[DNS] Andere name server voor bepaald domein

Pagina: 1
Acties:

• Boudi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-01 00:41

Boudi

Always Coca Cola

Topicstarter
Mijn situatie:

bouserver01.boudi.local draait DNS voor boudi.local domein. Werkstations in mn netwerk gebruiken die DNS server voor al hun vragen, en als mijn server het niet weet, heb ik als forwarders de ns-en van XS4ALL gedaan...

nu heeft een vriend van mij een vergelijkbare setup draaien, en zijn onze netwerkjes via een LAN-2-LAN profile in onze Draytek Vigors met een DOD-VPN-Tunnel verbonden.

Wat ik graag zou willen is zijn domein (bsieurope.local) aan mijn DNS server toevoegen, zonder dat ik zelf hosts toe hoef te voegen... dus gewoon tegen mijn DNS zeggen "Alles wat je wil weten over bsieurope.local moet je vragen aan bsiserver01.bsieurope.local met IP 192.168.0.1" waardoor de vigor dan weer detecteert dattie een verbinding moet opzetten...

Dit heb ik geprobeerd door in mijn DNS deze zone aan te maken, het SOA-record op bsiserver01.bsieurope.local te zetten en vervolgens ook de nameserver voor dit domein op bsiserver01.bsieurope.local / 192.168.0.1 te zetten

Echter, als ik vanaf mijn server nu "nslookup bsiserver01.bsieurope.local" intik, zegtie dat dat domein niet bestaat. Doe ik hetzelfde voor bsieurope.local dat geeft ie gewoon antwoord dattie dat domein wel kent...

Ik heb het idee dat ik wel redelijk op de goede weg zit, en nog ergens een klein dingetje mis... maar wat :)

Heb uiteraard eerst gezocht... maar ik kan niks vinden omdat ik eigenlijk geen id heb waar ik op moet zoeken...

Met of zonder mayonaise?

Verwijderd

Heb je voor de servernaam (hostname) wel een "A" record aangemaakt ??

• Boudi

Boudi

Always Coca Cola

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 december 2002 @ 23:31:
Heb je voor de servernaam (hostname) wel een "A" record aangemaakt ??
Wel geprobeerd... had geen resultaat. Wil ik ook niet natuurlijk, ik wil gewoon dat alle DNS info voor dat domein aan die andere server gevraagd wordt... dus zo min mogelijk info op mijn eigen server storen

Met of zonder mayonaise?

Verwijderd

Dat gaat niet als je al een forwarder hebt ingesteld, dan zal je een zone moeten aanmaken met daarin Div records, o.a. SRV, SOA en A records.

• Boudi

Boudi

Always Coca Cola

Topicstarter
Dit heb ik geprobeerd door in mijn DNS deze zone aan te maken, het SOA-record op bsiserver01.bsieurope.local te zetten en vervolgens ook de nameserver voor dit domein op bsiserver01.bsieurope.local / 192.168.0.1 te zetten
ik heb dus al een SOA en een NAME record aangemaakt... en volgens mij zou dat genoeg moeten zijn, en mis ik nog een klein dingetje

PS wat bedoel je met DIV records?

Met of zonder mayonaise?

Verwijderd

Boudi schreef op 11 December 2002 @ 23:49:
[...]

ik heb dus al een SOA en een NAME record aangemaakt... en volgens mij zou dat genoeg moeten zijn, en mis ik nog een klein dingetje

PS wat bedoel je met DIV records?
diverse bedoelt ie. Maar dat klopt. Je moet die zone aanmaken. Je moet een replica maken van de dnsservers. dus prim en sec. Jij stelt jezelf primair de zijne sec. en andersom precies hetzelfde.
Wat je ook gewoon kan doen is zijn dns server prim. zetten op je werkstation, je eigen dns server secundair en die dan de forwardings laten doen.
Gaat ie eerst de server van je vriend benaderen, vindt ie geen records (mits hij ook forwarding aan heeft staan), gaat je werkstation je eigen dns server raadplegen, vindt ie dan nog niets gaat ie forwarden.

• Boudi

Boudi

Always Coca Cola

Topicstarter
Ik heb nu een secundairy zone aangemaakt van dat domein... dan kopieertie de zone data naar mijn server, en werkt het ook perfect... maar kan iemand mij precies uitleggen waarom mijn eerste idee niet werkt??
Gaat ie eerst de server van je vriend benaderen, vindt ie geen records (mits hij ook forwarding aan heeft staan), gaat je werkstation je eigen dns server raadplegen, vindt ie dan nog niets gaat ie forwarden
Zo werkt DNS helaas niet :) De client gaat *alleen* naar de secundaire DNS server als hij geen verbinding kan krijgen met de eerste....

Met of zonder mayonaise?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Boudi schreef op 12 december 2002 @ 00:18:
Ik heb nu een secundairy zone aangemaakt van dat domein... dan kopieertie de zone data naar mijn server, en werkt het ook perfect... maar kan iemand mij precies uitleggen waarom mijn eerste idee niet werkt??

[...]

Zo werkt DNS helaas niet :) De client gaat *alleen* naar de secundaire DNS server als hij geen verbinding kan krijgen met de eerste....
Zo werkt DNS helaas niet :) Jouw nameserver denkt dat ie autoritair is voor dat domein, en weet niets van die host die je probeert te krijgen. In principe moet het kunnen met NS records (NAME records heb ik zelf nog niet van gehoord eigenlijk) in de .local zone, daarmee aap je in feite het 'echte' DNS systeem na ;)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Boudi schreef op 12 december 2002 @ 00:18:
<ot>
Zo werkt de windows client niet. De meeste unix clients die ik ken gebruiken een round-robin mechanisme om alle dns servers te queryen
</ot>

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 13 December 2002 @ 18:02:
Zo werkt de windows client niet.
Voor zover ik kan zien gebruikt ook de windows client roundrobbin.

Al was het alleen maar omdat je op een NS query de records in willekeurige volgorde terug krijgt.
Pagina: 1