btw: Die Xilinxjes kun je ook zonder ROM eraan programmeren: je zet het ding in slave-mode en je hangt er een speciale kabel naar je paralelle poort aan. Zie de Xilinx site voor meer details, het hoe en wat is mij even ontschoten, ik kan je wel vertellen dat het heel fijn werkt.

McFizban: Zou je me misschien eens willen mailen? Kunnen we notities vergelijken zeg maar ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Sprite_tm op 14-12-2002 01:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajampaniki
Misschien is dit een nuttig linkie:
http://a26.lambo.student....ction=hard&project=vgalcd

Doet er wat mee zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ajampaniki schreef op 14 december 2002 @ 09:47:
Misschien is dit een nuttig linkie:
http://a26.lambo.student....ction=hard&project=vgalcd

Doet er wat mee zou ik zeggen.
voor zo ver als ik daar uit kan halen is dat een display met drivers en een controller anders moet hij er namelijk wel meer in stoppen dan die paar lijntjes aan data maja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PegOpDeWeg
  • Laatst online: 01-09 12:07

PegOpDeWeg

eej wasup?

Had ook al gezocht naar TFT/CGA controllers. Genoeg er van gevonden. Hier is er vast 1 uit duitsland: http://www.adm-electronic.de/vga01.htm

Het nadeel is dat die dingen zijn zo duur hé. Ik heb hier 3 TFT schermpjes liggen. (een Sharp LM80C219, een Sharp LM64p58 en een NEC B6A20013) Het enigste wat ik daar met zekerheid over kan zeggen is, dat de CCFL's daarvan allemaal werken. Dus de backlights doen het. Bovendien heb ik geen bekabeling erbij en dat zijn meestal van die ultra dunne flatcable gevallen...

Op mijn zoektocht ben ik echt tientallen (PDF) schema's tegen gekomen van de diverse merken. Eigenlijk zijn er maar 3 á 4 grote merken die bijna all TFT schermen maken die gebruikt worden op de retail markt. Gelukkig hebben ze ook zo iets als een industrie standaard voor de schermpjes ontwikkeld die er voor moet zorgen dat de aansluitingenen op die schermen praktisch het zelfde zijn.

Als het jouw idee inderdaad voor TFT/CGA schermpjes bedoelt zijn vraag ik me af of je dat met 40 Euro redden gaat, aangezien een beetje redelijke controller toch tussen de 300 en 500 euro ligt.

Maar... Als het je allemaal gaat lukken, zal ik geen nee zeggen tegen jouw controller. :*)

"It's better to burn out, than fade away"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFizban

McFizban

Hackito ergo sum.

Sprite_tm schreef op 14 december 2002 @ 01:42:
McFizban: Zou je me misschien eens willen mailen? Kunnen we notities vergelijken zeg maar ;)
Zie mijn homepage, maar dan het laatste stukje (na de ~) en dan met @wanadoo.nl er achter. (Zo weinig bots die daar wat van snappen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Ajampaniki:
Hmm, dat is inderdaad een leuk idee. Wel jammer dat je hier slechts 8 kleuren mee kan zien, met een normale aansturing zijn dat er veeeel meer. Mmm, es kijken of ik nog wat onmeunig snelle AD-converters ergens vandaan kan halen. Dit is iig wel een grappige oplossing, alleen niet compatible met elk LCD.

Ik heb nog ergens een 800x600 Thinkpad lcd liggen, es kijken of ik daar de pinout van kan opsnorren en dit schema testen...

Me_Myself_and_I:
Nope, met dat schema gebruik je je normale VGA-kaart als controller.

Obiwanos: Kijk es naar de link van Ajampaniki, daar kunnen ze het ook met een 2tal chips af. Als je al een VGA-controller hebt en je alleen de VGA gebruikt dan moet het goedkoop kunnen. Als je niet een VGA-kaart bouwt maar iets veel kleiners wat minder kan idem. (Heck, je wil er status op laten zien, niet Doom op spelen...)

[ Voor 34% gewijzigd door Sprite_tm op 14-12-2002 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

euh sprite... haal dat ge-LCD eens ff uit je woorden... je bedoelt toch nog steeds tft en dstn schermpies? (dat zijn die playstation etc. ook)

en euh... ik wil m wel als monitor gaan gebruiken :p of videoviewer (composiet/svideo) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sprite_tm schreef op 14 December 2002 @ 16:21:

Me_Myself_and_I:
Nope, met dat schema gebruik je je normale VGA-kaart als controller.
waarom zitten er dan veel meer draden aan zon scherm?
en waarom zijn die controllers er dan als het met zon simpel schema kan??
dit schema is voor schermen die al een controller hebben aangezien de functies die hij zegt dat HET SCHERM heeft en hij nog niets mee doet
en aangezien een scherm zonder controller weinig functies heeft...
hij doet idd alsof dat zonder controller is maar dat is dus echt een scherm met controller

uit de datasheet kan je ook ophalen dat hij aan te sturen is met een rgb signaal en dan nog de sync enzo
dus dan moet er wel een controller op het scherm zelf bij zitten lijkt mij

quote uit de datasheet:

The SHARP LQ9D011 Color TFT-LCD module is
an active matrix Liquid Crystal Display (LCD) incorporating
amorphous silicon Thin Film Transistor (TFT).
The module is composed of a color TFT-LCD panel,
driver ICs, control circuit, and a power supply circuit.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2002 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
*zucht*
Laten we even een bepaalde definitie neerleggen: Een LCD met controller is een LCD waarnaar je alleen data hoeft te sturen als er wat veranderd. Voorbeeldje: Die HD-zoveel 16x2 text-LCD'tjes. Als je daar wat op wilt zetten hoef je dat maar 1 keer ernaartoe te sturen en dan blijft het er staan totdat je het overschrijft of de power uitzet. Zo'n display heeft ook een stukje videogeheugen, waar 'ie het beeld in onthoud.

Een controllerloze LCD heeft dat echter niet. Omdat het geen VRAM ofzo heeft blijf je de data ernaartoe sturen, een beetje als een monitor. Als je de draadjes naar de VGA-kaart lostrekt bliojft niet het laatste beeld op het scherm staan, nee, het complete scherm wordt zwart omdat het geen nieuwe data aangeleverd krijgt.

En zoals ik al zei: als je de wereld in gaat met een kijk van 'alles is al uitgevonden, ik hoef niets meer zelf te doen want er zijn bedrijven die het allemaal veel beter enzo kunnen', wat doe je dan hier? Wij zijn per slot van rekening tweakers, niewaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sprite_tm schreef op 14 december 2002 @ 17:42:
*zucht*
Laten we even een bepaalde definitie neerleggen: Een LCD met controller is een LCD waarnaar je alleen data hoeft te sturen als er wat veranderd. Voorbeeldje: Die HD-zoveel 16x2 text-LCD'tjes. Als je daar wat op wilt zetten hoef je dat maar 1 keer ernaartoe te sturen en dan blijft het er staan totdat je het overschrijft of de power uitzet. Zo'n display heeft ook een stukje videogeheugen, waar 'ie het beeld in onthoud.

Een controllerloze LCD heeft dat echter niet. Omdat het geen VRAM ofzo heeft blijf je de data ernaartoe sturen, een beetje als een monitor. Als je de draadjes naar de VGA-kaart lostrekt bliojft niet het laatste beeld op het scherm staan, nee, het complete scherm wordt zwart omdat het geen nieuwe data aangeleverd krijgt.

En zoals ik al zei: als je de wereld in gaat met een kijk van 'alles is al uitgevonden, ik hoef niets meer zelf te doen want er zijn bedrijven die het allemaal veel beter enzo kunnen', wat doe je dan hier? Wij zijn per slot van rekening tweakers, niewaar?
er zijn verschillende soorten controllers
dat display van die site heeft zelf al een vast signaal nodig hier is zo aan te komen dan is het geen kunst meer om zon scherm aan te sturen alleen het signaal de goede sterkte en snelheid geven en het werkt

maar zoals er in de openings post staat wil hij schermen zonder controller aan kunnen sturen dat is bij mij dus een scherm waar NIKS aan zit
en aangezien dat bij het scherm van die link wel al het een en ander op zit dat het beeld verwerkt de drivers en dan iets dat de drivers aan stuurt de controller

waar het in de openingspost op slaat komt bij mij over dat hij schermen aan wil sturen waar wel drivers op zitten maar geen controller

en bovendien staat het ook nog eens zwart op wit in de datasheet dat er een controller op het scherm zit.
het signaal is alleen niet goed om met vga dat aan te sturen dus moest het een beetje aangepast worden wat zijn chippies enzo dus doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Nee, in de datasheet (iig het stuk wat jij quote) wordt onder 'control circuit' misschien wel iets heel anders verstaan dan wat ik een 'controller' noem. Ik blijf er bij dat (iig volgens mijn definitie) er geen controller op dit lcd zit. Als jij vindt van wel ligt jouw definitie van 'controller' blijkbaar anders, ok, prima, dat mag.

Iig: De meeste schermen die uit laptops enzo komen moeten op dezelfde manier aangestuurd worden als dit scherm. (En ja, ze zouden in principe ook allemaal op de VGA-uitgang gehangen kunnen worden volgens hetzelfde schema. Enige nadelen: je hebt maar 8 kleuren en je moet speciale drivers of Linux hebben om je VGA-kaart zo te schoppen dattie altijd in 1 bepaalde resolutie blijft.) De bedoeling van mij is om dit soort schermen aan te sturen. Of je nou vind dat er een controller op zit ja dande neen.

Ik hoop dat hierbij deze (imo zinloze) discussie over is. Zou je verder willen discussieren, mijn e-mail-adres staat in mijn profile.

</rant>

Anywayz, ook nog wat goed nieuws: Als de site van Hedus (die lui schijnen de datasheets van Hitachi lcd's te hebben) weer up is kan ik een paar laatste connecties maken en heb ik mijn IBM Thinkpad-TFT waarschijnlijk aan mijn VGA-Out hangen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Sprite_tm op 15-12-2002 15:58 . Reden: IBM en Travelmate?!? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazz
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-04 13:28
misschien dan een idee om dat te combineren met een PCI videokaartje (S3 trio?), die insteekchips kan verwerken.. heb op dit gebied niet zoveel ervaring, maar misschien dat dat elektrotechnisch haalbaarder is omdat je al werkt met bestaande componenten..

ook vanwege het feit dat als je een grote actie wil gaan houden zal je nog gaan schrikken van het animo want er gaan heel wat tweakers in de rij willen staan om voor een paar tientjes een oud laptopschermpje in hun case te kunnen modden bij wijze van 1337 case-mod.

dus als je in dat geval een enorme partij dezelfde videokaartjes (PCI heeft iedereen) kan bemachtigen, kan je ook universele drivers laten maken door mede-tweakers.. scheelt een hele hoop custom-drivers-maken geblaat en moeilijk gedoe..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lol @ Jaz... 9 x 4 Mb Matrox Millennium II genoeg?

Maar ja... daar draai je geen tft op :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

euss: Weet je wel hoe duur die dingen zijn? Dan ben je voor E40,- niet klaar hoor.
Ik weet het, ik sloop ze uit mini TV's, digifotocamera's, videocamera's bewakingssets, etc die voor 0,25 en minder in de grabbelton liggen bij de kringloopwinkel/recyclebedrijf/achterdeur van fotozaak etc....

Overigens liggen daar voor dezelfde prijs ook laptop schermen (dus met digitale logic aansturing). Mocht je projektje gaan werken dan kunnen mensen ook daar terecht.

Veel van die laptopschermen hebben bizarre aansturing, om nog maar te zwijgen over de verscheidene specificaties... Wordt een mooie jungle om doorheen te ploeteren, zelfs voor een techneut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFizban

McFizban

Hackito ergo sum.

Algemeen geldt dat al die LCD schermen (TFT, DSTN, etc.) het beeld op een bepaalde manier naar binnen willen krijgen.
Dit wordt gedaan door het scherm pixel voor pixel met data te vullen. Beginned met de pixel links boven, dan de pixel er rechts naast, dan die daar weer naast etc. todat de eerste regel vol is.
Dan begint de display weer links aan de volgende regel. Als het hele scherm vol is begint het feest weer opnieuw.
Om het geheel een in goede banen te leiden moet je als je begint met een nieuwe lijn een signaaltje (horizontale synchronisatie, h-sync) sturen, dit doe je ook voor ieder nieuw beeld (vertikale synchronisatie, v-sync). Verder moet je aangeven wanneer je pixel data klaar staat. Dit gaat via de pixel klok.
De pixel data stuur je via aparte lijntjes naar binnen voor ieder kleur een set. Het aantal wordt bepaald door de hoeveelheid kleuren die een LCD kan weergeven. 16 grijstinten kunnen via 4 lijntjes. 16 miljoen kleurtjes via 24 (8 bits rood, 8 bits groen en 8 bits blauw).
Verder zitten er op de aansluiting nog wat configuratie lijnen (begint de LCD linksboven of juist rechtsonder of van rechts naar links i.p.v. links naar rechts, etc.) en voedings lijnen 5V, 12V, 0V, 3V (afhankelijk van het merk en type display).

Ik hoop dat dit het een en ander duidelijk maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 21:23
Erg leuk project dit. Maar is een RS232-lijntje niet veel te traag om een beetje beelden op de lcd te toveren? Of wilde je er alleen text opzetten ofzo?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajampaniki
Bluh dit word veel te ingewikkeld voor mij. Call me when your done :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
ice-t: Het idee was eerst om tot maximaal een klein laptopschermpje aan te sturen, ik dacht zelf aan GameBoy schermpjes ofzo, en dan is serieel snel zat. Alleen lijkt iedereen nu graag z'n uit laptops gesloopte TFT's werkend willen te krijgen. Anyway, op zich geen probleem, maar serieel kan dan inderdaad een beetje krap worden. Naja, misschien is een ISA-kaart inelkaar fietsen een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFizban

McFizban

Hackito ergo sum.

ice-T schreef op 15 December 2002 @ 18:18:
Erg leuk project dit. Maar is een RS232-lijntje niet veel te traag om een beetje beelden op de lcd te toveren? Of wilde je er alleen text opzetten ofzo?
De eerste die hier de term "firewire" noemt krijgt een dreun voor z'n harses.

[geluid van McFizban die zichzelf voor z'n hoofd slaat]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Laatst online: 00:06

ThaHandy

Discovery Channel

* ThaHandy heeft nog een controllerloos Sharp ( :? ) LM634XG 640*200 mono LCD :9

waar nog geen datasheet is van gevonden?
RCy2k: zit i tusser et stapeltje datasheets?

[ Voor 65% gewijzigd door ThaHandy op 15-12-2002 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Ok, gvd, ik heb deze week dus gvd 2 tft's opgeblazen. Een 640x480 die ik wilde gebruiken om de controller mee te testen (maar daar kan ik binnen een paar dagen een nieuwe voor regelen) en een 800x600 die ik aan mijn VGA-kaart wilde gaan proberen te hangen. Ok, projectje kan wat mij betreft nog een paar dagen in de 'laten we ideeen verzamelen'-fase blijven, iig tot ik mijn nieuwe TFT heb.

Oh, by the way, Zijn er toevallig nog mensen die LCD's willen doneren aan dit goede doel? Ik zit zelf te denken aan een regeling als: Als je meerdere dezelfde displays hebt waar datasheets of iig pinouts van te vinden zijn stuur je er 1tje naar mij op, ga ik die gebruiken om een controller te ontwikkelen. Als de controller uit-ontwikkeld (of iig in een bruikbare staat) is, krijg jij een controller van mij om het LCD wat je nog thuis hebt aan te sturen. Hebben we beiden er een bruikbaar LCD + controller aan overgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
ThaHandy: Kijk es naar de chips die erop zitten? Zijn waarschijnlijk een heleboel van 2 verschillende types. Kijk es op Google of daar datasheets van zijn? Voor zover ik zo 123 gezien heb kan je die idd gebruiken met de (nog te ontwikkelen) controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wellicht een nuttige link : http://www.woe.onlinehome.de/lcd.htm

Daar stond ook nog het een en ander voor mijn lcd scherm ( lm64p70 ) die ooit nog eens een
via eden bordje moet gaan bijstaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sprite_tm: Ik vernam dat je in enschede op school zit. Waar ik nu stage loop in eibergen programmeren wij al jaren met die verschillende xc3030 en hebben er heel veel informatie over. Wij hebben printjes met daarop prommetjes met vhdl programma's erin. Deze stoppen dat programma weer in die xilinx zodra hij aanwordt gezet. Wij hebben er hier 1 gebruikt voor beelscherm tester te maken, zodat we geen hele pc hoeven mee te slepen om een monitor te testen ... maar goed je weet dus dat ik wel wat informatie wil lekken .. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
add: Ziet er leuk uit, zeker die info over de SED1335FOA. Maar ik ben bang dat ik zelf toch net iets meer VRAM erin wil hebben. Bovendien: Als je al 20 euro kwijt bent voor die chip denk ik niet dat ik de totale kosten onder de 40 euro kan houden...

Apocalyps: Dank voor de aanbieding, als ik hje hulp nodig denk te hebben zul je dat snel genoeg merken ;) Het beeldscherm-tester-idee ken ik, ik heb samen met nog iemand in het tweede jaar op de UT met behulp van een Altera boter-kaas-en-eieren op een VGA-monitor inmekaar gefietst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

Sprite_tm: emailen bellen, zoeken, bellen , emailen ik ben er wel een maand mee bezig gewest :|
van mij apart mag je em lenen/hebben (als i kapoet gaat, pech :P )
achter, voor, close @ IC

[ Voor 6% gewijzigd door ThaHandy op 16-12-2002 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:50

I

kick
hoe zit het er mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFizban

McFizban

Hackito ergo sum.

Wordt hard aan gewerkt. Ik heb de boel in een testopstellings staan (duurde eventjes voordat m'n xilinx programmer af was).
Ik ga morgen voor de eerste keer de controller aan een plasma scherm koppelen.
Dus: keep your fingers crossed.

[ Voor 3% gewijzigd door McFizban op 04-01-2003 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor ik ze verkoop... Sprite... ga je nu LCD-controllers maken op TFT/DSTN/etc.?

Ergens is de aanvoer van e-mail ook gestaakt geloof ik... Nou ja... t zal wel... Ik heb hier dus 2 DSTN schermpjes liggen met controllers!!! (als je t leest... lees je t goed :p)
Ik hoor wel wat je nu wil... of niet.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Woei, net terug van vakantie.

Het probleem waar ik op dit moment mee zit is dat mijn voorraad LCD's op is :o en dan wordt een beetje practisch experimenteren vrij lastig... Ik krijg vandaag of morgen wel weer minimaal 1 nieuwe, tho'.

RCy2k: Errm, afaik heb ik als laatste (15 dec 2002, 20.24) een mailtje naar jou (iig je je.nick@zonnet.nl, adres verkracht tegen spammerts :P ) toegestuurd. Heb je die ontvangen?

ThaHandy: Ik heb je afaik mijn adres toegemaild maar ik heb nog geen pakketje ontvangen. Nofi ofzo, gewoon ff chekken of de PTT^H^H^HTPG het pakketje niet heeft opgegeten ;) .

[ Voor 4% gewijzigd door Sprite_tm op 06-01-2003 11:42 . Reden: Grmbl... Ben bbhtml (of hoe dat dan ook heet) ff kwijt... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

Sprite_tm schreef op 06 January 2003 @ 11:40:
Woei, net terug van vakantie.

[...]

ThaHandy: Ik heb je afaik mijn adres toegemaild maar ik heb nog geen pakketje ontvangen. Nofi ofzo, gewoon ff chekken of de PTT^H^H^HTPG het pakketje niet heeft opgegeten ;) .
um ja O-)
ik kon geen goede verpakking vinden zodat i bij aankomst niet brak is :P
hij gaat morgen op de bus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die controllers die jij nu net opnoemt hebben te weinig capaciteiten voor datgene wat jij wilt. Kan ik nu al zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

ThaHandy schreef op 06 januari 2003 @ 21:45:
[...]

um ja O-)
ik kon geen goede verpakking vinden zodat i bij aankomst niet brak is :P
hij gaat morgen op de bus :)
hij komt moguh aan

€5,5 :( koste dat pakje

dat word dokken jochie >:)

[ Voor 4% gewijzigd door ThaHandy op 07-01-2003 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabs
  • Niet online
Ik ben elcro noob :P maar als ik het goed begrijp (helft van topic gelezen) wordt dit zeg maar een soort van videokaart idee voor een willekeurig LCD (reikend van character lcd tot TFT scherm...?)
Als dat je (jullie :? )lukt dan kan je denk ik dat jullie een mini bedrijf kunnen starten en een hoop kunnen gaan verdienen! want dan ben je de eerste op de wereld (gok ik, anders waren we het wel eerder tegen gekomen) en ik neem aan dat tweakers over de hele wereld wel zo iets zoeken :D Ik wa8 af op resultaten en ga kijken of ik die oude 486 laptop nog kan vinden ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Wabs op 07-01-2003 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

Wabs schreef op 07 January 2003 @ 22:25:
Ik ben elcro noob :P maar als ik het goed begrijp (helft van topic gelezen) wordt dit zeg maar een soort van videokaart idee voor een willekeurig LCD (reikend van character lcd tot TFT scherm...?)
Als dat je (jullie :? )lukt dan kan je denk ik dat jullie een mini bedrijf kunnen starten en een hoop kunnen gaan verdienen! want dan ben je de eerste op de wereld (gok ik, anders waren we het wel eerder tegen gekomen) en ik neem aan dat tweakers over de hele wereld wel zo iets zoeken :D Ik wa8 af op resultaten en ga kijken of ik die oude 486 laptop nog kan vinden ;)
:D

dit is allees puur voor een controller loze LCD

dr zijn al LCD programma's die via de LPT poort kan bedienen (search)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
ThaHandy: Ik heb 'm. Leuk schermpje, ik had 'm zeg maar een paar maatjes kleiner verwacht ;) Anywayz, ik geloof dat ik daar wel wat voor kan kalken. Je zult waarschijnlijk 1 dezer dagen wel pics in dit topic zien opduiken. Zullen we eventuele financieele consequenties van deze transactie even per mail uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Laatst online: 11-10 07:24

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

ik heb hierzo iets raars liggen, soort monitor? of..???

Denk je dat je aan zo'n ding iets hebt met experimenteren? Ding zal wel "duur" zijn met verzending, maar ik heb er eentje liggen, en er zit dus een controller ingebouwd die redelijk simpel in elkaar steekt volgens mij... Helaas is de onderste helft van het scherm niet meer zo zuiver (zitten wat sproen/vertekeningen in) maar puur voor het reverse-engineren van het controller deel lijkt het me dat je hier wel iets aan kunt hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Nou, niet dat ik 'm niet wil hebben ofzo, als je 'm kwijt moet mail me maar :P maar ik denk niet dat ik er veel aan heb. Er zit namelijk waarschijnlijk een LCD in die compleet is opgezet om analoge spanningen enzo te snappen en ook een zo breed mogelijk bereik te hebben wat allerlei frequenties betreft. Een laptop LCD is meestal niet zo. Het is op zich een machtig interresant ding, maar ik denk niet dat ik er veel aan ga hebben voor dit project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
ThaHandy: Nou, je LCD doet het iig nog. Net ff de pinout getracet met behulp van de datasheets van de chippies die erop zitten (da's best nog wel veel werk) en toen ff snel een proggie voor een microcontroller gefikst. Anywayz, ik heb 'm hier naast me staan en er staat 'Hello World!' op. Jaaja, pics, ik weet het, komen eraan zodra ik een flatgenoot met camera te pakken heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee
  • Laatst online: 13-10 02:09

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Sprite_tm schreef op 08 januari 2003 @ 19:07:
ThaHandy: Nou, je LCD doet het iig nog. Net ff de pinout getracet met behulp van de datasheets van de chippies die erop zitten (da's best nog wel veel werk) en toen ff snel een proggie voor een microcontroller gefikst. Anywayz, ik heb 'm hier naast me staan en er staat 'Hello World!' op. Jaaja, pics, ik weet het, komen eraan zodra ik een flatgenoot met camera te pakken heb.
dus dat betekent eigenlijk dat HET ProJect gevordert is :)

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Plaatjes! (ze zijn klikbaar voor de fll-size variant)
Afbeeldingslocatie: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/lcd-controller/IMG_1054.JPG.thumb.jpg
Misschien in de thumbnail net niet te zien, maar dit is het LCD van ThaHandy en er staat 'Hello World!' op.

Afbeeldingslocatie: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/lcd-controller/IMG_1055.JPG.thumb.jpg

Dit is het display zelf in volle glorie. Merk op dat het Best Wel Vrij Groot is.

Afbeeldingslocatie: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/lcd-controller/IMG_1056.JPG.thumb.jpg
En dit lullige dingetje is den controller (nouja, dat grote chippie dan, dat kleintje rechts is niet aangesloten.). Meer dan 'Hello World!' op het display dumpen kan 'ie ook niet.

Anywayz, jullie hebben iig bewijs dat er echt niet veel electronica voor nodig is om zo'n display uberhaupt aan te sturen :) (Wat niet wil betekenen dat de uiteindelijke controller al af is, verre van dat zelfs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Dus als het ik het goed begrijp, want ik het hier echt nul verstand van, ondanks dat ik vele topics doorlees! Kan deze van die grote lcd (en/of tft) schermen aansturen, maar NIET in kleur? Of ook in kleur (nee toch, want die controllers zijn heel duur nietwaar). Dus alleen van die schermpjes die uit een laptop komen uit jaren '90 zeg maar.?

ALs het lukt, en tegen die tijd de "massaproductie" begint, en er zeer duidelijke uitleg volgt (dat ook ik kan aansluiten, solderen kan natuurlijk, maar schema's snap ik al snel niet meer) over aansluiten van zo'n schermpie, wil ik er wel 2 hebben. (heb de schermpjes dan nog niet, maar daar is niet zo moeilijk aan te komen).

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Nnnnnee, deze controller kan alleen 'Hello World!' op ThaHandy's scherm zetten. De controller die uiteindelijk ontworpen moet gaan worden (maar pin me hier niet op vast) zou alles vanaf monochrome gameboy schermen tot kleuren-TFT-schermpjes uit laptops moeten kunnen aansturen.

En laten we pas over massaproductie beginnen als er een goed-werkend prototype is ajb... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

:D MASTER _/-\o_ _/-\o_

hij doet et in 1 keer hoor naais :7

wat waten de pinaansluitingen nou?

had je nog wat an dat kabeltje met dat contrast potmetertje?

suc6 er mee :Y)
Sprite_tm schreef op 08 januari 2003 @ 12:46:
ThaHandy: Ik heb 'm. Leuk schermpje, ik had 'm zeg maar een paar maatjes kleiner verwacht ;)
ik zij toch 640*200 ;)
Zullen we eventuele financieele consequenties van deze transactie even per mail uitvoeren?
komt wel goed... van mij gekregen :>
* ThaHandy wil exclusive pix zien dan :D >:)

[ Voor 132% gewijzigd door ThaHandy op 08-01-2003 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Banaan
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

Heb je al hgedacht aan een HD61.... competiable controllertje? Krijg je vast meer op het scherm dan 'hello world' >:)

Maar prachtig ontwikkelings werk!! TOPPERDETOP!!

Pet je af voor deze man!

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Och, beetje ervaring, de datasheets hebben...
hij doet et in 1 keer hoor naais :7
Dat viel me inderdaad mee, ik had gedacht dat bijvoorbeeld de pinouts moeilijker te tracen waren.
wat waten de pinaansluitingen nou?
Ff opzoeken... Ah, hier. Kijk maar of je er wat aan hebt: Plus wat uitleg wat wat is:

1 - D0 \

2 - D1 \_,-Bovenste helft

3 - D2 /

4 - D3 /

5 - (nc)

6 - Din bovenste '05 (sorta vsync)

7 - M (wordt ge-XOR-d met een of andere vage counter

8 - CL1 + CL '05's (sorta hsync)

9 - CL2 (pixel clock)

10 - D0 \

11 - D1 \_,-Onderste helft

12 - D2 /

13 - D3 /

14 - Vcc (=+5V)

15 - gnd

16 - Contrast??? (Nc bij mij)

17 - Vee (ongeveer -15 V)
had je nog wat an dat kabeltje met dat contrast potmetertje?
Die was iig handig bij het reverse engineeren van de aansluiting.
ik zei toch 640*200 ;)
Mja, maar heck, ik heb 640x480 schempjes gezien die half zo groot zijn!
komt wel goed... van mij gekregen :>

* ThaHandy wil exclusive pix zien dan :D >:)
Yay! Zenks! Je hebt je bij dezen iig verzekerd van je naam in de credits van eventuele code etc. die uit gaat komen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee
  • Laatst online: 13-10 02:09

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

zou dit ook werken op lcd's van phones ? dus nokia enzo ?

laatmaar het lcd is net stuk :'(

[ Voor 29% gewijzigd door enriqueeeee op 10-01-2003 22:54 ]

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:01

spacy

+++

http://www.lcdexceltech.com/tft.htm hier staan bijv een hele lading van die schermpjes
ik weet de prijs nog niet, en begrijp er soms ook niet uit of er nu al wel een standaard signaal interface is gebruikt zoals PAL of VGA ofzo

maar je hebt het aan het begin over 40 euro voor een universele controller,
dan heb je later over dat die controller dan hoogstens geschikt zou zijn voor de kleinere compacte schermpjes zoals gebruikt in PDA's of telefoons
maar juist die schempjes (van die categorie grote) zijn voor een prijs van 40 euro volgens mij ook wel goed incl controller te vinden,

een goedkope controller voor de grotere kleuren schemen zou wel leuk zijn :P
maar helaas is daar de electronica dus te complex voor om te kunnen programeren en bouwen voor bijna iedereen hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:50

I

bump hoe staat het ervoor Sprite_tm?
je hello world zag er veel belovend uit namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabs
  • Niet online
Als je mazzel hebt, maar het gaat nog wel ff duren voordat het af is hoor! (reken op een jaar of meer? :P (of vergis ik me nou!))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punksmurf
  • Laatst online: 06-01-2024
cool project _/-\o_

weet niet of ik ut mag vragen maar als iemand nog een 640x200 lcd heeft van hitatchi LMG6786XNFR of vergelijkbaar (klik voor foto van de achterkant - 1.7mb) dan weet ik wel iemand die er waarschijnlijk wel geld voor overheeft, dit zijn nl displays voor hp100/200/700lx palmtops en ze zijn schaars :)

met een hamer past alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
I: Nou, ik heb ondertussen de controller voor het display bijna af: ik kan al de inhoud van een stuk RAM op het display laten verschijnen. Ik kan echter nog niets naar het RAM toeschrijven, en een stuk ongeinitialiseerd RAM ziet er niet echt fantastisch uit, vandaar dat ik verder nog niets gepost heb. Zodra ik de interface af heb kan ik plaatjes schieten en dan komt het ook zeer snel in dit topic terecht.

Stoney187: Mja, het gaat vast werken, daar twijfel ik niet aan, maar ga eerst maar es kijken of je datasheets van het schermpje kan vinden, dan kunnen we pas nakijken hoe we het werkend zouden kunnen krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
W00t, ik heb het begin van de interface werkend en ik kan jullie nu eindelijk wat zinnigs tonen!

Afbeeldingslocatie: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/lcd-controller/IMG_1061.JPG.thumb.jpg

Zoiets zou er dus op het display moeten verschijnen. (Note: Dit is een ouwe foto, ik heb de tekst naderhand veranderd)

Afbeeldingslocatie: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/lcd-controller/IMG_1062.JPG.thumb.jpg

De laptop en het display naast elkaar. Goed vergelijkingsmateriaal.

Afbeeldingslocatie: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/lcd-controller/IMG_1063.JPG.thumb.jpg

Close-up van het LCD. Zoals je ziet is het idee er al wel maar zitten er nog wel 1 of 2 bugs in de controller waardoor het beeld niet compleet 100% overkomt.

Afbeeldingslocatie: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/lcd-controller/IMG_1064.JPG.thumb.jpg

De controller. De grote chip die je ziet is een FPGA, da's een chip waarin je zeg maar softwarematig allerlei logische poortjes enzo in inmekaar kan zetten. Het kleine chippie is 32K aan SRAM: het videogeheugen. Verder lopen er nog 2 flatcables vanaf: 1 voor de paralelle poort en 1 naar het LCD toe.

Afbeeldingslocatie: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/lcd-controller/IMG_1065.JPG.thumb.jpg

En nog een keer de controller. Zoals je hier misschien niet kan zien gebruik ik een Xilinx XC3030A.

Meer info: Het display draait nu op een vrij hoge refresh rate (ik gok zo'n 80Hz ofzo) (itt. het 'hello world'-voorbeeld, je zag het niet op de foto maar die draaide slechts op 30Hz ofzo. Auw B) ) en hangt via een enorm kneuterig :X protocol aan de paralelle poort.

Ok, dat was het dan. 1 dezer dagen hoop ik de laatste bugs er nog uit te halen en een fatsoenlijk protocol te regelen en dan zie je dat allemaal wel weer terugkomen op GoT.

Anywayz, laat maar horen wat je ervan vind :)

[ Voor 83% gewijzigd door Sprite_tm op 29-01-2003 01:28 . Reden: Grmbl, bedoelde 'bekijk bericht'. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Laatst online: 19:37
code:
1
2
3
4
5
[url="http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/lcd-controller/IMG_1060.JPG"]
http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/lcd-controller/IMG_1060.JPG.thumb.jpg
[/img]
[/url]

Voila zo moet je een plaatje maken met thumb :P

[ Voor 29% gewijzigd door Eskimootje op 29-01-2003 01:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Zo beter? Ik had te snel op 'verstuur' gedrukt, wilde eigenlijk ff kijken of het werkte :)

[ Voor 9% gewijzigd door Sprite_tm op 29-01-2003 01:26 . Reden: Ahrg, te veel VHDL gecoded geloof ik... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Laatst online: 19:37
Sprite_tm schreef op 29 januari 2003 @ 01:26:
Zo beter? Ik had te snel op 'verstuur' gedrukt, wilde eigenlijk ff kijken of het werkte :)
Daarvoor heb je den knop bekijk bericht :+ maar ik zal hem bij tussen de code-tag plaatsen scheelt weer wat RAM bij iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

_/-\o_ met txt er op O+

omg.. ik moet wel zeggen dat dat zeker een gepiel was zeker, om die draatjes er aan te slolderen

[ Voor 13% gewijzigd door ThaHandy op 29-01-2003 02:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Neuh, viel wel mee. De pootjes van het IC-voetje van de FPGA zijn evenals de aansluitinkjes op het LCD zelf gewoon op standaard-DIL-afstand, da's geen probleemen Het RAMmetje is wel SMD (was het 1ige wat ik nog had liggen, maar als je even weet dat de aders van een flatcable op precies dezelfde afstand van elkaar liggen als de pootjes van een SMD-IC'tje dan kan je wel begrijpen dat dat ook niet zo moeilijk was. Het grootste probleem was het programmeren van de FPGA zelf, ik heb nu nog steeds het idee dat het kreng wat 'ongedocumenteerde features' heeft...

Owja, voor de geinterreseerden: de VHDL source is gratis te krijgen, mocht je geinterreseerd zijn moe'j maar ff een mailtje naar me toezappen.

Pagina: 1